Wisselkoersprovisie gratis bij Deutsche Bank!
Wisselkoersprovisie gratis bij Deutsche Bank!
Hoi allemaal,
Bij de Titanium Mastercard van Deutsche hoort zogezegd (volgens hun website en volgens Spaargids) 1.5% wisselprovisie.
Mijn eigen ervaring leert echter dat deze helemaal niet wordt aangerekend:
- betaling Canada: exacte wisselkoers (geen marge)
- geldafhaling Canada: exacte wisselkoers (geen marge), gewoon 1.5% kosten
Hoe ben ik tot deze conclusie gekomen? Gewoon de intraday wisselkoers op de internationale markten vergelijken met de koers die Deutsche mij aanrekent. Ik heb een tiental transacties vergeleken en geen enkele keer kon ik ze betrappen op een wisselprovisie van grootteorde 1.5%. Het moet ergens rond de 0% liggen.
Hoe zit het bij andere banken? Ik ben nl. geïnteresseerd in die 3% cash back kaart van Citi, maar als zij wél 1.9% wisselprovisie aanrekenen, dan ben ik niet meer geïnteresseerd.
Bij de Titanium Mastercard van Deutsche hoort zogezegd (volgens hun website en volgens Spaargids) 1.5% wisselprovisie.
Mijn eigen ervaring leert echter dat deze helemaal niet wordt aangerekend:
- betaling Canada: exacte wisselkoers (geen marge)
- geldafhaling Canada: exacte wisselkoers (geen marge), gewoon 1.5% kosten
Hoe ben ik tot deze conclusie gekomen? Gewoon de intraday wisselkoers op de internationale markten vergelijken met de koers die Deutsche mij aanrekent. Ik heb een tiental transacties vergeleken en geen enkele keer kon ik ze betrappen op een wisselprovisie van grootteorde 1.5%. Het moet ergens rond de 0% liggen.
Hoe zit het bij andere banken? Ik ben nl. geïnteresseerd in die 3% cash back kaart van Citi, maar als zij wél 1.9% wisselprovisie aanrekenen, dan ben ik niet meer geïnteresseerd.
Re: Wisselkoersprovisie gratis!
als dit waar is moeten we onze simulator aanpassen.
kan je dit eens concreter cijfers geven over hoe je tot de conclusie komt dat dit bij jou gratis is? Dan kunnen we dit ook voorleggen aan Deutsche Bank.
kan je dit eens concreter cijfers geven over hoe je tot de conclusie komt dat dit bij jou gratis is? Dan kunnen we dit ook voorleggen aan Deutsche Bank.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
bij citi op elke verrichting in vreemde munt 3% dacht ik , in ieder geval genoeg om ze niet meer te gebruiken voor vreemde munt
bij DB ook bij mij geen kosten, gewoon dagkoers bij uitgave in vreemde valuta,daarom gebruik ik nu die kaart altijd buiten de Eurozone.
beter niet melden aan DB, het moest eens een algemeen computerfoutje zijn bij de verwerking?
bij DB ook bij mij geen kosten, gewoon dagkoers bij uitgave in vreemde valuta,daarom gebruik ik nu die kaart altijd buiten de Eurozone.
beter niet melden aan DB, het moest eens een algemeen computerfoutje zijn bij de verwerking?
Ik heb die ervaring ook. In Londen zelf in een winkel betaald met de Titanium kaart en een reisgezel voor eenzelfde bedrag met een Argenta kaart. Bij afrekening bleek het bedrag in euro bij DB toch duidelijk lager te liggen. Weet wel niet meer hoeveel lager.
ja, zoals het Binck/Carmignac instapkosten debacle, sommigen hadden hier beter hun mond gehouden.beter niet melden aan DB, het moest eens een algemeen computerfoutje zijn bij de verwerking?
Bon aangezien ik hier nieuw ben ga ik me niet uitspreken over het zwijgen of zeggen, alhoewel ik als frequent deviezen gebruiker liefst het voordeel zou behouden...robokat schreef:ja, zoals het Binck/Carmignac instapkosten debacle, sommigen hadden hier beter hun mond gehouden.beter niet melden aan DB, het moest eens een algemeen computerfoutje zijn bij de verwerking?
Wat ik wel kan zeggen, aangezien ik zo vaak in buitenland of via internet niet-euro betalingen doe, ben ik naar DB (mastercard) overgestapt van BNP voor kredietkaart omwille van de jaarlijkse kost. Na deze site recent te hebben ontdekt (trouwens bedankt aan alle bijdragers) ben ik toch alles wat meer in detail gaan bekijken en andere kredietkaarten gaan evalueren obv wisselkoersmarge, want indien jaarlijks hoog bedrag POS in deviezen begint dat toch te tellen.
