Terugvragen dubbele belasting dividend usa/canada
TIP
Terugvragen dubbele belasting dividend usa/canada
DEEL1
Enkele Amerikaanse geven 10-15% per jaar, daar gaat ongeveer 35% belasting, heb je nog 7-10% over. Van andere gaat er totaal ongeveer 55% af.
Ik heb de vraag aan Binck gesteld hoe ik die dubbele belasting kan recupereren:
Iemand ooit al zo'n formulier ingevuld en dus weet hoe het moet want ik begrijp er niets van. Op het formulier van USA zie ik niet direct een mogelijkheid om een bedrag in te vullen.
Het Canadase:
owner = mijn gegevens
name of beneficial owner = mijn naam
country of residance: BE
foreign social security number = rijksregisternummer?
name and address of encashing agent: binck
non-resident account number ?
description of security?
series no?
taxable amount in canadian currency = uitgekeerde dividend zonder tax
tax withheld = afgehouden canadese belasting
tax rate applied = afgehouden canadese intrestvoet
Maar moet ik alle bedragen optellen van alle candase bedrijven over 12 maand of moet ik per bedrijf zo'n formuliertje invullen. 'k vind het ook vreemd dat de naam van het desbetreffende canadase bedrijf niet ingevuld wordt.
Als ik die vragen stel aan belastingsdienst krijg ik als antwoord "die vragen moet je stellen aan het desbetreffende land in kwestie". Maar wie moet je daarvoor aanspreken?
Iemand een idee van het kostenplaatje, om na te gaan of het wel de moeite is om dit in te vullen?
DEEL2
Zijn er mensen die weet hebben van Belgische aandelen die maandelijks een dividend uitkeren?
Enkele Amerikaanse geven 10-15% per jaar, daar gaat ongeveer 35% belasting, heb je nog 7-10% over. Van andere gaat er totaal ongeveer 55% af.
Ik heb de vraag aan Binck gesteld hoe ik die dubbele belasting kan recupereren:
Ik heb 1 formulier thuisgestuurd gekregen voor usa en 3 voor canada.België heeft met sommige landen een dubbelbelastingverdrag, waardoor het mogelijk wordt om na de oorspronkelijke netto uitkering een gedeelte van de buitenlandse bronheffing te recupereren. Dit is echter een zeer omslachtige en vaak kostelijke procedure. Bovendien geldt een apart formulier en een specifieke procedure voor ieder land van oorsprong. Over het algemeen moeten de volgende stappen doorlopen worden:
1) U vraagt de juiste formulieren aan bij de belastingsdiensten (zie verder)
2) U vult alle exemplaren in en laat ze ondertekenen door de bank waar u de aandelen bewaart (Behalve voor Franse dividenden)
3) U bezorgt de nodige exemplaren aan de belastingcontroleur waarvan u afhangt. Die zal certificeren dat u in België belastingplichtig bent en stuurt u de nodige exemplaren terug.
4) Bepaalde exemplaren moet u doorsturen naar de buitenlandse financiële instelling die de dividenden in kwestie uitkeert.
5) Die instelling vult de formulieren verder in en stuurt ze door naar de bevoegde lokale belastingdiensten.
6) Die belastingdiensten geven hun eventueel akkoord en zorgen voor de doorstorting van de teveel ingehouden voorheffing.
Iemand ooit al zo'n formulier ingevuld en dus weet hoe het moet want ik begrijp er niets van. Op het formulier van USA zie ik niet direct een mogelijkheid om een bedrag in te vullen.
Het Canadase:
owner = mijn gegevens
name of beneficial owner = mijn naam
country of residance: BE
foreign social security number = rijksregisternummer?
name and address of encashing agent: binck
non-resident account number ?
description of security?
series no?
taxable amount in canadian currency = uitgekeerde dividend zonder tax
tax withheld = afgehouden canadese belasting
tax rate applied = afgehouden canadese intrestvoet
Maar moet ik alle bedragen optellen van alle candase bedrijven over 12 maand of moet ik per bedrijf zo'n formuliertje invullen. 'k vind het ook vreemd dat de naam van het desbetreffende canadase bedrijf niet ingevuld wordt.
Als ik die vragen stel aan belastingsdienst krijg ik als antwoord "die vragen moet je stellen aan het desbetreffende land in kwestie". Maar wie moet je daarvoor aanspreken?
