carmignac patrimoine als kindsparen ?
TIP
carmignac patrimoine als kindsparen ?
Ik heb hier al veel gelezen over carmignac patrimoine maar kan iemand mij een duidelijk antwoord geven op volgende vraag ?
Is het verantwoord van carmignac patrimoine te gebruiken als sparen voor de kinderen voor een termijn van +- 20 jaar of is het beter van dan een spaarrekening of dergelijke te nemen.
Bedoeling is van jaarlijks 1500 euro per kind te sparen.
Is het verantwoord van carmignac patrimoine te gebruiken als sparen voor de kinderen voor een termijn van +- 20 jaar of is het beter van dan een spaarrekening of dergelijke te nemen.
Re: carmignac patrimoine als kindsparen ?
Het is zeker verantwoord om carmignac te gebruiken voor een termijn van 20 jaar, een gewoon spaarboekje brengt op 20 jaar nauwelijks iets op.ann01 schreef:Ik heb hier al veel gelezen over carmignac patrimoine maar kan iemand mij een duidelijk antwoord geven op volgende vraag ?
Wel opletten met de fiscale gevolgen van sommige Carmignac's, die moeten zelf in deel 2 van de fiscale aangifte worden vermeld.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Zeker geen slecht idee.Ik zou zelfs een Tak21 (Integrale 786) erbij nemen.Deze heeft een gegarandeerde rente van 3,25% + eventuele jaarlijkse bonus.Op 8 jaar is deze vrij van RV.Nooit op één paard wedden.ann01 schreef:Ik heb hier al veel gelezen over carmignac patrimoine maar kan iemand mij een duidelijk antwoord geven op volgende vraag ?
Heb nog een Ethias first lopen van enkele jaren terug.Davy V schreef:Zeker geen slecht idee.Ik zou zelfs een Tak21 (Integrale 786) erbij nemen.Deze heeft een gegarandeerde rente van 3,25% + eventuele jaarlijkse bonus.Op 8 jaar is deze vrij van RV.Nooit op één paard wedden.ann01 schreef:Ik heb hier al veel gelezen over carmignac patrimoine maar kan iemand mij een duidelijk antwoord geven op volgende vraag ?
Indien je Carmignac Patrimoine koopt als "bankfonds" zal je de meerwaarde in je belastingaangifte moeten opgeven, omdat het een fonds is dat meer dan 40% in obligaties belegt... Indien je kiest voor een tak23, zit je wel met je verzekeringstaks van 1,1%, maar volgens mij is het handiger om via een tak23 gespreide stortingen te doen, verder moet je het ook niet aangeven in je belastingaangifte.
Ikzelf beleg in Carmignac Patrimoine via de tak 23 van AXA. Onlangs zijn er ook opties aan het contract toegevoegd waardoor je gratis een stop loss order aan je contract kan toevoegen.
Op een termijn van 20 jaar zou volgens iedere gangbare beurstheorie aandelenbeleggingen (of obligatiebeleggingen) meer moeten opbrengen dan cashbeleggingen.
Ikzelf beleg in Carmignac Patrimoine via de tak 23 van AXA. Onlangs zijn er ook opties aan het contract toegevoegd waardoor je gratis een stop loss order aan je contract kan toevoegen.
Op een termijn van 20 jaar zou volgens iedere gangbare beurstheorie aandelenbeleggingen (of obligatiebeleggingen) meer moeten opbrengen dan cashbeleggingen.
Heb gemerkt dat Argenta dit plan ook heeft, ook tak23 dus.
Argenta Fund Plan Patrimoine belegt voor 100 % in deelbewijzen van het beleggingsfonds naar Frans recht Carmignac Patrimoine A (kapitalisatieaandelen)
Kan elke dag gestort worden met minimum van 50 euro.
Wel komt er dan 0,75% beheerskosten bij op jaarbasis. Alhoewel dit de zaak ook niet kan maken tegenover het voordeel denk ik.
Argenta Fund Plan Patrimoine belegt voor 100 % in deelbewijzen van het beleggingsfonds naar Frans recht Carmignac Patrimoine A (kapitalisatieaandelen)
Kan elke dag gestort worden met minimum van 50 euro.
Wel komt er dan 0,75% beheerskosten bij op jaarbasis. Alhoewel dit de zaak ook niet kan maken tegenover het voordeel denk ik.
Carmignac is een prima fonds om de beheerder zich aanpast volgens de markten maar je moet toch een verlies van 10% kunnen verdragen als het eens tegenzit. Hoe zit het dan met de instapkosten op dat spaarplan?
Argenta plan : geen instap of uitstapkosten.JohanFruc schreef:Carmignac is een prima fonds om de beheerder zich aanpast volgens de markten maar je moet toch een verlies van 10% kunnen verdragen als het eens tegenzit. Hoe zit het dan met de instapkosten op dat spaarplan?
Eerste inleg wel 600 euro vanaf dan bijstorten vanaf 50 euro.
Kosten totaal : 1,1% beurstaks + 0,75% beheerskosten.
