Goedkoper telefoneren: Voip & Carrier (Pre) Select
Goedkoper telefoneren: Voip & Carrier (Pre) Select
Als 'spaargidser' nam ik een tijdje terug mijn internet en vaste telefonie onder handen. Aldus ben ik volledig overgeschakeld op VOIP, zowel voor inkomende als uitgaande oproepen. Een mooie besparing van 25€ per maand in mijn geval. Hieronder mijn verhaal ...
INLEIDING
VOIP OF CARRIER (PRE) SELECT ?
VOORAFGAANDE OPMERKINGEN
VOIP BENODIGDHEDEN
ENKELE TECHNISCHE TERMEN I.V.M. VOIP
STAP 1 - INTERNETABONNEMENT
STAP 2 - VOIP APPARATUUR
STAP 3 - VOIP TELEFOONNUMMER - BELLEN & GEBELD WORDEN, SMS, FAX EN SKYPE
VOICEMAIL & ANTWOORDAPPARAAT
RUIS, ECHO & VERTRAGING
OP REIS
INLEIDING
VOIP OF CARRIER (PRE) SELECT ?
VOORAFGAANDE OPMERKINGEN
VOIP BENODIGDHEDEN
ENKELE TECHNISCHE TERMEN I.V.M. VOIP
STAP 1 - INTERNETABONNEMENT
STAP 2 - VOIP APPARATUUR
STAP 3 - VOIP TELEFOONNUMMER - BELLEN & GEBELD WORDEN, SMS, FAX EN SKYPE
VOICEMAIL & ANTWOORDAPPARAAT
RUIS, ECHO & VERTRAGING
OP REIS
Laatst gewijzigd door guest2803 op 9 januari 2011, 01:55, 38 keer totaal gewijzigd.
Re: VOIP
Ezeltje,
Ik gebruik zoiets al een 2-tal jaar.
Ik maak gebruik van een IP dect telefoon van Siemens.
Siemens, maar ook andere fabrikanten hebben dergelijke telefoontoestelen.
een voorbeeld vind je op onderstaande link:
http://www.callvoip.nl/product_info.php?products_id=288" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat heb je allemaal nodig?
- Internet verbinding.
- IP phone
- Analoge telefoonlijn. Zo goedkoop mogelijk. Ik heb bvb een discovery lijn van Belgacom. ( Kost iets van een 10 €/maand )
- SIP provider - Ik koos voor onderstaande.
http://www.voipcheap.com/en/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij deze provider koopt men voor een bepaald bedrag credit. Deze credit dient alleen om bepaalde gesprekken naar buitenland te betalen of indien men belt via voip naar GSM. In vele gevallen is het zelfs goedkoper om via voip naar een gsm te bellen, dan van gsm naar gsm. Op de site kan men zien naar welke landen en welk type lijnen men gratis kan bellen.
Gratis is wel beperkt tot 5 uur per week. Het komt er eigenlijk op neer dat gesprekken naar vaste lijnen gratis zijn binnen europa, USA, en zelfs Australie. Volledige details zie bovenstaande link.
In praktijk komt het er op neer dat ik 10€/maand betaal voor mijn Belgacom lijn.
Verder koop ik ongeveer 50 €/jaar credit om gesprekken te voeren naar GSM via voip.
En al mijn andere gesprekken zijn gratis.
Bvb. Deze week nog 2 uurtjes gebeld met iemand uit San Francisco. Perfecte kwaliteit, en kost me 0 €.
Alle gesprekken in piek en dal in België kosten me ook niets.
Gemiddelde kost per maand ligt op ongeveer 15€, en bel groot stuk van de wereld rond.
En hoe werkt het?
Het kleine zwarte doosje dat je op de site van Siemens kan zien, heeft 2 uitgangen. Eentje naar internet, en een voor analoge telefoonlijn. Alle inkomende gesprekken komen binnen via analoge lijn.
Alle uitgaande telefoongesprekken lopen via het internet. Zwart doosje instellen met een aantal SIP gegevens provider, en op dect phone kiest men om te bellen via IP of analoog. Uiteraard kiest men standaard voor analoog.
Gebruik dit systeem 2 jaar, met een perfecte kwaliteit.
Uiteraard moet iedereen zijn eigen rekening maken, maar is zeker een zeer goedkope oplossing voor veelbellers.
Iedereen kan met bovenstaande gegevens zelf wel uitrekenen wat hij mogelijk kan besparen.
Credit kopen gebeurt simpelweg via creditcard
Ik gebruik zoiets al een 2-tal jaar.
Ik maak gebruik van een IP dect telefoon van Siemens.
Siemens, maar ook andere fabrikanten hebben dergelijke telefoontoestelen.
een voorbeeld vind je op onderstaande link:
http://www.callvoip.nl/product_info.php?products_id=288" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat heb je allemaal nodig?
- Internet verbinding.
- IP phone
- Analoge telefoonlijn. Zo goedkoop mogelijk. Ik heb bvb een discovery lijn van Belgacom. ( Kost iets van een 10 €/maand )
- SIP provider - Ik koos voor onderstaande.
http://www.voipcheap.com/en/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij deze provider koopt men voor een bepaald bedrag credit. Deze credit dient alleen om bepaalde gesprekken naar buitenland te betalen of indien men belt via voip naar GSM. In vele gevallen is het zelfs goedkoper om via voip naar een gsm te bellen, dan van gsm naar gsm. Op de site kan men zien naar welke landen en welk type lijnen men gratis kan bellen.
Gratis is wel beperkt tot 5 uur per week. Het komt er eigenlijk op neer dat gesprekken naar vaste lijnen gratis zijn binnen europa, USA, en zelfs Australie. Volledige details zie bovenstaande link.
In praktijk komt het er op neer dat ik 10€/maand betaal voor mijn Belgacom lijn.
Verder koop ik ongeveer 50 €/jaar credit om gesprekken te voeren naar GSM via voip.
En al mijn andere gesprekken zijn gratis.
Bvb. Deze week nog 2 uurtjes gebeld met iemand uit San Francisco. Perfecte kwaliteit, en kost me 0 €.
Alle gesprekken in piek en dal in België kosten me ook niets.
Gemiddelde kost per maand ligt op ongeveer 15€, en bel groot stuk van de wereld rond.
En hoe werkt het?
Het kleine zwarte doosje dat je op de site van Siemens kan zien, heeft 2 uitgangen. Eentje naar internet, en een voor analoge telefoonlijn. Alle inkomende gesprekken komen binnen via analoge lijn.
Alle uitgaande telefoongesprekken lopen via het internet. Zwart doosje instellen met een aantal SIP gegevens provider, en op dect phone kiest men om te bellen via IP of analoog. Uiteraard kiest men standaard voor analoog.
Gebruik dit systeem 2 jaar, met een perfecte kwaliteit.
Uiteraard moet iedereen zijn eigen rekening maken, maar is zeker een zeer goedkope oplossing voor veelbellers.
Iedereen kan met bovenstaande gegevens zelf wel uitrekenen wat hij mogelijk kan besparen.
Credit kopen gebeurt simpelweg via creditcard
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Goedkoper telefoneren: Voip & Carrier (Pre) Select
INLEIDING
VOIP is dichterbij dan je denkt: nagenoeg ALLE Belgische vaste telefonie abonnementen (behalve de klassieke telefoonlijn van Belgacom) gebruiken VOIP, dus ook Telenet, Skype, etc ...
