Klimaathysterie
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
Wat een prachtige zin ... Zegt veel over de schrijver ervan, de rest van zijn postings trouwens ook; weer eentje voor op de negeerlijstpatrick4 schreef: ↑26 maart 2025, 16:21En particulieren die 2de handskopen zullen die keuze binnen 4 jaar ook niet meer hebben. Nagenoeg het volledige aanbod zal minstens gedeeltelijk elektrisch zijn.voorheenCP1234 schreef: ↑24 maart 2025, 20:46 Plus al de mensen die met een bedrijfswagen rijden hebben niet echt de keuze om terug over te stappen en laat dit nu eens de grootste groep zijn van de EV markt ...

Make Spaargids " Great Again ! "
Bij mij wordt het stilaan dringen op de negeerlijst.
Eens Dacia Spring , altijd Dacia Spring ! Ik zou echt niet meer willen ruilen met een vergelijkbare , trillende , Skoda Fabia of Audi A1.
Ik citeerde de vrt ... maar als ik zie wat je hierboven schrijft vind ik verdere discussie overbodig.
Ik zie in mijn omgeving laadpalen met een laag vermogen overwegend onbezet staan. Er zijn er dus meer dan genoeg hier.patrick4 schreef: ↑26 maart 2025, 16:13 Een idee over de toestand van snellaad-infrastructuur in Belgie.
https://www.linkedin.com/pulse/de-snell ... Umzg%3D%3D
De beloofde maxima (KWH) worden nooit gehaald maar zijn voor mijn gebruik ruim voldoende.
En zo is iedereen wel ergens sterk in. Al was het maar in het negeren.
Voor mij een gebrek. Het lukt me niet echt.
Ik ben zo nieuwsgierig als mijn kat.
Het is de auto die "gedeeltelijk" elektrisch is, niet het aanbod. Met gedeeltelijk elektrische auto's worden PHEVs bedoeld, of EVs met een range extender.voorheenCP1234 schreef: ↑26 maart 2025, 17:36 Wat een prachtige zin ... Zegt veel over de schrijver ervan, de rest van zijn postings trouwens ook; weer eentje voor op de negeerlijst![]()
Maar ik geef toe dat de formulering wat ongelukkig is. Ik zou mijn excuses willen aanbieden maar ik vind dat niet minstens gedeeltelijk onoverbodig.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
Grappig. Wie beweert het halve forum op de negeerlijst te hebben staan, dat zijn steeds de eersten om te reageren.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
En van harte proficiat aan Spanje en Portugal. Vandaag hebben ze net zero bereikt:

How it started:

En waar zitten Woz en Spaarplan eigenlijk? Ondertussen moeten die toch zowat alle YouTube-filmpjes gezien hebben?

How it started:

En waar zitten Woz en Spaarplan eigenlijk? Ondertussen moeten die toch zowat alle YouTube-filmpjes gezien hebben?

A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Die grote hoeveelheid zonnepanelen zijn op zich wel een uitdaging om het net na een blackout weer op te starten. Zo een opstart begint met één grote gas of kerncentrale op een ontkoppeld stuk van het net, stap voor stap worden dan andere productie eenheden gesynchroniseerd en meer delen van het net weer in dienst genomen. Het is een moeilijke oefening om productie en verbruik in balans te brengen met één centrale op een klein stuk net. Onmogelijk als daar dan plots alle zonnepanelen weer stroom gaan leveren. Je kunt er dus van op aan dat een heropstart tijdens de avond en nacht zal gebeuren.CarpeNoctem schreef: ↑28 april 2025, 23:11 En van harte proficiat aan Spanje en Portugal. Vandaag hebben ze net zero bereikt:
How it started:
Hoe het begonnen is: zou best kunnen dat het stroomnet na een ontkoppeling met Frankrijk onstabiel is geworden. Windmolens en zonnepanelen hebben immers netspanning met de juiste sinusvorm en frequentie nodig om hun stroom op het net te zetten. Wanneer er op het net geen grote centrales die sinus en frequentie regelen actief zijn, zijn die zonnepanelen en windmolens in feite ongecontroleerd aan het injecteren, spanning en frequentie gaan dan rap afwijken.
Ik hoor jullie al afkomen met de oplossing, nieuwe kerncentrales. We gebruiken dure kerncentrales als synchrone compensators. 

