Wat bij overlijden?
- relativity
- Hero Member
- Berichten: 866
- Lid geworden op: 25 feb 2009
- Contacteer:
Wat bij overlijden?
Stel, mijn vrouw en ik openen bij Rabobank een spaarrekening.
Wanneer ik bijvoorbeeld kom te overlijden, is de procedure dan eenvoudig voor mijn vrouw?
Ik bedoel maar, kan ze dan alles via briefwisseling makkelijk geregeld krijgen gezien Rabobank in België geen kantoren heeft?
Wanneer ik bijvoorbeeld kom te overlijden, is de procedure dan eenvoudig voor mijn vrouw?
Ik bedoel maar, kan ze dan alles via briefwisseling makkelijk geregeld krijgen gezien Rabobank in België geen kantoren heeft?
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 25 feb 2008
- Contacteer:
Re: Wat bij overlijden?
Bij overlijden van een rekeninghouder is er steeds een wettelijke procedure die gevolgd moet worden. De afhandeling is sterk afhankelijk van hoe snel de nabestaanden de nodige documenten en attesten voorleggen. In elk geval vereist het regelen van een nalatenschap geen specifieke kennis over internetbankieren en kan alle uitwisseling van informatie per brief gebeuren.
Hieronder vindt u wat toelichting over hoe een nalatenschap juist geregeld kan worden:
-Bij overlijden van een rekeninghouder dient de bank hiervan onmiddellijk door de nabestaanden op de hoogte te worden gesteld. Dit is een wettelijke verplichting. De bank zal dadelijk de rekeningen blokkeren, zelfs indien het gaat om gezamenlijke rekeningen waarvan de tweede rekeninghouder nog in leven is.
-Zolang de rekeningen geblokkeerd zijn kan er geen geld worden afgehaald. Er bestaat eventueel de mogelijkheid voor de nabestaanden om bepaalde facturen (zoals facturen voor nutsvoorzieningen of begrafeniskosten) te laten betalen met geld van de geblokkeerde rekening. In dat geval kunnen de facturen naar de bank worden verstuurd, en zal de bank deze facturen rechtstreeks van de rekening betalen, voor zover zij in aanmerking komen. Bovendien kan de langstlevende echtgeno(o)t(e) of wettelijk samenwonende partner beschikken over de helft van de tegoeden op alle gezamenlijke rekeningen bij alle banken samen, tot een maximum bedrag van 5.000 EUR.
-Eventueel kan de notaris de banktegoeden opvragen en op zijn rekening laten storten om te worden verdeeld tussen de erfgenamen. In samenspraak met de banken is bepaald dat dit mogelijk is op schriftelijke verklaring van de notaris die bevestigt dat hij met de vereffening van de nalatenschap is gelast en waarbij de bank wordt ontslagen van iedere verantwoordelijkheid (die verantwoordelijkheid komt derhalve bij de notaris te liggen).
Voor de deblokkering van de rekeningen dient de bank te beschikken over:
- een onderhands attest of een akte van erfopvolging opgemaakt door de notaris
of
- een attest van erfopvolging, afgeleverd door de ontvanger van een registratiekantoor. Dit attest is gratis en kan door de ontvanger van een registratiekantoor worden afgeleverd op voorwaarde dat:
* de erflater geen testament of om het even welke andere akte met een laatste wilsbeschikking heeft opgemaakt of laten opmaken
* de erflater heeft geen huwelijkscontract of een akte wijziging huwelijkse voorwaarden laten opmaken
* er zijn geen onbekwame erfgenamen (minderjarige erfgenamen, onbekwaamverklaarden,…)
-Samen met de akte of attest van erfopvolging zouden wij eveneens een schriftelijke instructie moeten ontvangen, ondertekend door alle wettige erfgenamen, waarin de bank opgedragen wordt de tegoeden over te maken naar één of meerdere andere rekeningen, al dan niet bij Rabobank.be. Van zodra Rabobank.be deze instructie ontvangt, evenals een kopie van de identiteitskaart van elke wettige erfgenaam, worden de bedragen naar een derde rekening overgeschreven.
