Vraag ivm pensioensparen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Vraag ivm pensioensparen
Je maakt het hier nodeloos nog ingewikkelder. Mijn vraag ging enkel over de combinatie pensioenspaarverzekering of een pensioenspaarfonds (op de belastingsbrief inderdaad (1)361-94 met een max voor aanslagjaar 2010 van 870€).ted schreef:Normaal gezien heb je de stortingen in de spaarfonds aangegeven in de "361" ook bekend als de "870 EUR" (te zien bij de aanslagbiljet van het betreffende jaar)Obby schreef:Ik heb 3 maal (3jaar) gestort in een pensioenspaarfonds
daarna ben ik overgestapt op een pensioenspaarverzekering bij een andere instelling, waar ik nu al méér dan 5 jaar stort.
Moet ik voldoen aan onderstaande voorwaarde voor het eerste contract om fiscaal in orde te zijn?
Wat zijn de voorwaarden voor pensioensparen?
•Het pensioenspaarcontract moet minstens 10 jaar beslaan. Er moeten tevens minstens 5 jaarlijkse stortingen gebeuren.
Mijn vraag gaat dus over of die 5 stortingen slaan op elk contract of over uzelf als persoon.
Spaarverzekering hoort normaal thuis bij de "353" of "354" (ook te zien bij de aanslagbiljet)
Cumul van de 2 rubrieken (dus fonds en verzekering is toegestaan. (De 353 en 354 komen niet in aanmerking voor de 870 EURwel geplafonneerd volgens je belastbaar inkom vanuit hetzelfde pot als hypotheeklening aftrek.
de "353" of "354" waarvan jij spreekt gaat over premies van individuele levensverzekeringen met in aanslagjaar 2010 een max van 2080€
Die combinatie mag je inderdaad elk jaar maken.
voor het antwoord op mijn vraag denk ik dat het inderdaad het beste is om nog 2 jaar het max bedrag te storten in mijn pensioenspaarfonds en die 2 jaar niets in de pensioenspaarverzekering.
Ik heb het een beetje moeilijk met uitspraken zoals "je zal die stortingen wellicht moeten aangeven", Waarom?robokat schreef:Het bedrag mag je inderdaad zelf kiezen, maar je zal die stortingen wellicht wel moeten aangeven om effectief in orde te zijn bij de fiscus. Die twee jaar zal je niet in je verzekering kunnen storten.Obby schreef: Zoals ik het begrijp zou ik in orde zijn als ik nog 2 jaar stort (zelfs al is het maar 1€) op dat pensioenspaarfonds, ik breng dat niet fiscaal in, stort voor de rest verder op mijn pensioenspaarverzekering, wat ik wel inbreng (je mag op 2 contracten storten , maar slechts 1 fiscaal inbrengen). Of moet ik dit niet doen?
Zoals Lowietje zegt, is dat geen drama, en is het langtermijnrendement van een groot deel van de fondsen beter dan die van de verzekeringen, gezien je het uitstapmoment na je pensioen zelf mag kiezen.
Wat ik trouwens raar vind ,via taxonweb kan je ook naar "Naar mijn fiscaal dossier (My Minfin)". Als ik daar keek naar de documenten die in mijn dossier zaten zag ik dat Ethias mijn gestortte 870€ voor mijn pensioenspaarverzekering zelf heeft opgestuurd. Blijkbaar hoef ik dat niet meer zelf te doen, het stond trouwens ook voorafingevuld in mijn belastingsbrief (ik kon het wel zelf veranderen).
Als ik dus ergens anders stort zou de fiscus dat ook moeten weten.
Het klopt dat de verzekeraar dit zelf aan de fiscus doorgeeft, en bij wie tax on web gebruikt, staat dit dan ook vooraf ingevuld.Obby schreef: Ik heb het een beetje moeilijk met uitspraken zoals "je zal die stortingen wellicht moeten aangeven", Waarom?