De redenen waarom ikzelf op VoiP overschakelde:
- niet gebonden zijn aan 1 specifieke operator (= geen 'all in 1' pakket, geen 'versleutelde' instellingen)
- kostprijs voor abonnement en gesprekken (bellen kan veel goedkoper bij kleinere operatoren)
- flexibiliteit en meer instelmogelijkheden (éénmalig manueel zelf de dingen instellen en opvolgen)
Daarnaast moest ik ook rekening houden met enkele potentiële nadelen:
- VOIP gaat moeilijk tot niet samen met alarmsystemen, bankcontactterminals en oudere faxtoestellen
- Niet alle operatoren bieden toegang tot het sturen van een SMS via de telefoon en het bellen naar noodnummers
- stroomuitval = geen internet = geen telefoon
VOIP OF CARRIER (PRE) SELECT ?
Naast VOIP bestaat er al ruim 10 jaar (sinds 1998) nog een andere mogelijkheid om te besparen op je telefoonkosten indien je belt via de koperkabel. Je bespaart minder dan met VOIP, maar daartegenover staat dat je er heel wat minder moet voor doen: CS of CPS. Er verandert niks aan je huidige opstelling en je hebt geen extra apparatuur nodig. Alarminstallatie, faxtoestel, bankcontactterminal, etc ... vormen dus geen hinderpaal.
CS staat voor 'Carrier Select'. Het komt er op neer dat je een code van 4 cijfers zelf intoetst (of opslaat in je telefoongeheugen) voordat je het eigenlijke telefoonnummer kiest. Deze voorkiescode zorgt ervoor dat je ENKEL VOOR DAT GESPREK belt via een andere operator. Bij CS blijf je dus zelf de keuze in handen houden. Nadeel is wel dat je nog steeds maandelijks 13,60€ abonnementsgeld aan Belgacom betaalt. Je telefoonnummer blijft bij je huidige standaardoperator, het wordt niet overgedragen.
CPS staat voor 'Carrier Pre Select'. Het komt er op neer dat een andere telefoonoperator een code van 4 cijfers voor jou voorprogrammeert voordat je zelf het eigenlijke telefoonnummer kiest. Deze voorkiescode zorgt ervoor dat je ALTIJD belt via een andere operator, je betaalt geen Belgacom telefoonabonnement meer en je telefoonnummer wordt overgedragen naar de andere operator.
Zowel bij CS als bij CPS verandert er niks aan je huidige opstelling en apparatuur, de geluidskwaliteit blijft dus als vanouds. Je krijgt enkel een (extra) factuur toegestuurd.
Een overzicht van CS en CPS vind je hier. (klik) Een operator die ze vergeten te vermelden zijn vind je hier. (klik)
Na inschrijving bij een CS operator volstaat het 1 a 2 werkdagen te wachten, bij CPS duurt het wat langer want dan wordt je telefoonnummer verhuisd van Belgacom naar de nieuwe operator.
Voordat ik op VOIP overschakelde gebruikte ik enkele jaren de CS operator 'Callcheap' via het voorkiesnummer 1616 in combinatie met het standaard telefoonabonnement van Belgacom. Is C(P)S ook jouw ding, dan hoef je niet meer verder te lezen. Kies je voor VOIP, lees dan verder (en bespaar meer).
VOIP is dichterbij dan je denkt: nagenoeg ALLE Belgische vaste telefonie abonnementen (behalve de klassieke telefoonlijn van Belgacom) gebruiken VOIP, dus ook Telenet, Skype, etc ...
De redenen waarom ikzelf op VoiP overschakelde:
- niet gebonden zijn aan 1 specifieke operator (= geen 'all in 1' pakket, geen 'versleutelde' instellingen)
- kostprijs voor abonnement en gesprekken (bellen kan veel goedkoper bij kleinere operatoren)
- flexibiliteit en meer instelmogelijkheden (éénmalig manueel zelf de dingen instellen en opvolgen)
Daarnaast moest ik ook rekening houden met enkele potentiële nadelen:
- VOIP gaat moeilijk tot niet samen met alarmsystemen, bankcontactterminals en oudere faxtoestellen
- Niet alle operatoren bieden toegang tot het sturen van een SMS via de telefoon en het bellen naar noodnummers
- stroomuitval = geen internet = geen telefoon
VOIP OF CARRIER (PRE) SELECT ?
Naast VOIP bestaat er al ruim 10 jaar (sinds 1998) nog een andere mogelijkheid om te besparen op je telefoonkosten indien je belt via de koperkabel. Je bespaart minder dan met VOIP, maar daartegenover staat dat je er heel wat minder moet voor doen: CS of CPS. Er verandert niks aan je huidige opstelling en je hebt geen extra apparatuur nodig. Alarminstallatie, faxtoestel, bankcontactterminal, etc ... vormen dus geen hinderpaal.
CS staat voor 'Carrier Select'. Het komt er op neer dat je een code van 4 cijfers zelf intoetst (of opslaat in je telefoongeheugen) voordat je het eigenlijke telefoonnummer kiest. Deze voorkiescode zorgt ervoor dat je ENKEL VOOR DAT GESPREK belt via een andere operator. Bij CS blijf je dus zelf de keuze in handen houden. Nadeel is wel dat je nog steeds maandelijks 13,60€ abonnementsgeld aan Belgacom betaalt. Je telefoonnummer blijft bij je huidige standaardoperator, het wordt niet overgedragen.
CPS staat voor 'Carrier Pre Select'. Het komt er op neer dat een andere telefoonoperator een code van 4 cijfers voor jou voorprogrammeert voordat je zelf het eigenlijke telefoonnummer kiest. Deze voorkiescode zorgt ervoor dat je ALTIJD belt via een andere operator, je betaalt geen Belgacom telefoonabonnement meer en je telefoonnummer wordt overgedragen naar de andere operator.
Zowel bij CS als bij CPS verandert er niks aan je huidige opstelling en apparatuur, de geluidskwaliteit blijft dus als vanouds. Je krijgt enkel een (extra) factuur toegestuurd.
Een overzicht van CS en CPS vind je hier. (klik) Een operator die ze vergeten te vermelden zijn vind je hier. (klik)
Na inschrijving bij een CS operator volstaat het 1 a 2 werkdagen te wachten, bij CPS duurt het wat langer want dan wordt je telefoonnummer verhuisd van Belgacom naar de nieuwe operator.
Voordat ik op VOIP overschakelde gebruikte ik enkele jaren de CS operator 'Callcheap' via het voorkiesnummer 1616 in combinatie met het standaard telefoonabonnement van Belgacom. Is C(P)S ook jouw ding, dan hoef je niet meer verder te lezen. Kies je voor VOIP, lees dan verder (en bespaar meer).
Laatst gewijzigd door guest2803 op 8 januari 2011, 00:40, 9 keer totaal gewijzigd.
Re: Goedkoper telefoneren: Voip & Carrier (Pre) Select
VOORAFGAANDE OPMERKINGEN
- Ik houd geen rekening met alarmsystemen, bankcontactterminals, gsm/smartphone, videoconferenties, lifttelefoons en IP-(video-)deurbellen. Fax en Belgacom TV behandel ik wel.
- Samen met VoIP veranderde ik ook van internetprovider, maar dit is niet noodzakelijk.
- Voor de techneuten onder de spaargidsers: mijn doel is een heldere en eenvoudige beschrijving voor de doorsnee thuisgebruiker. Ben ik onvolledig en/of sla ik al te veel technische termen over ... mea culpa. Desondanks kan je moeilijk ontsnappen aan enkele specifieke woordjes, zie hieronder.
VOIP BENODIGDHEDEN
- een internetabonnement (ADSL(2+), VDSL2, Telenet, ...)
- een SIP-internettelefoon (GEEN Skypetelefoon !) OF een gewone telefoon & een ATA
- een telefoonnummer (nieuw aanschaffen of je bestaand nummer overdragen)
- een kredietkaart (werkt naar mijn gevoel het handigst, maar het kan ook met Paypal, gewone overschrijving, ...)
- een (lange) telefoonkabel of internetkabel ('ethernetkabel'), afhankelijk van waar je wat zet in je woning.
