terugkrijgen RV voor studenten
TIP
Re: terugkrijgen RV voor studenten
Rabobank.be heeft er op dat vlak een soepje van gemaakt, dat zijn we niet gewoon van Rabobank.be
Ik meen mij te herinneren dat de woordvoerder van Rabobank.be zou beweerd hebben dat bij Rabobank.be de intresten ALTIJD jaarlijks worden uitbetaald. Een echte kapitalisatie zou je bij Rabobank.be niet kunnen hebben ?
Bij een "echte" kapitalisatie krijg je mi maar een attest , en mag je maar in een jaar je rv aangeven nl het jaar van effectieve uitbetaling.
Ik meen mij te herinneren dat de woordvoerder van Rabobank.be zou beweerd hebben dat bij Rabobank.be de intresten ALTIJD jaarlijks worden uitbetaald. Een echte kapitalisatie zou je bij Rabobank.be niet kunnen hebben ?
Bij een "echte" kapitalisatie krijg je mi maar een attest , en mag je maar in een jaar je rv aangeven nl het jaar van effectieve uitbetaling.
Ik weet niet hoe het nu zit bij rabo, maar ik heb anderhalf jaar geleden zeker een termijnrekening met kapitalisatie aangegaan.paul schreef:Rabobank.be heeft er op dat vlak een soepje van gemaakt, dat zijn we niet gewoon van Rabobank.be
Rabobank zegt gewoon dat je het moet aangeven op het moment dat je interesten ontvangt niet welk getal je in het vakje moet zetten.Maarten schreef: Ik heb dat er niet van gemaakt, dat is wat ze bij rabo mij gezegd hebben...
Weet iemand van jullie welk bedrag ik juist moet aangeven op de belastingsaangifte? Rabo zegt de afgehouden RV, standaard zegt de netto rente...
Is dus blijkbaar de netto interesten (zie ook boekje bij belastingsformulier).
Trouwens je kan niet missen want op het uittreksel van rabobank staat de betaalde voorheffing bij termijnrekeningen er niet eens op. De belastingsdienst rekent dat zelf wel uit.
Wat ze bedoelen met het aanvragen van een jaarlijks uitreksels voor een rekening met kapitalisatie is me ook niet duidelijk.
Waarschijnlijk gaat het over het omzetten van kapitalisatie naar jaarlijkse interesten. Zie anders niet in hoe ze een "uittreksel van deze verrichting" kunnen geven als er in dat jaar geen verrichting is
Bij het bankuittreksel met de renteafrekening op mijn (intussen afgesloten) KBC-rekening, zit een bijlage met de details van de berekening, zegelrecht, en RV.Maarten schreef: ........
Ik heb alvast nooit een of ander bewijs gehad van afgehouden RV op de zichtrekening. Het staat gewoon op mijn uitreksels …
..
Daar staat onderaan op : "Indien u bij uw belastingaangifte uw kosten bewijst, is deze afrekening hiervoor te bewaren."
Ik weet niet zeker of alle banken dat automatisch als bijlage meegeven, maar ik dacht van wél.
Laatst gewijzigd door Nefertari op 12 februari 2010, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Uit Belastinggids 2009 -Budget&Recht(Test-Aankoop):Maarten schreef: ............
Weet iemand van jullie welk bedrag ik juist moet aangeven op de belastingsaangifte? Rabo zegt de afgehouden RV, standaard zegt de netto rente...
Deel 2 van de aangifte : VAK XIV
A. Inkomsten van kapitalen. A.1. Niet verplicht aan te geven inkomsten.
In deze rubriek gaat het om inkomsten van kapitalen waarop reeds R.V. werd ingehouden.
Er wordt 15% RV ingehouden op :
-de intresten op zicht- en termijnrekeningen, alsook die op obligaties, kasbons...., uitgegeven vanaf 1/3/1990.
....................
Wanneer is aangifte toch interessant ?
- Een zeer klein inkomen .......