Wat ik trouwens raar vind ,via taxonweb kan je ook naar "Naar mijn fiscaal dossier (My Minfin)". Als ik daar keek naar de documenten die in mijn dossier zaten zag ik dat Ethias mijn gestortte 870€ voor mijn pensioenspaarverzekering zelf heeft opgestuurd. Blijkbaar hoef ik dat niet meer zelf te doen, het stond trouwens ook voorafingevuld in mijn belastingsbrief (ik kon het wel zelf veranderen).
Als ik dus ergens anders stort zou de fiscus dat ook moeten weten.
Ik weet niet wat de fiscus zou doen indien je dit op je papieren belastingsbrief niet zou invullen, of ze dit dan automatisch rechtzetten met de informatie die ze hebben.
In de verzekering en in het fonds op hetzelfde jaar storten is wel geen optie, want indien je het fonds dan niet aangeeft, en de verzekering wel, dan denk ik niet of dat dan telt voor de verplichting om 5 stortingen in het fonds te doen. Vandaar het woordje wellicht.
@ robokat
"Op http://www.1001tips.be/geld/pensioensparen/index.asp" onclick="window.open(this.href);return false; vond ik dit
U mag meerdere pensioencontracten tegelijk afsluiten bij verschillende banken. U mag echter jaarlijks wel maar één contract gebruiken om de fiscale aftrek te krijgen. Dit betekent dus dat je maar van 1 bank de fiscale attesten mag in rekening brengen.
Voorbeeld:
1.storting in 2009 bij bank A: 370 euro
2.storting in 2009 bij bank B: 500 euro
Je mag slechts één storting aangeven. Dus niet de som van de twee! Kies dan uiteraard voor de hoogste, die van 500 euro."
In de voorwaarden voor pensioensparen staat toch ook nergens dat men de bijdragen MOET fiscaal inbrengen om in orde te zijn.
Dus lijkt het mij mogelijk om een klein bedrag (bv 1€) gedurende 2 jaar te storten op het fonds(niet fiscaal ingebracht) en een groter bedrag in de verzekering(wel fiscaal ingebracht) om te voldoen aan het vervullen van minimaal 5 stortingen voor het pensioenspaarfonds. Ik vraag me trouwens ook af of de limiet voor de som van de stortingen beperkt is tot het maximum (er kan wel maar het max voor 1 contract ingebracht worden)
Het blijft voor mij in ieder geval een puzzel waarop ik tot dusver geen antwoorden heb die mij volledig kunnen overtuigen, maar in ieder geval bedankt voor de moeite.
"Op http://www.1001tips.be/geld/pensioensparen/index.asp" onclick="window.open(this.href);return false; vond ik dit
U mag meerdere pensioencontracten tegelijk afsluiten bij verschillende banken. U mag echter jaarlijks wel maar één contract gebruiken om de fiscale aftrek te krijgen. Dit betekent dus dat je maar van 1 bank de fiscale attesten mag in rekening brengen.
Voorbeeld:
1.storting in 2009 bij bank A: 370 euro
2.storting in 2009 bij bank B: 500 euro
Je mag slechts één storting aangeven. Dus niet de som van de twee! Kies dan uiteraard voor de hoogste, die van 500 euro."
In de voorwaarden voor pensioensparen staat toch ook nergens dat men de bijdragen MOET fiscaal inbrengen om in orde te zijn.
Dus lijkt het mij mogelijk om een klein bedrag (bv 1€) gedurende 2 jaar te storten op het fonds(niet fiscaal ingebracht) en een groter bedrag in de verzekering(wel fiscaal ingebracht) om te voldoen aan het vervullen van minimaal 5 stortingen voor het pensioenspaarfonds. Ik vraag me trouwens ook af of de limiet voor de som van de stortingen beperkt is tot het maximum (er kan wel maar het max voor 1 contract ingebracht worden)
Het blijft voor mij in ieder geval een puzzel waarop ik tot dusver geen antwoorden heb die mij volledig kunnen overtuigen, maar in ieder geval bedankt voor de moeite.