- een extra stopcontact indien je je huidige apparatuur wilt behouden
- een extra ethernetpoort op je modem om de hierboven vermelde internetkabel aan te sluiten
ENKELE TECHNISCHE TERMEN I.V.M. VOIP
- VOIP: 'Voice Over Internet Protocol' ofte telefoneren via de internetverbinding.
- ATA: Analoge Telefoon Adaptor: toestel waarop je een klassiek telefoontoestel aansluit om het geschikt te maken voor VOIP
- Raw copper: De koperdraad van Belgacom die bij je thuis binnenkomt én waarop geen enkele dienst is geactiveerd.
- Belgacom Discovery line: gewone maar dure basic telefoonlijn. Deze is helaas sinds kort niet meer nieuw aan te vragen. Heb je al een Discovery line van vroeger, dan hoef je niet noodzakelijk een raw copper lijn te nemen wanneer je overschakelt.
- Nomadisch telefoonnummer: telefoonnummer dat niet aan een vaste locatie is gebonden
- SIP: meestgebruikte programmeertaal om te voipen. Andere talen zijn Skype (afgeschermd), IAX (minder gebruikt), ...
- Annex: internationale standaard die de manier bepaalt hoe je internet over de telefoonkabel ontvangt. Annex A wordt in België gebruikt voor ADSL en ADSL2+, annex B wordt gebruikt voor ISDN en VDSL2. (in Duitsland en Nederland is dit anders, let dus op de apparatuur die je in het buitenland aankoopt !)
- DTMF: navigeren door telefoonmenus. Beter bekend als: 'duw 1 voor Nederlands, 2 voor Frans, ...'
- QOS: techniek die VOIP-spraakverkeer voorrang geeft op ander internetverkeer op jouw lijn.
STAP 1 - INTERNETABONNEMENT (niet noodzakelijk, maar wel aangeraden te lezen)
Een internetverbinding is noodzakelijk voor VOIP. Ik zou echter geen spaargidser zijn mocht ik ook hier niet even kijken of ik ook hier niet wat meer waar voor mijn geld kan krijgen. Voor een overzicht van abonnementen, zie hier. (klik) Let op, niet alle providers zijn (overal) in Vlaanderen of Brussel beschikbaar.
Indien je beslist om te veranderen van provider, houd rekening met:
- Contractduur, opzegtermijn en de manier waarop je je opzeg dient te geven (bvb aangetekend schrijven minstens 2 maand voor de vervaldatum). Zo vermijd je de soms exorbitant hoge verbrekingsvergoeding. Wees zeer duidelijk tegen welke datum je welke dienst je wil opzeggen en welke dienst je desgevallend wil behouden, zo voorkom je dat men je volledig afsluit of te vroeg afsluit.
- Let er op dat de activatiedatum van je nieuwe internetabonnement voor (of ten laatste op) de activatiedatum van je overgedragen telefoonnummer bij de nieuwe VOIP operator valt. Je wil niet 2 weken enkel per gsm bereikbaar zijn ...
- Heb je internet via de telefoonlijn, check of je een snellere internetverbinding kan krijgen. Door de band genomen is VDSL2 sneller dan ADSL2+ dat op zijn beurt sneller is dan ADSL. Een testtool voor VDSL2 vind je bijvoorbeeld hier (klik). Je kan ook je koperkabel laten uitmeten door te bellen naar 0800 22 700.
- Heb je TV via Belgacom, dan is dit geen noodzakelijk bezwaar. Bij de meesten bestaat de koperkabel uit 2 paar. Het ene paar blijft dan voor de TV, op het andere paar komt dan de nieuwe internetprovider. De rekenoefening wordt wellicht wat moeilijker, dat wel.
- Heb je een combinatie van telefoon en internet bij Belgacom en je wil overschakelen op VOIP, dan is het niet nodig je telefoonabonnement te behouden. Je internetabonnement (bij Belgacom of bij een andere ADSL/VDSL provider) kan evengoed geleverd worden zonder de combinatie met vaste telefonie. Dit noemt dan 'internet zonder vaste lijn' of 'internet over raw copper'. Vergeet dan wel niet je huidig telefoonnummer over te dragen naar je nieuwe VOIP operator, zodat je ook gesprekken kan ontvangen.
- Activatiekosten die je nieuwe internetprovider je kan aanrekenen, maar dikwijls doen ook zij promo-acties.
Ikzelf koos voor EDP-net 'newer and faster' daar VDSL2 beschikbaar is waar ik woon, ik korting heb via Test-Aankoop, de raw copper aansluiting me 10€ kost (dit noemen ze 'Telephony') én de noodnummers bereikbaar zijn. Ik heb goede ervaring met hun helpdesk. Ook kon ik probleemloos mijn bestaande Belgacom modem verder gebruiken, ik moest enkel de gebruikersnaam, wachtwoord en 1 poortinstelling wijzigen. Ik heb mijn bestaand telefoonnummer niet naar hen overgedragen, gewoon een nieuw aangevraagd (zie 'kiesregels' een paar posts verder). EDP is tevens - voor zover ik weet - de enige operator die zijn VOIP instellingen niet afschermt. ( = je kan ze dus gebruiken / instellen op je eigen apparatuur)
- Ik houd geen rekening met alarmsystemen, bankcontactterminals, gsm/smartphone, videoconferenties, lifttelefoons en IP-(video-)deurbellen. Fax en Belgacom TV behandel ik wel.
- Samen met VoIP veranderde ik ook van internetprovider, maar dit is niet noodzakelijk.
- Voor de techneuten onder de spaargidsers: mijn doel is een heldere en eenvoudige beschrijving voor de doorsnee thuisgebruiker. Ben ik onvolledig en/of sla ik al te veel technische termen over ... mea culpa. Desondanks kan je moeilijk ontsnappen aan enkele specifieke woordjes, zie hieronder.
VOIP BENODIGDHEDEN
- een internetabonnement (ADSL(2+), VDSL2, Telenet, ...)
- een SIP-internettelefoon (GEEN Skypetelefoon !) OF een gewone telefoon & een ATA
- een telefoonnummer (nieuw aanschaffen of je bestaand nummer overdragen)
- een kredietkaart (werkt naar mijn gevoel het handigst, maar het kan ook met Paypal, gewone overschrijving, ...)
- een (lange) telefoonkabel of internetkabel ('ethernetkabel'), afhankelijk van waar je wat zet in je woning.
- een extra stopcontact indien je je huidige apparatuur wilt behouden
- een extra ethernetpoort op je modem om de hierboven vermelde internetkabel aan te sluiten
ENKELE TECHNISCHE TERMEN I.V.M. VOIP
- VOIP: 'Voice Over Internet Protocol' ofte telefoneren via de internetverbinding.
- ATA: Analoge Telefoon Adaptor: toestel waarop je een klassiek telefoontoestel aansluit om het geschikt te maken voor VOIP
- Raw copper: De koperdraad van Belgacom die bij je thuis binnenkomt én waarop geen enkele dienst is geactiveerd.
- Belgacom Discovery line: gewone maar dure basic telefoonlijn. Deze is helaas sinds kort niet meer nieuw aan te vragen. Heb je al een Discovery line van vroeger, dan hoef je niet noodzakelijk een raw copper lijn te nemen wanneer je overschakelt.
- Nomadisch telefoonnummer: telefoonnummer dat niet aan een vaste locatie is gebonden
- SIP: meestgebruikte programmeertaal om te voipen. Andere talen zijn Skype (afgeschermd), IAX (minder gebruikt), ...
- Annex: internationale standaard die de manier bepaalt hoe je internet over de telefoonkabel ontvangt. Annex A wordt in België gebruikt voor ADSL en ADSL2+, annex B wordt gebruikt voor ISDN en VDSL2. (in Duitsland en Nederland is dit anders, let dus op de apparatuur die je in het buitenland aankoopt !)