- (Bijna) alleen een vervangingsinkomen .......
Nrs 160,163 en 163
- De code waarbij u de inkomsten moet aangeven, verschilt volgens het percentage van R.V. dat werd ingehouden.
- U moet altijd het nettobedrag opgeven dat u hebt ontvangen, dus het brutobedrag min de R.V. Vergeet niet om de innings- en bewaringskosten aan te geven bij nr.170.
Roerende voorheffing terugkrijgen
Als u zeer weinig verdient (jongere van meer dan 18 jaar met
minder dan 6 040 EUR belastbaar, pensioen of prepensioen
met minder dan 11 700 EUR voor een alleenstaande of
17 400 EUR voor een gezin) maar wel roerende inkomsten
hebt, kunt u de daarop betaalde voorheffing terugkrijgen
(althans gedeeltelijk) door sommige van die inkomsten aan te
geven.
( deze bedragen golden in 2008 )
geven.
@ Robocat en Louise. Jullie aanvullingen kloppen en passen uitstekend.
Het is inderdaad ook mogelijk voor mensen die een gering inkomen hebben; al is het dan wel wat complexer. (Vooral bij getrouwde mensen.)
Enerzijds heb je het huwelijksquotiënt die kan tegenwringen, anderzijds is er de regel dat de roerende inkomsten fifty-fifty te verdelen zijn over de partners (tenzij het huwelijkscontract de vruchten van het eigen vermogen zou uitsluiten van het gemeenschappelijk vermogen). Die 50-50 verdeling is echter geen probleem. De wet laat het toe dat je bij één partner zijn helft van roerende inkomsten aangeeft. De andere past dan de regel van 'liberatoir' toe.
Ook mensen met een inkomen hoger dan het belastingvrij minimuminkomen kunnen er baat bij hebben! Dit lijkt al wat vreemder nietwaar. Dit zijn dan de mensen die meer belastingverminderingen hebben dan dat er belastingen zijn verschuldigd op het globale inkomen.
Om het nog wat complexer te maken, dien ik er nog bij te vermelden dat niet alle inkomens hetzelfde voordeel zullen hebben. Vervangingsinkomens (ziekte, werkloosheid) krijgen specifieke belastingverminderingen. Doordat je de roerende voorheffing terugkrijgt, dalen die verminderingen op het uiteindelijk te betalen belastingen ook en hierdoor krijg je dus ook een tegenwerking.
Er zijn nog wel enkele addertjes onder het gras, vandaar dat ik het gemakkelijkheidshalve bij de studenten hield.
gr
Het is inderdaad ook mogelijk voor mensen die een gering inkomen hebben; al is het dan wel wat complexer. (Vooral bij getrouwde mensen.)
Enerzijds heb je het huwelijksquotiënt die kan tegenwringen, anderzijds is er de regel dat de roerende inkomsten fifty-fifty te verdelen zijn over de partners (tenzij het huwelijkscontract de vruchten van het eigen vermogen zou uitsluiten van het gemeenschappelijk vermogen). Die 50-50 verdeling is echter geen probleem. De wet laat het toe dat je bij één partner zijn helft van roerende inkomsten aangeeft. De andere past dan de regel van 'liberatoir' toe.
Ook mensen met een inkomen hoger dan het belastingvrij minimuminkomen kunnen er baat bij hebben! Dit lijkt al wat vreemder nietwaar. Dit zijn dan de mensen die meer belastingverminderingen hebben dan dat er belastingen zijn verschuldigd op het globale inkomen.
Om het nog wat complexer te maken, dien ik er nog bij te vermelden dat niet alle inkomens hetzelfde voordeel zullen hebben. Vervangingsinkomens (ziekte, werkloosheid) krijgen specifieke belastingverminderingen. Doordat je de roerende voorheffing terugkrijgt, dalen die verminderingen op het uiteindelijk te betalen belastingen ook en hierdoor krijg je dus ook een tegenwerking.