@ obby
Robokat doet al een hele tijd zijn best om alles wat hij weet te verkondigen. Hij is zeker zeer goed op de hoogte. Hij heeft mij zelf reeds reeds verbeterd, en dat moet kunnen.
Nu in het pensioenspaar gedeelte verwacht ik van hem nog een antwoord.
Moet ik de laatste storting nog 5 jaar laten staan, voor de afhaling. Daar wil ik een antwooord op van Robokat.
Trouwens ik heb het antwxoord al vroeger gegeven.
Robokat doet al een hele tijd zijn best om alles wat hij weet te verkondigen. Hij is zeker zeer goed op de hoogte. Hij heeft mij zelf reeds reeds verbeterd, en dat moet kunnen.
Nu in het pensioenspaar gedeelte verwacht ik van hem nog een antwoord.
Moet ik de laatste storting nog 5 jaar laten staan, voor de afhaling. Daar wil ik een antwooord op van Robokat.
Trouwens ik heb het antwxoord al vroeger gegeven.
Dat hangt er van af.lowietje schreef: Moet ik de laatste storting nog 5 jaar laten staan, voor de afhaling.
Als je voor je 55ste bent begonnen wordt er je 60ste verjaardag de zgn. TLS (taks lange termijnsparen) geheven van 10% waarna het kapitaal is vrijgesteld van verdere belastingen. Vanaf dat ogenblik is het volledige kapitaal vrij opneembaar. Stel dat je dan tussen je 60ste en 65ste nog blijft pensioensparen, dan is dit ook volledig vrijgesteld van TLS en dus altijd vrij opneembaar.
Indien je echter het kapitaal voor de TLS op je 60ste een gedeelte het kapitaal opneemt (bvb. bij brugpensioen), dan moet je de laatste storting(en) 5 jaar laten staan, anders is de geheven taks 33% ipv 10%.
Als je na je 55ste start met pensioensparen is de TLS pas na 10 jaar na start van het contract.
Als je 100% zekerheid over zoiets specifieks wil hebben, zal je het aan de fiscus zelf moeten vragen, want alleen zij kunnen zeggen wat ze in rekening brengen om aan de regeltjes te voldoen.Obby schreef: Dus lijkt het mij mogelijk om een klein bedrag (bv 1€) gedurende 2 jaar te storten op het fonds(niet fiscaal ingebracht) en een groter bedrag in de verzekering(wel fiscaal ingebracht) om te voldoen aan het vervullen van minimaal 5 stortingen voor het pensioenspaarfonds.
Dus.
Nu zijn we er, eenmaal getaxeerd aan uw 60ste telt de regelgeving van hetgeen volgt, dus niet, want er werd aan voldaan(toch punt 1 en 2).
1) Kontract minstens 10 jaar.
2) Minstens 5 stortingen
3) Elke storting moet 5 jaar blijven staan.
Aan punt 1 en 2 moet zowiezo worden voldaan anders komt er geen taxering op uw 60ste en tellen dan die regels.
In de andere gevallen, vb pensioennering voor uw 60ste, worden die regels opgehaald, vermits er nog geen taxering was.
Dus hetgeen er bij Ethias staat klopt als een bus.
Nu zijn we er, eenmaal getaxeerd aan uw 60ste telt de regelgeving van hetgeen volgt, dus niet, want er werd aan voldaan(toch punt 1 en 2).
1) Kontract minstens 10 jaar.
2) Minstens 5 stortingen
3) Elke storting moet 5 jaar blijven staan.
Aan punt 1 en 2 moet zowiezo worden voldaan anders komt er geen taxering op uw 60ste en tellen dan die regels.
