pensioensparen bij welke bank
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: pensioensparen bij welke bank
Zoals eerder gezegd, hangt de prestaties van een fonds af, wanneer je er instapt. Ik ben eind 2008 begonnen met pensioensparen, voor mij was Dexia Dynamic zeer positief.robokat schreef:Pff, weeral zo'n idioot Netto artikel. Ze schrijven:Pieterjan schreef: http://netto.tijd.be/sparen_en_beleggen ... 3-2213.art
Ranking van de Top 5 beste pensioenspaarfondsen.
Het best presterende fonds was het Growth-fonds van BNP Paribas Fortis, dat een return boekte van 23,5 procent.
Dit is complete desinformatie, de return op 1 jaar is compleet betekenisloos bij een pensioenspaarfonds, want hoe dieper je gezakt bent in 2008, hoe meer je nu kan stijgen.
Enkel de langetermijnprestaties zijn van belang, en als je even verder kijkt zie je dat het Argenta fonds het op lange termijn beduidend beter heeft gedaan.
Je stapt niet 1 maal in een pensioenspaarfonds in, je doet dit jaar na jaar opnieuw, hooguit sla je eens een jaartje over. "hangt de prestaties van een fonds af wanneer je instapt..." heeft dus compleet geen betekenis.Pieterjan schreef:
Zoals eerder gezegd, hangt de prestaties van een fonds af, wanneer je er instapt.
Enkel het langetermijnrendement telt. Je moet het 10, 20, 30 jaar doen met de prestaties van dit fonds op het belegde kapitaal. Wat ben je er mee dat je storting van 2008 goed gestegen is in 2009, als de storting van 2010 minder zal renderen dan bij andere fondsen ?
10, 20, 30 jaar geleden deed ik niet aan pensioensparen, dus dat interesseert mij geen fluit. En gezien het verleden van een fonds niets zegt over de toekomst er van, zie ik niet waarom iedereen zich daarop moet baseren. Ik erken dat het Argenta fonds goede resultaten heeft gehaald en haalt, maar dat is niet zeker in de toekomst. Anders zou ik stoppen met werken en rentenieren.robokat schreef:Je stapt niet 1 maal in een pensioenspaarfonds in, je doet dit jaar na jaar opnieuw, hooguit sla je eens een jaartje over. "hangt de prestaties van een fonds af wanneer je instapt..." heeft dus compleet geen betekenis.Pieterjan schreef:
Zoals eerder gezegd, hangt de prestaties van een fonds af, wanneer je er instapt.
Enkel het langetermijnrendement telt. Je moet het 10, 20, 30 jaar doen met de prestaties van dit fonds op het belegde kapitaal. Wat ben je er mee dat je storting van 2008 goed gestegen is in 2009, als de storting van 2010 minder zal renderen dan bij andere fondsen ?
Ik zie enkel naar wat er op mijn rekening in de plus staat en dat is positief bij Dexia.
Dat is inderdaad zeer waar, prestaties uit het verleden zijn geen garantie naar de toekomst. Prestaties in het verleden zijn niet noodzakelijk een indicator voor goede prestaties in de toekomst.Pieterjan schreef:En gezien het verleden van een fonds niets zegt over de toekomst er van.
Het omgekeerde is echter wel vaak waar: fondsen die er in het verleden niets van gebakken hebben, maken ook in de toekomst weinig kans om het echt langdurig goed te doen.
Dus prestaties uit het verleden zijn wel een goede indicator wat je best kan mijden.
En prestaties van 1 enkel jaar zijn geen enkele indicator van wat dan ook en daarom is het Netto artikel grote brol.
Om nu koudweg te zeggen dat het Dexia fonds in het verleden er niets van bakt, vind ik wel wat er over. Het dexia fonds is zeer agressief in aandelen, en gezien er in de afgelopen 10 jaar twee beurscrashen waren, tja, toch krabbelt het fonds er altijd wel snel uit. ING Star Fund vergelijken met het Dexia dynamisch fonds is niet op zijn plaats. Star Fund is redelijk defensief 50/50.robokat schreef:Dat is inderdaad zeer waar, prestaties uit het verleden zijn geen garantie naar de toekomst. Prestaties in het verleden zijn niet noodzakelijk een indicator voor goede prestaties in de toekomst.Pieterjan schreef:En gezien het verleden van een fonds niets zegt over de toekomst er van.
Het omgekeerde is echter wel vaak waar: fondsen die er in het verleden niets van gebakken hebben, maken ook in de toekomst weinig kans om het echt langdurig goed te doen.
Dus prestaties uit het verleden zijn wel een goede indicator wat je best kan mijden.
En prestaties van 1 enkel jaar zijn geen enkele indicator van wat dan ook en daarom is het Netto artikel grote brol.
Het Dexia defensief fonds is trouwens het beste fonds in de defensieve klasse.
