obligatie of termijnrekening
TIP
obligatie of termijnrekening
ik zou een som op termijnrekening plaatsen bij europabank ,nog 3,4 percent netto op 8 jaar.
Nu vraag ik mij af waarom mensen obligaties kopen inplaats van termijnrekeningen
termijnrekening hebben meer opbrengst en zijn veiliger dan obligatie.
Of mis ik iets ?
Nu vraag ik mij af waarom mensen obligaties kopen inplaats van termijnrekeningen
Of mis ik iets ?
Re: obligatie of termijnrekening
Er zijn vele soorten obligaties, met verschillende opbrengsten en bijbehorende risico's.
De recente obligatie van Banimmo had bvb. een bruto actuarieel rendement van 4,78%, wat toch wat hoger ligt dan termijnrekeningen.
Ik kan je direct een obligatie tonen die 11% opbrengt, maar daar zit wel wat meer risico aan. Obligaties van meer dan 6% van gereputeerde firma's zijn ook vlot te krijgen, maar dan in Australische Dollar.
Het hangt dus af van wat je wil.
Ik zou je in ieder geval sterk afraden in een termijnrekening van 8 jaar te stappen aan de huidige lage tarieven, daar ga je in de loop van die 8 jaar vroeg of laat spijt van krijgen.
De recente obligatie van Banimmo had bvb. een bruto actuarieel rendement van 4,78%, wat toch wat hoger ligt dan termijnrekeningen.
Ik kan je direct een obligatie tonen die 11% opbrengt, maar daar zit wel wat meer risico aan. Obligaties van meer dan 6% van gereputeerde firma's zijn ook vlot te krijgen, maar dan in Australische Dollar.
Het hangt dus af van wat je wil.
Ik zou je in ieder geval sterk afraden in een termijnrekening van 8 jaar te stappen aan de huidige lage tarieven, daar ga je in de loop van die 8 jaar vroeg of laat spijt van krijgen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Er staat nog een som uit aan 3,25 % (first) die volgend jaar vrij is van roerende voorheffing en indien er dan betere rendementen zijn kan ik dat geld dan verplaatsen voor betere opbrengst .Ik was eerst van plan om hypothecaire lening terug te betalen,maar verlies belastingaftrek :mijn lening kost mij 3,70% ,dus als ik dat bedrag op veilige manier kan wegzetten aan 3,4'% en geen risico loop,,,,,,.Het geld laten staan op spaarrekening aan 2,2% en wachten tot ik ganse som kan plaatsen aan betere opbrengst,daar zie ik nut niet van in.
Ik wil geen risico voor het onderste uit de kan:ik heb vroeger al eens 20 a 25 % verloren op een obligatie(wisselkoers dollar)dankzij het advies van de bank en heb daar geen zin meer in.
Ik wil geen risico voor het onderste uit de kan:ik heb vroeger al eens 20 a 25 % verloren op een obligatie(wisselkoers dollar)dankzij het advies van de bank en heb daar geen zin meer in.
obligaties zijn veel makkelijker verkoopbaarmonte schreef:ik zou een som op termijnrekening plaatsen bij europabank ,nog 3,4 percent netto op 8 jaar.
Of mis ik iets ?
In dat geval: gewoon rustig laten staan op die First. En zien hoe de marktrente zich in de toekomst ontwikkelt. Je kan toch ten allen tijde weg bij die First, dus meer flexibiliteit kan je je niet wensen.monte schreef:Er staat nog een som uit aan 3,25 % (first) die volgend jaar vrij is van roerende voorheffing en indien er dan betere rendementen zijn kan ik dat geld dan verplaatsen voor betere opbrengst .I
Indien we de komende jaren zouden te maken krijgen met een hoge inflatie en hoge rentes, dan kan je hier ten minste op inspelen. Anders loop je kans dat je verlies lijdt qua koopkracht indien de inflatie boven 3,4% oploopt. Een termijnrekening kan je immers niet opzeggen zonder grote kosten.
denk dat er misverstand is,het is niet die som van first die ik zou overplaatsen maar som die nu op spaarrekening staat:
Het geld van first blijft staan aan 3,25 % netto
Het overtollige geld van de spaarrekening met lage opbrengst zou ik plaatsen op termijn rekening
en indien de rente fors omhoog gaat kan ik dan het geld van de first gebruiken om te verplaatsen voor de betere opbrengst.
Zo heb ik voor het grootste deel van mijn geld veilige en gewaarborgde opbrengst en de kans om te genieten van eventuele stijgingen
groeten
Het geld van first blijft staan aan 3,25 % netto
Het overtollige geld van de spaarrekening met lage opbrengst zou ik plaatsen op termijn rekening
en indien de rente fors omhoog gaat kan ik dan het geld van de first gebruiken om te verplaatsen voor de betere opbrengst.
Zo heb ik voor het grootste deel van mijn geld veilige en gewaarborgde opbrengst en de kans om te genieten van eventuele stijgingen
groeten
Indie je een defensieve belegger bent en niet het onderste uit de kan wil zoals je zelf zegt kun je inderdaad beter een deel op een termijnrekening plaatsen.Met het overige deel kun je nog de kat uit de boom kijken.Termijnrekeningen staan voor het moment zeer laag.Niemand heeft een glazen bol wat de toekomst gaat brengen.Dus het is geen slecht idee om een klein kapitaal op langere termijn vast te zetten.Daar ben je al zeker van.