In de andere gevallen, vb pensioennering voor uw 60ste, worden die regels opgehaald, vermits er nog geen taxering was.
Dus hetgeen er bij Ethias staat klopt als een bus.
ik heb een flexi life van fortis bank , en volgens de info van de bank, de verplichting van de vijf stortingen en en dat elke storting vijf jaar moet blijven is alleen van kracht voor vervroegde ophalingen voor 60 jaar,
het is wel zo datde pensioenspaarverzekering wel hoge instapkosten hebben rond 6 %, en dus elke storting moet wel minstens 4 jaar blijven zodat ze een hogere rendement krijgen dan een gewone spaarrekening,
het is wel zo datde pensioenspaarverzekering wel hoge instapkosten hebben rond 6 %, en dus elke storting moet wel minstens 4 jaar blijven zodat ze een hogere rendement krijgen dan een gewone spaarrekening,
janu, de informatie die je geeft heb ik inderdaad ook gekregen van fortis "de verplichting van de vijf stortingen en en dat elke storting vijf jaar moet blijven is alleen van kracht voor vervroegde ophalingen voor 60 jaar" maar op wat baseren zij zich? Ik vond en ik vind het nog altijd een soep van info die mij over alles doet twijfelen. Ik ben van plan het eens aan de fiscus zelf te vragen met duidelijke case-gevallen in de hoop dat ze duidelijk antwoorden.janu schreef:ik heb een flexi life van fortis bank , en volgens de info van de bank, de verplichting van de vijf stortingen en en dat elke storting vijf jaar moet blijven is alleen van kracht voor vervroegde ophalingen voor 60 jaar,
Ik stelde volgende vraag aan de fiscus en kreeg zeer vlug antwoord
Geachte,
Volgende informatie vond ik op jullie website
http://fiscus.fgov.be/nl/faq/pension/ep ... ension.htm
Aan welke voorwaarden moet ik voldoen om aan pensioensparen te doen?
Om aan pensioensparen te kunnen doen moet u aan een aantal voorwaarden voldoen:
U moet een natuurlijk persoon zijn en in België wonen.
U moet minstens 18 jaar zijn en u mag de leeftijd van 64 jaar niet overschreden hebben.
U moet over belastbare beroepsinkomsten beschikken. Als u geen belastingen betaalt, omdat uw inkomen te laag is bijvoorbeeld, heeft u geen recht op het fiscale voordeel.
U moet een pensioenspaarcontract onderschrijven van ten minste 10 jaar, waarbinnen minstens 5 jaarlijkse stortingen moeten plaatsvinden. Iedere storting werd minstens 5 jaar behouden. U moet het attest met het overzicht van de gestorte bedragen dat uw bank- of verzekeringsinstelling u elk jaar bezorgt bij uw belastingaangifte voegen. Op dat attest staat ook de rubriek vermeld waarnaast u het gespaarde
Ik heb over de blauwe(hier vet) voorwaarden volgende concrete vragen:
Situatie:
Ik ben geboren in1955
Op 30/12/2005 sloot ik een contract met fortis voor een pensioenspaarfonds (Vóór 55 jaar)
1e storting 780€ in 2005 fiscaal ingebracht bij belastingsaangifte voor inkomsten 2005
2e storting 800€ in 2006 fiscaal ingebracht bij belastingsaangifte voor inkomsten 2006
3e storting 810€ in 2007 fiscaal ingebracht bij belastingsaangifte voor inkomsten 2007
In 2008 sloot ik een contract met Ethias voor een pensioenspaarverzekering (Vóór 55 jaar)
1e storting 830€ in 2008 fiscaal ingebracht bij belastingsaangifte voor inkomsten 2008
2e storting 870€ in 2009 fiscaal ingebracht bij belastingsaangifte voor inkomsten 2009
3e storting 870€ in 2010 fiscaal in te brengen bij belastingsaangifte voor inkomsten 2010
In de toekomst plan ik voor dit contract verdere stortingen, dus hier komen zeker 5 stortingen voor mijn 60e jaar.