En ondanks op papier DB mastercard niet bij de laagste hoort heb ik toch willen narekenen en mijn betalingen van afgelopen 2 jaar erbij genomen. Het gaat om betalingen equivalent van 15 tot 500 euro in usd, gbp en sek. Ik vergelijk gewoon de wisselkoers op mijn DB MC uitgavenstaat met die van de ECB op transactiedag of eerstdaaropvolgende werkdag.
Mijn conclusie: de wisselkoers gehanteerd door DB is bijna altijd ietsje voordeliger (voor de klant) dan de officiële wisselkoers. Zelfs de paar keren dat het meer is, komt dat overeen met amper 0.31% extra tov de officiële koers. Toch die van de ECB. Als ze een andere referentie gebruiken, kan dat anders liggen, maar ik dacht dat ECB standaard was voor Belgische banken. Dus waarop die 1.5% dan slaat?
Dus bij bkcp, obk en zelfs europabank, keytrade edm liggen de percentages officiëel lager (dan de 1.5%), maar aangezien ik geen idee heb van wat dat in de praktijk geeft, blijf ik voorlopig toch bij DB hiervoor.
Binnenkort open ik een Argenta rekening, voor de kosteloze Maestro betalingen en afhalingen. Nog niet zeker of ik er ook de kredietkaart bij neem, maar dan zou ik pas echt kunnen vergelijken hoeveel ze effectief aanrekenen.
Ik heb de tarieven van Deutsche bank en hun informatie op hun website nog eens doorkeken.
Er staat nergens dat er kosten worden aangerekend voor betalingen met de Titanium kaart buiten de eurozone. Buiten de Eurozone is er enkel sprake van een betalingscommissie van 1.5% ( min 3 € en max 18 €) én een wisselprovisie van 1.5% voor geldafhalingen.
Blijkbaar zijn de Deutsche Bank kaarten het beste om op reis mee te nemen als je niet in Euro kan betalen.
Er staat nergens dat er kosten worden aangerekend voor betalingen met de Titanium kaart buiten de eurozone. Buiten de Eurozone is er enkel sprake van een betalingscommissie van 1.5% ( min 3 € en max 18 €) én een wisselprovisie van 1.5% voor geldafhalingen.
Blijkbaar zijn de Deutsche Bank kaarten het beste om op reis mee te nemen als je niet in Euro kan betalen.
Verdorie Stier, je hebt gelijk!!
Geen wisselmarge bij betalingen, enkel bij geldafhalingen (*). Dit is dus anders dan bij bv. Argenta, dat, zo lees ik op hun website, sowieso 1.5% wisselmarge vraagt, plus 1% indien het om een geldafhaling gaat.
(*) in mijn ervaring zijn er ook bij geldafhalingen geen wisselkosten, maar ik moet dit herbekijken. Jullie horen nog van me.
Geen wisselmarge bij betalingen, enkel bij geldafhalingen (*). Dit is dus anders dan bij bv. Argenta, dat, zo lees ik op hun website, sowieso 1.5% wisselmarge vraagt, plus 1% indien het om een geldafhaling gaat.
(*) in mijn ervaring zijn er ook bij geldafhalingen geen wisselkosten, maar ik moet dit herbekijken. Jullie horen nog van me.
Mja, blijkbaar juist, goed gezien.
Zowel in hun Titanium Card FAQ als algemene voorwaarden vermelden ze die 1.5% wisselkoerprovisie, maar dan telkens als het gaat over geldafhaling. Over 'gewone' betalingen niet-euro zeggen ze niets... dus blijkbaar ook geen bijzondere kosten.
Zowel in hun Titanium Card FAQ als algemene voorwaarden vermelden ze die 1.5% wisselkoerprovisie, maar dan telkens als het gaat over geldafhaling. Over 'gewone' betalingen niet-euro zeggen ze niets... dus blijkbaar ook geen bijzondere kosten.
Re: Wisselkoersprovisie gratis bij Deutsche Bank!
we hebben de tarieven nogmaals opgevraagd bij de directie van Deutsche bank, waarbij we expliciet verwezen hebben naar de bovenstaande discussie
er is wel degelijk ook bij betalingen een wisselprovisie, zie hieronder
er is wel degelijk ook bij betalingen een wisselprovisie, zie hieronder
Verrichtingen in België
betaling in winkels, hotels, : gratis
geldopvraging aan geldautomaten: 1% (min. 3, max. 5)
Verrichtingen in euro binnen de EU
betaling in winkels, hotels, : gratis
geldopvraging aan geldautomaten: 1% (min. 3, max. 5)
Verrichtingen in deviezen.buiten de eurozone
betaling in winkels, hotels, : 1,5% wisselprovisie + de door MasterCard gehanteerde wisselkoersen
geldopvraging aan geldautomaten: 1,5% (min. 3, max. 18) + 1,5% wisselprovisie
De door MasterCard gehanteerde wisselkoersen kunnen geconsulteerd worden op :
https://www.mastercard.com/us/personal/ ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
I see...
