Nieuw maximumpensioen
Re: Nieuw maximumpensioen
Dat klopt gewoon niet. In de privésector is het niet mogelijk om zo diepgaand te werken als bijvoorbeeld aan een universiteit. Bovendien is een groot deel van de financiering van wetenschappelijke faculteiten afkomstig uit de bedrijfswereld. De academische wereld en het bedrijfsleven zijn afzonderlijke werelden, maar ze ondersteunen elkaar.
Zeker niet voor een habbekrats. Ze ontvangen een aanzienlijk hoger pensioen. Waarom plaatst u politiek op dezelfde lijn als de academische wereld of de magistratuur? Er is geen verband: een politicus is geen ambtenaar.
Dat klopt. Niemand beweert dat zij een hoger pensioen zouden moeten krijgen dan Jan Modaal. Laat ze eerst maar eens beginnen hun zelf uitgevonden statuut bij te schaven.
Hierop is wellicht een min of meer rationeel antwoord mogelijk. In het systeem voor werknemers worden de pensioenen gefinancierd (althans in theorie) met een deel van de sociale bijdragen. Die bijdragen belopen voor zover ik kan terugvinden (wn+wg samen) 16,36% van het brutoloon
Na 45 loopbaanjaren heb je dus afgerond 7,5 brutolonen bijgedragen. Aan een vervangingsratio van 60% zou men dus gedurende ongeveer 12 jaar een pensioen kunnen uitbetalen.
Als je uitgaat van een pensioenleeftijd van 67 jaar (in theorie de regel, maar voorlopig nog eerder de uitzondering) mag je dus leven tot je 79ste. Dat is geen mijlen verwijderd van de gemiddelde levensverwachting, die momenteel ergens rond de 82 jaar zit.
Deze berekening is natuurlijk niet verfijnd genoeg, want ze gaat voorbij aan de positieve correlatie tussen pensioenbedrag en levensverwachting, het feit dat velen minder dan 45 jaar bijdragen en/of eerder dan 67 stoppen, het feit dat mensen soms voor hun pensioen overlijden…
Maar grosso modo lijkt het er toch op dat de verhouding tussen de bijdragen en de pensioenbedragen voor werknemers min of meer logisch is.
Uiteraard is dit allemaal theorie, in de praktijk is het niet zo dat uw bijdragen netjes worden bijgehouden tot je met pensioen gaat, het geld stroomt direct weer weg naar de huidige uitgaven. Als men wel een echt kapitalisatiesysteem zou hebben, zou men meer pensieon kunnen uitbetalen, opdat de bijdragen gedurende de opbouwperiode en zelfs tijdens de pensioenfase een rendement zouden kunnen genereren.
Klopt natuurlijk dat dit op zich niet de oplossing van het ganse probleem is. Maar je kunt dergelijke voorkeurssystemen niet in stand houden terwijl je de grote massa langer moet laten werken voor minder pensioen. Past trouwens in de evolutie naar een werknemer statuut waarbij er geen onderscheid meer zal zijn tussen arbeiders, bedienden en ambtenaren. Gezien de jaloersheid van ambtenaren op de vele voordelen van privaat werknemers zou dat een fluitje van een cent moeten zijnMoneyking schreef: ↑26 april 2025, 13:43 Slechts 2% van de gepensioneerden ontvangt een pensioen van meer dan 3.000 euro netto. Denken dat besparen op die 2% de pensioenlasten aanzienlijk zal verlichten, is behoorlijk naïef. De realiteit is dat ook de andere 98% uiteindelijk de gevolgen zal voelen — al hebben de meesten dat nog niet door. Het uitstellen van de indexering met twee maanden zou nochtans een duidelijk signaal moeten zijn.
Dat we niet meer op 55 jaar met pensioen kunnen, is eigenlijk maar normaal. Ge moet serieus niet sporen om daar tegen te zijn.