Ik ben niet van plan mij de contracten te laten uitkeren vóór mijn 60e jaar.
Vragen
Om niet onderworpen te worden aan de marginale aanslagvoet van 33% moet ik dan voor het 1e contract nog minstens 2 jaarlijkse stortingen doen ?
Indien ja, mogen deze stortingen dan gecombineerd worden met stortingen in hetzelfde jaar voor het 2e contract (bv; 1€ en 869€, waarbij ik er natuurlijk maar 1 fiscaal kan inbrengen)
Wanneer gebeurt de effectieve taxatie aan (10%) als ik beide contracten niet opzeg voor mijn 60e (Ik las bij Ethias in mijn situatie op mijn 60e via een A.H.
"Anticipatieve Heffing"
Geachte heer
Vraag 1: ja
Vraag 2: neen - er moeten voor elk contract waarvoor u fiscale vrijstelling van premie gevraagd hebt, minstens vijf stortingen gebeuren - deze stortingen moeten niet in hetzelfde jaar vallen
Vraag 3: op uw 60° verjaardag
Met vriendelijke groet.
CTK-Gent
x
Inspecteur/dienstchef
een beetje korte antwoorden maar toch vrij duidelijk
Geachte,
Volgende informatie vond ik op jullie website
http://fiscus.fgov.be/nl/faq/pension/ep ... ension.htm
Aan welke voorwaarden moet ik voldoen om aan pensioensparen te doen?
Om aan pensioensparen te kunnen doen moet u aan een aantal voorwaarden voldoen:
U moet een natuurlijk persoon zijn en in België wonen.
U moet minstens 18 jaar zijn en u mag de leeftijd van 64 jaar niet overschreden hebben.
U moet over belastbare beroepsinkomsten beschikken. Als u geen belastingen betaalt, omdat uw inkomen te laag is bijvoorbeeld, heeft u geen recht op het fiscale voordeel.
U moet een pensioenspaarcontract onderschrijven van ten minste 10 jaar, waarbinnen minstens 5 jaarlijkse stortingen moeten plaatsvinden. Iedere storting werd minstens 5 jaar behouden. U moet het attest met het overzicht van de gestorte bedragen dat uw bank- of verzekeringsinstelling u elk jaar bezorgt bij uw belastingaangifte voegen. Op dat attest staat ook de rubriek vermeld waarnaast u het gespaarde
Ik heb over de blauwe(hier vet) voorwaarden volgende concrete vragen:
Situatie:
Ik ben geboren in1955
Op 30/12/2005 sloot ik een contract met fortis voor een pensioenspaarfonds (Vóór 55 jaar)
1e storting 780€ in 2005 fiscaal ingebracht bij belastingsaangifte voor inkomsten 2005
2e storting 800€ in 2006 fiscaal ingebracht bij belastingsaangifte voor inkomsten 2006
3e storting 810€ in 2007 fiscaal ingebracht bij belastingsaangifte voor inkomsten 2007
In 2008 sloot ik een contract met Ethias voor een pensioenspaarverzekering (Vóór 55 jaar)
1e storting 830€ in 2008 fiscaal ingebracht bij belastingsaangifte voor inkomsten 2008
2e storting 870€ in 2009 fiscaal ingebracht bij belastingsaangifte voor inkomsten 2009
3e storting 870€ in 2010 fiscaal in te brengen bij belastingsaangifte voor inkomsten 2010
In de toekomst plan ik voor dit contract verdere stortingen, dus hier komen zeker 5 stortingen voor mijn 60e jaar.
Ik ben niet van plan mij de contracten te laten uitkeren vóór mijn 60e jaar.
Vragen
Om niet onderworpen te worden aan de marginale aanslagvoet van 33% moet ik dan voor het 1e contract nog minstens 2 jaarlijkse stortingen doen ?
