Re: Sticky: Collectieve Garantieregeling / Beschermingsfonds
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Wat na oktober 2009? In nederland is er ondertussen meer duidelijkheid door een brief van wouter bos
Brief aan de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten Generaal
...
Ik heb dan ook besloten dat de dekking van het depositogarantiestelsel vanaf oktober 2009 € 100.000 per depositohouder per bank zal blijven.
...
Hoogachtend,
De Minister van Financiën,
Wouter Bos
http://www.minfin.nl/dsresource?objectid=62958&type=org
Brief aan de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten Generaal
...
Ik heb dan ook besloten dat de dekking van het depositogarantiestelsel vanaf oktober 2009 € 100.000 per depositohouder per bank zal blijven.
...
Hoogachtend,
De Minister van Financiën,
Wouter Bos
http://www.minfin.nl/dsresource?objectid=62958&type=org
Wat na oktober 2009? Een Europese richtlijn (datum 13 maart 2009) spreekt van een bescherming van 100.000 Euro tegen 31 december 2010, tenzij dat niet haalbaar zou blijken voor bepaalde landen.
De thans bij Richtlijn 94/19/EG voorgeschreven minimumdekking is vastgesteld op 20 000 EUR, waarbij lidstaten over de mogelijkheid beschikken een hogere dekking te bieden.
Deze maatregel is echter ontoereikend gebleken voor een groot aantal deposito’s in de Gemeenschap. Om het vertrouwen van deposanten in stand te houden en een grotere stabiliteit van de financiële markten te bereiken, dient de minimumdekking derhalve te worden verhoogd tot 50 000 EUR.
Voor 31 december 2010 dient de totale dekkingssom per deposant te worden vastgesteld op 100 000 EUR — tenzij uit een door de Commissie verrichte en vóór 31 december 2009 aan het Europees Parlement en de Raad voorgelegde effectbeoordeling blijkt dat een dergelijke verhoging en een dergelijke harmonisatie niet aangewezen zijn en niet financieel haalbaar zijn voor alle lidstaten
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 007:NL:PDF
http://www.europa-nu.nl/9353000/1/j4nvh ... z86qsgl8yg
De thans bij Richtlijn 94/19/EG voorgeschreven minimumdekking is vastgesteld op 20 000 EUR, waarbij lidstaten over de mogelijkheid beschikken een hogere dekking te bieden.
Deze maatregel is echter ontoereikend gebleken voor een groot aantal deposito’s in de Gemeenschap. Om het vertrouwen van deposanten in stand te houden en een grotere stabiliteit van de financiële markten te bereiken, dient de minimumdekking derhalve te worden verhoogd tot 50 000 EUR.
Voor 31 december 2010 dient de totale dekkingssom per deposant te worden vastgesteld op 100 000 EUR — tenzij uit een door de Commissie verrichte en vóór 31 december 2009 aan het Europees Parlement en de Raad voorgelegde effectbeoordeling blijkt dat een dergelijke verhoging en een dergelijke harmonisatie niet aangewezen zijn en niet financieel haalbaar zijn voor alle lidstaten
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 007:NL:PDF
http://www.europa-nu.nl/9353000/1/j4nvh ... z86qsgl8yg
Laatst gewijzigd door Anonymous op 9 juli 2009, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Zou Didier Reynders het zelf wel weten hoeveel de garantie na oktober 2009 zal zijn.
Na mijn Kaupthing avontuur anticipeer ik op alles.
Dus nooit meer dan 50.000 euro per bank (incl termijnrekeningen).
Ben vooral bang dat je geld op termijn vestzet, en dan halfweg de regels worden verandert.
Van die 50.000 zijn we zeker, van die 100.000 niet
Ben vooral bang dat je geld op termijn vestzet, en dan halfweg de regels worden verandert.
Bruce,bruce1 schreef: Als het terug 50.000 euro zou worden, hoe wordt het dan geregeld als je een eigen en een gemeenschappelijke rekening hebt.
Ik heb bv 40.000 op mijn eigen rekening en samen met mijn echtgenote ook nog een rekening met 40.000 euro.
Worden mij tegoeden dan gegarandeerd tot 50.000 (= 40.000 + 10.000 van de gemeenschappelijke) enn die van mijn vrouw dan tot 30.000 of wordt het bekeken dat ik 60.000 bezit (dus 40.000 van mij en de helft van de gem. rekening) en mijn vrouw 20.000 (=helft gem. rekening). Want in dit laatste geval zijn we 10.000 euro kwijt.
Ik vind daar jammer genoeg geen duidelijke uitleg (met bronvermelding) over.
Mogen we weten welke bank die eer heeft?
