Vragen PP en LT sparen.
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
Vragen PP en LT sparen.
Hallo,
Ik heb enkele vragen over mijn afgesloten Pensioenspaarverzekering en langetermijnsparen eind 2008.
Deze heb ik beide bij DVV
1) Bij PP en LT heb ik een vaste rentevoet van 2.5 en 2.75%.
Wat zijn jullie rentes en die van het verleden? Want deze lijken me erg laag. Helaas wilde ik het van de belastingen afschrijven dus moest ik wel een contract tegen deze lage rente afsluiten want er waren geen hogere.
2)Als ik bijvoorbeeld de pensioenspaarverzekering bekijk dan is mijn eerste storting in 2008 een bedrag geweest van 799,71€ (22/09/2008).
Toch staat er dan bij poliswaarde voor 01/07/2009 een bedrag van 567,12€.
Het verschil zou zijn voor de risicopremie te dekken. Hebben jullie dit ook allemaal? Zit hier ook het verschil tussen de verzekeraars hoe groot deze risicopremie is? Want dan heb je minder premie om op te sparen voor het eindtotaal of zit ik verkeerd?
Als je dan gewoon pensioensparen in plaats van pensioenspaarverzekering zou hebben dan zou het eindbedrag veel hoger zijn??
Alvast bedankt
grt
Ik heb enkele vragen over mijn afgesloten Pensioenspaarverzekering en langetermijnsparen eind 2008.
Wat zijn jullie rentes en die van het verleden? Want deze lijken me erg laag. Helaas wilde ik het van de belastingen afschrijven dus moest ik wel een contract tegen deze lage rente afsluiten want er waren geen hogere.
2)Als ik bijvoorbeeld de pensioenspaarverzekering bekijk dan is mijn eerste storting in 2008 een bedrag geweest van 799,71€ (22/09/2008).
Het verschil zou zijn voor de risicopremie te dekken. Hebben jullie dit ook allemaal? Zit hier ook het verschil tussen de verzekeraars hoe groot deze risicopremie is? Want dan heb je minder premie om op te sparen voor het eindtotaal of zit ik verkeerd?
Als je dan gewoon pensioensparen in plaats van pensioenspaarverzekering zou hebben dan zou het eindbedrag veel hoger zijn??
Alvast bedankt
grt
Re: Vragen PP en LT sparen.
Je hebt blijkbaar geopteerd voor een pensioenspaarverzekering met overlijdensdekking (en/of andere opties). Op die manier geraak je natuurlijk een flink deel van je kapitaal kwijt aan een echte levensverzekering ipv dat je met dat geld aan sparen doet.
Heb je die overlijdensdekking echt nodig ? Meestal is dit financieel weinig interessant tenzij je echt als doelstelling hebt om een bepaald kapitaal na te laten aan je nabestaanden omdat die anders in de kou komen te staan. De verzekeraar verdient er natuurlijk flink aan.
Ik zou niet weten hoeveel mensen een overlijdensdekking nemen, ik ken er in ieder geval geen enkele. Klanten van HM worden blijkbaar wel meestal opgezadeld met die dekking.
Blijkbaar verlies jij bijna 30% aan die verzekering, wat ik toch redelijk veel vind. Met een gewone pensioenspaarverzekering zou je dus zowiezo 30% meer overhouden, idem voor pensioenspaarfonds.
Heb je die overlijdensdekking echt nodig ? Meestal is dit financieel weinig interessant tenzij je echt als doelstelling hebt om een bepaald kapitaal na te laten aan je nabestaanden omdat die anders in de kou komen te staan. De verzekeraar verdient er natuurlijk flink aan.
Ik zou niet weten hoeveel mensen een overlijdensdekking nemen, ik ken er in ieder geval geen enkele. Klanten van HM worden blijkbaar wel meestal opgezadeld met die dekking.
Blijkbaar verlies jij bijna 30% aan die verzekering, wat ik toch redelijk veel vind. Met een gewone pensioenspaarverzekering zou je dus zowiezo 30% meer overhouden, idem voor pensioenspaarfonds.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Het zou gaan over een pensioenspaarverzekering, een soort levensverzekering.robokat schreef:Je hebt blijkbaar geopteerd voor een pensioenspaarverzekering met overlijdensdekking (en/of andere opties). Op die manier geraak je natuurlijk een flink deel van je kapitaal kwijt aan een echte levensverzekering ipv dat je met dat geld aan sparen doet.
Momenteel woon ik nog bij mijn ouders en zijn dat mijn nabestaanden waar het geld naar toe gaat indien ik zou sterven.
Wat gebeurd er met het geld indien ik de verzekering niet zou hebben?
Ik zou niet weten waarom ik deze nodig zou hebben. Wel weet ik indien ik invalide zou worden er een grote som wordt uitbetaald.
Ik weet dat dit een levensverzekering is met hierin een pesioenspaargedeelte. Ik stort dus elk jaar die 870€ en trek deze ook volledig van de belastingen af. Echter heb ik sinds dit jaar door dat maar een deel gebruikt wordt voor het sparen en een deel voor het pensioensparen.
Toch is het eindbedrag iets van een 52 000€. (870€ storten gedurende 40jaar).
Is dit bij jullie dan veel meer?
gr
Normaal neem je een levensverzekering met overlijdensdekking indien je bvb. iets extra wil nalaten voor je echtgenote en/of kinderen in het geval van plots overlijden (het gespaarde kapitaal krijgen de erfgenamen altijd, ook zonder extra verzekering).
Je betaalt blijkbaar ook een invaliditeitsverzekering, maar zie je dat als een reeel risico waar je je moet tegen verzekeren?
Je reactie klinkt een beetje alsof je niet goed weet waar je aan begonnen bent ? Ben je hier bewust ingestapt, of is dat alles je aangepraat ? Lijkt me in ieder geval niet logisch voor iemand die pas begonnen is met werken en nog het ouderlijk nest niet verlaten heeft.
Met een eindbedrag van 52.000 euro heb je een rendement van 2%. Dat dekt niet eens de inflatie, dus die 52.000 euro binnen 40 jaar is slechts 28.000 euro waard in huidige koopkracht.
Normaal gezien zou een goede pensioenspaarverzekering (zonder optionele dekkingen) toch 4% moeten opbrengen, zodat je na 40 jaar een 82.000 euro mag verwachten. Met een pensioenspaarfonds met een geraamd rendement van 5% loopt dit al op tot 104.000 euro.
Je betaalt blijkbaar ook een invaliditeitsverzekering, maar zie je dat als een reeel risico waar je je moet tegen verzekeren?
Je reactie klinkt een beetje alsof je niet goed weet waar je aan begonnen bent ? Ben je hier bewust ingestapt, of is dat alles je aangepraat ? Lijkt me in ieder geval niet logisch voor iemand die pas begonnen is met werken en nog het ouderlijk nest niet verlaten heeft.
Met een eindbedrag van 52.000 euro heb je een rendement van 2%. Dat dekt niet eens de inflatie, dus die 52.000 euro binnen 40 jaar is slechts 28.000 euro waard in huidige koopkracht.
Normaal gezien zou een goede pensioenspaarverzekering (zonder optionele dekkingen) toch 4% moeten opbrengen, zodat je na 40 jaar een 82.000 euro mag verwachten. Met een pensioenspaarfonds met een geraamd rendement van 5% loopt dit al op tot 104.000 euro.
Mijn vader heeft zo ook een verzekering. Ik dacht dat iedereen zo een verzekering had, maar dit blijkt dus niet zo het geval te zijn.robokat schreef:Normaal neem je een levensverzekering met overlijdensdekking indien je bvb. iets extra wil nalaten voor je echtgenote en/of kinderen in het geval van plots overlijden (het gespaarde kapitaal krijgen de erfgenamen altijd, ook zonder extra verzekering).
Is het mogelijk om die dekkingen te laten verwijderen en gewoon door te gaan met sparen? En later eventueel terug in te voeren?
Want op dit moment lijkt het me ook weggegooid geld.
Dus bij een normale pensioenspaarverzekering is het gewoon dat je 870€ stort en ook de 870€ spaart?
Want hierbij heb ik ook nog een langetermijnsparen en hier wordt niets afgehouden.
gr
Aha nu lijkt het me duidelijk geworden na het overlopen van de polissen.
Ik heb een langetermijnsparen.:
Jaarlijks 980€ waarvan 980€ totale premie (Hierin zit zo te zien wel nog 1.1% taks?)
Dit zou in 2050 een bedrag van +-52000€ zijn.
Dit kan ik volledig bij de belastingen inbrengen en later als ik een lening voor een huis heb kan ik deze stoppen. Dan vul ik in de belastingen de lening van het huis in.
Ik heb een pensioensparen met een aanvullende verzekering tegen invaliditeit
Hier betaal ik de 870€ + 97+38 € (Ongeval + invaliditeit). Net een mailtje naar DVV gedaan en de laatste 2 kan ik gewoon afzeggen wat ik waarschijnlijk ook ga doen. Met een poliswaarde in 2050 van 46000€.
Ik dacht dat de meeste mensen zo een verzekering hadden.
Nog vragen:
De poliswaarden gaan toch niet stijgen aangezien ik altijd het maximum bedrag altijd gestort heb?
