defensief pensioenspaarfonds argenta
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
defensief pensioenspaarfonds argenta
Ik heb gisteren ingetekend in het pensioenspaarfonds van Argenta. Omdat ik een defensief profiel heb, heb ik aangedrongen op een gratis overzetting naar een defensiever spaarfonds indien de leeftijd dit vraagt. Dit natuurlijk indien Argenta dit in tussentijd nog niet zou aanbieden. Als antwoord bevestigde de kantoorhouder dat het defensief fonds nog dit jaar aangeboden zal worden of ten laatste volgend jaar. Dit zeggen ze al langer maar gisteren liet men mails zien die dit bevestigde.
Ook vertelde hij dat de regel van 5 jaarlijkse stortingen hoogstwaarschijnlijk zal verdwijnen.
Ook vertelde hij dat de regel van 5 jaarlijkse stortingen hoogstwaarschijnlijk zal verdwijnen.
Re: defensief pensioenspaarfonds argenta
Gewoon even vrijblijvend mijn mening. Als u een defensief profiel hebt is het volgens mijn mening niet interressant in te tekenen in een pensioenspaarfonds, je neemt dan beter een pensioenspaarrekening.dave1976 schreef:Ik heb gisteren ingetekend in het pensioenspaarfonds van Argenta. Omdat ik een defensief profiel heb, heb ik aangedrongen op een gratis overzetting naar een defensiever spaarfonds indien de leeftijd dit vraagt. Dit natuurlijk indien Argenta dit in tussentijd nog niet zou aanbieden. Als antwoord bevestigde de kantoorhouder dat het defensief fonds nog dit jaar aangeboden zal worden of ten laatste volgend jaar. Dit zeggen ze al langer maar gisteren liet men mails zien die dit bevestigde.
Het schakelen tussen een zogezegd dynamisch fonds ( meer aandelen ) en een defensief fonds ( minder aandelen ) is volgens mij zinloos. Het is gewoon commercieel gepraat van de aanbieders van deze fondsen.
Als het slecht gaat dalen beide fondsen, als het goed gaat stijgen beide fondsen. Je moet even het koersverloop van deze fondsen vergelijken. Wanneer het slecht gaat zal het defensief fonds minder dalen, maar wel echt dalen zodat verkoop niet aangewezen is. De houder van dit defensief fonds zal dan in principe wachten tot de koers zich heeft hersteld vooraleer zijn saldo op te vragen. En op dit moment moet je dan even kijken naar de koers van het dynamisch fonds, het zal dieper doorgezakt zijn, maar wel ook reeds, en vaak vlugger, terug hersteld zijn en boven de koers van het defensief fonds staan. Indien je aan pensioensparen doet met fondsen moet je er volgens mij vanuit gaan dat je je geld opvraagt vanaf een bepaalde leeftijd en op een moment dat de beurskoersen hoog staan. Dit kan dus zijn op het moment dat je in pensioen gaat, maar ook eventueel enkele jaren later.
Als je een vaste datum in gedachte hebt om het saldo op te nemen is volgens mij een pensioenspaarrekening beter geschikt.
Ikzelf heb nu ook ingetekend in hetzelfde fonds maar zal het nooit overzetten naar een defensief fonds. Wat je wel kan doen, als je daarvoor nog voldoende tijd hebt, is beide systemen naast elkaar nemen, een fonds en een pensioenspaarrekening, waarbij je bij hoge beurskoersen stort in de spaarrekening en bij lage in het fonds. Wel de regels blijven volgen natuurlijk.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Hierboven staat perfect geschetst waarom het dezer dagen aangewezen is het dynamische compartiment van pensioensparen (kosteloos) te laten overzetten naar het defensieve compartiment. Het defensieve zal inderdaad ook zakken, maar normaliter minder dan het dynamische. Indien je goed het keren van de trend van de aandelenmarkten kan timen, doe je net het omgekeerde (omzetting defensief naar dynamisch). Zo haal je het optimale rendement uit je pensioensparen.