Er zijn nog wel enkele addertjes onder het gras, vandaar dat ik het gemakkelijkheidshalve bij de studenten hield.
gr
Laatst gewijzigd door criticus op 23 juni 2012, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
http://koba.minfin.fgov.be/commande/pdf ... d_2009.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
( ivm studentenarbeid)
Merk op dat studentenarbeid ook nog een extra vrijstelling genietn van bestaansmiddelen( om persoon ten laste te kunnen blijven), en vooral de pensioenen van plus 65 ouders en broers en zussen ( 22 770 euro vrijsgesteld )
De volgende grensbedragen zijn die van de inkomsten 2010 aanslagjaar 2011
bezoldiging jobstudent : 2360 euro vrijstelling inkomen uit studentenarbeid, bovenop de 2830 euro bestaansmiddelen die men mag hebben
pensioen plus 65 in gezin : 22 770 euro vrijstelling pensioeninkomsten (= grens ten laste, is niet hetzelfde als de grens om rv terug te trekken )
In werkelijkheid zit het allemaal wel ingewikkelder in elkaar dan hier voorgesteld.
geven.
wie kan ten laste zijn :
a. uw afstammelingen: kinderen, kleinkinderen, pleegkinderen, …;
b. uw ascendenten: ouders, grootouders, …;
c. uw broers en/of zussen;
d. personen van wie u ten laste bent geweest toen u kind was (mensen die u in hun gezin
hebben opgenomen);
e. een kind dat financieel volledig of hoofdzakelijk aan uw zorgen is toevertrouwd (vb. het
kind van uw feitelijk samenwonende partner
kan te zijnen of te uwen laste genomen
worden).
! Een echtgeno(o)t(e) of samenwonende partner (wettelijk of feitelijk) kan nooit te
uwen laste zijn.
b. Welke voorwaarden moeten vervuld zijn?
( BEDRAGEN AANSLAGJAAR 2009 INKOMSTEN 2008 )
Deze personen moeten op 1 januari 2009 deel uitmaken van uw gezin.
Wanneer ouders gescheiden leven, is hun kind ten laste van de ouder bij wie het kind hoofdzakelijk
verblijft (ouder met hoederecht).
Sinds het aj 2008 is er een duidelijke regeling met betrekking tot het fiscale co-ouderschap.
Onder bepaalde voorwaarden wordt bij co-ouderschap het voordeel van de bijkomende belastingvrije
sommen automatisch tussen de beide (niet samenwonende) ouders verdeeld.
Het co-ouderschap dient aan de volgende voorwaarden te voldoen:
– er moet ten laatste op 1 januari van het aanslagjaar een geregistreerde of een door een
rechter gehomologeerde overeenkomst bestaan waarin uitdrukkelijk vermeld wordt dat
de huisvesting van die kinderen gelijkmatig verdeeld is over de beide belastingplichtige
en dat zij bereid zijn de bijkomende belastingvrije sommen te verdelen;
of
– er moet ten laatste op 1 januari van het aanslagjaar een rechterlijke beslissing genomen
zijn waarin uitdrukkelijk bepaald wordt dat de huisvesting van die kinderen gelijkmatig
is verdeeld over beide belastingplichtigen.
Deze verdeling van fiscale co-ouderschap zal niet gebeuren indien een van de ouders onderhoudsuitkeringen
aftrekt die hij/zij heeft betaald voor de kinderen.
De in aanmerking te nemen belastingvrije sommen betreffen ‘alle’ bijkomende belastingvrije
sommen inclusief ‘alleenstaande ouder’ conform de individuele situatie van elke ouder.
Bij een feitelijk samenwonend ongehuwd koppel kunnen de gemeenschappelijke kinderen
niet tegelijkertijd als ten laste van de vader en de moeder aangemerkt worden. Deze kinderen
zijn ten laste van de ouder die ‘in feite’ aan het hoofd staat van dat gezin. Wie van beiden dit
is, moet worden uitgemaakt aan de hand van de feitelijke gegevens.