Ik heb vorige week een Fund Savings Plan van Keytrade aangemaakt met 100% Carmignac Patrimoine met de bedoeling aan kindsparen te gaan doen. Geen kosten, als je alles minstens 5 jaar laat staan, storten kan vanaf €25 per periode (maand, trimester of jaarlijks)
- WebsterMC
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik heb vorige maand ook een Fund Savings Plan van Keytrade aangemaakt met 40% Carmignac Patrimoine. Dit lijkt ook voor mij een beste manier om zonder kosten te sparen voor later.axento schreef:Ik heb vorige week een Fund Savings Plan van Keytrade aangemaakt met 100% Carmignac Patrimoine met de bedoeling aan kindsparen te gaan doen. Geen kosten, als je alles minstens 5 jaar laat staan, storten kan vanaf €25 per periode (maand, trimester of jaarlijks)
Om toch niet alle risico bij de beurs te leggen heb ik ook een Rabo Gift Account geopend waar ook maandelijks een (kleine) som op gestort wordt. Dit met de bedoeling om dit later te storten in een TAK 21. Dit van zodra er genoeg geld op de rabo staat om aan de minimuminleg van een TAK-21 te voldoen.
Idem hier.axento schreef:Ik heb vorige week een Fund Savings Plan van Keytrade aangemaakt met 100% Carmignac Patrimoine met de bedoeling aan kindsparen te gaan doen. Geen kosten, als je alles minstens 5 jaar laat staan, storten kan vanaf €25 per periode (maand, trimester of jaarlijks)
Ik heb bij mijn makelaar een instapkost van 0,5% kunnen bekomen voor m'n tak 23 carmignac patrimoine (naast de taks van 1,1%). Verder kan ik zoveel ik wil arbitreren binnen het contract naar andere fondsen.
Indien je het over de lange termijn bekijkt ga je volgens mij beter af zijn met een tak 23, want indien je Carmignac Patrimoine via een Fund Savings Plan aankoopt, zal je bij verkoop 15% RV betalen op de meerwaarde. Iedereen gaat volgens mij uit van een gestage stijging van CP, dus zo het wel eens kunnen zijn dat na 10 jaar een heleboel RV gaat moeten betalen. Liever dan éénmaal (minieme) kosten betalen bij het instappen dan meerwaardebelasting te betalen op een fonds omdat het voor meer dan 40% belegt in obligaties...
Indien je het over de lange termijn bekijkt ga je volgens mij beter af zijn met een tak 23, want indien je Carmignac Patrimoine via een Fund Savings Plan aankoopt, zal je bij verkoop 15% RV betalen op de meerwaarde. Iedereen gaat volgens mij uit van een gestage stijging van CP, dus zo het wel eens kunnen zijn dat na 10 jaar een heleboel RV gaat moeten betalen. Liever dan éénmaal (minieme) kosten betalen bij het instappen dan meerwaardebelasting te betalen op een fonds omdat het voor meer dan 40% belegt in obligaties...
Blijft verwaarloosbaar dacht ik daar het maar op een klein gedeelte van het gespaarde bedrag berekend wordt.
Je betaal voor je tak23 niet éénmaal, maar ieder jaar. Tak23 rekenen een jaarlijkse beheerskost aan van typisch 0,60%- 0,75%.zerre schreef:Liever dan éénmaal (minieme) kosten betalen bij het instappen dan meerwaardebelasting te betalen op een fonds omdat het voor meer dan 40% belegt in obligaties...
Daarbovenop dus de taks van 1,1%, de instapkosten en wie vervroegd uitstapt betaalt soms uitstapkosten.
De geschatte RV op het fonds is ongeveer gelijk aan dan de typische beheerskost van de tak23, maar dus zonder taks of instapkosten gerekend. Volgens mijn schattingen haal je dus weinig of geen netto voordeel met een tak23 versie.
Uiteindelijk is het fonds toch wat vlotter verkoopbaar dan een tak23.
Maar waarom moet het vlot verkoopbaar zijn? CP is nu toch niet echt de speculatieve belegging...
Ik merk trouwens niets van de beheerskost in mijn tak 23. Het volgt allemaal perfect de koers van CP, moesten er nog beheerskosten aangerekend worden zou een koersstijging van CP zich niet vertalen in eenzelfde koersstijging van mijn tak23, maar zou die iets lager liggen.
Indien gewenst kan ik zelf een gratis stop loss of capital gain order in mijn tak23 invoeren, wat volgens mij niet mogelijk is bij het fund savings plan, of het gewoon aankopen van deelbewijzen CP. Dit is misschien niet echt nodig voor CP, maar kan wel handig zijn voor een carmignac investissement, of andere iets dynamischere fondsen.
Wat ik ook een nadeel vind, is dat je bij het fund savings plan enkel de 5de werkdag van de maand kan aankopen. Indien je een extra bedrag wil storten in het midden van de maand, wordt dit gewoon geprovisioneerd op je FSP, en brengt het niets op tot de volgende collectieve aankoop... In mijn tak23 kan ik vrij storten en wordt de aankoop direct verwerkt.
Ik merk trouwens niets van de beheerskost in mijn tak 23. Het volgt allemaal perfect de koers van CP, moesten er nog beheerskosten aangerekend worden zou een koersstijging van CP zich niet vertalen in eenzelfde koersstijging van mijn tak23, maar zou die iets lager liggen.
Indien gewenst kan ik zelf een gratis stop loss of capital gain order in mijn tak23 invoeren, wat volgens mij niet mogelijk is bij het fund savings plan, of het gewoon aankopen van deelbewijzen CP. Dit is misschien niet echt nodig voor CP, maar kan wel handig zijn voor een carmignac investissement, of andere iets dynamischere fondsen.
Wat ik ook een nadeel vind, is dat je bij het fund savings plan enkel de 5de werkdag van de maand kan aankopen. Indien je een extra bedrag wil storten in het midden van de maand, wordt dit gewoon geprovisioneerd op je FSP, en brengt het niets op tot de volgende collectieve aankoop... In mijn tak23 kan ik vrij storten en wordt de aankoop direct verwerkt.