Ik begrijp dat het allemaal gecompliceerder is dan gedacht (settlement date is niet hetzelfde als transaction date, etc.), maar die 1.5% wisselkosten betalen we dus wel degelijk!
Bedankt voor het rechtzetten, Webmaster!
Ik begrijp dat het allemaal gecompliceerder is dan gedacht (settlement date is niet hetzelfde als transaction date, etc.), maar die 1.5% wisselkosten betalen we dus wel degelijk!
Bedankt voor het rechtzetten, Webmaster!
Bedankt voor de officiële info.
Ik heb van een recente betaling de koersen genomen van 2 werkdagen voor tot 2 dagen na verrichting bij mastercard, ecb en xe... komt nergens in de buurt van 1.5%
Ik snap het nog niet echt, maar aangezien die berekeningen zo ontransparant zijn, valt er natuurlijk niets te controleren...
Enige manier om een betrouwbare vergelijking te maken is misschien met verschillende kaarten (die zogezegd zelfde wisselkoersmarge hanteren) op eenzelfde dag een aankoop te doen in dezelfde valuta en dan wisselkoers op de uitgavenstaat vergelijken...
Ik heb van een recente betaling de koersen genomen van 2 werkdagen voor tot 2 dagen na verrichting bij mastercard, ecb en xe... komt nergens in de buurt van 1.5%
Ik snap het nog niet echt, maar aangezien die berekeningen zo ontransparant zijn, valt er natuurlijk niets te controleren...
Enige manier om een betrouwbare vergelijking te maken is misschien met verschillende kaarten (die zogezegd zelfde wisselkoersmarge hanteren) op eenzelfde dag een aankoop te doen in dezelfde valuta en dan wisselkoers op de uitgavenstaat vergelijken...
Het zou kunnen dat ze als koers de koers van de dag van opmaak van de maandelijkse rekening, of zelfs de dag van de betaling, nemen. Ik heb dit nog niet vermeld omdat ik dit eerst wou controleren.
De enige manier waarop ik onze bevindingen kan verzoenen met wat Deutsche Bank zegt, is dat de koersen van de nog niet geboekte transacties (dwz nog geen maandelijkse afrekening gekregen, wel al zichtbaar via online banking) niet overeen zouden komen met wat we uiteindelijk effectief betalen. Aan de hand van de afrekening van augustus heb ik dit zopas geverifieerd, en de conclusie is dat de vermelde koersen exact degene zijn die we betalen.
En zoals in mijn eerste post opgemerkt, zit in die koersen geen 1.5% commissie t.o.v. de koers op de internationale markten.
M.a.w. ik juli en augustus betaalde ik voor mijn transacties (een 20-tal) 0% wisselkoerscommissie. Ik heb ze nog eens alle 20 gecontroleerd, en ik blijf bij mijn besluit. Ook het 8u tijdsverschil tussen Canada en België biedt geen verklaring.
Ik blijf voorlopig mijn Titaniumkaart gebruiken!
En zoals in mijn eerste post opgemerkt, zit in die koersen geen 1.5% commissie t.o.v. de koers op de internationale markten.
M.a.w. ik juli en augustus betaalde ik voor mijn transacties (een 20-tal) 0% wisselkoerscommissie. Ik heb ze nog eens alle 20 gecontroleerd, en ik blijf bij mijn besluit. Ook het 8u tijdsverschil tussen Canada en België biedt geen verklaring.
Ik blijf voorlopig mijn Titaniumkaart gebruiken!
Indien Mastercard niet de koers hanteert van de dag van transactie (wat hun berichten laten uitschijnen), is dit geen afdoende test. Nu, dan is mijn eigen test ook niet afdoend, maar voor 20 transacties zou je dan wel verwachten dat er veel bij zijn met wél een grote wisselkoerscommissie (wat niet het geval blijkt).saemon schreef:Enige manier om een betrouwbare vergelijking te maken is misschien met verschillende kaarten (die zogezegd zelfde wisselkoersmarge hanteren) op eenzelfde dag een aankoop te doen in dezelfde valuta en dan wisselkoers op de uitgavenstaat vergelijken...
Het lijkt erop dat sinds begin september de 1,5% wisselkoerscommissie terug wordt toegepast. Zoals jullie intussen allemaal weten merkten ik en anderen op dat er deze zomer geen wisselkoerscommissie werd toegepast, maar ik zie dat dit sinds september veranderd is. Kijk gerust eens naar jullie eigen uittreksels en jullie zullen tot dezelfde conclusie komen. Wellicht hebben ze daar bij Deutsche/Mastercard hun fout intussen ingezien.
Jammer, van mij mocht het gerust blijven duren!
Jammer, van mij mocht het gerust blijven duren!