Iemand een idee van het kostenplaatje, om na te gaan of het wel de moeite is om dit in te vullen?
DEEL2
Zijn er mensen die weet hebben van Belgische aandelen die maandelijks een dividend uitkeren?
Re: Terugvragen dubbele belasting dividend usa/canada
deel 1
Dat is gewoon een ramp. Maar als je een beursvennootschap hebt, die een bepaalde erkenning heeft, dan kan die dubbele belasting rechtstreeks geregeld worden zonder dat je er iets voor hoeft te doen. In dat beleggersblaadje van test-aankoop ( budgetweek ) heb ik er ooit eens iets over gelezen.
Het eenvoudigste is natuurlijk aan je beursvennootschap te vragen of zij zo een erkenning hebben. Binckbank zal duidelijk zo een erkenning niet hebben. Keytrade zou zo een erkenning blijkbaar wel hebben, mogelijk enkel voor amerikaanse aandelen.
Als je een beursvennootschap hebt , waar ze heel die papierwinkel voor je moeten invullen , mag je rekenen op minimum 50 euro kosten, maar bij grote recuperaties kan dit oplopen tot honderden euros.
Budgetweek van testaankoop :
"Is onmiddellijkebelastingkorting niet op dividendenvan alle Amerikaanseaandelen mogelijk ?
Van de dividenden van Amerikaanse aandelen wordt zowel de Amerikaansedividendbelasting als de Belgische roerende voorheffing afgehouden.Hoe komt het dat die Amerikaansedividendbelasting soms 15 % bedraagten soms 30 % ?
Op dividenden van Amerikaanseaandelen moet u eerst de Amerikaansedividendbelasting betalen van 30 % envervolgens de Belgische roerendevoorheffing van 25 %. Dankzij deverdragen ter voorkoming van dedubbele belasting tussen België en deVerenigde Staten is het evenwelmogelijk om de Amerikaanse roerendevoorheffing voor de helft terecupereren, zodat die voor deBelgische belegger uiteindelijk beperktblijft tot 15 %. De meeste banken diedoor de Amerikaanse fiscus als«Qualified Intermediary» erkendworden, voeren de vermindering vande roerende voorheffing automatischdoor, zonder dat u iets hoeft te doen.U doet er wel goed aan om uwbankuittreksels te controleren om tezien of de bank de verminderingeffectief heeft doorgevoerd.Let echter op ! De verminderde
roerende voorheffing geldt enkel voorde aandelen die u op de beurs van NewYork hebt gekocht. Hebt uAmerikaanse aandelen in uw bezit inde vorm van IDR's of certificaten aantoonder die deze aandelenvertegenwoordigen, waarvan er eenaantal in Brussel noteren, dan moet uook eerst de volle 30 % Amerikaansebelasting betalen, waarna u eventueeleen gedeelte kunt terugvragen. In dat
geval is een onmiddellijke korting nietmogelijk."
vakcursus buitenlandse inkomsten ( rv ) 148 bladzijden van de FOD ( FOP, VOD ? )
http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... 8eb9332f1e" onclick="window.open(this.href);return false;
deel 2
mi bestaan er zo geen aandelen
Dat is gewoon een ramp. Maar als je een beursvennootschap hebt, die een bepaalde erkenning heeft, dan kan die dubbele belasting rechtstreeks geregeld worden zonder dat je er iets voor hoeft te doen. In dat beleggersblaadje van test-aankoop ( budgetweek ) heb ik er ooit eens iets over gelezen.
Het eenvoudigste is natuurlijk aan je beursvennootschap te vragen of zij zo een erkenning hebben. Binckbank zal duidelijk zo een erkenning niet hebben. Keytrade zou zo een erkenning blijkbaar wel hebben, mogelijk enkel voor amerikaanse aandelen.
Als je een beursvennootschap hebt , waar ze heel die papierwinkel voor je moeten invullen , mag je rekenen op minimum 50 euro kosten, maar bij grote recuperaties kan dit oplopen tot honderden euros.
Budgetweek van testaankoop :
"Is onmiddellijkebelastingkorting niet op dividendenvan alle Amerikaanseaandelen mogelijk ?
Van de dividenden van Amerikaanse aandelen wordt zowel de Amerikaansedividendbelasting als de Belgische roerende voorheffing afgehouden.Hoe komt het dat die Amerikaansedividendbelasting soms 15 % bedraagten soms 30 % ?
