Duurtijd Transacties tussen banken
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Duurtijd Transacties tussen banken
Je moet eens proberen een aankondiging van een renteverlaging voor te zijn met een transactie. Gegarandeerd ben je te laat. Ik heb zo al een paar keer serieus (daarmee bedoel ik voor een groot bedrag en ook wel een serieuze verlaging) achter het net gevist.
Op minimum twee dagen moest die overschrijving geklonken zijn, temeer dat dit telkens voor 8 uur 's morgens gebeurde. Maar neen, drie dagen alsjeblief. Geld direct opnieuw verplaatst !
Op minimum twee dagen moest die overschrijving geklonken zijn, temeer dat dit telkens voor 8 uur 's morgens gebeurde. Maar neen, drie dagen alsjeblief. Geld direct opnieuw verplaatst !
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Hoewel er een wettelijke regeling bestaat denk ik, te horen aan wat mensen allemaal meemaken, dat het heel verleidelijk is voor een bank om het binnenkomend geld nog een dag te parkeren aan de zijlijn. Vooral als het op één dag komt voor renteverandering in hun voordeel. Wie gaat hiervoor een rechtszaak beginnen. Banken die dit slechts twee of drie dagen voor hun rentewijziging aankondigen zijn banken die te verdenken zijn.
-
- Full Member
- Contacteer:
Vandaag besloten om te kappen met argenta...
Moest begin deze week door omstandigheden dringend een groot bedrag (>50K) overschrijven.
Begin : vorige zaterdag
Einde : komende vrijdag (op uiteindelijke rekening)
Dus 1 week !!! Voor mij in huidige tijden en met de middelen van vandaag : ONAANVAARDBAAR !!
Ik weet dat er een weekend tussen zit... (maar voor andere banken is dit geen vertragend effect)
Moest begin deze week door omstandigheden dringend een groot bedrag (>50K) overschrijven.
Begin : vorige zaterdag
Einde : komende vrijdag (op uiteindelijke rekening)
Dus 1 week !!! Voor mij in huidige tijden en met de middelen van vandaag : ONAANVAARDBAAR !!
Ik weet dat er een weekend tussen zit... (maar voor andere banken is dit geen vertragend effect)
-
- Sr. Member
- Contacteer:
In het weekend worden er geen overschrijvingen gedaan. In uw geval is het bedrag pas overgeschreven maandagnacht.
Het bedrag heeft er dus 3 dagen over gedaan om te switchen. Volgens mij is dit louter te verklaren door de grote som geld. Heb zelf de test ook al eens gedaan (voor kleine bedragen) en daar staat het meestal de volgende dag op een andere rekening.
Het bedrag heeft er dus 3 dagen over gedaan om te switchen. Volgens mij is dit louter te verklaren door de grote som geld. Heb zelf de test ook al eens gedaan (voor kleine bedragen) en daar staat het meestal de volgende dag op een andere rekening.
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
En wat zegt de bank in kwestie daar zelf van als je daar verhaal gaat halen ? Want als het voor kleine bedragen wel snel kan, geven ze dus impliciet toe dat het technisch haalbaar is, maar dat ze grote bedragen liever wat langer bij zich houden (omdat het daar de moeite loont om een paar dagen liquiditeiten en rente te stelen van een klant)jawadde001 schreef:In het weekend worden er geen overschrijvingen gedaan. In uw geval is het bedrag pas overgeschreven maandagnacht.
Deze morgen (rond 9.30 uur) enkele overschrijvingen gedaan naar rekeningen van mijn eigen bij een andere bank.
Om het uur gecontroleerd bij de andere rekeningen als het al toegekomen was.
Van Recordbank
naar: Argenta om 14.41 aangekomen en zichtbaar
naar: Landbouwkrediet om 14.41 aangekomen en zichtbaar
naar: Keytrade om 16.15 aangekomen en zichtbaar
naar: DB om 14.41 aangekomen wel nog niet zichtbaar online als effectief geboekt op mijn rekening mijn beschikbaar bedrag is wel al aangepast dus is het wel al toegekomen en kan ik er over beschikken. Zichtbaar pas rond 12.40 de volgende dag.
Omstreeks 11 uur een overschrijving gedaan van Landbouwkrediet naar Keytrade die was om 16.15 aangekomen en zichtbaar bij Keytrade.
Omstreeks 11 uur overschrijvingen gedaan van Keytrade naar mijn andere rekeningen:
Naar Recordbank: Aangekomen en zichtbaar om 12.40 van de volgende dag
Naar Argenta: Aangekomen en zichtbaar om 12.40 van de volgende dag
Naar DB: Nog niet aangekomen om 12.40 van de volgende dag.
Naar Landbouwkrediet: Nog niet aangekomen om 12.40 van de volgende dag
Om het uur gecontroleerd bij de andere rekeningen als het al toegekomen was.
