Nieuw huis, zelfde lening
TIP
Nieuw huis, zelfde lening
1)Stel nu dat je een appartement hebt waarop een lening loopt (nog 27 jaar). Je verkoopt dat appartement, vindt niet direct iets anders en trekt een maand of 2 bij je moeder in tot je een huis hebt gevonden. Zou zoiets mogen van de bank?
Want uiteindelijk zit je dan 2 maand zonder onderpand. Je zou eigenlijk een Porsche kunnen kopen met het geld, die in brokken vaneen rijden en dan is de bank haar onderpand op die lening kwijt.
We gaan deze week naar de bank om wat meer uitleg, maar het is iets wat ik me afvraag. Zou je dan een boete moeten betalen? Of zouden ze vragen om het geld bij hun op een rekening te parkeren tot een nieuwe woonst is gevonden?
2)Als je intussen iets meer geld hebt gespaard, dan is het waarschijnlijk wel mogelijk om meteen ook die lening wat soepeler te maken (minder betalen per maand of enkele jaren minder lang betalen). De bank zal daar wel een kost voor aanrekenen, maar hoeveel is dat ongeveer? Dus vanaf welke bedragen wordt het al interessant om die lening vervroegd af te betalen?
3)Stel dat je huidige woonst 150.000 kostte, en je nieuwe kost 170.000 Euro. Door het overlijden van de vader en het erven van een deel van het ouderlijke huis moet, ondanks het lage KI, op beiden groot beschrijf betaald worden doordat reeds een eerste eigendom 'in bezit' is. Moet je dan voor de nieuwe woonst op het volledige bedrag nog eens beschrijf betalen? Of enkel op de bijkomende 20.000 Euro?
4)Stel dat je dan samen met iemand een villa koopt van 300.000 Euro. En die persoon moet ook een deel lenen. Is die dan verplicht om te lenen bij dezelfde bank? Misschien heeft een andere bank betere voorwaarden. Kan je dus elk bij een andere bank lenen voor hetzelfde huis?
Want uiteindelijk zit je dan 2 maand zonder onderpand. Je zou eigenlijk een Porsche kunnen kopen met het geld, die in brokken vaneen rijden en dan is de bank haar onderpand op die lening kwijt.
We gaan deze week naar de bank om wat meer uitleg, maar het is iets wat ik me afvraag. Zou je dan een boete moeten betalen? Of zouden ze vragen om het geld bij hun op een rekening te parkeren tot een nieuwe woonst is gevonden?
2)Als je intussen iets meer geld hebt gespaard, dan is het waarschijnlijk wel mogelijk om meteen ook die lening wat soepeler te maken (minder betalen per maand of enkele jaren minder lang betalen). De bank zal daar wel een kost voor aanrekenen, maar hoeveel is dat ongeveer? Dus vanaf welke bedragen wordt het al interessant om die lening vervroegd af te betalen?
3)Stel dat je huidige woonst 150.000 kostte, en je nieuwe kost 170.000 Euro. Door het overlijden van de vader en het erven van een deel van het ouderlijke huis moet, ondanks het lage KI, op beiden groot beschrijf betaald worden doordat reeds een eerste eigendom 'in bezit' is. Moet je dan voor de nieuwe woonst op het volledige bedrag nog eens beschrijf betalen? Of enkel op de bijkomende 20.000 Euro?
4)Stel dat je dan samen met iemand een villa koopt van 300.000 Euro. En die persoon moet ook een deel lenen. Is die dan verplicht om te lenen bij dezelfde bank? Misschien heeft een andere bank betere voorwaarden. Kan je dus elk bij een andere bank lenen voor hetzelfde huis?
Re: Nieuw huis, zelfde lening
Ozzy, als ik me niet vergis zal de bank waar u een lening hebt lopen voor het pand dat u verkoopt, wel zal komen aankloppen om de resterende schuld op te eisen. Ik denk niet dat ge de kans zal krijgen om snel even een Porsche te kopen.
Stap behalve behalve bij u bankier, ook eens binnen bij uw notaris.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als je je app.verkoopt, moet deze vrij en onbelast zijn, dus vrij van alle schulden. De notaris ontvangt het geld, en betaald daar de rest van de lening mee die je nog hebt lopen bij de bank.. De overschot, als deze er is, ontvang je wel van de notaris.Je gaat er zo niet even een porche mee kunnen kopen. Op een vervroegde terugbetaling van een lening staat een wederbeleggingsvergoeding ( boete voor vroegtijdig aflossen van de lening )te betalen aan de bank. Mogelijks zal je ook een boete krijgen als je gekocht hebt met klein beschrijf en je er geen 5 jaar je hoofverblijfplaats hebt gehad.Bermudez schreef:Ozzy, als ik me niet vergis zal de bank waar u een lening hebt lopen voor het pand dat u verkoopt, wel zal komen aankloppen om de resterende schuld op te eisen. Ik denk niet dat ge de kans zal krijgen om snel even een Porsche te kopen.