Ik vindt het nog steeds vreemd dat ik bij 980€ storten bij de LT sparen slechts 884€ op het blad zie staan (Als ik de 6%instapkosten er aftrek kom ik op 921€?). EDIT: Kunnen dit de beheerkosten zijn van 0.1% per jaar?????????
Wat jij daar zegt van die 81000€ hoe kan ik dat halen? De rendementen zijn 2.75% en 2.5%. In 2008 is het contract met die rendementen getekend...winstdeelname is nog niet echt gestegen. Vorig jaar was dit 3%.
gr
Ik heb een langetermijnsparen.:
Jaarlijks 980€ waarvan 980€ totale premie (Hierin zit zo te zien wel nog 1.1% taks?)
Dit zou in 2050 een bedrag van +-52000€ zijn.
Dit kan ik volledig bij de belastingen inbrengen en later als ik een lening voor een huis heb kan ik deze stoppen. Dan vul ik in de belastingen de lening van het huis in.
Ik heb een pensioensparen met een aanvullende verzekering tegen invaliditeit
Hier betaal ik de 870€ + 97+38 € (Ongeval + invaliditeit). Net een mailtje naar DVV gedaan en de laatste 2 kan ik gewoon afzeggen wat ik waarschijnlijk ook ga doen. Met een poliswaarde in 2050 van 46000€.
Ik dacht dat de meeste mensen zo een verzekering hadden.
Nog vragen:
De poliswaarden gaan toch niet stijgen aangezien ik altijd het maximum bedrag altijd gestort heb?
Ik vindt het nog steeds vreemd dat ik bij 980€ storten bij de LT sparen slechts 884€ op het blad zie staan (Als ik de 6%instapkosten er aftrek kom ik op 921€?). EDIT: Kunnen dit de beheerkosten zijn van 0.1% per jaar?????????
Wat jij daar zegt van die 81000€ hoe kan ik dat halen? De rendementen zijn 2.75% en 2.5%. In 2008 is het contract met die rendementen getekend...winstdeelname is nog niet echt gestegen. Vorig jaar was dit 3%.
gr
82.000 is een berekening indien je jaarlijks 870 euro zou storten met een (fictief) netto rendement van 4%. Dat is zo een beetje het gemiddelde rendement over de laatste 5 jaar van de betere verzekeringen, zoals je hierboven op de site onder het menu "pensioen" terug vindt.
(bv. Nateus = 4,17% gemiddeld, DVV = 3,88% dus op zich zit je hier niet slecht)
Je poliswaarde wordt wellicht(?) berekend tegen het gegarandeerd rendement, maar je werkelijke kapitaal zal hoger liggen wegens winstdeelname. Vergeet dus mijn vorige opmerkingen rond het rendement, maar elimineer dus wel die nutteloze kosten.
Gezien je jong bent, zou je toch eens moeten overwegen of je ook geen pensioenspaarfonds zou openen, het langetermijnrendement zal hiervan hoger liggen, en als je goed uitkijkt heb je weinig of geen instapkosten. Hierover zijn er al tal van topics geweest, dus even op het forum zoeken als je meer info wil. Je kan dan ieder jaar kiezen of je ofwel in het fonds of in de verzekering stort.
(bv. Nateus = 4,17% gemiddeld, DVV = 3,88% dus op zich zit je hier niet slecht)
Je poliswaarde wordt wellicht(?) berekend tegen het gegarandeerd rendement, maar je werkelijke kapitaal zal hoger liggen wegens winstdeelname. Vergeet dus mijn vorige opmerkingen rond het rendement, maar elimineer dus wel die nutteloze kosten.
Gezien je jong bent, zou je toch eens moeten overwegen of je ook geen pensioenspaarfonds zou openen, het langetermijnrendement zal hiervan hoger liggen, en als je goed uitkijkt heb je weinig of geen instapkosten. Hierover zijn er al tal van topics geweest, dus even op het forum zoeken als je meer info wil. Je kan dan ieder jaar kiezen of je ofwel in het fonds of in de verzekering stort.
DeJos schreef:Hallo,
Alvast bedankt
grt
normaal betaalt men dit jaar 72,5 € per maand in 2010 voor psp.
normaal betaalt men 79,5 € per maand met overlijdens dekking in voor psp 2010.
dit is ook bij DVV.
bedrag is wel voor een vrouw.
zou toch die agent eens aan zijn oren trekken.
der zijn namelijk verschillende formules.
lijkt er op dat men u een levens verzekering heeft aangesmeerd in plaats van pensioen spaar verzekering.
5 jaar betalen , laten bevriezen , overlijdings en invaliditeit stoppen en naar iets anders uitkijken.
succes
ps: blijkbaar nog steeds gesjacher om zoveel mogelijk binnen te rijven.
en dan staat forum hier enkel vol over M..H...
topic DVV openen ?