Obligaties brengt meer risico's met zich mee.Je kan ze inderdaad door verkopen maar het bedrijf kan ook failliet gaan.Sommige brengen meer op dan termijnrekening andere dan weer niet.Voor de goede obligaties(sterk bedrijf,mooie rente)moet je er zeer snel bij zijn want die zijn meestal op enkele uren de deur uit.
Obligaties brengt meer risico's met zich mee.Je kan ze inderdaad door verkopen maar het bedrijf kan ook failliet gaan.Sommige brengen meer op dan termijnrekening andere dan weer niet.Voor de goede obligaties(sterk bedrijf,mooie rente)moet je er zeer snel bij zijn want die zijn meestal op enkele uren de deur uit.
-
- VIP member
- Contacteer:
Je kan ook vervroegd uitstappen bij een termijnrekening. Ik heb zelf ook geld staan bij Europabank en heb zelf al eens een termijnrekening vervroegd laten terugbetalen (aankoop wagen). Op maandag m'n aanvraag gedaan en op dinsdag had ik m'n centen. Geen moeilijke vragen ofzo.robokat schreef: Ik zou je in ieder geval sterk afraden in een termijnrekening van 8 jaar te stappen aan de huidige lage tarieven, daar ga je in de loop van die 8 jaar vroeg of laat spijt van krijgen.
Ik zou eens moeten kijken welke rente ze me dan gegeven hebben, maar het "verlies" veel erg goed mee en als je een obligatie verkoopt zit je ook met kosten.
Iedere bank hanteert hier specifieke regels. Je moet steeds nagaan onder welke voorwaarden ze je terugbetalen.Frisse Freddy schreef: Je kan ook vervroegd uitstappen bij een termijnrekening.Ik zou eens moeten kijken welke rente ze me dan gegeven hebben, maar het "verlies" veel erg goed mee
Bij veel banken is dat een formule in functie van de huidige marktrente & de resterende looptijd. Indien de marktrente lager ligt dan de termijnrekening of de resterende termijn is kort, dan kan zal dat wel meevallen (ze zullen met plezier zien komen). Ligt de marktrente hoger en/of is de termijn nog lang, dan zal je een zware boete betalen bij sommige banken.
Dergelijke formules zijn zodanig opgesteld dat bij een gestegen marktrente, je nooit winst kan maken door te verkopen en in een andere termijnrekening in te stappen met hogere rente. Want anders zou de bank verlies hierop lijden.
Europabank zegt hier niets over in hun reglement, behalve dat ze niet verplicht zijn om je vervroegd terug te betalen. Hierdoor ben je dus een beetje overgeleverd aan hun goodwill, en je weet dan ook niet direct hoeveel een vervroegde uitstap gaat kosten in bepaalde omstandigheden. Tenzij iemand meer specifieke info heeft ?
Oppassen dus !
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Mag je even gerust zijn met een termijnrekening van Goffin van 4% bruto i.p.v. 3% bruto op 7 jaar bij Rabobank ?
hallo,monte schreef:Er staat nog een som uit aan 3,25 % (first) die volgend jaar vrij is van roerende voorheffing en indien er dan betere rendementen zijn kan ik dat geld dan verplaatsen voor betere opbrengst .Ik was eerst van plan om hypothecaire lening terug te betalen,maar verlies belastingaftrek :mijn lening kost mij 3,70% ,dus als ik dat bedrag op veilige manier kan wegzetten aan 3,4'% en geen risico loop,,,,,,.Het geld laten staan op spaarrekening aan 2,2% en wachten tot ik ganse som kan plaatsen aan betere opbrengst,daar zie ik nut niet van in.
al eens aan gedacht om gedeeltelijke terugbetaling hypothecair krediet.
dus alleen wat voor aangifte financieel aantrekkelijk is blijft behouden.
dus optimalisatie van uw krediet.
wat boven aftrek is en niet fiskaal aftrekbaar terugbetalen.
terug betalen aan 3,7 ´% en op spaarrekening 1,8 % is geen goede zaak.
bijkomend voordeel maandelijks extra geld beschikbaar voor optimalisatie.
groetjes
of ze daar happy op zullen zijn bij krediet instelling , zeer zeker niet.
er vallen voor hun inkomsten weg.
maar doorbijten en optimalisatie vragen.
ge zult dan zien wat haalbaar is.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik heb mijn lening enkele maanden geleden geoptimaliseerd op deze manier,
Wa kapitaal afgelost, waardoor de lening korter werd, waardoor ik een mogelijke rentestijging minder zal hebben binnen 7 jaar.
Bij de bank wilden ze het eerst ook niet goed begrijpen, tot ik alles uiteen heb gedaan en gezegd dat enkel zij eraan verdienen. Vanaf nu hou ik ook meer over dan de interest die betaal.
mvg
Christof
Wa kapitaal afgelost, waardoor de lening korter werd, waardoor ik een mogelijke rentestijging minder zal hebben binnen 7 jaar.
Bij de bank wilden ze het eerst ook niet goed begrijpen, tot ik alles uiteen heb gedaan en gezegd dat enkel zij eraan verdienen. Vanaf nu hou ik ook meer over dan de interest die betaal.
mvg
Christof