(Moes)tuin
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
(Moes)tuin
Een nieuw onderwerp voor de kroegtijgers met (of zonder) groene vingers.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Re: (Moes)tuin
We kunnen niet altijd over politiek zeveren dus voor de mensen die graag buiten werken deze draad. Eens benieuwd als er hier nog tuinders zitten. En waar is de tijd dat Poldermol fietsgewijs de lockdown ging trotseren om wat van mijn butternuts scheef te slaan?
De moestuin, hier al in de grond: erwten, aardappelen en pastinaak. De wortelen volgen binnen afzienbare tijd. Mijn flespompoenen heb ik dit jaar wel heel vroeg uitgezaaid (in potjes), ze genieten ( tot grote ergernis van mijn vrouwmens) van het zonnetje in onze inkom
De tuin zelf: dit weekeinde heb ik na lang wikken en wegen zo'n robotmaaier aangeschaft. Maar aangezien ik esthetiek nogal belangrijk vind wou ik die per se buiten het zicht parkeren. Een opening gemaakt in mijn tuinhuis zodat dat lelijk plastic ding zich uit het zicht parkeert. Ik ben al drie dagen aan het finetunen maar het lijkt erop dat deze eindelijk doet wat ik wil

De moestuin, hier al in de grond: erwten, aardappelen en pastinaak. De wortelen volgen binnen afzienbare tijd. Mijn flespompoenen heb ik dit jaar wel heel vroeg uitgezaaid (in potjes), ze genieten ( tot grote ergernis van mijn vrouwmens) van het zonnetje in onze inkom

De tuin zelf: dit weekeinde heb ik na lang wikken en wegen zo'n robotmaaier aangeschaft. Maar aangezien ik esthetiek nogal belangrijk vind wou ik die per se buiten het zicht parkeren. Een opening gemaakt in mijn tuinhuis zodat dat lelijk plastic ding zich uit het zicht parkeert. Ik ben al drie dagen aan het finetunen maar het lijkt erop dat deze eindelijk doet wat ik wil

A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Robot met een geleide/perimeterdraad, of via de GPS ? Ik ben zoekende op dit moment....
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Een tweetal jaar geleden had ik een Bosch met perimeterdraad besteld bij Bol.com. Na een dag sukkelen met die draad, en er finaal niet in geslaagd om deze mijn tuinhuis te laten binnenrijden heb ik deze teruggestuurd en mijn geld teruggekregen.
Nu is het ene zonder draad:
Stiga A300

Voorlopig content van, maar het heeft ook wel wat voeten in de aarde om te installeren. Je bent eerst al een hele tijd zoet met alle updates te installeren
Stiga A300

Voorlopig content van, maar het heeft ook wel wat voeten in de aarde om te installeren. Je bent eerst al een hele tijd zoet met alle updates te installeren

100x liever een eigen bos dat hout oplevert om de speksteenkachel te stoken. Ligt me beter dan de groententeelt.
Weliswaar opnieuw aanplanten uiteraard.
Weliswaar opnieuw aanplanten uiteraard.
Een degelijke robotmaaier (of dat nu met of zonder draad is) kun je om het even waar laten parkeren, hoeft zelfs helemaal niet op het gras te zijn.CarpeNoctem schreef: ↑15 april 2025, 21:02 Een tweetal jaar geleden had ik een Bosch met perimeterdraad besteld bij Bol.com. Na een dag sukkelen met die draad, en er finaal niet in geslaagd om deze mijn tuinhuis te laten binnenrijden heb ik deze teruggestuurd en mijn geld teruggekregen.
Voorlopig content van, maar het heeft ook wel wat voeten in de aarde om te installeren. Je bent eerst al een hele tijd zoet met alle updates te installeren![]()
Het voordeel van eentje zonder draad is dat je je geen zorgen moet maken over waar je een schop in grond pleurt. Het voordeel van eentje met draad is dat je tot op de centimeter nauwkeurig kunt bepalen waar die maaier precies mag maaien. Je kunt dus bijvoorbeeld rond een boom de draad in een cirkel aanleggen, en na een tijdje ontstaat een perfecte cirkelvorm rond je boom, zonder dat je boordjes en dergelijke moet aanleggen.
Ik heb een Husqvarna. Duur, maar geeft een heel mooi maairesultaat en maakt geen vervelend geluid.
Tip: koop de mesjes merk-origineel maar in grote aantallen.
De voordelen van een robot-maaier:
- geen werk meer om de maaiafval weg te doen
- geen lawaai
- enorm energiezuinig tov een maaier op naft.
- 1x installeren, daarna nooit meer naar omzien.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
Of gewoon zelf maaien. Een beetje lichaamsbeweging in de buitenlucht is ook gezond in deze tijd van automatisering. 