- DTMF: navigeren door telefoonmenus. Beter bekend als: 'duw 1 voor Nederlands, 2 voor Frans, ...'
- QOS: techniek die VOIP-spraakverkeer voorrang geeft op ander internetverkeer op jouw lijn.
STAP 1 - INTERNETABONNEMENT (niet noodzakelijk, maar wel aangeraden te lezen)
Een internetverbinding is noodzakelijk voor VOIP. Ik zou echter geen spaargidser zijn mocht ik ook hier niet even kijken of ik ook hier niet wat meer waar voor mijn geld kan krijgen. Voor een overzicht van abonnementen, zie hier. (klik) Let op, niet alle providers zijn (overal) in Vlaanderen of Brussel beschikbaar.
Indien je beslist om te veranderen van provider, houd rekening met:
- Contractduur, opzegtermijn en de manier waarop je je opzeg dient te geven (bvb aangetekend schrijven minstens 2 maand voor de vervaldatum). Zo vermijd je de soms exorbitant hoge verbrekingsvergoeding. Wees zeer duidelijk tegen welke datum je welke dienst je wil opzeggen en welke dienst je desgevallend wil behouden, zo voorkom je dat men je volledig afsluit of te vroeg afsluit.
- Let er op dat de activatiedatum van je nieuwe internetabonnement voor (of ten laatste op) de activatiedatum van je overgedragen telefoonnummer bij de nieuwe VOIP operator valt. Je wil niet 2 weken enkel per gsm bereikbaar zijn ...
- Heb je internet via de telefoonlijn, check of je een snellere internetverbinding kan krijgen. Door de band genomen is VDSL2 sneller dan ADSL2+ dat op zijn beurt sneller is dan ADSL. Een testtool voor VDSL2 vind je bijvoorbeeld hier (klik). Je kan ook je koperkabel laten uitmeten door te bellen naar 0800 22 700.
- Heb je TV via Belgacom, dan is dit geen noodzakelijk bezwaar. Bij de meesten bestaat de koperkabel uit 2 paar. Het ene paar blijft dan voor de TV, op het andere paar komt dan de nieuwe internetprovider. De rekenoefening wordt wellicht wat moeilijker, dat wel.
- Heb je een combinatie van telefoon en internet bij Belgacom en je wil overschakelen op VOIP, dan is het niet nodig je telefoonabonnement te behouden. Je internetabonnement (bij Belgacom of bij een andere ADSL/VDSL provider) kan evengoed geleverd worden zonder de combinatie met vaste telefonie. Dit noemt dan 'internet zonder vaste lijn' of 'internet over raw copper'. Vergeet dan wel niet je huidig telefoonnummer over te dragen naar je nieuwe VOIP operator, zodat je ook gesprekken kan ontvangen.
- Activatiekosten die je nieuwe internetprovider je kan aanrekenen, maar dikwijls doen ook zij promo-acties.
Ikzelf koos voor EDP-net 'newer and faster' daar VDSL2 beschikbaar is waar ik woon, ik korting heb via Test-Aankoop, de raw copper aansluiting me 10€ kost (dit noemen ze 'Telephony') én de noodnummers bereikbaar zijn. Ik heb goede ervaring met hun helpdesk. Ook kon ik probleemloos mijn bestaande Belgacom modem verder gebruiken, ik moest enkel de gebruikersnaam, wachtwoord en 1 poortinstelling wijzigen. Ik heb mijn bestaand telefoonnummer niet naar hen overgedragen, gewoon een nieuw aangevraagd (zie 'kiesregels' een paar posts verder). EDP is tevens - voor zover ik weet - de enige operator die zijn VOIP instellingen niet afschermt. ( = je kan ze dus gebruiken / instellen op je eigen apparatuur)
Laatst gewijzigd door guest2803 op 9 januari 2011, 02:15, 17 keer totaal gewijzigd.
Re: Goedkoper telefoneren: Voip & Carrier (Pre) Select
STAP 2 - VOIP APPARATUUR
Verwacht niet dat hieronder stap per stap en voor een hele rits apparaten staat uitgelegd hoe je van naaldje tot draadje alles instelt. Daarvoor dient spaargids.be niet, hiervoor gebruik je userbase.be (registratie vereist)
Het handigst is natuurlijk dat je ook kan bellen wanneer de pc uit ligt. Ook ben ik geen voorstander om met een koptelefoon en luidspreker aan de pc te gaat zitten om te telefoneren. Er zijn grosso modo 4 mogelijkheden:
1) Behoud van je huidige telefoonapparaat, behoud van je huidige internetmodem. Extra nodig: een ATA
2) Behoud van je huidige telefoonapparaat, nieuwe internetmodem met ingebouwde ATA
3) Nieuw VOIP-telefoonapparaat met ingebouwde ATA, behoud van je huidige internetmodem.
4) Nieuw VOIP-telefoonapparaat met ingebouwde ATA, nieuwe internetmodem
Let op: extra toestel(len) = extra stopcontact(en), iets hoger elektriciteitsverbruik en extra kabel(s) en aansluitingen vereist !
Welk soort internet je ook hebt, het makkelijkst en goedkoopst is manier 1, zeker als je ook TV hebt. Ik vernoem veel de merknamen Fritzbox en Siemens omdat ik daar het meest ervaring mee heb. Natuurlijk bestaan er andere merken en toestellen.
Mogelijkheid 1: Behoud van je huidige telefoonapparaat, behoud van je huidige internetmodem. Extra nodig: een ATA
Als ATA gebruik ikzelf een Fritzbox 7050. Te koop op E-bay voor een zacht prijsje. Dit toestel kan veel meer dan enkel de rol van ATA te vervullen, maar aangezien je internetverbinding (en TV) al werkt hoef je je daar niet mee bezig te houden.
- (Belgacom) BBOX2 ofte Sagem modem: klik hier. Volg de stappen onder 1. of 2.
- Telenet modem: klik hier. Volg de stappen onder 3.
Mogelijkheid 2: Behoud van je huidige telefoonapparaat, nieuwe internetmodem met ingebouwde ATA
- Heb je ADSL of ADSL 2+ en een 'raw copper' of gewoon Belgacom telefoonabonnement, dan volstaat een Fritzbox 7050 met annex A (!)
- Heb je ADSL of ADSL 2+ en een ISDN aansluiting dan kijk je best even op userbase.be
- Heb Heb je VDSL2, dan koop je best een Fritzbox 7390 (is vrij prijzig, maar dan heb je ook wat).
- Heb je ook Belgacom TV dan koop je best een Fritzbox 7390.
- Koop je een Fritzbox 7050 dan zal je zelf de DTMF instellingen moeten instellen (klik).
- Koop je de Duitse versie van de Fritzbox 7390, dan moet je een specifiek voor België gemaakt configuratiebestand op de box zetten. Je kan echter ook een internationale versie kopen - zeker indien je ook Belgacom TV wilt - dan gebruik je dit configuratiebestand. (klik) Nadat alles is ingesteld kan je met behoud van je instellingen updaten naar de recentste versie.
Mogelijkheden 3 en 4: Nieuw VOIP-telefoonapparaat met ingebouwde ATA (met nieuwe of bestaande modem)
- Ikzelf kocht een Siemens Gigaset S685IP met ingebouwd antwoordapparaat.
- Gebruik GEEN specifieke Skype-telefoon, daar Skype zijn instellingen afschermt. Bellen en gebeld worden met Skype behandel ik in de volgende stap.
