2 x pensioensparen voor 1 persoon
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: 2 x pensioensparen voor 1 persoon
Dit is al verschillende malen besproken oa hier:Timothy schreef:Ha, ik was dus niet de enige met enkele vragen hierover
Nu, heb ik nog een vraag die niet beantwoord werd: Wanneer is het goed om in een pensioenspaarfonds te stappen, moet ik daar ook kijken dat die laag staat zoals bij aandelen?
viewtopic.php?f=5&t=8304" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kan dit opvolgen via verschillende sites, o.a. die van Petercam, maar ook op morningstar.be of tijd.beEn waar kan ik bv de historiek & huidige intrest zien van het argenta pensioenspaarfonds? Ik heb gisteren m'n uitrekening gehad van m'n pensioenspaarverzekering bij ethias, en heb daar op jaarbasis 3,5 % gekregen, dus dit doet het niet slechter dan het pensioenspaarfonds van argenta in 2009 zie ik hier, of sla ik de bal hier mis?
Op dit ogenblik is het langetermijnrendement van de fondsen niet beter dan dit van verzekeringen, dat klopt. Indien de beurzen verder herstellen zal dit verschil terug groter worden.
Re: 2 x pensioensparen voor 1 persoon
Neen je moet niet kijken naar het moment dat de koers laag staat om de eenvoudige reden dat, zeker op jaarbasis, je nooit precies weet wanneer de koers het laagst staat.Timothy schreef:
Nu, heb ik nog een vraag die niet beantwoord werd: Wanneer is het goed om in een pensioenspaarfonds te stappen, moet ik daar ook kijken dat die laag staat zoals bij aandelen?
Het beste systeem is volgens mij met een doorlopende opdracht werken waarbij je maandelijks 1/12 de van het te sparen bedrag stort. Dit om twee redenen;
1. Je voelt op die manier veel minder dat je spaart, de maandelijkse spaarinspanning is veel kleiner dan wanneer je in één maal 800 ( afgerond ) euro stort. Nog steeds zijn er mensen die in december vast stellen dat ze eigenlijk nog dit volledige bedrag moeten storten. In mijn voorbeeld heb je die ( grote ) uitgave dan niet meer in december.
2. Ik kan niet precies uitleggen waarom maar het zou wetenschappelijk bewezen zijn dat iemand die het op die manier doet een gemiddelde aankoopkost heeft die lager is dan het gemiddelde van de koers. Het klinkt eigenaardig maar het zou echt zo zijn.