Van Recordbank
naar: Argenta om 14.41 aangekomen en zichtbaar
naar: Landbouwkrediet om 14.41 aangekomen en zichtbaar
naar: Keytrade om 16.15 aangekomen en zichtbaar
naar: DB om 14.41 aangekomen wel nog niet zichtbaar online als effectief geboekt op mijn rekening mijn beschikbaar bedrag is wel al aangepast dus is het wel al toegekomen en kan ik er over beschikken. Zichtbaar pas rond 12.40 de volgende dag.
Omstreeks 11 uur een overschrijving gedaan van Landbouwkrediet naar Keytrade die was om 16.15 aangekomen en zichtbaar bij Keytrade.
Omstreeks 11 uur overschrijvingen gedaan van Keytrade naar mijn andere rekeningen:
Raar dat de overschrijving van Keytrade naar LK de volgende dag om 12u40 nog niet was toegekomen, het is toch familie van elkaar dan zou je toch verwachtten dat de overschrijving toch snel zou uitgevoerd zijn.fredd schreef: Omstreeks 11 uur overschrijvingen gedaan van Keytrade naar mijn andere rekeningen:
Geld maakt niet gelukkig, maar liever ongelukkig met, dan zonder
Ondertussen is het geld ook binnen bij LBK om 16 uur of zo en bij DB (waar het wel nog niet zichtbaar is bij overschrijvingen maar wel bij beschikbaar bedrag).mijn_geld schreef:Raar dat de overschrijving van Keytrade naar LK de volgende dag om 12u40 nog niet was toegekomen, het is toch familie van elkaar dan zou je toch verwachtten dat de overschrijving toch snel zou uitgevoerd zijn.fredd schreef: Omstreeks 11 uur overschrijvingen gedaan van Keytrade naar mijn andere rekeningen:
Volgens mij houden banken dat geld achter. Als je geld moet transfereren naar een andere bank dan moet dat via één of andere mechanisme passeren (SWIFT voor buitenland meen ik me te herinneren uit een vorig leven) en UCV of iets in die trend voor binnenland. Dat mechanisme (proces) draait maar x aantal maal per dag en enkel dan is er een mogelijkheid tot overdracht als de uitvoerende bank het order heeft klaargemaakt. Het zichtbaar maken voor de klant is maar 1 klein stapje.
Als het door dat mechanische gepasseerd is dan moet de binnenkomende bank het ook nog behandelen en toewijzen aan de gepaste persoon en vervolgens zichtbaar maken.
Argenta is een mooi voorbeeld, die doen alles gewoon in batch 's avonds voor uitgaande betalingen, dus bij de laatste handeling van UCV van de dag of de eerste van de volgende dag komt het geld aan bij de andere bank en dan is het afhankelijk van de verwerking van de andere bank om hoe laat het erop staat. Voor binnenkomend geld doet Argenta het anders dan andere banken vermoed ik. Voor binnenkomend geld wordt waarschijnlijk na elke keer het UCV data doorgeeft het proces voor het toewijzen aan de juiste rekeningen gestart.
Hopelijk is mijn uitleg een heel klein beetje duidelijk of tenminste dat je een idee hebt van hoe het ongeveer werkt.
witte merel schreef:Je moet eens proberen een aankondiging van een renteverlaging voor te zijn met een transactie. Gegarandeerd ben je te laat. Ik heb zo al een paar keer serieus (daarmee bedoel ik voor een groot bedrag en ook wel een serieuze verlaging) achter het net gevist.
Er bestaat volgens mij ook iets als een dringende overschrijving (kost wel wat misschien zelfs tot 10 EURO of zo) maar dan zou het geld wel supersnel op de andere rekening staan binnen de dag?
Bij betaling voor snel overschrijving doet de debetbank de verrichting direct (daarvoor betaal je) maar daarvoor hoeft de gekrediteerdebank zich niet te haasten. Heb het persoonlijk al mee gemaakt. En als je de twee betrokken banken ondervraagd schudden ze de fout op elkaar af. Dan sta je daar toch weer machteloos voor. Het beste is op afspraak naar het agentschap gaan een praten met de agentschapdirecteur, die doet het dan spontaan voor jouw. Is de beste weg namelijk bij Argenta en zeker voor bedragen boven de 25.000. Merkwaardig is wel dat belasting, btw en dergelijke betalingen voor de overheid staandepedes gebeuren.
Bedankt voor de info dat wist ik niet.Flytox schreef:Bij betaling voor snel overschrijving doet de debetbank de verrichting direct (daarvoor betaal je) maar daarvoor hoeft de gekrediteerdebank zich niet te haasten. Heb het persoonlijk al mee gemaakt. En als je de twee betrokken banken ondervraagd schudden ze de fout op elkaar af. Dan sta je daar toch weer machteloos voor. Het beste is op afspraak naar het agentschap gaan een praten met de agentschapdirecteur, die doet het dan spontaan voor jouw. Is de beste weg namelijk bij Argenta en zeker voor bedragen boven de 25.000. Merkwaardig is wel dat belasting, btw en dergelijke betalingen voor de overheid staandepedes gebeuren.