Verwacht niet dat hieronder stap per stap en voor een hele rits apparaten staat uitgelegd hoe je van naaldje tot draadje alles instelt. Daarvoor dient spaargids.be niet, hiervoor gebruik je userbase.be (registratie vereist)
Het handigst is natuurlijk dat je ook kan bellen wanneer de pc uit ligt. Ook ben ik geen voorstander om met een koptelefoon en luidspreker aan de pc te gaat zitten om te telefoneren. Er zijn grosso modo 4 mogelijkheden:
1) Behoud van je huidige telefoonapparaat, behoud van je huidige internetmodem. Extra nodig: een ATA
2) Behoud van je huidige telefoonapparaat, nieuwe internetmodem met ingebouwde ATA
3) Nieuw VOIP-telefoonapparaat met ingebouwde ATA, behoud van je huidige internetmodem.
4) Nieuw VOIP-telefoonapparaat met ingebouwde ATA, nieuwe internetmodem
Let op: extra toestel(len) = extra stopcontact(en), iets hoger elektriciteitsverbruik en extra kabel(s) en aansluitingen vereist !
Welk soort internet je ook hebt, het makkelijkst en goedkoopst is manier 1, zeker als je ook TV hebt. Ik vernoem veel de merknamen Fritzbox en Siemens omdat ik daar het meest ervaring mee heb. Natuurlijk bestaan er andere merken en toestellen.
Mogelijkheid 1: Behoud van je huidige telefoonapparaat, behoud van je huidige internetmodem. Extra nodig: een ATA
Als ATA gebruik ikzelf een Fritzbox 7050. Te koop op E-bay voor een zacht prijsje. Dit toestel kan veel meer dan enkel de rol van ATA te vervullen, maar aangezien je internetverbinding (en TV) al werkt hoef je je daar niet mee bezig te houden.
- (Belgacom) BBOX2 ofte Sagem modem: klik hier. Volg de stappen onder 1. of 2.
- Telenet modem: klik hier. Volg de stappen onder 3.
Mogelijkheid 2: Behoud van je huidige telefoonapparaat, nieuwe internetmodem met ingebouwde ATA
- Heb je ADSL of ADSL 2+ en een 'raw copper' of gewoon Belgacom telefoonabonnement, dan volstaat een Fritzbox 7050 met annex A (!)
- Heb je ADSL of ADSL 2+ en een ISDN aansluiting dan kijk je best even op userbase.be
- Heb Heb je VDSL2, dan koop je best een Fritzbox 7390 (is vrij prijzig, maar dan heb je ook wat).
- Heb je ook Belgacom TV dan koop je best een Fritzbox 7390.
- Koop je een Fritzbox 7050 dan zal je zelf de DTMF instellingen moeten instellen (klik).
- Koop je de Duitse versie van de Fritzbox 7390, dan moet je een specifiek voor België gemaakt configuratiebestand op de box zetten. Je kan echter ook een internationale versie kopen - zeker indien je ook Belgacom TV wilt - dan gebruik je dit configuratiebestand. (klik) Nadat alles is ingesteld kan je met behoud van je instellingen updaten naar de recentste versie.
Mogelijkheden 3 en 4: Nieuw VOIP-telefoonapparaat met ingebouwde ATA (met nieuwe of bestaande modem)
- Ikzelf kocht een Siemens Gigaset S685IP met ingebouwd antwoordapparaat.
- Gebruik GEEN specifieke Skype-telefoon, daar Skype zijn instellingen afschermt. Bellen en gebeld worden met Skype behandel ik in de volgende stap.
Laatst gewijzigd door guest2803 op 8 januari 2011, 00:13, 11 keer totaal gewijzigd.
Re: Goedkoper telefoneren: Voip & Carrier (Pre) Select
STAP 3 - VOIP TELEFOONNUMMER - BELLEN & GEBELD WORDEN, SMS, FAX EN SKYPE
Als spaargidser ga ik natuurlijk voor de goedkoopst mogelijke oplossing, daarom werk ik met verschillende operatoren:
- 1 operator voor inkomende gesprekken
- 1 operator voor uitgaande gesprekken naar vaste lijnen
- 1 operator voor uitgaande gesprekken naar gsm
- faxen verstuur ik met een softwareprogramma, ontvangen doe ik ze per e-mail
Het staat je natuurlijk vrij je te beperken tot 1 operator. Kies er dan wel een uit die ook inkomende gesprekken ondersteunt. Hier alvast enkele namen: Nomado, 3stars, Weepee, ... Het meestgebruikte protocol is 'SIP', hetgeen ik ook gebruik.
Inkomende gesprekken:
- Ik liet mijn Belgacom telefoonnummer overdragen naar Weepee voor 18€. Voor de rest zijn er geen abonnementskosten.
Kiesregels:
- Indien je ATA kiesregels ondersteunt (dit is het geval met de Fritzboxen en Siemens Gigaset telefoons) kan je instellen dat telkens de voordeligste operator wordt gekozen voor uitgaande gesprekken. Zo kan je natuurlijk nog eens extra besparen op je gesprekskosten.
- Indien je je telefoonnummers opslaat in het geheugen van je telefoon, wees dan consequent. Gebruik steeds het nationaal formaat 02xxxxxxx of gebruik steeds het internationaal formaat 00322xxxxxxx of +322xxxxxxx. Doe je dat niet, dan moet je elke kiesregel dubbel ingeven.
Uitgaande gesprekken & sms:
- Via de beroemde -of is het beruchte- Betamax kloon-operators. Ik kies er telkens 2: de goedkoopste van dat moment om te bellen naar vaste lijnen en de goedkoopste van dat moment om te bellen naar gsm. Zij werken met pre-paid belkrediet. Een tarieftabel van de Betamax-kloon operatoren vind je hier (klik) en hier (klik).
- Bij de meeste krijg je telkens je belkrediet koopt een aantal freedays. Gedurende die freedays kan je gratis bellen naar bepaalde bestemmingen voor een totaal van 300 minuten per 7 voorafgaande dagen. Overschrijdt je die limiet, zijn je freedays op of bel je naar andere bestemmingen, dan vermindert je belkrediet. Let op, sommigen rekenen ook een connectiekost aan.
- Je telefoonnummer meesturen naar diegene die je belt doe je door je telefoonnummer te registreren via een programmaatje dat je van de website van de Betamax kloon-provider downloadt (je kan het ook gebruiken om sms te verzenden via VOIP). Verificatie gebeurt door sms of door een code die je ze doorbellen.
- Verwacht van de Betamax kloon-operators 0 service. Dit zijn de Ryanairs ofte Wallmarts van de telefoniemarkt
- Een telefoonnummer dat je gebruikt voor VOIP is een 'nomadisch' telefoonnummer. Je kan je apparatuur dus meenemen naar het buitenland en er gebeld worden op je eigen telefoonnummer aan 'Belgisch' tarief. Een telefoonnummer van EDP is ook nomadisch, maar zij laten NIET toe dat je dit nomadisch gebruikt. Hierdoor kunnen ze oproepen naar nooddiensten garanderen. Daarom heb ik dus 2 telefoonnummers: het eerste is het Belgacom telefoonnummer dat ik overdroeg naar Weepee (en daardoor werd het nomadisch), het tweede is van EDP en dat gebruik ik om de nooddiensten te kunnen bereiken. Via de hierboven genoemde kiesregels kan je instellen dat alle noodoproepen via het EDP nummer gaan.
Fax:
- Ook faxen verstuur ik via hen (dit kan op je overgedragen nummer of via een nieuw aangevraagd faxnummer). Je kan hiervoor het programma YajHFC gebruiken (klik). Zie deze website (klik) voor voor verdere info. Een ander programma is 'Winprint Hylafax' (zie later), maar dit is niet bruikbaar op 64-bit computers. Een scanner en printer zijn natuurlijk noodzakelijk.
