Nieuw maximumpensioen
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Nieuw maximumpensioen
Voor alle anderen die boven het minimum zitten ook hoor ...
Nee, wat ik probeer te zeggen is dat een discussie over het exacte bedrag of percentage t.o.v. het minimumpensioen pas interessant wordt als alle andere aspecten zijn uitgeklaard.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja kijk, dat is dus waarom ik het liever heb over het systeem en hoe we het gelijk/rechtvaardig kunnen maken op een transparante manier ipv. over de exacte hoogte van de maximum pensioenen ...Moneyking schreef: ↑26 april 2025, 20:55Voor de meesten verandert er niets. Het malussysteem is enkel van toepassing op wie geen 35 loopbaanjaren kan voorleggen, bijvoorbeeld door ziekte. Ik vind het onrechtvaardig dat een huisvrouw – verscholen achter het statuut van meewerkend echtgenoot – geen malus krijgt, terwijl een zieke werknemer of ambtenaar daar wél door wordt getroffen.

"4 jaar slapen in het parlement levert me meer pensioen op dan iemand die 40 jaar in mijn magazijnen heeft gewerkt". Onverdachte bron, Fernand Huts van Katoennatie. Blij voor de man dat ie niet in zijn hik is blijven steken van het bulderlachen toen hij die uitspraak deed.
Huts heeft 4 jaar geslapen in het parlement en was bijna nooit aanwezig. Hij is slecht geplaatst om kritiek te geven op al de parlementairen met goede bedoelingen. Uiteraard wel een nivellering van hun pensioen naar werknemersniveau.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Jij leeft in het Sprookjesbos van de Efteling? Precies of ze gaan aan hun eigen ondemocratische rechten tornen qua profitariaat?
Pasen zal nog eerder op een dinsdag vallen. Of op 31 februari.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Volgens mij denken jullie beiden in dezelfde richting hoor ... iets als "politici zijn profiteurs en ze zouden een pak minder moeten krijgen" ?

Mijn pensioen bedraagt 2596 euro netto.
Van mij mogen ze de pensioenen beperken tot 2500 euro maar ik zou dan wel willen dat ze die 96 euro dat ik dan kwijt ben geven aan mensen met een laag pensioen die heel hun leven gewerkt hebben en het niet gebruiken om klaplopers geld te geven.
Van mij mogen ze de pensioenen beperken tot 2500 euro maar ik zou dan wel willen dat ze die 96 euro dat ik dan kwijt ben geven aan mensen met een laag pensioen die heel hun leven gewerkt hebben en het niet gebruiken om klaplopers geld te geven.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dan zal het er wel op uitdraaien dat je die 96 euro zelf mag houden evt. aan een door jou te kiezen persoon geeft.Kwakkie schreef: ↑Gisteren 17:28 Mijn pensioen bedraagt 2596 euro netto.
Een eerlijk en transparant systeem dringt zich op. Wanneer de pensioenen fors dalen, zullen statutairen in knelpuntberoepen — en die zijn talrijk bij de kernoverheid — extralegale voordelen beginnen opeisen. Is dat werkelijk de richting die we uit willen?EarthNvstr1 schreef: ↑Gisteren 13:27Maar voor mij is dit juist de reden waarom het systeem moet veranderen zodat het gelijk en transparant is voor iedereen.Moneyking schreef: ↑26 april 2025, 13:06 Toch kan ik de frustratie van magistraten goed begrijpen. Velen onder hen waren eerst jarenlang zelfstandig advocaat, zagen hun netto-inkomen halveren toen ze overstapten, en worden nu ook nog eens geconfronteerd met het vooruitzicht van een fors lager pensioen.
Ik pleit voor een verloning in zuiver geld, zonder maaltijdcheques, ecocheques, consumptiecheques, bedrijfswagens, gsm’s of andere voordelen in natura. Dit loon zou dan wel belast moeten worden tegen een lager tarief. Kortom: pensioenen gelijk trekken, en tegelijk komaf maken met de wirwar aan bijkomstige voordelen.
Deze regering had ervoor kunnen zorgen dat de pensioenen van zelfstandigen op zijn minst beter gefinancierd zouden zijn. Maar daarover geen woord in het regeerakkoord.
Inderdaad, een gemiste kans. De regering had het statuut van meewerkend echtgenoot gewoon moeten laten uitdoven.EarthNvstr1 schreef: ↑Gisteren 13:27Een meewerkende echtgenoot zou gewoon betaald moeten worden als werknemer.
Als we het over herverdeling hebben, waarom betalen zelfstandigen dan geen sociale bijdragen boven het loonplafond? Dat plafond zou moeten worden verhoogd, en uiteindelijk afgeschaft. De herverdeling gebeurt dan via een geplafonneerd maximumpensioen, dat lager ligt dan het huidige.
Ik bekijk dit vanuit het perspectief van een hoog minimumpensioen. Vandaag krijgt een foefelende stielman bijna 1.700 euro netto, terwijl een eerlijke arbeider daar nauwelijks bovenuit komt. Dat voelt vreemd aan. Tijdens de actieve loopbaan worden zulke scheeftrekkingen nog enigszins gecompenseerd via extralegale voordelen, maar gepensioneerden hebben die mogelijkheid niet.EarthNvstr1 schreef: ↑Gisteren 13:27Omdat uitkering gewoon meegeteld worden als inkomen en we inkomen progressief belasten.
Voor werknemers speelt dat evengoed hoor.
Om de pensioenval — naar analogie met de promotieval bij actieven — te verzachten, zou men de belastingvermindering voor pensioenen trager kunnen afbouwen en de ZIV-bijdrage geleidelijker laten stijgen.
Transparantie, inderdaad — en dat moet gelden voor álle pensioenstelsels, ook die van zelfstandigen en politici. Tot nader order blijft de harmonisering echter beperkt tot één principe: "de hoogste pensioenen moeten omlaag".EarthNvstr1 schreef: ↑Gisteren 13:27Ik denk dat je dit best loskoppelt van andere discussies over bv. uitgaven voor defensie. Een begroting (zowel inkomsten als uitgaven) is niet willekeurig.
Waar het voor mij om gaat is inderdaad die "logische en rechtvaardige hervorming" en dat begint bij transparantie, want is door de non-transparantie die vandaag heerst dat er zoveel zinloze discussies over gevoerd worden n.m.i.
-
- Hero Member
- Contacteer:
+1vortex schreef: ↑26 april 2025, 13:20 Het antwoord is simpel, de overheid heeft niet de middelen om huidige pensioen uitgaven te blijven betalen. Je weet wel het probleem van de vergrijzing en de hoge inactiviteit maakt dat er te weinig belasting betalers zijn tov uitkeringstrekkers. Al jaren betaalt men de tekorten door extra schuld aan te gaan, die rente kost is niet houdbaar en zelfs gevaarlijk (Griekenland toestanden). Dus ja, het in stand houden van ambtenaren pensioenen en vervroegde uittreding zoals bij het spoor en het onderwijs is geen optie meer, dat moet en zal uitgefaseerd worden.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb de vraag van de poll nogal letterlijk opgevat en dan is er maar 1 antwoord mogelijk. 

Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
HahahaCharlesvdw schreef: ↑Gisteren 22:32 Ik heb de vraag van de poll nogal letterlijk opgevat en dan is er maar 1 antwoord mogelijk.![]()

Dan ben jij diegene die ook de laatste optie (> 4.500 euro per maand) heeft gekozen.
Want er waren er maar 2 die dit gestemd hebben en ik ben de andere

Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid