pensioenssparen (870 euro ) en gemeentetaks ?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
pensioenssparen (870 euro ) en gemeentetaks ?
Onlangs was er hier nog ergens een betwisting of er al dan niet gemeentetaks moest betaald worden bij de uitbetaling van pensioenssparen.
Uit de belastinggids 2009 van testaankoop - die ik dankzij een suggestie van een forumlid gratis heb kunnen bekomen - staat op blz.149 dat
indien het pensioenkaptiaal OP 60 jaar wordt uitgekeerd er WEL gemeentelijke opcentiemen zijn verschuldigd
( niet wanneer het kapitaal na 60 jaar wordt uitgekeerd)
Dit kan toch een verschil maken van een paar honderd euro
en altijd gemeenteopcentiemen wanneer de verhoogde aanslagvoet van 33% of de marginale aanslagvoet van toepassing is
Uit de belastinggids 2009 van testaankoop - die ik dankzij een suggestie van een forumlid gratis heb kunnen bekomen - staat op blz.149 dat
indien het pensioenkaptiaal OP 60 jaar wordt uitgekeerd er WEL gemeentelijke opcentiemen zijn verschuldigd
( niet wanneer het kapitaal na 60 jaar wordt uitgekeerd)
Dit kan toch een verschil maken van een paar honderd euro
en altijd gemeenteopcentiemen wanneer de verhoogde aanslagvoet van 33% of de marginale aanslagvoet van toepassing is
Re: pensioenssparen (870 euro ) en gemeentetaks ?
Interessant om te weten.
Dit zou inderdaad een groot verschil kunnen maken.
Ik ga dat ook eens verder uitspitten, zodat ik goed op de hoogte ben tegen dat het zover is.
(want de "tram 6" begint voor mijn man stilletjesaan in 't zicht te komen. )
Dit zou inderdaad een groot verschil kunnen maken.
Ik ga dat ook eens verder uitspitten, zodat ik goed op de hoogte ben tegen dat het zover is.
(want de "tram 6" begint voor mijn man stilletjesaan in 't zicht te komen. )
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Lijkt mij onjuiste informatie of in een andere context. Ben dit jaar 60 jaar geworden en mijn pensioenfondsen verkocht nadat de bevrijdende heffing automatisch was gebeurt. Er werd in ieder geval geen gemeentetaks afgehouden en ik zou niet weten op welke manier dat nog kan gebeuren. Er gebeurt volgens de kantoorhouder geen enkele controle op de uitbetalingen na je 60ste.
Na de bevrijdende heffing kun je nog blijven sparen tot je 65ste met belastingsvermindering maar zonder dat er later nog een bijkomende anticipatieve heffing volgt.
Tip: Het jaar dat je 60 wordt, doe dan aan pensioensparen nadat de automatisch heffing is gebeurt.
Een overzichtelijke tabel vindt je o.m. op seniorennet: http://www.seniorennet.be/Pages/Advies/ ... php?ID=730" onclick="window.open(this.href);return false;
Na de bevrijdende heffing kun je nog blijven sparen tot je 65ste met belastingsvermindering maar zonder dat er later nog een bijkomende anticipatieve heffing volgt.
Tip: Het jaar dat je 60 wordt, doe dan aan pensioensparen nadat de automatisch heffing is gebeurt.
Een overzichtelijke tabel vindt je o.m. op seniorennet: http://www.seniorennet.be/Pages/Advies/ ... php?ID=730" onclick="window.open(this.href);return false;
Alles heeft te maken met de manier waarop je belast wordt.
Normaliter wordt je belast via de personenbelasting - ttz jaarlijkse aangifte.
Dan is er wel gemeentelijke opcentiemen.
Echter in de meerderheid van de gevallen is het stelsel van de "bevrijdende heffing" op je 60 ste van toepassing die loopt via een vermindering van de "reserve" en dus zonder gemeentelijke opcentiemen.