Skype:
- Skype kan je linken aan je Weepee profiel. Hiervoor dien je een gratis Skype business account aan te maken. De gesprekken (bellen én gebeld worden) die je dan met Skype via Weepee voert zijn gratis. Je Skype bestemmelingen ken je in de Weepee webtool een verkort nummer toe dat je met je telefoon kan bellen. (zie verder voor een stap per stap handleiding)
Het is natuurlijk niet noodzakelijk om je telefoonnummer over te dragen naar een andere operator, je kan perfect gebeld worden via je Belgacom / Telenet telefonie abonnement en enkel voor uitgaande gesprekken kiezen voor VOIP. Maar aangezien je dan geen besparing realiseert op je abonnementskosten en je bovendien je huidige telefoontoestel en/of modem moet gaan instellen om zowel via het gewone telefoonnet als via VOIP bereikbaar te kunnen zijn OF een extra toestel moet kopen ga ik niet verder met deze - naar mijn mening - halfslachtige oplossing. Het voordeel is wel dat als VOIP het niet doet, je gewoon nog kan bellen op je oude vertrouwde manier. (zie de post van Bermudez hierboven) Ikzelf moet, als VOIP het niet doet, m'n gsm nemen (maar dat is in 2 jaar nog maar 1 keer gebeurd. Stekker uittrekken en terug insteken en het werkte terug.)
Als spaargidser ga ik natuurlijk voor de goedkoopst mogelijke oplossing, daarom werk ik met verschillende operatoren:
- 1 operator voor inkomende gesprekken
- 1 operator voor uitgaande gesprekken naar vaste lijnen
- 1 operator voor uitgaande gesprekken naar gsm
- faxen verstuur ik met een softwareprogramma, ontvangen doe ik ze per e-mail
Het staat je natuurlijk vrij je te beperken tot 1 operator. Kies er dan wel een uit die ook inkomende gesprekken ondersteunt. Hier alvast enkele namen: Nomado, 3stars, Weepee, ... Het meestgebruikte protocol is 'SIP', hetgeen ik ook gebruik.
Inkomende gesprekken:
- Ik liet mijn Belgacom telefoonnummer overdragen naar Weepee voor 18€. Voor de rest zijn er geen abonnementskosten.
Kiesregels:
- Indien je ATA kiesregels ondersteunt (dit is het geval met de Fritzboxen en Siemens Gigaset telefoons) kan je instellen dat telkens de voordeligste operator wordt gekozen voor uitgaande gesprekken. Zo kan je natuurlijk nog eens extra besparen op je gesprekskosten.
- Indien je je telefoonnummers opslaat in het geheugen van je telefoon, wees dan consequent. Gebruik steeds het nationaal formaat 02xxxxxxx of gebruik steeds het internationaal formaat 00322xxxxxxx of +322xxxxxxx. Doe je dat niet, dan moet je elke kiesregel dubbel ingeven.
Uitgaande gesprekken & sms:
- Via de beroemde -of is het beruchte- Betamax kloon-operators. Ik kies er telkens 2: de goedkoopste van dat moment om te bellen naar vaste lijnen en de goedkoopste van dat moment om te bellen naar gsm. Zij werken met pre-paid belkrediet. Een tarieftabel van de Betamax-kloon operatoren vind je hier (klik) en hier (klik).
- Bij de meeste krijg je telkens je belkrediet koopt een aantal freedays. Gedurende die freedays kan je gratis bellen naar bepaalde bestemmingen voor een totaal van 300 minuten per 7 voorafgaande dagen. Overschrijdt je die limiet, zijn je freedays op of bel je naar andere bestemmingen, dan vermindert je belkrediet. Let op, sommigen rekenen ook een connectiekost aan.
- Je telefoonnummer meesturen naar diegene die je belt doe je door je telefoonnummer te registreren via een programmaatje dat je van de website van de Betamax kloon-provider downloadt (je kan het ook gebruiken om sms te verzenden via VOIP). Verificatie gebeurt door sms of door een code die je ze doorbellen.
- Verwacht van de Betamax kloon-operators 0 service. Dit zijn de Ryanairs ofte Wallmarts van de telefoniemarkt
- Een telefoonnummer dat je gebruikt voor VOIP is een 'nomadisch' telefoonnummer. Je kan je apparatuur dus meenemen naar het buitenland en er gebeld worden op je eigen telefoonnummer aan 'Belgisch' tarief. Een telefoonnummer van EDP is ook nomadisch, maar zij laten NIET toe dat je dit nomadisch gebruikt. Hierdoor kunnen ze oproepen naar nooddiensten garanderen. Daarom heb ik dus 2 telefoonnummers: het eerste is het Belgacom telefoonnummer dat ik overdroeg naar Weepee (en daardoor werd het nomadisch), het tweede is van EDP en dat gebruik ik om de nooddiensten te kunnen bereiken. Via de hierboven genoemde kiesregels kan je instellen dat alle noodoproepen via het EDP nummer gaan.
Fax:
- Ook faxen verstuur ik via hen (dit kan op je overgedragen nummer of via een nieuw aangevraagd faxnummer). Je kan hiervoor het programma YajHFC gebruiken (klik). Zie deze website (klik) voor voor verdere info. Een ander programma is 'Winprint Hylafax' (zie later), maar dit is niet bruikbaar op 64-bit computers. Een scanner en printer zijn natuurlijk noodzakelijk.
Skype:
- Skype kan je linken aan je Weepee profiel. Hiervoor dien je een gratis Skype business account aan te maken. De gesprekken (bellen én gebeld worden) die je dan met Skype via Weepee voert zijn gratis. Je Skype bestemmelingen ken je in de Weepee webtool een verkort nummer toe dat je met je telefoon kan bellen. (zie verder voor een stap per stap handleiding)
Het is natuurlijk niet noodzakelijk om je telefoonnummer over te dragen naar een andere operator, je kan perfect gebeld worden via je Belgacom / Telenet telefonie abonnement en enkel voor uitgaande gesprekken kiezen voor VOIP. Maar aangezien je dan geen besparing realiseert op je abonnementskosten en je bovendien je huidige telefoontoestel en/of modem moet gaan instellen om zowel via het gewone telefoonnet als via VOIP bereikbaar te kunnen zijn OF een extra toestel moet kopen ga ik niet verder met deze - naar mijn mening - halfslachtige oplossing. Het voordeel is wel dat als VOIP het niet doet, je gewoon nog kan bellen op je oude vertrouwde manier. (zie de post van Bermudez hierboven) Ikzelf moet, als VOIP het niet doet, m'n gsm nemen (maar dat is in 2 jaar nog maar 1 keer gebeurd. Stekker uittrekken en terug insteken en het werkte terug.)
Laatst gewijzigd door guest2803 op 9 januari 2011, 15:00, 5 keer totaal gewijzigd.
Re: Goedkoper telefoneren: Voip & Carrier (Pre) Select
VOICEMAIL & ANTWOORDAPPARAAT
Handig om beide te hebben, maar zorg wel dat je antwoordapparaat eerder in actie schiet dan je voicemail. Een voorbeeld:
Op je telefoon stel je in dat je antwoordapparaat actief wordt na 30 seconden.
Stel op je Weepee pagina in dat je voicemail actief wordt na 120 seconden.
(De keuze van het aantal seconden is hier arbitrair)
RUIS, ECHO & VERTRAGING
Geluidskwaliteit is afhankelijk van veel factoren:
- De kwaliteit van je kabels binnen- en buitenshuis, het aantal aftakkingen binnenshuis (hoe minder aftakkingen, hoe beter)
- Je werkelijke up- en downloadsnelheid én de belasting op het moment dat je een gesprek voert (QoS inschakelen indien mogelijk - dit geeft VOIP-telefonie voorrang op je ander internetverkeer)
- De afstand tot een centrale / wijkverdeler (ADSL(2+), VDSL2) of het aantal gebruikers uit je buurt (Telenet)
- Het volume van je luidspreker op je telefoon (stiller = minder ruis)
- Dikte en materiaal van je muren en plafonds bij draadloze verbindingen
- Faxdetectie uitschakelen (klik) indien je niet faxt via VOIP. Je kan ook 2 nummers nemen, 1 voor telefoneren, 1 voor fax.