Ik verwijs even naar een nieuwsbericht op spaargids. 4 van de 13 banken wisten het juiste antwoord. Het juiste aanwoord werd aan het garantiefonds nagevraagd.pol schreef:Ik neem aan dat ze 50000 garanderen NA 1 oktober 2009. Dwz dat degene die dan geld storten daarvan op de hoote zijn. Maar als je dit jaar VOOR 1 oktober 2009 een termijn rekening opent, moet de dan bestaande 100000 regeling blijven zolang die termijn loopt. Zoniet, moet je alles boven de 50000 ZONDER boete kunnen afhalen.bruce1 schreef: Na mijn Kaupthing avontuur anticipeer ik op alles.
BANKEN INFORMEREN HUN KLANTEN SLECHT OVER HET BEDRAG VAN DE DEPOSITOGARANTIE
Het is slecht gesteld met de kennis rond de depositogarantie. Spaargids.be en guide-epargne.be voerden vandaag een anonieme enquete bij 13 banken die vallen onder het Belgisch beschermingsfonds.
Onze enqueteurs belden de callcenters(*) met een eenvoudige vraag: ‘Kan u mij vertellen wat de depositogarantie wordt na oktober 2009 ?’ (dus binnen iets meer dan 3 maanden).
De resultaten zijn ronduit teleurstellend:
- 7 van de 13 banken kon niet zeggen wat de garantie zal zijn na oktober van dit jaar. Volgens hen is ‘de 100.000 Euro depositogarantie een tijdelijke maatregel die slechts 1 jaar geldig is. De overheid moet nog een beslissing nemen wat er gebeurd na oktober 2009. We wachten op meer informatie.’
- 2 van de 13 banken beweren dat na oktober 2009 de garantie terugvalt naar €20 000.
- Slechts 4 van de 13 banken geven correcte informatie: de garantie van 100 000 Euro blijft, behalve als er nieuwe wetgeving komt.
De spaarders zelf zijn iets beter geïnformeerd dan de banken, maar ook hier is het resultaat pover. Uit een online enquete op onze site blijkt nauwelijks 1 op de 2 spaarders correct te antwoorden.
“Het is erbarmelijk gesteld met de kennis rond de depositogarantie. Ik kan het zelf nauwelijks geloven. De banken moeten hun werknemers beter informeren. Zeker nu ze sinds enkele maanden massaal spaarproducten van langer dan 1 jaar promoten.”, aldus Kristof De Paepe, directeur van Spaargids.be
De enqueteurs stelden de vraag ook aan het beschermingsfonds zelf. Hun antwoord: “Het KB van 14 november 2008 dat de bescherming op 100.000 € brengt, bevat geen limietdatum. Dit KB werd ondertussen bij wet van 22/12/2008 bekrachtigd. Daarenboven voorziet een nieuwe Europese Richtlijn dat vanaf 2011 de depositobescherming 100.000 € zal moeten bedragen in alle lidstaten.”
Heeft uw bank voldoende kennis over de depositogarantie? Laat het weten op het forum
Copyright 2009 spaargids.be
Re: Beschermingsfonds
Beste,
heb deze week een programma gezien over banken en beleggen in Nederland!
De vraag die ik me nu stel? Iedereen heeft in de crisis bang gehad om zijn geld te verliezen!
Hier op dit forum spreken ze constant van te spreiden kwestie de 100.000 € garantie per persoon!
Nu het gaat over dochterondernemingen van grootbanken.
BV zoals hier ING en Recordbank
In dat programma zegt een expert dat in Nederland wanneer iemand spreidt en 100.000 € plaatst bij dochter Delta Loyd en de grootbank OHRA dat er eigenlijk als er iets gebeurt dat je toch maar eenmaal de 100.000 € bescherming krijgt!
En niet 100.000 € voor Delta en 100.000 € voor Ohra!
Hier de link van het programma
http://www.trosradar.nl/index.php?id=ui ... emUid=1504" onclick="window.open(this.href);return false;
en hier een citaat
Of is het bij ons wel degelijk 100.000 € bescherming bij ING en 100.000 € bescherming voor Recordbank? Namelijk vader en dochter?
En niet 100.000 € voor de beiden?
MVG
Jempi25
heb deze week een programma gezien over banken en beleggen in Nederland!
De vraag die ik me nu stel? Iedereen heeft in de crisis bang gehad om zijn geld te verliezen!
Hier op dit forum spreken ze constant van te spreiden kwestie de 100.000 € garantie per persoon!
Nu het gaat over dochterondernemingen van grootbanken.
BV zoals hier ING en Recordbank
In dat programma zegt een expert dat in Nederland wanneer iemand spreidt en 100.000 € plaatst bij dochter Delta Loyd en de grootbank OHRA dat er eigenlijk als er iets gebeurt dat je toch maar eenmaal de 100.000 € bescherming krijgt!
En niet 100.000 € voor Delta en 100.000 € voor Ohra!
