vraag pensioen (sparen)
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
vraag pensioen (sparen)
Graag jullie mening :
Ben nu 52 jaar. Heb tot nu toe altijd aan pensioensparen gedaan via gemengde fondsen.
In principe zou ik nu best overstappen naar een pensioenspaarverzekering. Deze contracten hebben altijd een looptijd van 10 jaar waarbij je minstens 5 jaar een storting moet doen.
Maar heb voor mezelf uitgemaakt dat 2011 het laatste jaar zal zijn dat ik full time werk. Vanaf 2012, of misschien zelfs eind 2011 wil ik overschakelen naar half time. Op 56 jaar zou ik willen stoppen met werken (heb lang genoeg nachtshift gedaan)
Ben een alleenstaande vader met 2 kinderen ten laste (en daar mijn jongste 12 jaar zal dit zo nog een hele tijd blijven), dus ik zal waarschijnlijk bijna geen belastingen meer betalen.
Dus vrees ik dat ik slechts bij 2 stortingen echt fiscaal voordeel zal hebben.
Wat zou in mijn geval het beste zijn ?
Nog 1 of 2 maal storten in een (defensief) pensioenspaarfonds of toch een spaarverzekring waar ik dan verplicht ben 5 stortingen te doen (en bij mijn bank ben je verplicht om minstens 500 euro te storten en ik ga niet daarvoor alleen van bank veranderen).
Bedankt voor het advies.
Ben nu 52 jaar. Heb tot nu toe altijd aan pensioensparen gedaan via gemengde fondsen.
In principe zou ik nu best overstappen naar een pensioenspaarverzekering. Deze contracten hebben altijd een looptijd van 10 jaar waarbij je minstens 5 jaar een storting moet doen.
Maar heb voor mezelf uitgemaakt dat 2011 het laatste jaar zal zijn dat ik full time werk. Vanaf 2012, of misschien zelfs eind 2011 wil ik overschakelen naar half time. Op 56 jaar zou ik willen stoppen met werken (heb lang genoeg nachtshift gedaan)
Ben een alleenstaande vader met 2 kinderen ten laste (en daar mijn jongste 12 jaar zal dit zo nog een hele tijd blijven), dus ik zal waarschijnlijk bijna geen belastingen meer betalen.
Dus vrees ik dat ik slechts bij 2 stortingen echt fiscaal voordeel zal hebben.
Wat zou in mijn geval het beste zijn ?
Nog 1 of 2 maal storten in een (defensief) pensioenspaarfonds of toch een spaarverzekring waar ik dan verplicht ben 5 stortingen te doen (en bij mijn bank ben je verplicht om minstens 500 euro te storten en ik ga niet daarvoor alleen van bank veranderen).
Bedankt voor het advies.
Re: vraag pensioen (sparen)
Je hebt altijd een fiscaal voordeel van forfaitair minstens 30%, zelfs als je gemiddelde effectieve aanslagvoet onder die 30% zou liggen. Heb ook een aantal jaren halftijds gewerkt en ben zelf ook op mijn 52ste overgeschakeld naar pensioensparen onder de vorm van een levensverzekering. Ben nu 60 en de bevrijdende heffing is automatisch gebeurt. Heb inmiddels mijn pensioenfondsen verkocht maar blijf tot mijn 65ste jaarlijks storten op die levensverzekering met fiscaal voordeel maar zonder bijkomende heffing achteraf.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: vraag pensioen (sparen)
Mensen denken soms dat ze "geen belastingen betalen", omdat ze geen belastingen moeten bijbetalen. Maar in werkelijkheid betaal je bijna altijd belastingen, zelfs met een pensioenuitkering. Enkel indien je bijna geen enkel inkomen hebt (<7000 euro) zal je geen voordeel hebben. Mogelijks is het rond die grens wel niet interessant om het volle bedrag te storten.bruce666 schreef: Ben een alleenstaande vader met 2 kinderen ten laste (en daar mijn jongste 12 jaar zal dit zo nog een hele tijd blijven), dus ik zal waarschijnlijk bijna geen belastingen meer betalen.
Nu, om geld te besparen moet je wel bereid zijn om wat moeite te doen. Als het teveel gevraagd is om je PSV te openen bij een verzekeringsmaatschappij met betere voorwaarden (geen minimumstorting), dan moet je dat zelf weten.
De bewuste consument zal wel de beste producten bij verschillende banken en verzekeraars bij elkaar sprokkelen, de tijd om alle producten bij je huisbankier af te nemen is al lang voorbijgestreefd.