Eindelijk overzicht pensioensparen Argenta online.
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Eindelijk overzicht pensioensparen Argenta online.
Tja, ieder zijn goesting zeker?IntelAcer schreef:ARPE afgeraden in laatste Budget & Recht!!!!
en zijn andere en veel beter!!!
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Wie A zegt moet ook B zeggen vind ik.Welke zijn dan beter?IntelAcer schreef:phase schreef:Idem, ik stort van op mijn Keytrade zichtrekening rechtstreeks op de Argenta rekening voor mijn pensioenspaarplan, het saldo wordt een paar dagen later zichtbaar via Argenta Internetbankieren in de vorm van ARPE deelbewijzen (& online uittreksel). Het is m.i. gewoon een rekening op uw naam, juist met als doel om van een externe bank te kunnen storten - de referentie/vermelding bij de overschrijving maakt ook niet uit.
ARPE afgeraden in laatste Budget & Recht!!!!
begrijp niet waarom bij een andere bank niet zou gaan, want mijn pensioenrekening bij argenta is gewoon een belgisch rekeningnummer (beginnende met 979- zoals andere argenta rekeningen). Er moet verder niets gebeuren van mededeling enz.Urbain schreef:Dat zal van bank tot bank afhangen.
Bij KBC ( Pricos ) gaat dit alvast niet !
Mijn externe bank heeft er verder toch niets mee te maken, want zij zien die pensioenrekening bij argenta gewoon als een nationaal bankrekeningnummer en voeren gewoon de overschrijving uit. Ik heb dit destijds bij opening ook gevraagd aan argenta-kantoorhouder of het nodig was om ook zichtrekening te openenen. Dit was niet nodig zei hij, ik kon mijn stortingen doen van externe bank.
Testaankoop is voor mij al lang geen referentie meer. Als je ziet hoe ze leden ronselen met prullen (zonder zogezegde aankoopverplichting waar dan achteraf toch moeilijker wordt over gedaan), zelf samenwerkingsakkoorden hebben met bepaalde firma's om kortingen te mogen geven aan hun leden, hoe kunnen ze dan nog objectief zijn? Ze gaan een firma waar zij mee samenwerken altijd aanraden boven een andere firma. Het zou me niet verbazen als testaankoop ook nog verdient aan die samenwerkingsakkoorden.IntelAcer schreef:phase schreef:Idem, ik stort van op mijn Keytrade zichtrekening rechtstreeks op de Argenta rekening voor mijn pensioenspaarplan, het saldo wordt een paar dagen later zichtbaar via Argenta Internetbankieren in de vorm van ARPE deelbewijzen (& online uittreksel). Het is m.i. gewoon een rekening op uw naam, juist met als doel om van een externe bank te kunnen storten - de referentie/vermelding bij de overschrijving maakt ook niet uit.
ik ben midden 2009 met pensioensparen begonnen omdat ARPE beste resultaten had de voorgaande jaren. Niemand heeft een glazen bol, maar ik ga het toch bij 1 pensioenrekening houden en niet steeds switchen als een ander iets beter heeft gescoord.
IntelAcer schreef:phase schreef:Idem, ik stort van op mijn Keytrade zichtrekening rechtstreeks op de Argenta rekening voor mijn pensioenspaarplan, het saldo wordt een paar dagen later zichtbaar via Argenta Internetbankieren in de vorm van ARPE deelbewijzen (& online uittreksel). Het is m.i. gewoon een rekening op uw naam, juist met als doel om van een externe bank te kunnen storten - de referentie/vermelding bij de overschrijving maakt ook niet uit.
Welke dan?
Ik vond het ook raar hoe het in het artikel staat, enerzijds zeggen ze dat het een lange termijn belegging en langs de andere kant vergelijken ze de opbrengst op 3 jaar. In het bewuste artikel staat dat enkel ArPe af te raden is omwille van de genomen risico's t.o.v. het rendement, waarschijnlijk zullen ze bedoelen dat het genomen risico niet in verhouding staat met de opbrengst. Dit wil dan eigenlijk zeggen dat er op een bepaalde ogenblikken de verkeerde (risicovollere) aandelen in portefeuille waren.bart_vl schreef:IntelAcer schreef:
Welke dan?
Enfin dat is mijn analyse van wat ze zouden kunnen bedoelen (ik spreek in de zeer voorzichtige vorm
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Als ik de pensioenspaarfondsen vergelijk op de site van de tijd dan is Arpe duidelijk bij de beteren. Ik heb het artikel toevallig gelezen in Budget & Recht, was niet van hoogstaande kwaliteit. Ik kan gerust stellen dat ik het gevoel had dat je bij het regelmatig lezen van de berichten op deze site veel meer zult bijleren dan van het lezen van Budget & Recht.IntelAcer schreef:phase schreef:Idem, ik stort van op mijn Keytrade zichtrekening rechtstreeks op de Argenta rekening voor mijn pensioenspaarplan, het saldo wordt een paar dagen later zichtbaar via Argenta Internetbankieren in de vorm van ARPE deelbewijzen (& online uittreksel). Het is m.i. gewoon een rekening op uw naam, juist met als doel om van een externe bank te kunnen storten - de referentie/vermelding bij de overschrijving maakt ook niet uit.
Ondertussen ben ik ook wel benieuwd te horen welke die andere en veel betere dan wel zijn.
http://www.tijd.be/fondsen/zoeken/?view ... IN=&SNAME=" onclick="window.open(this.href);return false;
Yvekes schreef:begrijp niet waarom bij een andere bank niet zou gaan, want mijn pensioenrekening bij argenta is gewoon een belgisch rekeningnummer (beginnende met 979- zoals andere argenta rekeningen). Er moet verder niets gebeuren van mededeling enz.Urbain schreef:Dat zal van bank tot bank afhangen.
Bij KBC ( Pricos ) gaat dit alvast niet !
Mijn externe bank heeft er verder toch niets mee te maken, want zij zien die pensioenrekening bij argenta gewoon als een nationaal bankrekeningnummer en voeren gewoon de overschrijving uit. Ik heb dit destijds bij opening ook gevraagd aan argenta-kantoorhouder of het nodig was om ook zichtrekening te openenen. Dit was niet nodig zei hij, ik kon mijn stortingen doen van externe bank.
Misschien is het een referte- of contractnummer dat de vorm van een rekeningnummer heeft, maar geen echt nummer is zoals bij bvb een zichtrekening. Het "nummer" waarop onze maandelijkse woonlening (bij KBC) wordt gestort is in elk geval zo. Het is een contractnummer dat eruitziet als een rekeningnummer. Misschien is dat bij Pricos ook zo.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
[
{Als ik de pensioenspaarfondsen vergelijk op de site van de tijd dan is Arpe duidelijk bij de beteren. Ik heb het artikel toevallig gelezen in Budget & Recht, was niet van hoogstaande kwaliteit. Ik kan gerust stellen dat ik het gevoel had dat je bij het regelmatig lezen van de berichten op deze site veel meer zult bijleren dan van het lezen van Budget & Recht.
Ondertussen ben ik ook wel benieuwd te horen welke die andere en veel betere dan wel zijn.}
Mogen wij jullie mening over pensioensparen in een defensief fonds. Wij hebben hier al gehoord dat dit een zinloze vorm van pensioensparen is, in het leven geroepen om mensen gerust te stellen, maar zonder perspectief op een behoorlijk rendement. ‘Door over te stappen van een dynamisch naar een defensief fonds (gebeurt bijna nooit op het hoogtepunt van de beurs, maar bij de meesten juist na de val) zou men tekenen voor een aftopping van de prestaties naar boven en naar onder toe’, werd al gezegd. Welnu, laat dat nog zo zijn, maar wat de mensen vooral voor ogen hadden bij die overstap (de media heeft dit overvloedig aangemoedigd) was het kiezen voor ‘veiligheid’. Om voor geen onaangename verrassingen te staan, zei men, kies je vanaf een bepaalde leeftijd best voor een fonds met minstens 2/3 den obligaties en veilige producten. Onze vraag is nu : “Zijn die defensieve fondsen wel zo veilig, of is het weeral te zien wie en wat er achter zit?”
Wat de banken of hun fondsbeheerders aankopen, in het verleden aangekocht hebben of juist afstoten, dat weet niemand. Als ons defensief fonds nu volop zou inzetten (of ingezet hebben) op Ierse of Griekse staatsobligaties, dan spelen ze toch met die veiligheid die wij beoogden en is een dynamisch fonds dan toch misschien nog veiliger. Hoe zal de waarde van die obligaties evolueren en na Ierland kunnen nog landen volgen. Door de moeilijkheden in Ierland moesten wij vorige week alvast vaststellen dat de waarde van ons fonds serieus ging dalen, de ene dag met 100, de andere met meer dan 200 euro en in een week met 500 euro naar beneden. Dat is even erg schommelen als in ons dynamisch fonds vroeger. Worden wij hier een tweede keer genomen? In een maand tijd verloor ons defensief fonds – 0,86 % tegenover -0,24 % het dynamisch fonds van vroeger. Het spijt ons, maar wij vertrouwen dit zaakje niet meer. Misschien stappen we beter terug over naar het dynamisch fonds van Argenta. Wat Budget & Recht hierover beweren geloven we niet. Zij sloegen in 2007 en 2008 de bal ook serieus mis met hun adviezen ! Wat denken jullie hiervan ?
{Als ik de pensioenspaarfondsen vergelijk op de site van de tijd dan is Arpe duidelijk bij de beteren. Ik heb het artikel toevallig gelezen in Budget & Recht, was niet van hoogstaande kwaliteit. Ik kan gerust stellen dat ik het gevoel had dat je bij het regelmatig lezen van de berichten op deze site veel meer zult bijleren dan van het lezen van Budget & Recht.
Ondertussen ben ik ook wel benieuwd te horen welke die andere en veel betere dan wel zijn.}
Mogen wij jullie mening over pensioensparen in een defensief fonds. Wij hebben hier al gehoord dat dit een zinloze vorm van pensioensparen is, in het leven geroepen om mensen gerust te stellen, maar zonder perspectief op een behoorlijk rendement. ‘Door over te stappen van een dynamisch naar een defensief fonds (gebeurt bijna nooit op het hoogtepunt van de beurs, maar bij de meesten juist na de val) zou men tekenen voor een aftopping van de prestaties naar boven en naar onder toe’, werd al gezegd. Welnu, laat dat nog zo zijn, maar wat de mensen vooral voor ogen hadden bij die overstap (de media heeft dit overvloedig aangemoedigd) was het kiezen voor ‘veiligheid’. Om voor geen onaangename verrassingen te staan, zei men, kies je vanaf een bepaalde leeftijd best voor een fonds met minstens 2/3 den obligaties en veilige producten. Onze vraag is nu : “Zijn die defensieve fondsen wel zo veilig, of is het weeral te zien wie en wat er achter zit?”
Wat de banken of hun fondsbeheerders aankopen, in het verleden aangekocht hebben of juist afstoten, dat weet niemand. Als ons defensief fonds nu volop zou inzetten (of ingezet hebben) op Ierse of Griekse staatsobligaties, dan spelen ze toch met die veiligheid die wij beoogden en is een dynamisch fonds dan toch misschien nog veiliger. Hoe zal de waarde van die obligaties evolueren en na Ierland kunnen nog landen volgen. Door de moeilijkheden in Ierland moesten wij vorige week alvast vaststellen dat de waarde van ons fonds serieus ging dalen, de ene dag met 100, de andere met meer dan 200 euro en in een week met 500 euro naar beneden. Dat is even erg schommelen als in ons dynamisch fonds vroeger. Worden wij hier een tweede keer genomen? In een maand tijd verloor ons defensief fonds – 0,86 % tegenover -0,24 % het dynamisch fonds van vroeger. Het spijt ons, maar wij vertrouwen dit zaakje niet meer. Misschien stappen we beter terug over naar het dynamisch fonds van Argenta. Wat Budget & Recht hierover beweren geloven we niet. Zij sloegen in 2007 en 2008 de bal ook serieus mis met hun adviezen ! Wat denken jullie hiervan ?
De meeste defensieve pensioenspaarfondsen bestaan nog niet lang genoeg om hun langetermijnrendementen grondig te kunnen beoordelen.
Op zijn best kunnen we de resultaten van de afgelopen 3 - 5 jaar bekijken. We zien daar dat ook de defensieve fondsen serieus te lijden hebben gehad van de beurscrash, met dalingen van 12% en meer in 2008.
Probleem is dat de fondsbeheerders sterk worden beperkt door de wettelijke bepalingen. Zo mag een pensioenfonds maximaal 75% beleggen in aandelen maar ook maximaal 75% in obligaties. Dit betekent dat ze nooit (zoals sommige beleggingsfondsen) 100% kunnen overschakelen op obligaties om te schuilen voor de val van de aandelen.
Wat ook nog opvalt is dat de resultaten van de defensieve fondsen over de laatste 5 jaar heel erg pover zijn. Ze presteren een stuk slechter dan gelijk welke pensioenspaarverzekering en ook slechter dan de betere dynamische fondsen (op dezelfde termijn).