Mij bekruipt hetzelfde ongemakkelijke gevoel. Jonge mensen dingen aansmeren die ze in feite niet nodig hebben...burcht1 schreef: ps: blijkbaar nog steeds gesjacher om zoveel mogelijk binnen te rijven.
en dan staat forum hier enkel vol over M..H...
topic DVV openen ?
Dat ze nog geen begrafenispolis verkocht hebben
Mij is duidelijk gezegd dat ik deze verzekeringen erbij kan nemen. Mijn vader had deze dus ik dacht dat dit zo standaard was. Mijn vader is wel zelfstandig dus begrijpelijk dat hij dit neemt voor het gezin te voeden indien hij iets aan de hand krijgt.
Ik werk in een groot bedrijf waardoor dit voor mij nu totaal niet belangrijk lijk. Ik ga dit dan morgen ofzo ook annuleren.
Maar hoe verklaren jullie het onderstaand?
Idem dito voor het PP.
Hebben jullie dit ook of staat er bij het eerste jaar dat julie gestort hebben werkelijk 870€ (of lager in het verleden bv 830€) als poliswaarde bij de eerste storting?
gr
Ik werk in een groot bedrijf waardoor dit voor mij nu totaal niet belangrijk lijk. Ik ga dit dan morgen ofzo ook annuleren.
Maar hoe verklaren jullie het onderstaand?
Idem dito voor het PP.
Hebben jullie dit ook of staat er bij het eerste jaar dat julie gestort hebben werkelijk 870€ (of lager in het verleden bv 830€) als poliswaarde bij de eerste storting?
gr
De enige die daar kan op antwoorden is je makelaar.DeJos schreef: Ik vindt het nog steeds vreemd dat ik bij 980€ storten bij de LT sparen slechts 884€ op het blad zie staan (Als ik de 6%instapkosten er aftrek kom ik op 921€?). EDIT: Kunnen dit de beheerkosten zijn van 0.1% per jaar?????????
Idem dito voor het PP.
Tuurlijk dat ga ik ook vragen, maar hoe zit dat bij jullie? Dat ik al een achtergrond heb.
gr
gr
Vandaag bij de makelaar geweest.
Wist het zelf ook niet. Na een telefoontje naar Brussel blijkt dit verschil te zijn van administratie en de verzekering tegen overleiden die er sowiso inzit (of niet?) etc...100€ per storting?
We gaan het nog eens extra per mail navragen waarvan die zogezegde kosten dan zijn...?
Dus bv 870€ gestort waarvan de poliswaarde dat jaar 770€ waard is. Wel mag je de volledige 870€ aftrekken van de belastingen.
Is er hier ook iemand bij DVV die het misschien wel weet?
Hebben jullie ook sowiso een overlijdingsverzekering in je pensioensparen zonder dat je het weet? Heb het ook maar per toeval gezien dan mijn poliswaarde lager is dan de gestorte bedragen......?
De LT heeft de naam: Gemengde verzekering op een hoofd
De PP heeft de naam: Totale veiligheid
gr
Wist het zelf ook niet. Na een telefoontje naar Brussel blijkt dit verschil te zijn van administratie en de verzekering tegen overleiden die er sowiso inzit (of niet?) etc...100€ per storting?
We gaan het nog eens extra per mail navragen waarvan die zogezegde kosten dan zijn...?
Dus bv 870€ gestort waarvan de poliswaarde dat jaar 770€ waard is. Wel mag je de volledige 870€ aftrekken van de belastingen.
Hebben jullie ook sowiso een overlijdingsverzekering in je pensioensparen zonder dat je het weet? Heb het ook maar per toeval gezien dan mijn poliswaarde lager is dan de gestorte bedragen......?
gr
DeJos schreef:Vandaag bij de makelaar geweest.
gr
de makelaar weet het zelf niet ??
rinkelt het belletje.
al in vorige posting vertelt dat maand bedrag bij overlijdings dekking hoger is.
groetjes
Hier is een schrijnend gebrek aan transparantie van de makelaar en de verzekeraar. Hoe komt het dat je de juiste kosten niet kent bij ondertekening van het contract? Burcht1 heeft hier al de vergelijking gemaakt met de praktijken van HM, en ik moet hem meer en meer gelijk geven.DeJos schreef:Vandaag bij de makelaar geweest.
Wist het zelf ook niet. Na een telefoontje naar Brussel blijkt dit verschil te zijn van administratie en de verzekering tegen overlijden die er sowiso inzit (of niet?) etc...100€ per storting?
@DeJos: Ga je hierbij blijven sparen ? Of vind je dit nog allemaal normaal en aanvaardbaar ?