Sommige personen worden geacht toch deel te blijven uitmaken van het gezin hoewel ze er
niet dagelijks aanwezig zijn (vb. student op kot).
Een kind of persoon, op 1 januari 2007 te uwen laste maar in de loop van 2007 overleden,
wordt beschouwd als deel uitmakend van het gezin op 1 januari 2008.
Een doodgeboren kindje kan als ten laste worden beschouwd.
Deze personen mogen in 2008 niet meer dan respectievelijk 2 700,00 euro of 3 910,00
euro netto bestaansmiddelen hebben genoten.
De grens van 2 700,00 euro netto geldt voor personen ten laste van een echtpaar. Het maximum
van 3 910,00 euro netto geldt voor kinderen van alleenstaanden; dit bedrag wordt opgetrokken
tot 4 960,00 euro netto voor een gehandicapt kind.
‘Bestaansmiddelen’ omvatten inkomsten van de persoon ten laste zoals eigen bezoldigingen.
Er wordt geen rekening gehouden met o.a. studiebeurzen, kinderbijslag en achterstallig onderhoudsgeld.
Gewone onderhoudsuitkeringen worden tot een bedrag van 2 700,00 euro per
jaar voortaan niet meer aangemerkt als bestaansmiddel.
Inkomsten uit studentenarbeid worden voortaan tot een bedrag van 2 250,00 euro ook niet
meer in rekening genomen als bestaansmiddel.Voor inwonende ouders of broers of zussen boven de 65 jaar wordt het pensioeninkomen tot
21 790,00 euro niet meer aanzien als bestaansmiddelen.
( ivm studentenarbeid)
Merk op dat studentenarbeid ook nog een extra vrijstelling genietn van bestaansmiddelen( om persoon ten laste te kunnen blijven), en vooral de pensioenen van plus 65 ouders en broers en zussen ( 22 770 euro vrijsgesteld )
De volgende grensbedragen zijn die van de inkomsten 2010 aanslagjaar 2011
bezoldiging jobstudent : 2360 euro vrijstelling inkomen uit studentenarbeid, bovenop de 2830 euro bestaansmiddelen die men mag hebben
pensioen plus 65 in gezin : 22 770 euro vrijstelling pensioeninkomsten (= grens ten laste, is niet hetzelfde als de grens om rv terug te trekken )
In werkelijkheid zit het allemaal wel ingewikkelder in elkaar dan hier voorgesteld.
geven.
wie kan ten laste zijn :
a. uw afstammelingen: kinderen, kleinkinderen, pleegkinderen, …;
b. uw ascendenten: ouders, grootouders, …;
c. uw broers en/of zussen;
d. personen van wie u ten laste bent geweest toen u kind was (mensen die u in hun gezin
hebben opgenomen);
e. een kind dat financieel volledig of hoofdzakelijk aan uw zorgen is toevertrouwd (vb. het
kind van uw feitelijk samenwonende partner
kan te zijnen of te uwen laste genomen
worden).
! Een echtgeno(o)t(e) of samenwonende partner (wettelijk of feitelijk) kan nooit te
uwen laste zijn.
b. Welke voorwaarden moeten vervuld zijn?
( BEDRAGEN AANSLAGJAAR 2009 INKOMSTEN 2008 )
Deze personen moeten op 1 januari 2009 deel uitmaken van uw gezin.
Wanneer ouders gescheiden leven, is hun kind ten laste van de ouder bij wie het kind hoofdzakelijk
verblijft (ouder met hoederecht).
Sinds het aj 2008 is er een duidelijke regeling met betrekking tot het fiscale co-ouderschap.
Onder bepaalde voorwaarden wordt bij co-ouderschap het voordeel van de bijkomende belastingvrije
sommen automatisch tussen de beide (niet samenwonende) ouders verdeeld.