When asked how Fascism starts, Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Hoeft niet om kerncentrales te gaan, alles wat met een draaiende direct aan het net gekoppelde generator stroom op wekt levert een perfecte sinus, is stuurbaar er zorgt voor de nodige inertie tegen plotse frequentie wijzigingen. Voor ons is er op dat punt nog geen enkel probleem, hier draaien nog genoeg WKK's, gas en kerncentrales en ook voor onze directe buren waarmee we goeie interconnecties hebben is dat het geval. Wat ook de oorzaak van de Spaanse blackout is, ze hebben daar wel degelijk een instabiel net met weinig inertie van draaiende generatoren en slechts een beperkte verbinding met Frankrijk. Dit kan een goeie les zijn voor de politiekers die denken dat het met wind en zon alleen kan. Hadden we nu maar een gelijkstroom net, dat zou met de huidige technologie perfect kunnen en het een stuk eenvoudiger maken om duurzaam te integreren.
Natuurlijk. Frankrijk wilt die overdaad aan stroom uit zonnepanelen niet.
Tja, Tesla had gewonnen. En daar viel toen ook wel wat voor te zeggen.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
En hier een les van een Vlaming die in Spanje zat gedurende de blackout:
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Je hebt helemaal geen kolen, gas noch kerncentrales nodig om het hsnw stabiel te maken of houden. Wel van goede wil zijn en met kennis van zaken vooruit kijken en handelen.vortex schreef: ↑Vandaag 08:38 Hoeft niet om kerncentrales te gaan, alles wat met een draaiende direct aan het net gekoppelde generator stroom op wekt levert een perfecte sinus, is stuurbaar er zorgt voor de nodige inertie tegen plotse frequentie wijzigingen. Voor ons is er op dat punt nog geen enkel probleem, hier draaien nog genoeg WKK's, gas en kerncentrales en ook voor onze directe buren waarmee we goeie interconnecties hebben is dat het geval. Wat ook de oorzaak van de Spaanse blackout is, ze hebben daar wel degelijk een instabiel net met weinig inertie van draaiende generatoren en slechts een beperkte verbinding met Frankrijk. Dit kan een goeie les zijn voor de politiekers die denken dat het met wind en zon alleen kan. Hadden we nu maar een gelijkstroom net, dat zou met de huidige technologie perfect kunnen en het een stuk eenvoudiger maken om duurzaam te integreren.
When asked how Fascism starts, Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Jaja, als de stabiliteit van het stroomnet van goeie wil afhangt, zal er bij ons wel geen probleem zijn zeker

BTW: Voor de balansplanning maakt het geen zak uit of stroom door duurzaam of klassiek wordt opgewekt, dat lukt voor beiden vrij accuraat. Dit heeft dan ook totaal niks met de blackout in Spanje van doen, men is daar van een doodgewone normale net belasting en balans op een 5 tal seconden naar een totale blackout gegaan. Vermoedelijk omdat er ergens een productie eenheid in uitgevallen. Zo een uitval, om wat voor reden dan ook, wordt normaal direct door andere productie eenheden en of import (die snel meer stroom kunnen leveren) opgevangen. In een netwerk dat voornamelijk door zonnepanelen gevoed wordt en een beperkte connectie heeft met buurlanden is natuurlijk veel minder van die snel beschikbare capaciteit paraat, zonnepanelen kunnen dat op zichzelf niet die leveren gewoon wat de zon op dat moment levert.