De fictieve pensioenkas is wel wat groter:Nipo schreef: ↑26 april 2025, 16:58Hierop is wellicht een min of meer rationeel antwoord mogelijk. In het systeem voor werknemers worden de pensioenen gefinancierd (althans in theorie) met een deel van de sociale bijdragen. Die bijdragen belopen voor zover ik kan terugvinden (wn+wg samen) 16,36% van het brutoloon
Na 45 loopbaanjaren heb je dus afgerond 7,5 brutolonen bijgedragen. Aan een vervangingsratio van 60% zou men dus gedurende ongeveer 12 jaar een pensioen kunnen uitbetalen.
- Niet iedereen die pensioenbijdragen betaalt haalt zijn pensioen
- Door het loonplafond dragen mensen soms bij, zonder pensioen te ontvangen
- Er is jaarlijks een grote overdracht naar de sociale zekerheid die ondergefinancierd is. Sociale werkbonus, lage minimumbijdrage zelfstandigen. Allemaal Belgische vehikels die de schatkist veel te veel kosten
Voor de meesten verandert er niets. Het malussysteem is enkel van toepassing op wie geen 35 loopbaanjaren kan voorleggen, bijvoorbeeld door ziekte. Ik vind het onrechtvaardig dat een huisvrouw – verscholen achter het statuut van meewerkend echtgenoot – geen malus krijgt, terwijl een zieke werknemer of ambtenaar daar wél door wordt getroffen.
Juan Jamon zit bijna 20 jaar in de politiek. Zo succesvol zal het KBC verhaal dan niet geweest zijn. At best loketbediende derde graad a.i.
En kom nu niet af met die andere zakkenvuller De Clerck bij Proximus. Is een politiek benoemde functie. 0 wegens verdienste of competentie.
En kom nu niet af met die andere zakkenvuller De Clerck bij Proximus. Is een politiek benoemde functie. 0 wegens verdienste of competentie.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Voor een "volledige loopbaan" lijkt mij max 2 x het minimum pensioen voor een volledige loopbaan verdedigbaar.
Maar je kan dit niet op zichzelf zien en ik beschouw dit enkel voor het staatspensioen wat enkel een basis pensioen moet voorzien.
Het belangrijkste vind ik dan het gelijktrekken van het pensioen (zowel bedragen als leeftijden) voor alle statuten en op een transparante manier zodat het voor iedereen duidelijk is hoe het zit.
De verloning tijdens de actieve loopbaan moet dan uiteraard wel correct zijn en op dat moment vergoed worden ipv nadien tijdens het pensioen door een hoger bedrag of een vervroegde pensioenleeftijd.
Je kan tijdens je actieve loopbaan ook verschillende jobs doen in verschi!lende statuten. Uiteindelijk mag dat voor het pensioen niets uitmaken.
Bedoel je 2 x het minimum pensioen bruto of netto?EarthNvstr1 schreef: ↑Gisteren 12:55Voor een "volledige loopbaan" lijkt mij max 2 x het minimum pensioen voor een volledige loopbaan verdedigbaar.
Maar je kan dit niet op zichzelf zien en ik beschouw dit enkel voor het staatspensioen wat enkel een basis pensioen moet voorzien.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het probleem is dat ze "hun netto-inkomen zagen halveren toen ze overstapten" of algemener gesteld: dat de verloning niet gebeurd op het moment van de uitoefening.Moneyking schreef: ↑26 april 2025, 13:06 Toch kan ik de frustratie van magistraten goed begrijpen. Velen onder hen waren eerst jarenlang zelfstandig advocaat, zagen hun netto-inkomen halveren toen ze overstapten, en worden nu ook nog eens geconfronteerd met het vooruitzicht van een fors lager pensioen.
Ook ik kan begrijpen dat sommigen zich benadeeld voelen, en daar mag in de mate van het redelijke aan tegemoetgekomen worden.
Maar voor mij is dit juist de reden waarom het systeem moetn veranderen zodat het gelijk en transparant is voor iedereen.
Dat vergt n.m.i. een veel bredere kijk. Heeft bv. ook te maken met hoe we uitkering belasten e.d.m.
Door slecht bestuur van de vorige regering wellicht. ;-)
Een meewerkende echtgenoot zou gewoon betaald moeten worden als werknemer.
Omwille van de herverdeling.
Omdat uitkering gewoon meegeteld worden als inkomen en we inkomen progressief belasten.
Voor werknemers speelt dat evengoed hoor.
Ik denk dat je dit best loskoppelt van andere discussies over bv. uitgaven voor defensie. Een begroting (zowel inkomsten als uitgaven) is niet willekeurig.
Waar het voor mij om gaat is inderdaad die "logische en rechtvaardige hervorming" en dat begint bij transparantie, want is door de non-transparantie die vandaag heerst dat er zoveel zinloze discussies over gevoerd worden n.m.i.
Een niet manager of kaderjob is dus geen deftige job ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat maakt mij op zich eigenlijk weinig uit. En mag van mij ook 1,5 of 3 zijn.Moneyking schreef: ↑Gisteren 13:21Bedoel je 2 x het minimum pensioen bruto of netto?EarthNvstr1 schreef: ↑Gisteren 12:55
Voor een "volledige loopbaan" lijkt mij max 2 x het minimum pensioen voor een volledige loopbaan verdedigbaar.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Voor de betrokken ambtenaren is dat wel een verschil hoorEarthNvstr1 schreef: ↑Gisteren 13:30Dat maakt mij op zich eigenlijk weinig uit. En mag van mij ook 1,5 of 3 zijn.

Minimumpensioen x 2 bruto = 2.496,71 euro netto
Minimumpensioen x 2 netto = 3.369,98 euro netto
Ik gok dat jij vindt dat het maximumpensioen ergens tussen die twee bedragen moet liggen rond 3.000 euro netto

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat vind ik ook.
Maar wat betreft het pensioen mag dit van mijn part wel gewoon gelijk zijn aan alle andere statuten.
Als je bv. 4 jaar parlementslid bent geweest, dan tellen die 4 jaar als actieve jaren met een bepaalde bijdrage, net zoals iedereen.