- De codec die gebruikt wordt om menselijke spraak te vertalen (kies een betere codec, dit geeft een iets hogere belasting)
- Indien je voipt over pc: een headset (met microfoon en luidspreker(s)) geeft over het algemeen betere resultaten dan losstaande geluidsboxen. Eventueel sluit je een koptelefoon aan op je geluidsboxen en houd je je microfoon apart.
OP REIS
- Vink je uitgaande operatoren op je Fritzbox thuis uit én schakel je antwoordapparaat uit. Inkomende oproepen kan je afleiden naar je voicemail (je krijgt een e-mail met een audioboodschap toegestuurd) of doorsturen naar een of meerdere nummer(s) naar keuze (duurder).
- Indien je je laptop meeneemt en internettoegang hebt op reis: (Installeer en) open op je laptop het belprogramma van (één van) je uitgaande providers. Headset aansluiten en bellen maar. (ook mogelijk met smartphone + wifi en/of 3G, maar daar ga ik niet op in)
- Neem je een gewone gsm mee kan je in je land van bestemming een goedkoop prepaid kaartje kopen en bellen naar het daar lokale inbelnummer van je uitgaande Voipprovider. (niet in alle landen beschikbaar). Hierbij is de pauzetoets 'p' handig (3 keer de * toets snel na mekaar induwen op een Nokia). In je gsm adresboek komt dan bvb 0031587654321p003221234567, dit is lokaal_inbelnummer_voipprovider***nummer_bestemmeling. (deze methode is natuurlijk ook in België zelf toepasbaar)
Je Fritzbox kan je daarnaast ook via internet bereikbaar maken, zo kan je je pas gekochte prepaidnummer instellen als doorstuurnummer. (duurder)
En hij belde nog lang en gelukkig...
EINDE
Ziezo, mijn VOIP verhaal is na talloze wijzigingen, uitbreidingen en verbeteringen af.
Zijn er nog vragen ?
Handig om beide te hebben, maar zorg wel dat je antwoordapparaat eerder in actie schiet dan je voicemail. Een voorbeeld:
Op je telefoon stel je in dat je antwoordapparaat actief wordt na 30 seconden.
Stel op je Weepee pagina in dat je voicemail actief wordt na 120 seconden.
(De keuze van het aantal seconden is hier arbitrair)
RUIS, ECHO & VERTRAGING
Geluidskwaliteit is afhankelijk van veel factoren:
- De kwaliteit van je kabels binnen- en buitenshuis, het aantal aftakkingen binnenshuis (hoe minder aftakkingen, hoe beter)
- Je werkelijke up- en downloadsnelheid én de belasting op het moment dat je een gesprek voert (QoS inschakelen indien mogelijk - dit geeft VOIP-telefonie voorrang op je ander internetverkeer)
- De afstand tot een centrale / wijkverdeler (ADSL(2+), VDSL2) of het aantal gebruikers uit je buurt (Telenet)
- Het volume van je luidspreker op je telefoon (stiller = minder ruis)
- Dikte en materiaal van je muren en plafonds bij draadloze verbindingen
- Faxdetectie uitschakelen (klik) indien je niet faxt via VOIP. Je kan ook 2 nummers nemen, 1 voor telefoneren, 1 voor fax.
- De codec die gebruikt wordt om menselijke spraak te vertalen (kies een betere codec, dit geeft een iets hogere belasting)
- Indien je voipt over pc: een headset (met microfoon en luidspreker(s)) geeft over het algemeen betere resultaten dan losstaande geluidsboxen. Eventueel sluit je een koptelefoon aan op je geluidsboxen en houd je je microfoon apart.
OP REIS
- Vink je uitgaande operatoren op je Fritzbox thuis uit én schakel je antwoordapparaat uit. Inkomende oproepen kan je afleiden naar je voicemail (je krijgt een e-mail met een audioboodschap toegestuurd) of doorsturen naar een of meerdere nummer(s) naar keuze (duurder).
- Indien je je laptop meeneemt en internettoegang hebt op reis: (Installeer en) open op je laptop het belprogramma van (één van) je uitgaande providers. Headset aansluiten en bellen maar. (ook mogelijk met smartphone + wifi en/of 3G, maar daar ga ik niet op in)
- Neem je een gewone gsm mee kan je in je land van bestemming een goedkoop prepaid kaartje kopen en bellen naar het daar lokale inbelnummer van je uitgaande Voipprovider. (niet in alle landen beschikbaar). Hierbij is de pauzetoets 'p' handig (3 keer de * toets snel na mekaar induwen op een Nokia). In je gsm adresboek komt dan bvb 0031587654321p003221234567, dit is lokaal_inbelnummer_voipprovider***nummer_bestemmeling. (deze methode is natuurlijk ook in België zelf toepasbaar)
Je Fritzbox kan je daarnaast ook via internet bereikbaar maken, zo kan je je pas gekochte prepaidnummer instellen als doorstuurnummer. (duurder)
En hij belde nog lang en gelukkig...
EINDE
Ziezo, mijn VOIP verhaal is na talloze wijzigingen, uitbreidingen en verbeteringen af.
Zijn er nog vragen ?
Laatst gewijzigd door guest2803 op 9 januari 2011, 15:06, 6 keer totaal gewijzigd.
-
- Newbie
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 03 jan 2010
- Contacteer:
Re: Goedkoper telefoneren: Voip & Carrier (Pre) Select
Hoe koppel ik een Skype business account aan een bestaande skype account ? (stap per stap aub)
En hun website is vrij onduidelijk over de kosten hiervan!
Zelf gebruik ik winprint-hylafax met weepee maar waar vind ik in godsnaam de Address book Directory die ik moet invullen in de configure client ? het zou onder programma moeten staan maar ik vind geen map winprint-hylafax of andere.
Bestaat de mogelijkheid om mijn faxtoestel te koppelen via VOIP heb een HP Officejet J5700 Series
Hoe zit het nu met de online pbx servers en de voipbusters clonen nog steeds problemen met de freedays ?
Zo niet welke gratis pbx server kan je me aanraden ? ik zit met het probleem dat ik een siemens c450 ip heb en dus mijn inkomende lijn niet kan instellen op dit toestel grrr. hopelijk zie jij een oplossing ?
Als ik nog vragen heb post ik ze,
Alvast bedankt e
En hun website is vrij onduidelijk over de kosten hiervan!
Zelf gebruik ik winprint-hylafax met weepee maar waar vind ik in godsnaam de Address book Directory die ik moet invullen in de configure client ? het zou onder programma moeten staan maar ik vind geen map winprint-hylafax of andere.
Bestaat de mogelijkheid om mijn faxtoestel te koppelen via VOIP heb een HP Officejet J5700 Series
Hoe zit het nu met de online pbx servers en de voipbusters clonen nog steeds problemen met de freedays ?
Zo niet welke gratis pbx server kan je me aanraden ? ik zit met het probleem dat ik een siemens c450 ip heb en dus mijn inkomende lijn niet kan instellen op dit toestel grrr. hopelijk zie jij een oplossing ?
Als ik nog vragen heb post ik ze,
Alvast bedankt e
Re: Goedkoper telefoneren: Voip & Carrier (Pre) Select
Is het mogelijk om via een gsm te bellen en dat toch het nummer van je vaste lijn wordt getoond ?
Re: Goedkoper telefoneren: Voip & Carrier (Pre) Select
Stier schreef:Is het mogelijk om via een gsm te bellen en dat toch het nummer van je vaste lijn wordt getoond ?
Met een smartphone is dit mogelijk.