-Rabobank.be stelt eveneens een document op van de totale tegoeden op de rekeningen op datum van het overlijden van de rekeninghouder. Dit overzicht wordt door ons overgemaakt aan de dienst Registratie en Domeinen die instaat voor de verdere afhandeling van de successierechten. Een kopie van dit overzicht wordt door ons eveneens naar de nabestaanden verzonden.
Hieronder vindt u wat toelichting over hoe een nalatenschap juist geregeld kan worden:
-Bij overlijden van een rekeninghouder dient de bank hiervan onmiddellijk door de nabestaanden op de hoogte te worden gesteld. Dit is een wettelijke verplichting. De bank zal dadelijk de rekeningen blokkeren, zelfs indien het gaat om gezamenlijke rekeningen waarvan de tweede rekeninghouder nog in leven is.
-Zolang de rekeningen geblokkeerd zijn kan er geen geld worden afgehaald. Er bestaat eventueel de mogelijkheid voor de nabestaanden om bepaalde facturen (zoals facturen voor nutsvoorzieningen of begrafeniskosten) te laten betalen met geld van de geblokkeerde rekening. In dat geval kunnen de facturen naar de bank worden verstuurd, en zal de bank deze facturen rechtstreeks van de rekening betalen, voor zover zij in aanmerking komen. Bovendien kan de langstlevende echtgeno(o)t(e) of wettelijk samenwonende partner beschikken over de helft van de tegoeden op alle gezamenlijke rekeningen bij alle banken samen, tot een maximum bedrag van 5.000 EUR.
-Eventueel kan de notaris de banktegoeden opvragen en op zijn rekening laten storten om te worden verdeeld tussen de erfgenamen. In samenspraak met de banken is bepaald dat dit mogelijk is op schriftelijke verklaring van de notaris die bevestigt dat hij met de vereffening van de nalatenschap is gelast en waarbij de bank wordt ontslagen van iedere verantwoordelijkheid (die verantwoordelijkheid komt derhalve bij de notaris te liggen).
Voor de deblokkering van de rekeningen dient de bank te beschikken over:
- een onderhands attest of een akte van erfopvolging opgemaakt door de notaris
of
- een attest van erfopvolging, afgeleverd door de ontvanger van een registratiekantoor. Dit attest is gratis en kan door de ontvanger van een registratiekantoor worden afgeleverd op voorwaarde dat:
* de erflater geen testament of om het even welke andere akte met een laatste wilsbeschikking heeft opgemaakt of laten opmaken
* de erflater heeft geen huwelijkscontract of een akte wijziging huwelijkse voorwaarden laten opmaken
* er zijn geen onbekwame erfgenamen (minderjarige erfgenamen, onbekwaamverklaarden,…)
-Samen met de akte of attest van erfopvolging zouden wij eveneens een schriftelijke instructie moeten ontvangen, ondertekend door alle wettige erfgenamen, waarin de bank opgedragen wordt de tegoeden over te maken naar één of meerdere andere rekeningen, al dan niet bij Rabobank.be. Van zodra Rabobank.be deze instructie ontvangt, evenals een kopie van de identiteitskaart van elke wettige erfgenaam, worden de bedragen naar een derde rekening overgeschreven.
-Rabobank.be stelt eveneens een document op van de totale tegoeden op de rekeningen op datum van het overlijden van de rekeninghouder. Dit overzicht wordt door ons overgemaakt aan de dienst Registratie en Domeinen die instaat voor de verdere afhandeling van de successierechten. Een kopie van dit overzicht wordt door ons eveneens naar de nabestaanden verzonden.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- relativity
- Hero Member
- Berichten: 866
- Lid geworden op: 25 feb 2009
- Contacteer:
Re: Wat bij overlijden?
Bedankt voor uw info.