Het co-ouderschap dient aan de volgende voorwaarden te voldoen:
– er moet ten laatste op 1 januari van het aanslagjaar een geregistreerde of een door een
rechter gehomologeerde overeenkomst bestaan waarin uitdrukkelijk vermeld wordt dat
de huisvesting van die kinderen gelijkmatig verdeeld is over de beide belastingplichtige
en dat zij bereid zijn de bijkomende belastingvrije sommen te verdelen;
of
– er moet ten laatste op 1 januari van het aanslagjaar een rechterlijke beslissing genomen
zijn waarin uitdrukkelijk bepaald wordt dat de huisvesting van die kinderen gelijkmatig
is verdeeld over beide belastingplichtigen.
Deze verdeling van fiscale co-ouderschap zal niet gebeuren indien een van de ouders onderhoudsuitkeringen
aftrekt die hij/zij heeft betaald voor de kinderen.
De in aanmerking te nemen belastingvrije sommen betreffen ‘alle’ bijkomende belastingvrije
sommen inclusief ‘alleenstaande ouder’ conform de individuele situatie van elke ouder.
Bij een feitelijk samenwonend ongehuwd koppel kunnen de gemeenschappelijke kinderen
niet tegelijkertijd als ten laste van de vader en de moeder aangemerkt worden. Deze kinderen
zijn ten laste van de ouder die ‘in feite’ aan het hoofd staat van dat gezin. Wie van beiden dit
is, moet worden uitgemaakt aan de hand van de feitelijke gegevens.
Sommige personen worden geacht toch deel te blijven uitmaken van het gezin hoewel ze er
niet dagelijks aanwezig zijn (vb. student op kot).
Een kind of persoon, op 1 januari 2007 te uwen laste maar in de loop van 2007 overleden,
wordt beschouwd als deel uitmakend van het gezin op 1 januari 2008.
Een doodgeboren kindje kan als ten laste worden beschouwd.
Deze personen mogen in 2008 niet meer dan respectievelijk 2 700,00 euro of 3 910,00
euro netto bestaansmiddelen hebben genoten.
De grens van 2 700,00 euro netto geldt voor personen ten laste van een echtpaar. Het maximum
van 3 910,00 euro netto geldt voor kinderen van alleenstaanden; dit bedrag wordt opgetrokken
tot 4 960,00 euro netto voor een gehandicapt kind.
‘Bestaansmiddelen’ omvatten inkomsten van de persoon ten laste zoals eigen bezoldigingen.
Er wordt geen rekening gehouden met o.a. studiebeurzen, kinderbijslag en achterstallig onderhoudsgeld.
Gewone onderhoudsuitkeringen worden tot een bedrag van 2 700,00 euro per
jaar voortaan niet meer aangemerkt als bestaansmiddel.
Inkomsten uit studentenarbeid worden voortaan tot een bedrag van 2 250,00 euro ook niet
meer in rekening genomen als bestaansmiddel.Voor inwonende ouders of broers of zussen boven de 65 jaar wordt het pensioeninkomen tot
21 790,00 euro niet meer aanzien als bestaansmiddelen.
Laatst gewijzigd door paul op 5 maart 2010, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Als binnenkort de belastingaangifte in de bus valt, zal ik eerst simulaties doen via tax-on-web en hou jullie op de hoogte van de resultaten.
Volgens de uitleg die ik vond in de belastinggids van Test-Aankoop zouden wij (mijn man en ik) in aanmerking komen, daar wij wegens 2 vervangingsinkomens, geen of weinig belastingen moeten betalen.
Voor inkomstenjaar 2008/aanslag 2009, werd de op onze inkomens afgehouden Bedrijfsvoorheffing, volledig terugbetaald.
Alleen de Bijzondere bijdrage voor Sociale zekerheid was nog te onzen laste.
De RV die ik zal proberen terug te krijgen, is van termijnrekeningen met geld afkomstig uit mijn erfenis.