Maar zoals ik al aanhaalde, kan men dergelijke vergelijking pas echt maken als die defensieve fondsen 10 jaar op de markt zijn. Maar voorlopig lijken de defensieve fondsen geen al te beste beurt te maken.
Op zijn best kunnen we de resultaten van de afgelopen 3 - 5 jaar bekijken. We zien daar dat ook de defensieve fondsen serieus te lijden hebben gehad van de beurscrash, met dalingen van 12% en meer in 2008.
Probleem is dat de fondsbeheerders sterk worden beperkt door de wettelijke bepalingen. Zo mag een pensioenfonds maximaal 75% beleggen in aandelen maar ook maximaal 75% in obligaties. Dit betekent dat ze nooit (zoals sommige beleggingsfondsen) 100% kunnen overschakelen op obligaties om te schuilen voor de val van de aandelen.
Wat ook nog opvalt is dat de resultaten van de defensieve fondsen over de laatste 5 jaar heel erg pover zijn. Ze presteren een stuk slechter dan gelijk welke pensioenspaarverzekering en ook slechter dan de betere dynamische fondsen (op dezelfde termijn).
Maar zoals ik al aanhaalde, kan men dergelijke vergelijking pas echt maken als die defensieve fondsen 10 jaar op de markt zijn. Maar voorlopig lijken de defensieve fondsen geen al te beste beurt te maken.
Als je kiest voor veiligheid moet je volgens mij een pensioenspaarverzekering openen. Je kan je pensioenspaarrekening laten lopen tot je pensioenleeftijd wanneer aan de wettelijke voorwaarden is voldaan om fiscaal in orde te zijn.
De defensieve pensioenspaarfondsen wordt aangeboden door de banken uit commercieel oogpunt, mensen hebben graag meerdere keuzes. Volgens mij is het geen goede oplossing, je zult er nooit volledig tevreden over zijn. Als het goed gaat op de beurzen zal het rendement achterblijven met deze van de dynamische fondsen, als het slecht gaat zal de inventariswaarde evengoed dalen. Daarom is dit geen methode om te kiezen voor zekerheid.
De defensieve pensioenspaarfondsen wordt aangeboden door de banken uit commercieel oogpunt, mensen hebben graag meerdere keuzes. Volgens mij is het geen goede oplossing, je zult er nooit volledig tevreden over zijn. Als het goed gaat op de beurzen zal het rendement achterblijven met deze van de dynamische fondsen, als het slecht gaat zal de inventariswaarde evengoed dalen. Daarom is dit geen methode om te kiezen voor zekerheid.
Sinds enige tijd stel ik vast dat er geen uitreksels online beschikbaar zijn voor mijn pensioenspaarrekening van Argenta.
Nochtans zijn er wel transacties gebeurd. Ik krijg steeds de melding dat er geen uitreksels beschikbaar zijn, ook bij de knop vorige uitreksels krijg ik deze melding. Mijn saldo online is wel correct, maar tegen welke koers werd aangekocht en wanneer precies weet ik dus ( nog ) niet.
Zijn er nog forumleden in dit geval.
Nochtans zijn er wel transacties gebeurd. Ik krijg steeds de melding dat er geen uitreksels beschikbaar zijn, ook bij de knop vorige uitreksels krijg ik deze melding. Mijn saldo online is wel correct, maar tegen welke koers werd aangekocht en wanneer precies weet ik dus ( nog ) niet.
Zijn er nog forumleden in dit geval.
Ik heb nooit uitreksels van ARPE online kunnen opvragen; niet voor dat pensioensparen online ging, ook niet erna. Ze hebben mij eens gezegd dat dit altijd aan een automaat in het loket moet gebeuren.
Mij stoort het in ieder geval niet, ik vind het al een serieuze verbetering om überhaupt iets van pensioensparen online te kunnen beheren/opvolgen.
Edit: volgens mij kan je wel online bekijken wanneer en tegen welke koers je deelbewijzen hebt gekocht door naar de uitreksels van je zichtrekening te kijken.
Mij stoort het in ieder geval niet, ik vind het al een serieuze verbetering om überhaupt iets van pensioensparen online te kunnen beheren/opvolgen.
Edit: volgens mij kan je wel online bekijken wanneer en tegen welke koers je deelbewijzen hebt gekocht door naar de uitreksels van je zichtrekening te kijken.
Ik kan nog steeds mijn vorige uitreksels opvragen, zelfs van 2 jaar geleden.