Nu zou je inderdaad het dynamisch kunnen laten overzetten naar het defensief. Maar dan moet je wel ten gepaste tijde het defensief terug overzetten naar het dynamisch. Ik weet niet of je voortdurend kosteloos tussen beide fondsen kunt wisselen, bvb binnen het jaar meerdere keren overzetten. Iemand ervaring mee? Bovendien vrees ik dat het bijzonder moeilijk zal zijn om een beter rendement te halen daar het goed timen van de trend toch zeer moeilijk is.Arkimedes schreef:Hierboven staat perfect geschetst waarom het dezer dagen aangewezen is het dynamische compartiment van pensioensparen (kosteloos) te laten overzetten naar het defensieve compartiment. Het defensieve zal inderdaad ook zakken, maar normaliter minder dan het dynamische. Indien je goed het keren van de trend van de aandelenmarkten kan timen, doe je net het omgekeerde (omzetting defensief naar dynamisch). Zo haal je het optimale rendement uit je pensioensparen.
IK ben bij Argenta begonnen met een pensioenspaarverzekering en daarna ook het pensioenspaarfonds gestart.(ARPE)
Je kan het ene jaar op de verzekering storten en het andere jaar op het fonds.
Bij mij ligt de verzekering gewoon stil en stort ik op het ARPE.
Bedoeling is om later van het fonds naar de verzekering over te schakelen.
Het maakt toch niet uit wanneer ik bv 10 jaar niet op de verzekering stort of heb ik dat mis ?
Het maakt toch niet uit wanneer ik bv 10 jaar niet op de verzekering stort of heb ik dat mis ?
bedoel je dat je later je geld van het fonds naar de verzekering wil overzetten? Bij mijn weten is dit onmogelijk. Dat is juist het probleem. Als ik voorgaande reacties moet geloven zijn defensieve pensioenspaarfondsen waardeloos en zeker geen alternatief om een beetje veiligheid in te bouwen naar het einde van je "pensioenspaarloopbaan". Dit wil dan zeggen dat je een fonds hebt gewoon moet hopen dat wanneer het tijd is om het geld te innen er geen crash komt? En dit zonder dat je kunt ingrijpen. In deze volg ik de raadgevingen van testaankoop. dit wil zeggen vanaf een bepaalde leeftijd overschakelen naar een defensief fonds.ann01 schreef:IK ben bij Argenta begonnen met een pensioenspaarverzekering en daarna ook het pensioenspaarfonds gestart.(ARPE)
![Cry :'(](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cry.gif)
Mij hebben ze in de tijd uitgelegd dat ik op bv 55 a 60 zou kunnen stoppen met het ARPE fonds en dan veilig verder sparen via de verzekering.
Ik heb Argenta een mail hierover gestuurd als ik antwoord heb laat ik het weten.
Ik heb Argenta een mail hierover gestuurd als ik antwoord heb laat ik het weten.
Antwoord Argenta :
Er bestaat steeds de mogelijheid om om te schakelen van het fonds naar een vastrentend contract (=verzekering) aangaande pensioensparen
Welliswaar wetende dat je in 1 hetzelfde jaar niet en pensioensparen via fonds en via verzekering kan doen (het is het een of het andere)
Wat sowiezo interessant kan zijn wanneer je de pensioengerechtigde leeftijd zal bereiken is om te switchen van een dynamisch pensioenspaarfons naar een defensief fonds om de gerealiseerde winst veilig te stellen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik veronderstel dus dat het geld van de dynamische naar de defensieve overgezet wordt op die moment.
Er bestaat steeds de mogelijheid om om te schakelen van het fonds naar een vastrentend contract (=verzekering) aangaande pensioensparen
Welliswaar wetende dat je in 1 hetzelfde jaar niet en pensioensparen via fonds en via verzekering kan doen (het is het een of het andere)
Wat sowiezo interessant kan zijn wanneer je de pensioengerechtigde leeftijd zal bereiken is om te switchen van een dynamisch pensioenspaarfons naar een defensief fonds om de gerealiseerde winst veilig te stellen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik veronderstel dus dat het geld van de dynamische naar de defensieve overgezet wordt op die moment.
Bedankt voor de info! ![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)