Hoe dat dan zit met de verdeling over beide partners, ben ik nog niet uitgeraakt.
Volgens de uitleg die ik vond in de belastinggids van Test-Aankoop zouden wij (mijn man en ik) in aanmerking komen, daar wij wegens 2 vervangingsinkomens, geen of weinig belastingen moeten betalen.
Voor inkomstenjaar 2008/aanslag 2009, werd de op onze inkomens afgehouden Bedrijfsvoorheffing, volledig terugbetaald.
De RV die ik zal proberen terug te krijgen, is van termijnrekeningen met geld afkomstig uit mijn erfenis.
Hoe dat dan zit met de verdeling over beide partners, ben ik nog niet uitgeraakt.
Mogelijk hangt die wat af van het mogelijk huwelijkscontract dat je hebt. Het kapitaal is uiteraard enkel van u. De opbrengsten ( intresten) is niet zo evident dat dit enkel van u is. U kan het eventueel op http://www.juridischforum.be" onclick="window.open(this.href);return false; vragenLouise schreef:Als binnenkort de belastingaangifte in de bus valt, zal ik eerst simulaties doen via tax-on-web en hou jullie op de hoogte van de resultaten.
Gewoon wettelijk stelsel.(zogezegd zonder contract) Ik zoek het nog wel verder uit.paul schreef:
Mogelijk hangt die wat af van het mogelijk huwelijkscontract dat je hebt. Het kapitaal is uiteraard enkel van u. De opbrengsten ( intresten) is niet zo evident dat dit enkel van u is. U kan het eventueel op http://www.juridischforum.be" onclick="window.open(this.href);return false; vragen
Louise
het geld van de erfenis blijft van u maar de vruchten die het u oplevert (rente, intresten, huur,...) zijn wel van beide echtgenoten. Je mag dus maar de helft van die intresten nemen.
Als je man geen voordeel doet bij de aangifte van zijn helft, laat je dat vak in de aangifte gewoon blanco en je vult enkel uw code in met 50 % van de intresten.
mvg
Criticus
het geld van de erfenis blijft van u maar de vruchten die het u oplevert (rente, intresten, huur,...) zijn wel van beide echtgenoten. Je mag dus maar de helft van die intresten nemen.
Als je man geen voordeel doet bij de aangifte van zijn helft, laat je dat vak in de aangifte gewoon blanco en je vult enkel uw code in met 50 % van de intresten.
mvg
Criticus
Bedankt voor de info.criticus schreef:Louise
mvg
Criticus
Als het zover is, zal ik de resultaten hier laten weten.
En
Iemand die al uitgeprobeerd heeft hoe dat nu ineenzit met de aftrek van Roerende Voorheffing voor studenten of personen met een laag inkomen ?
Ik heb voorlopig Deel I reeds ingevuld en bewaard op tax-on-web, maar om een simulatie te maken voor de RV in Deel II, wacht ik nog af tot ik de belastinggids van Test-Aankoop/B&R ontvangen heb.
Iemand die al uitgeprobeerd heeft hoe dat nu ineenzit met de aftrek van Roerende Voorheffing voor studenten of personen met een laag inkomen ?
Ik heb voorlopig Deel I reeds ingevuld en bewaard op tax-on-web, maar om een simulatie te maken voor de RV in Deel II, wacht ik nog af tot ik de belastinggids van Test-Aankoop/B&R ontvangen heb.
Ik doe dit al verschillende jaren, lukt perfect, al is het soms moeilijk te onderscheiden welk aanslagjaar gebruikt moet worden. Zo heb ik intresten ontvangen op obligaties, in februari. Op het rekeningafschrift stond 'AJ2010', wat ik eigenlijk vreemd vind. De intresten zijn dus ontvangen in 2010, en moeten al meteen in de aangifte van 2010. Er is dus een probleem met inkomsten in bijvoorbeeld november:; de aangifte moet al lang binnen zijn, maar je hebt nog inkomsten voor op die aangifte...