Op dividenden van Amerikaanseaandelen moet u eerst de Amerikaansedividendbelasting betalen van 30 % envervolgens de Belgische roerendevoorheffing van 25 %. Dankzij deverdragen ter voorkoming van dedubbele belasting tussen België en deVerenigde Staten is het evenwelmogelijk om de Amerikaanse roerendevoorheffing voor de helft terecupereren, zodat die voor deBelgische belegger uiteindelijk beperktblijft tot 15 %. De meeste banken diedoor de Amerikaanse fiscus als«Qualified Intermediary» erkendworden, voeren de vermindering vande roerende voorheffing automatischdoor, zonder dat u iets hoeft te doen.U doet er wel goed aan om uwbankuittreksels te controleren om tezien of de bank de verminderingeffectief heeft doorgevoerd.Let echter op ! De verminderde
roerende voorheffing geldt enkel voorde aandelen die u op de beurs van NewYork hebt gekocht. Hebt uAmerikaanse aandelen in uw bezit inde vorm van IDR's of certificaten aantoonder die deze aandelenvertegenwoordigen, waarvan er eenaantal in Brussel noteren, dan moet uook eerst de volle 30 % Amerikaansebelasting betalen, waarna u eventueeleen gedeelte kunt terugvragen. In dat
geval is een onmiddellijke korting nietmogelijk."
vakcursus buitenlandse inkomsten ( rv ) 148 bladzijden van de FOD ( FOP, VOD ? )
http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... 8eb9332f1e" onclick="window.open(this.href);return false;
deel 2
mi bestaan er zo geen aandelen
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Kheb zo een dividendaandeel bij Keytrade ook, een MLP, daar gaat eerst 35% bronbelasting af en dan 25% belgische, je houdt dus niet echt veel meer over. Kheb net een antwoord van Keytrade: "Aangezien Keytrade Qualified Intermediary is, betreft het hier een tarief dat al het voorkeur tarief is. Een recuperatie zal dus niet mogelijk zijn."
Als dit al voorkeurtarief is, vraag ik me af wat het andere tarief is... Kzal ze maar verkopen dan deze die 35+25 belast worden, want dan haal ik er niet veel meer uit.
Als dit al voorkeurtarief is, vraag ik me af wat het andere tarief is... Kzal ze maar verkopen dan deze die 35+25 belast worden, want dan haal ik er niet veel meer uit.
Ik heb al ondervonden dat Keytrade er zelf niet aan uitraakt, de ene keer rekenen ze 55% aan de andere keer "maar" 40%;
Het zouden wel zuivere amerikaanse aandelen moeten zijn, geen IDR's of zo.
Hoe dan ook voor elke beursvennootschap is een dubbelbelastingsverdrag een kakafonie.
Heb ooit eens bij 3 verschillende vennootschappen hetzelfde aantal coupons ontvangen. 3 Keer een verschillende bedrag. Niemand die er een deftige uitleg aan kon geven.
Ik probeer zo weining mogelijk buitenlandse aandelen om die reden nog aan te houden
Het zouden wel zuivere amerikaanse aandelen moeten zijn, geen IDR's of zo.
Hoe dan ook voor elke beursvennootschap is een dubbelbelastingsverdrag een kakafonie.
Heb ooit eens bij 3 verschillende vennootschappen hetzelfde aantal coupons ontvangen. 3 Keer een verschillende bedrag. Niemand die er een deftige uitleg aan kon geven.
Ik probeer zo weining mogelijk buitenlandse aandelen om die reden nog aan te houden
Ik zou toch nog maar eens een mailtje naar KEYTRADE sturen bij 35+25 hebben ze GEEN dubbelbelastingsverdrag toegepast. Zelf heb ik ondervonden dat ze het de ene keer wel, en de andere keer niet doen.BartVW schreef:Kheb zo een dividendaandeel bij Keytrade ook, een MLP, daar gaat eerst 35% bronbelasting af en dan 25% belgische, je houdt dus niet echt veel meer over. Kheb net een antwoord van Keytrade: "Aangezien Keytrade Qualified Intermediary is, betreft het hier een tarief dat al het voorkeur tarief is. Een recuperatie zal dus niet mogelijk zijn."
Normaal zouden ze het bij IDR niet mogen toepassen.