Het netto artikel is wat het is. De enige goede graadmeter is het rendement van bij het begin (startdatum). Dan liggen al die pensioenfondsen redelijk dicht bij elkaar.
Volledig akkoord, ik doe net het zelde, zelfs met dezelfde productenBrugse Leeuw schreef:Naar het schijnt kies je het best voor 2 verschillende fondsen.
In de lage beursjaren zoals dit jaar en de komende 2 jaar nog bijv. een beursgenoteerd fonds zoals ARPE van Argenta.
In de hoge beursjaren bijv. het Ethias fonds met vast rendement.
Blijft natuurlijk wel een beetje gokken welke de goede en slechte beursjaren zijn...
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Echter ben ik wel op zoek naar een andere bank voor de pensioenspaarverzekering.
Neem je pensioenspaarverzekering dan ook bij argenta, als je toch al het arpe pensioenfonds bij hun hebt.Joker schreef:Volledig akkoord, ik doe net het zelde, zelfs met dezelfde productenBrugse Leeuw schreef:Naar het schijnt kies je het best voor 2 verschillende fondsen.
In de lage beursjaren zoals dit jaar en de komende 2 jaar nog bijv. een beursgenoteerd fonds zoals ARPE van Argenta.
In de hoge beursjaren bijv. het Ethias fonds met vast rendement.
Blijft natuurlijk wel een beetje gokken welke de goede en slechte beursjaren zijn...
Echter ben ik wel op zoek naar een andere bank voor de pensioenspaarverzekering.
Op die manier ga je als je twijfelt in welk product je een bepaald jaar best zou sparen, veel beter advies krijgen daar het geld toch altijd bij hun terecht komt.
Is zeker te overwegen. Dit jaar worden het toch fondsen, dus ik heb nog een jaartje (of meer??).cp1234 schreef:Neem je pensioenspaarverzekering dan ook bij argenta, als je toch al het arpe pensioenfonds bij hun hebt.Joker schreef:
Volledig akkoord, ik doe net het zelde, zelfs met dezelfde producten
Op die manier ga je als je twijfelt in welk product je een bepaald jaar best zou sparen, veel beter advies krijgen daar het geld toch altijd bij hun terecht komt.
-
- VIP member
- Contacteer:
Zo wil de sp.a dat alle werknemers recht krijgen op een aanvullend pensioen. Om het wettelijk pensioen te versterken, moeten bovendien alle individuele pensioenregelingen op ondernemingsniveau worden geïntegreerd in het publiek pensioenfonds
Let wel, dit is ivm groepsverzekering en niet ivm pensioensparen, maar toch... Als men er al over nadenkt om de groepsverzekeringen te confisceren in echte communnistenstijl, wat gaat de overheid tegenhouden om het 'gewone' pensioensparen ook niet aan te slaan?
Ik weet niet wie het was hier op dit forum, maar iemand zei eens dat hij niet aan pensioensparen deed omdat de overheid onbetrouwbaar was. Ik zal hem nog moeten gelijkgeven.
http://www.tijd.be/nieuws/binnenland/Sp ... 43-438.art" onclick="window.open(this.href);return false;
Let wel, dit is ivm groepsverzekering en niet ivm pensioensparen, maar toch... Als men er al over nadenkt om de groepsverzekeringen te confisceren in echte communnistenstijl, wat gaat de overheid tegenhouden om het 'gewone' pensioensparen ook niet aan te slaan?
Ik weet niet wie het was hier op dit forum, maar iemand zei eens dat hij niet aan pensioensparen deed omdat de overheid onbetrouwbaar was. Ik zal hem nog moeten gelijkgeven.
http://www.tijd.be/nieuws/binnenland/Sp ... 43-438.art" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je die manier van denken doortrekt, mag je ook geen eigendommen hebben of gelden bij Belgische banken, die kunnen ze evengoed aanslagen.Frisse Freddy schreef:Zo wil de sp.a dat alle werknemers recht krijgen op een aanvullend pensioen. Om het wettelijk pensioen te versterken, moeten bovendien alle individuele pensioenregelingen op ondernemingsniveau worden geïntegreerd in het publiek pensioenfonds
cp1234 schreef:Als je die manier van denken doortrekt, mag je ook geen eigendommen hebben of gelden bij Belgische banken, die kunnen ze evengoed aanslagen.Frisse Freddy schreef:Zo wil de sp.a dat alle werknemers recht krijgen op een aanvullend pensioen. Om het wettelijk pensioen te versterken, moeten bovendien alle individuele pensioenregelingen op ondernemingsniveau worden geïntegreerd in het publiek pensioenfonds
Ik denk zelf dat ze daar op termijn zullen doen. Al dan niet op een indirecte manier (overdreven RV, of uitkeringen en zo meer laten afhangen van wat je al hebt, etc).