Verbetering bij Argenta qua aangeven op het scherm en verwerken van overschrijvingen.
"Nieuw: Vanaf 21 maart zullen alle verrichtingen die u via Argenta Internetbankieren registreert, onmiddellijk worden verwerkt.
Een overschrijving die vandaag moet worden uitgevoerd, zult u dan ook na validatie onmiddellijk verwerkt zien in uw menu verrichtingen.
Let dus bij de validatie goed op of alle gegevens correct zijn. Eens gevalideerd zal de verrichting niet meer gewijzigd of geannuleerd kunnen worden.
Enkel overschrijvingen die wachten op de gevraagde uitvoeringsdatum, zult u nu nog in uw betaalagenda zien bij in afwachting van verwerking.
De overschrijvingen en bestendige opdrachten met gevraagde uitvoeringsdatum in een weekend of op een feestdag, zullen de volgende bankwerkdag uitgevoerd worden.
Hou daarmee rekening bij het bepalen van een memodatum. Zo bent u er zeker van dat de begunstigde de betaling tijdig ontvangt."
Een onzerkerheid minder.
"Nieuw: Vanaf 21 maart zullen alle verrichtingen die u via Argenta Internetbankieren registreert, onmiddellijk worden verwerkt.
Een overschrijving die vandaag moet worden uitgevoerd, zult u dan ook na validatie onmiddellijk verwerkt zien in uw menu verrichtingen.
Let dus bij de validatie goed op of alle gegevens correct zijn. Eens gevalideerd zal de verrichting niet meer gewijzigd of geannuleerd kunnen worden.
Enkel overschrijvingen die wachten op de gevraagde uitvoeringsdatum, zult u nu nog in uw betaalagenda zien bij in afwachting van verwerking.
De overschrijvingen en bestendige opdrachten met gevraagde uitvoeringsdatum in een weekend of op een feestdag, zullen de volgende bankwerkdag uitgevoerd worden.
Hou daarmee rekening bij het bepalen van een memodatum. Zo bent u er zeker van dat de begunstigde de betaling tijdig ontvangt."
Een onzerkerheid minder.
2. Overschrijvingen
Bovendien staat in de wet dat de banken Belgische overschrijvingen zullen moeten verwerken zodra ze die binnenkrijgen, zoals bepaald in de voorwaarden van elke bank. Daarbij wordt alleen met bankwerkdagen rekening gehouden. Een overschrijving wordt nog in de loop van de dag uitgevoerd, als zowel de opdrachtgever als de begunstigde een rekening bij dezelfde bank in België hebben. Hebben zij een rekening bij twee verschillende Belgische banken, dan is de uitvoeringstermijn gelijk aan één bankwerkdag. Voor een overschrijving op papier worden de termijnen verlengd met één bankwerkdag. Al naargelang het geval moeten internationale overschrijvingen in de Europese Unie binnen een termijn van drie tot vier bankwerkdagen worden uitgevoerd.
Een deel copy van een bericht op spaargids pagina's over de wijzigingen die gaan gebeuren.
Als ik het goed begrijp betekent dit toch dat van keytrade zicht naar keytrade spaarboekje dezelfde dag moet gebeuren of zit ik mis?
Bovendien staat in de wet dat de banken Belgische overschrijvingen zullen moeten verwerken zodra ze die binnenkrijgen, zoals bepaald in de voorwaarden van elke bank. Daarbij wordt alleen met bankwerkdagen rekening gehouden. Een overschrijving wordt nog in de loop van de dag uitgevoerd, als zowel de opdrachtgever als de begunstigde een rekening bij dezelfde bank in België hebben. Hebben zij een rekening bij twee verschillende Belgische banken, dan is de uitvoeringstermijn gelijk aan één bankwerkdag. Voor een overschrijving op papier worden de termijnen verlengd met één bankwerkdag. Al naargelang het geval moeten internationale overschrijvingen in de Europese Unie binnen een termijn van drie tot vier bankwerkdagen worden uitgevoerd.
Een deel copy van een bericht op spaargids pagina's over de wijzigingen die gaan gebeuren.
Als ik het goed begrijp betekent dit toch dat van keytrade zicht naar keytrade spaarboekje dezelfde dag moet gebeuren of zit ik mis?
Bekijk wet van 7 dec 2008 (4°,b) betreffende spaarrekeningen.
Interesten beginen te lopen dag na de overschrijving
Heb die discutie met Keytrade ook gehad, maar ze passen de wet correct toe. (weer een voordeel voor de banken)
Mvg,
Interesten beginen te lopen dag na de overschrijving
Heb die discutie met Keytrade ook gehad, maar ze passen de wet correct toe. (weer een voordeel voor de banken)
Mvg,
Ik zal je maar op je woord geloven flytox, geen zin en geen idee hoe je die wet moet gaan opzoeken.
Zo zie je maar dat Keytrade ook niet alles is.
Zo zie je maar dat Keytrade ook niet alles is.