Re: Wat bij overlijden?
Wat wordt door Rabobank.be op het attest dat bestemd is voor de fiscus doorgegeven ? Het saldo op datum van overlijden of eventueel ook nog apart de intresten ?
( In de veronderstelling natuurlijk dat de rekening niet is afgesloten, maar uiteraard wel geblokkeerd. )
( In de veronderstelling natuurlijk dat de rekening niet is afgesloten, maar uiteraard wel geblokkeerd. )
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 25 feb 2008
- Contacteer:
Re: Wat bij overlijden?
Aan de dienst Registratie & Domeinen worden steeds een overzicht doorgestuurd van volgende zaken:
-Alle tegoeden op de rekeningen op datum van overlijden waarvan de overledene (mede-) rekeninghouder was. Hierin inbegrepen zijn saldo op zicht-, spaar- en termijnrekeningen alsook de waarde van eventuele effectenrekeningen op datum van overlijden.
-De intresten die op de verschillende rekeningen werden opgebouwd tot op datum van overlijden.
-Alle tegoeden op de rekeningen op datum van overlijden waarvan de overledene (mede-) rekeninghouder was. Hierin inbegrepen zijn saldo op zicht-, spaar- en termijnrekeningen alsook de waarde van eventuele effectenrekeningen op datum van overlijden.
-De intresten die op de verschillende rekeningen werden opgebouwd tot op datum van overlijden.
Re: Wat bij overlijden?
Toch nog een paar vraagjes ter verduidelijking:
Worden de tegoeden van de rekening op naam van de overlevende echtgeno(o)t(e) ook doorgegeven aan de dienst registratie?
Het bedrag dat doorgegeven wordt, is dit het totaal bedrag (dus incl. intresten) of worden het kapitaal en de verworven intresten apart doorgegeven?
Worden de tegoeden van de rekening op naam van de overlevende echtgeno(o)t(e) ook doorgegeven aan de dienst registratie?
Het bedrag dat doorgegeven wordt, is dit het totaal bedrag (dus incl. intresten) of worden het kapitaal en de verworven intresten apart doorgegeven?
Re: Wat bij overlijden?
Ik heb onlangs nog ergens gelezen dat de fiscus enkel rekening moet houden met het kapitaal en niet met de verworven maar nog niet uitbetaalde intresten.
Zelfs als Rabobank.be deze bedragen apart vermeldt - zoals ze enkele dagen geleden heeft geschreven op dit forum - dan zal de fiscus m.i. met die niet betaalde intresten geen rekening mogen houden.
Andere banken vermelden mogelijk die niet betaalde intresten niet.
Als iemand bij een dreigend overlijden een aantal rekeningen afsluit - om de boel een beetje overzichtelijker te houden, en omdat er toch een aantal rekeningen van de titularis zowiezo definief moeten vernietigd worden, dan bespaart men toch een aantal attesten. Bij rabobank.be zijn deze attesten wel gratis, maar bij sommige andere banken loopt dit op vanaf 50 tot 150 euro naargelang het aantal rekeningen.
Uiteraard wordt ervan uitgegaan, dat men ook de kapitalen in de 3 jaar voor het overlijden aan de fiscus meldt.
Verliest men bij het overlijden van de titularis ( rekening op één naam ) ook de nog niet verworven getrouwheidspremie, ook als de andere partner het volledig bedrag erft, en men de rekening wil laten bestaan, of gaat dit niet ?
Zelfs als Rabobank.be deze bedragen apart vermeldt - zoals ze enkele dagen geleden heeft geschreven op dit forum - dan zal de fiscus m.i. met die niet betaalde intresten geen rekening mogen houden.
Andere banken vermelden mogelijk die niet betaalde intresten niet.
Als iemand bij een dreigend overlijden een aantal rekeningen afsluit - om de boel een beetje overzichtelijker te houden, en omdat er toch een aantal rekeningen van de titularis zowiezo definief moeten vernietigd worden, dan bespaart men toch een aantal attesten. Bij rabobank.be zijn deze attesten wel gratis, maar bij sommige andere banken loopt dit op vanaf 50 tot 150 euro naargelang het aantal rekeningen.
