code Belastingsbrief 2010 voor reeds betaalde RV
TIP
code Belastingsbrief 2010 voor reeds betaalde RV
Betreft: “Invullen in Belastingsbrief Aanslagjaar 2010/Inkomsten 2009” van in 2009
reeds betaalde (rechtstreeks door bank ingehouden) roerende voorheffing op termijnrekening.
Dit onderwerp wordt/werd reeds behandeld in dit Forum, maar mijn specifieke vraag is : onder welke “code” kan dit bedrag van reeds betaalde RV ingegeven worden op de belastingsbrief.
Gezien ik sinds 2009 bruggepensioneerd ben met enerzijds een klein inkomen en
anderzijds uitgaven (dubbele beglazing woonhuis, pensioensparen, levensverzekering) die recht geven op belastingsvermindering, vermoed ik dat “aangifte van deze reeds betaalde RV”
voor mij voordelig kan zijn.
Momenteel kan ik geen “proefberekening” maken omdat ik niet weet onder welke “code” ik de reeds betaalde RV dien in te vullen.
Op voorhand al een “heel grote dank” voor diegene die mij een antwoord kan geven.
Emiel1
reeds betaalde (rechtstreeks door bank ingehouden) roerende voorheffing op termijnrekening.
Dit onderwerp wordt/werd reeds behandeld in dit Forum, maar mijn specifieke vraag is : onder welke “code” kan dit bedrag van reeds betaalde RV ingegeven worden op de belastingsbrief.
Gezien ik sinds 2009 bruggepensioneerd ben met enerzijds een klein inkomen en
anderzijds uitgaven (dubbele beglazing woonhuis, pensioensparen, levensverzekering) die recht geven op belastingsvermindering, vermoed ik dat “aangifte van deze reeds betaalde RV”
voor mij voordelig kan zijn.
Momenteel kan ik geen “proefberekening” maken omdat ik niet weet onder welke “code” ik de reeds betaalde RV dien in te vullen.
Op voorhand al een “heel grote dank” voor diegene die mij een antwoord kan geven.
Emiel1
Re: code Belastingsbrief 2010 voor reeds betaalde RV
Gewoon uw inkomsten aangeven onder de code 1162-02 ( niet verplicht aan te geven inkomsten met voorheffing van 15%).
U dient in die code het nettobedrag op te geven ( dus na afhouding van, de R.V.) . Computer doet automatisch berekening .
U dient in die code het nettobedrag op te geven ( dus na afhouding van, de R.V.) . Computer doet automatisch berekening .
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik moet geen belasting betalen ,doch als die code invul met een bedrag, moet ik ineens wel belasting betalen. Hoe komt dit???
ludo schreef:Ik moet geen belasting betalen ,doch als die code invul met een bedrag, moet ik ineens wel belasting betalen. Hoe komt dit???
Omdat die vlieger enkel opgaat voor beperkte inkomens . Verhuurje enkele huizen of verdien je een beperkt aantal duizenden euros per jaar, dan heb je er nadeel bij, en krijg je de gemeente taks aan je been.
Aan "Elewout" : Dank U Wel!! voor de info.
Spijtig genoeg...ondertussen "geprobeerd"...maar het brengt me niets op...tenzij "belasting betalen".
Spijtig genoeg...ondertussen "geprobeerd"...maar het brengt me niets op...tenzij "belasting betalen".
Je moet precies altijd belasting betalen?????? Als je enkel code 1162 invult, hoe hoog of klein, betaal je steeds belasting. Ongeacht wat je verder invult van inkomsten en dergelijke...... raar
ludo schreef:Je moet precies altijd belasting betalen?????? Als je enkel code 1162 invult, hoe hoog of klein, betaal je steeds belasting. Ongeacht wat je verder invult van inkomsten en dergelijke...... raar
OOk je kadastrale inkomens verwijderen, en werkloosheidsuitkeringen,normaal moeten meensen met een LAAG inkomen er wel voordeel bij heebben.
Info en voorwaarden om RV te kunnen terugkrijgen : (uit Belastinggids B&R)
-een zeer klein inkomen : voorbeeld kleiner dan het bedrag dat vrijgesteld is van belastingen.
Voor 2009 is dit 6690 € per belastingplichtige + de vrijstellingen voor kinderen ten laste, zware handicap...
Je vult dan alleen het gedeelte intresten in om alles bijeengeteld maximum aan het totaal van het vrijgestelde inkomen te komen.
-(bijna) alleen een vervangingsinkomen : voorbeeld uw enig onroerend goed is het huis waarin u woont en :
-pensioenen, brugpensioenen, werkloosheidsuitkeringen van maximum 12630 €.
-ZIV-uitkeringen van max. 13950 €.
Hier geldt eveneens : eventueel slechts een deel van de intresten invullen.
-de intresten moeten opgesplitst worden volgens uw vermogensrechtelijke situatie, dit is volgens het huwelijkscontract of het samenlevingscontract, voorbeeld :
voor gehuwden zonder contract : elk de helft.
voor samenwonenden zonder contract : elk het eigen deel.
-Altijd het nettobedrag intresten invullen (bruto min de RV) bij de codes 160, 162 of 163 (volgens het percentage RV)
-Bij code 170 kan je de eventuele innings- en bewaringskosten aangeven.
-een zeer klein inkomen : voorbeeld kleiner dan het bedrag dat vrijgesteld is van belastingen.
Voor 2009 is dit 6690 € per belastingplichtige + de vrijstellingen voor kinderen ten laste, zware handicap...
Je vult dan alleen het gedeelte intresten in om alles bijeengeteld maximum aan het totaal van het vrijgestelde inkomen te komen.
-(bijna) alleen een vervangingsinkomen : voorbeeld uw enig onroerend goed is het huis waarin u woont en :
-pensioenen, brugpensioenen, werkloosheidsuitkeringen van maximum 12630 €.
-ZIV-uitkeringen van max. 13950 €.
Hier geldt eveneens : eventueel slechts een deel van de intresten invullen.
-de intresten moeten opgesplitst worden volgens uw vermogensrechtelijke situatie, dit is volgens het huwelijkscontract of het samenlevingscontract, voorbeeld :
voor gehuwden zonder contract : elk de helft.
voor samenwonenden zonder contract : elk het eigen deel.
-Altijd het nettobedrag intresten invullen (bruto min de RV) bij de codes 160, 162 of 163 (volgens het percentage RV)
-Bij code 170 kan je de eventuele innings- en bewaringskosten aangeven.
Inderdaad , klopt, je kan zo maximaal 1000 euro terugkrijgen als je geen inkomsten uit werk of vervangings inkomen aangeeft.
Voor de renteniers een extratje van 1000 euro terug van vadertje staat.
Voor de renteniers een extratje van 1000 euro terug van vadertje staat.