Hier uiteraard nog een echt ICE grasmachien, mijn "gazon" met soms wat molshopen is ook iets te ruig voor zo een EV speelgoed maaiertje. Vind het ook niet erg om zondag's het gras eens af te rijden 

En dan bedoel je uiteraard met een handmatige kooi-maaier. Prima voor je gras (het knipt als het ware je gras ipv het af te snijden). Echte gazonliefhebbers zweren hier bij. Maar voor de gemiddelde spaargidser met zijn/haar enorme landgoed is dit geen haalbare oplossing. En een zitmaaier van John Deere is uiteraard evenveel lichaamsbeweging als vanuit je hangmat naar de Husqvarna staren (hetgeen heel ontspannend, ja zelfs hypnotiserend werkt -- of hoe denk je dat ik aan mijn rustige inborst geraakt ben?).
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
Ik staar naar mijn vrouw die voor mij het gras afrijdt. Ook zeer ontspannend.
Er is niets ontspannender dan een vrouw die van alle machines afblijft.
Edit: Dat is een grapje, mag het nog ja?
Van mij mag het alvast. Maar ik weet niet of het van de lange woke teentjes mag.
Hier alvast geen probleem.
Trouwens, in onze tuin mag alles groeien en bloeien zoals de natuur het voorzien heeft.
Geeft heel wat minder stress en meer vrijetijd.

Trouwens, in onze tuin mag alles groeien en bloeien zoals de natuur het voorzien heeft.
Geeft heel wat minder stress en meer vrijetijd.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Na een breuk reed ik al een jaar met mijn Honda op drie wielen

Maar wel nog een nadeel met mijn robot: zonder Smartphone kun je die gewoon niet bedienen!?
Ha, woon jij daar?

En ondertussen zou ik de kakelverse eieren van mijn kippen niet meer mogen verorberen, en worden ook mijn zelfgekweekte groenten gelabeld als gevaarlijk.
In Nederland is het al zo ver en ook in Vlaanderen probeert 'men' de zoveelste hysterie aan te zwengelen.
Ik woon gelukkig zo'n 100 km van Zwijndrecht, de gemeente - met de linkse Groene burgemeester- die zowat gans Vlaanderen van PFAS voorzien heeft.
100 km? KV?

Tot nader order blijf ik hier van mijn zelfgekweekt voedsel eten.
Met Zwijndrecht heb ik (buiten er vaak te passeren) niets te maken , ik woon er 35km van.CarpeNoctem schreef: ↑ Ik woon gelukkig zo'n 100 km van Zwijndrecht, de gemeente - met de linkse Groene burgemeester- die zowat gans Vlaanderen van PFAS voorzien heeft.
100 km? KV?![]()
Tot nader order blijf ik hier van mijn zelfgekweekt voedsel eten.
Wat heeft trouwens die links groene burgemeester er van schuld aan dat er PFAS in de grond zit daar ? Ik meen me te herinneren dat het bedrijf 3M daar de oorzaak van was.
Ter herinnering :
https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 98485.html
Of is de « groene » burgemeester tevens ook CEO van 3M ?
Btw , had je dit topic niet net opgestart op als groene kerel het over de tuin te hebben en niet over politiek ?

CarpeNoctem schreef: ↑15 april 2025, 19:27 We kunnen niet altijd over politiek zeveren dus voor de mensen die graag buiten werken deze draad. Eens benieuwd als er hier nog tuinders zitten.