Als je nadien een ander pand wil kopen, zul je terug een nieuwe lening moeten aangaan. ( de vorige is afgesloten )
Je zult dan ook het volldig beschrijf op die nieuwe woonst moeten betalen. Doch mogelijks kan je de betaalde registratie rechten van je vorige verkochte eigendom MEENEMEN naar je nieuwe woonst. ( " meeneembaarheid registratie rechten ")
Pricipieel kan elk lenen bij de bank naar keuze, maar een bank zal dat niet doen. Zij willen het volldig pand in waarborg hebben.
Dat is wel ambetant voor mij. Ik heb geld genoeg om de helft van een huis te kopen. Ik zou enkel een lening aangaan om fiscale redenen. Dus een lening op 10 jaar (minimum termijn om van belastingsaftrek te kunnen genieten) en het bedrag dat overeenkomt met de maximale inbreng van ongeveer 2.700 Euro per jaar. Zo trek ik meer terug dan ik moet betalen. En aangezien ik een deel van mijn spaargeld/beleggingen niet zou moeten aanspreken heb ik daar ook nog intrest op. Dus ik zou ongeveer een 25.000 euro lenen op 10 jaar tijd.ludo schreef: Pricipieel kan elk lenen bij de bank naar keuze, maar een bank zal dat niet doen. Zij willen het volldig pand in waarborg hebben.
Mijn vriendin zou ongeveer 120.000 Euro moeten lenen en moet dus wel naar een lening van 20 jaar kijken met een bedrag dat veel hoger is dan de maximale aftrek per jaar. Aan die voorwaarden zou ik mijn broek scheuren en dan is het beter voor mij om niet te lenen en mijn spaargeld aan te spreken
Er zijn nog andere mogelijkheden: een lening aangaan in tweede hypotheek voor het aangaan van een tweede woning, zo is het mogelijk dat de tweede woning niet in hypotheek wordt genomen. Of in afwachting dat je geld krijgt van je eerste woning daarvoor een overbruggingskrediet aangaan,waarmee je de tweede woning dan betaald. Is je eerste woning dan verkocht ,dan los je het overbruggingskrediet af.ozzy schreef:Dat is wel ambetant voor mij. Ik heb geld genoeg om de helft van een huis te kopen. Ik zou enkel een lening aangaan om fiscale redenen. Dus een lening op 10 jaar (minimum termijn om van belastingsaftrek te kunnen genieten) en het bedrag dat overeenkomt met de maximale inbreng van ongeveer 2.700 Euro per jaar. Zo trek ik meer terug dan ik moet betalen. En aangezien ik een deel van mijn spaargeld/beleggingen niet zou moeten aanspreken heb ik daar ook nog intrest op. Dus ik zou ongeveer een 25.000 euro lenen op 10 jaar tijd.ludo schreef: Pricipieel kan elk lenen bij de bank naar keuze, maar een bank zal dat niet doen. Zij willen het volldig pand in waarborg hebben.
Mijn vriendin zou ongeveer 120.000 Euro moeten lenen en moet dus wel naar een lening van 20 jaar kijken met een bedrag dat veel hoger is dan de maximale aftrek per jaar. Aan die voorwaarden zou ik mijn broek scheuren en dan is het beter voor mij om niet te lenen en mijn spaargeld aan te spreken
Ook kan je de hypotheeklening die je afgesloten hebt op je eerste woning ,en die ingeschreven is in het hypotheekregister voor 20 jaar, bij volledige betaling laten schrappen ( handlichting ). Zo bij je officieel vrij van schuld, eventueel en of is je huis niet meer gehypotikeerd., dit kost ook wel iets,en wordt door de notaris gedaan.
Best vraag je aan je bank welke mogelijkheden je deze kunnen bieden.
1) U kunt uw eigendom ook aankopen aan 20/80 of 30/70 of hoe U het maar wil, zodat het voor uw vriendin gemakkelijker wordt op 10 jaar.ozzy schreef:Dat is wel ambetant voor mij. Ik heb geld genoeg om de helft van een huis te kopen. Ik zou enkel een lening aangaan om fiscale redenen. Dus een lening op 10 jaar (minimum termijn om van belastingsaftrek te kunnen genieten) en het bedrag dat overeenkomt met de maximale inbreng van ongeveer 2.700 Euro per jaar. Zo trek ik meer terug dan ik moet betalen. En aangezien ik een deel van mijn spaargeld/beleggingen niet zou moeten aanspreken heb ik daar ook nog intrest op. Dus ik zou ongeveer een 25.000 euro lenen op 10 jaar tijd.ludo schreef: Pricipieel kan elk lenen bij de bank naar keuze, maar een bank zal dat niet doen. Zij willen het volldig pand in waarborg hebben.
2) U kunt ook beiden op 20 jaar kopen, U kunt dan afzonderlijk via een kontract aan lange termijn sparen de maximum fiscale inbreng doen. Voor 2010 =afhankelijk van inkomen met een max van 2080 inbreng. Dus lening en lange termijn sparen tesamen. Vermits ze onder dezelfde code vallen.
3) Zal ik U besparen. Het is zoals we vroeger deden.