Indien ja, mogen deze stortingen dan gecombineerd worden met stortingen in hetzelfde jaar voor het 2e contract (bv; 1€ en 869€, waarbij ik er natuurlijk maar 1 fiscaal kan inbrengen)
Wanneer gebeurt de effectieve taxatie aan (10%) als ik beide contracten niet opzeg voor mijn 60e (Ik las bij Ethias in mijn situatie op mijn 60e via een A.H.
"Anticipatieve Heffing"
Geachte heer
Vraag 1: ja
Vraag 2: neen - er moeten voor elk contract waarvoor u fiscale vrijstelling van premie gevraagd hebt, minstens vijf stortingen gebeuren - deze stortingen moeten niet in hetzelfde jaar vallen
Met vriendelijke groet.
CTK-Gent
x
Inspecteur/dienstchef
een beetje korte antwoorden maar toch vrij duidelijk
... net zoals ik dat dacht, je moet de storting in het fonds effectief fiscaal inbrengen en je kan dat jaar niet storten in de verzekering.
Ik zou je toch aanraden om die 2 jaar toch een "echt" bedrag in het fonds te storten (en geen 1 euro). Gezien je voor 2010 al gestort hebt, kan je dit pas vanaf 2011 doen, wat jammer is gezien de fondsen nu vrij laag staan.
(de pessimisten zullen nu zeggen dat ze in 2011 nog lager gaan staan
)
Ik zou je toch aanraden om die 2 jaar toch een "echt" bedrag in het fonds te storten (en geen 1 euro). Gezien je voor 2010 al gestort hebt, kan je dit pas vanaf 2011 doen, wat jammer is gezien de fondsen nu vrij laag staan.
(de pessimisten zullen nu zeggen dat ze in 2011 nog lager gaan staan

Ja wetende wat ik nu weet had ik beter in 2009 en 2010 in het fonds gestortrobokat schreef:... net zoals ik dat dacht, je moet de storting in het fonds effectief fiscaal inbrengen en je kan dat jaar niet storten in de verzekering.
(de pessimisten zullen nu zeggen dat ze in 2011 nog lager gaan staan)

Dat is nu een probleen,
Zekerheden bestaan niet.
Aangezien uw ouderdom, zou ik nu verder storten in een fonds, tot u in orde bent met uw fonds, daarna in uw verzekering.
Maar niemand kan de toekomst voorspellen.
Zekerheden bestaan niet.
Aangezien uw ouderdom, zou ik nu verder storten in een fonds, tot u in orde bent met uw fonds, daarna in uw verzekering.
Maar niemand kan de toekomst voorspellen.
dus als ik het goed begrijp:Vraag 1: ja
voor 1 van mijn pensioenspaarproducten heb ik gedurende 2 verschillende jaren, over 18 verschillende stortingen bedragen gestort. Ik heb beide jaren de stortingen fiscaal ingebracht
- > ik moet voor dit product GEEN bijkomende stortingen doen omdat de vereiste 5 stortingen niet in hetzelfde jaar moeten vallen (maar dit dus wel mogen)
- > correct?
grtz!
Dat zou mij ten zeerste verbazen moest dit correct zijn. Het zou zo wel poepsimpel zijn de verplichte 5 stortingen allemaal in één jaar te doen. Dit zal wel niet de bedoeling van de wetgever geweest zijn.tZetZefLy schreef:dus als ik het goed begrijp:Vraag 1: ja
voor 1 van mijn pensioenspaarproducten heb ik gedurende 2 verschillende jaren, over 18 verschillende stortingen bedragen gestort. Ik heb beide jaren de stortingen fiscaal ingebracht
- > ik moet voor dit product GEEN bijkomende stortingen doen omdat de vereiste 5 stortingen niet in hetzelfde jaar moeten vallen (maar dit dus wel mogen)
- > correct?
grtz!