Uiteraard wordt ervan uitgegaan, dat men ook de kapitalen in de 3 jaar voor het overlijden aan de fiscus meldt.
Verliest men bij het overlijden van de titularis ( rekening op één naam ) ook de nog niet verworven getrouwheidspremie, ook als de andere partner het volledig bedrag erft, en men de rekening wil laten bestaan, of gaat dit niet ?
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 25 feb 2008
- Contacteer:
Re: Wat bij overlijden?
Alle tegoeden worden doorgegeven. Daaronder wordt verstaan: alle tegoeden op rekeningen waarvan de overledene rekeninghouder of mederekeninghouder was, alsook de tegoeden op rekeningen van de huwlijks- of wettelijk samenwonende partner.jostien schreef:Toch nog een paar vraagjes ter verduidelijking:
Worden de tegoeden van de rekening op naam van de overlevende echtgeno(o)t(e) ook doorgegeven aan de dienst registratie?
Het bedrag dat doorgegeven wordt, is dit het totaal bedrag (dus incl. intresten) of worden het kapitaal en de verworven intresten apart doorgegeven?
De reden hiervoor is dat de bank niet op de hoogte is van eventuele huwelijks- of samenlevingscontracten en dus zelf niet in staat is te bepalen welke tegoeden onder de gemeenschap vallen. Het doorgeven van deze tegoeden door de bank houdt geenszins in dat hier sowieso successierechten op betaald zullen moeten worden. Het is de Dienst Registratie en Domeinen die nagaat welke tegoeden onder de successieregeling vallen. De bank meldt enkel welke tegoeden er zijn.
Daarnaast worden zoals eerder aangehaald zowel kapitaal als opgebouwde intresten doorgegeven op datum van overlijden. De bedragen worden apart vermeld. Ook hierbij geldt dat het de Dienst Registratie en Domeinen is die aan de hand van de opgegeven bedragen bepaalt welke wel en niet onder de successieregeling vallen.
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 25 feb 2008
- Contacteer:
Re: Wat bij overlijden?
Als de rekeningen van een overleden persoon worden afgesloten en kapitaal en intresten worden overgedragen naar een andere rekening, dan blijven de normale regels voor het bekomen van de getrouwheidspremie van toepassing.paul schreef:Verliest men bij het overlijden van de titularis ( rekening op één naam ) ook de nog niet verworven getrouwheidspremie, ook als de andere partner het volledig bedrag erft, en men de rekening wil laten bestaan, of gaat dit niet ?
Indien een gezamenlijke rekening waarvan één van de rekeninghouders is overleden wordt verdergezet op naam van de langstlevende rekeninghouder, dan heeft dit geen impact op de lopende getrouwheidspremies (behalve natuurlijk als er een deel van de tegoeden is overgedragen naar een andere rekening).
Als het gaat om een individuele rekening waarvan de rekeninghouder overleden is dan is het in principe niet mogelijk om de rekening onder een andere titularis verder te zetten. Dit kan echter individueel bekeken worden, in functie van lopende premies of termijncontracten.
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 25 feb 2008
- Contacteer:
Re: Wat bij overlijden?
Volgens de wettelijke procedure moeten de 2 bedragen afzonderlijk worden doorgeven.Rabobank.be schreef:Aan de dienst Registratie & Domeinen worden steeds een overzicht doorgestuurd van volgende zaken:
-Alle tegoeden op de rekeningen op datum van overlijden waarvan de overledene (mede-) rekeninghouder was. Hierin inbegrepen zijn saldo op zicht-, spaar- en termijnrekeningen alsook de waarde van eventuele effectenrekeningen op datum van overlijden.
-De intresten die op de verschillende rekeningen werden opgebouwd tot op datum van overlijden.