Hier de link van het programma
http://www.trosradar.nl/index.php?id=ui ... emUid=1504" onclick="window.open(this.href);return false;
en hier een citaat
Is dit hier evenzo zoals in Nederland?jempi25 schreef:•Sommige banken vallen onder hetzelfde bedrijf of horen bij elkaar, zoals de Delta Lloyd Bank en de OHRA Bank. Dus als de Delta Lloyd Bank omvalt en OHRA mee ten onder gaat, dan kunt u, ondanks de twee verschillende rekeningen, slechts één keer een beroep doen op de garantie van 100.000 euro.
Of is het bij ons wel degelijk 100.000 € bescherming bij ING en 100.000 € bescherming voor Recordbank? Namelijk vader en dochter?
En niet 100.000 € voor de beiden?
MVG
Jempi25
Hallo allemaal,
Kwestie garantiefonds nog even dit!
Er wordt hier over gesproken, men zegt spreiden en wat nog allemaal?
Maar wie zijn wij om dit uit te voeren?
Want onlangs had je de opkoop overname van Goffin Bank door DATEX.
https://www.spaargids.be/sparen/goffin- ... datex.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus wie zijn geld voor acht jaar had op Goffin bv , en voor een andere periode op CKV, zit wel in dezelfde bank maatschappij nu ??
En je wordt per holding maar een keer 100.000 € beschermd!
Waar of niet waar?
Dus wat helpt spreiden?
Groetjes
Jempi25
Kwestie garantiefonds nog even dit!
Er wordt hier over gesproken, men zegt spreiden en wat nog allemaal?
Maar wie zijn wij om dit uit te voeren?
Want onlangs had je de opkoop overname van Goffin Bank door DATEX.
https://www.spaargids.be/sparen/goffin- ... datex.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus wie zijn geld voor acht jaar had op Goffin bv , en voor een andere periode op CKV, zit wel in dezelfde bank maatschappij nu ??
Waar of niet waar?
Dus wat helpt spreiden?
Groetjes
Jempi25
Klopt, maar er is sprake om dat aan te passen in de toekomstige Europese spaarrichtlijn, waarbij er bescherming is per bank ipv per bankgroep.jempi25 schreef:
Waar of niet waar?
Dus wat helpt spreiden?
Groetjes
Jempi25
(anderzijds staat er in dat ontwerp blijkbaar dat kasbons niet meer onder de garantieregeling zullen vallen maar termijnrekeningen wel, begrijpe wie begrijpen kan)
Beschermingsgarantie
Hallo allemaal,
Wat betreft de bescherming 100.000 € in andere landen?
Je plaats bv geld op Fortuneo en bent beschermt door Frankrijk beschermingsfonds?
Ben je als Belg dan in goede handen?
Als er iets gebeurt met zo een bank?
Heb je dan evenveel rechten als hier op ons beschermingsfonds België?
Als ik het dan goed begrijp kan men zijn spaarcentjes ook vedelen over verschillende landen?
Of maakt dit niets uit, kwestie spreiding risico?
greetz
jempi25
Wat betreft de bescherming 100.000 € in andere landen?
Je plaats bv geld op Fortuneo en bent beschermt door Frankrijk beschermingsfonds?
Ben je als Belg dan in goede handen?
Als er iets gebeurt met zo een bank?
Heb je dan evenveel rechten als hier op ons beschermingsfonds België?
Als ik het dan goed begrijp kan men zijn spaarcentjes ook vedelen over verschillende landen?
Of maakt dit niets uit, kwestie spreiding risico?
greetz
jempi25
Topic samengevoegd met het reeds bestaande topic over de beschermingsfondsen.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Vraagje,
Ik heb 185.000 op een spaarrekening bij 1 bank staan wegens verkoop van enige woning.
Binnen een jaartje denk ik terug te kopen.
Dit bedrag staat reeds 9 maanden vast en er is een redelijke getrouwheidspremie aan gekoppeld.
zou ik dit laten vallen en het verdelen over meerdere banken nu met de Griekse crisis?
Dan verlies ik wel 'n aanzienlijk spaarcentje.
Of drie maanden wachten?
De schrik zit er wel een beetje in.
Bedankt voor de tips
Ik heb 185.000 op een spaarrekening bij 1 bank staan wegens verkoop van enige woning.
Binnen een jaartje denk ik terug te kopen.
Dit bedrag staat reeds 9 maanden vast en er is een redelijke getrouwheidspremie aan gekoppeld.
zou ik dit laten vallen en het verdelen over meerdere banken nu met de Griekse crisis?
Dan verlies ik wel 'n aanzienlijk spaarcentje.
Of drie maanden wachten?
De schrik zit er wel een beetje in.
Bedankt voor de tips
Als je dat nu doet, ga je over een paar maand zeggen: miljaar, had ik dat maar laten staan. En vergeet niet, als 1 bank begint te zwalpen... Is er geen die de dans ontspringt. En die staatsgarantie tot 100.000 EUR? Komaan, dat gelooft toch niemand