Dus alleen bij een uitbetaling op je 60 ste (zoals soms in oude contracten voorzien) is de "personenbelasting" van toepassing.
Let op dat sommige contracten voorzien in het uitbetalen bij brug- cq vervroegd pensioen
Normaliter wordt je belast via de personenbelasting - ttz jaarlijkse aangifte.
Dan is er wel gemeentelijke opcentiemen.
Echter in de meerderheid van de gevallen is het stelsel van de "bevrijdende heffing" op je 60 ste van toepassing die loopt via een vermindering van de "reserve" en dus zonder gemeentelijke opcentiemen.
Dus alleen bij een uitbetaling op je 60 ste (zoals soms in oude contracten voorzien) is de "personenbelasting" van toepassing.
Let op dat sommige contracten voorzien in het uitbetalen bij brug- cq vervroegd pensioen
probleem voor mensen van mijn leeftijd (dertigers) is dat de regelgeving nog verschillende keren kan veranderen eer ik met pensioen gaat.
En je dit nu dus moeilijk kan inschatten.
En je dit nu dus moeilijk kan inschatten.
Los van het feit of je nu gemeentebelasting moet betalen of niet.
Bij mijn pensioensparen van Argenta staat:
Dat wist ik niet. Dit kan interessant zijn als je op het moment van de heffing nog een stijging van de beurs verwacht.
Bij mijn pensioensparen van Argenta staat:
Blijkbaar kan je die anticipatieve heffing ook cash betalen ipv een vermindering van het aantal delen van het spaarfonds.U heeft de anticipatieve heffing nog niet betaald. Momenteel staat geregistreerd dat u deze heffing zal betalen via delen van het fonds 'Arpe'. Indien u dit wil wijzigen, raadpleeg dan uw agentschap
Dat wist ik niet. Dit kan interessant zijn als je op het moment van de heffing nog een stijging van de beurs verwacht.
Dat zal van bank tot bank afhangen, er zijn banken die het niet doen.Bartd schreef:Los van het feit of je nu gemeentebelasting moet betalen of niet.
Bij mijn pensioensparen van Argenta staat:Blijkbaar kan je die anticipatieve heffing ook cash betalen ipv een vermindering van het aantal delen van het spaarfonds.U heeft de anticipatieve heffing nog niet betaald. Momenteel staat geregistreerd dat u deze heffing zal betalen via delen van het fonds 'Arpe'. Indien u dit wil wijzigen, raadpleeg dan uw agentschap
Die tabel van testaankoop is blijkbaar onvolledig ivm al dan niet gemeenteopcentiemen moeten betalen ( op 60 jaar).
Meestal hangen de verschuldigheid van de gemeenteopcentiemen ook af van het feit of er al dan niet in de personenbelasting ( op 60 jaar ) een aangifte moet gebeuren.
Onlangs heeft het Hof van Justitie ( arrest Dijkman - een nederbelg ? ) beslist dat de buitelandse roerende inkomsten ( oa spaargelden ) niet meer aan de gemeentelijke opcentiemen mogen onderworpen worden, als de belgische roerende inkomsten dat ook niet moeten. Daar moet de belasting ook via het aanslagbiljet gebeuren.
Die nederbelgen in de grensstreek proberen toch op vele manieren ( al dan niet terecht aan de belastingen onderuit te komen ).
Mogelijk wacht de belgische staat binnen 2 jaar een definitieve veroordeling dat de nederlandse AOW niet meer belastbaar is voor de 50 000 nederbelgen die hier wonen in kasten van villas.
Op dit ogenblik heeft het Hof van Cassatie het voor de nederbelgen gunstig arrest van het Hof van Beroep van Antwerpen verbroken, en is het ( voorlopig ) nog enkel wachten op de uitspraak van het Hof van Beroep van Gent binnen een 2-tal jaren.
http://www.taxtalk.be/nl/2009/12/07/aow ... erkansing/" onclick="window.open(this.href);return false;