Re: Goedkoper telefoneren: Voip & Carrier (Pre) Select
Bellen of gebeld worden over Skype via Weepee is gratis.iphone_belgium schreef:Hoe koppel ik een Skype business account aan een bestaande skype account ? (stap per stap aub)
En hun website is vrij onduidelijk over de kosten hiervan!
Je gewone Skype account doorschakelen naar je Business account is gratis.
Je moet geen belkrediet hebben, noch bij Skype, noch bij Weepee.
Je moet geen telefoonnummer hebben, noch bij Weepee, noch bij Skype.
Als bedrijfsnaam vind je desnoods gewoon iets uit, een BTW-nummer is niet verplicht.
WEL moet je een ATA hebben én indien je ook via ander operatoren VOIPt moet je ook belregels kunnen instellen.
suggestie gewone Skype naam: XYZ (dit mag een nieuwe of bestaande account zijn)
suggestie business Skype naam: XYZ_business (de business account moet een volledig NIEUWE account zijn)
Gebruik voor beide hetzelfde e-mailadres en wachtwoord (hoeft niet, maar is het makkelijkst)
1. Download Skype en maak een gewone Skypenaam en wachtwoord aan. Je ontvangt een email met activatielink. Klik op die activatielink.
2. Stel nu de 'Skype manager' in (klik) door je gewone Skypenaam en wachtwoord in te vullen. Hierdoor wordt je beheerder. Klik op die link en ga naar Leden > Leden toevoegen > Bedrijfsaccounts aanmaken. Hiermee maak je een nieuwe Skype business account aan.
Indien je terug inlogt op de Skype manager herken je je gewone account aan het huisje, de business account aan het flatgebouw. Het is niet nodig nog andere contacten aan de Skype manager toe te voegen.
3a. Start Skype op je pc. Log in met je gewone Skypenaam en voeg je business account naam als contact toe. Meld je af.
3b. Log vervolgens in met je business Skypenaam en voeg je gewone account naam als contact toe. Accepteer de uitnodiging. Meld je af.
3c. Log in met je gewone Skypenaam en accepteer de uitnodiging.
3d. Nu heb je de keuze:
- Ofwel vraag je aan al je contactpersonen om je vanaf heden te contacteren op je Business account (en moeten ze je accepteren). Zelf zal je dan ook terug al je contactpersonen moeten opnemen in je Skype Business account.
- Ofwel kan je je gewone Skype account doorschakelen naar je Business account, zo hoef je je contacpersonen geen 2 Skypenamen te geven. Ga in het programma naar Extra > Instellingen > Gesprekken > Gesprekken doorschakelen. Zet een vinkje bij 'Schakel gesprekken door naar' en vul dan je Skype Business naam in. Vervolgens stel je "Gesprekken doorschakelen wanneer ik niet antwoord in ... seconden" in op 1 seconde. Dan klik je op 'opslaan'.
4a. Maak een SIP account aan bij Weepee (klik). Op het einde ontvang je een email met activatielink. Klik op die activatielink.
4b. Log in op je weepee klantenpagina (klik) en ga naar het tabblad 'Informatie', sectie 'Skype'. Vul daar je Skype business accountgegevens in en klik op 'Maak aan'.
4c. Ga nu naar het tabblad 'korte nummers'. In de kolom 'Bestemming' komen al je Skypecontacten voorafgegaan door skype#. Vergeet ook niet je gewone Skypenaam als contact toe te voegen.
5a. Stel je Weepee account gegevens in op je VOIP-telefoon, (modem met) ATA, ...
5b. Indien je ook via andere operatoren VOIPt stel je de volgende belregel(s) in: alle gesprekken die beginnen met 12, 19, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 en 9 verlopen via Weepee.
- Je gewone skypenaam gebruik je om te Skypen op pc. Indien je linkte in stap 3c voer je er nog enkel uitgaande sessies mee op pc.
- Je business skypenaam is altijd online, gelinkt aan Weepee (én ontvang inkomende gesprekken van je gewone Skypenaam indien je linkte in stap 3c). Je logt er dus best niet op pc mee in.
TEST 1: Start Skype op je pc. Log in met je gewone Skypenaam en klik op je business account naam. Je telefoon rinkelt.
TEST 2: Bel je gewone Skypenaam via je VOIP-telefoon. Druk hiervoor het 2-cijferig verkort nummer in (eventueel gevolgd door een #). Skype op je pc geeft aan dat je gebeld wordt. (Indien je linkte in stap 3c is test 2 zinloos)
Laatst gewijzigd door guest2803 op 9 januari 2011, 14:34, 8 keer totaal gewijzigd.
Re: Goedkoper telefoneren: Voip & Carrier (Pre) Select
Daar had ik eigenlijk nog niet aan gedacht. Ik veronderstel dat het dan enkel via wifi gaat ? Het zou gemakkelijk zijn om gewoon met je gsm te bellen en als de mensen je willen terugbellen ze gewoon naar de vaste lijn bellen. Dan kan je op je vaste lijn beslissen wat je doet met de binnenkomende oproepen, doorverbinden naar je gsm of een antwoordapperaat opzetten als je buitenhuis gaat.Wook schreef:Stier schreef:Is het mogelijk om via een gsm te bellen en dat toch het nummer van je vaste lijn wordt getoond ?
Met een smartphone is dit mogelijk.
Re: Goedkoper telefoneren: Voip & Carrier (Pre) Select
Het gaat ook via het mobiel datanetwerk. Wat jij eigenlijk nodig hebt is Google Voice: http://www.google.com/googlevoice/about.html" onclick="window.open(this.href);return false;Stier schreef:Daar had ik eigenlijk nog niet aan gedacht. Ik veronderstel dat het dan enkel via wifi gaat ? Het zou gemakkelijk zijn om gewoon met je gsm te bellen en als de mensen je willen terugbellen ze gewoon naar de vaste lijn bellen. Dan kan je op je vaste lijn beslissen wat je doet met de binnenkomende oproepen, doorverbinden naar je gsm of een antwoordapperaat opzetten als je buitenhuis gaat.Wook schreef:
Met een smartphone is dit mogelijk.
Google voice is voorlopig enkel beschikbaar in de VS maar via een omweg kan je het in België ook doen werken.
Re: Goedkoper telefoneren: Voip & Carrier (Pre) Select
Volg de instellingen op deze webpagina. (klik)iphone_belgium schreef:Zelf gebruik ik winprint-hylafax met weepee maar waar vind ik in godsnaam de Address book Directory die ik moet invullen in de configure client ? het zou onder programma moeten staan maar ik vind geen map winprint-hylafax of andere.
Je moet in de map "program files" zelf een nieuwe map aanmaken met de naam "winprinthylafax"
In die map maak je 2 lege kladblokbestanden aan, de ene noem je "names.txt", de andere noem je "numbers.txt"
Faxnummers die je opslaat wanneer je het programma gebruikt, komen in deze bestanden terecht.
De address Book Directory is dan "C:\Program Files\winprinthylafax" (bij mij is dat de D schijf, zie figuur)
De overige instellingen zijn je e-mailadres en de gegevens die je vindt op je weepee pagina, tabblad informatie > faxsoftware
Opmerking: Winprint hylafax werkt niet (goed) in een 64-bit besturingssysteem. Ik krijg het alvast niet aan de praat op m'n windows 7 64-bit. (ik gebruik dan maar een ander programma, zie enkele posts hierboven)
Laatst gewijzigd door guest2803 op 9 januari 2011, 02:27, 6 keer totaal gewijzigd.
Re: Goedkoper telefoneren: Voip & Carrier (Pre) Select
Dat is in ieder geval iets dat ik in de gaten ga houden. Ik was al een tijdje aan het denken op een Asterisk pbx te maken. Ik heb het niet perse nodig, het zou gewoon zijn om het wat eenvoudiger te maken. Maar dan zie ik op tegen de paradox om een PC ervoor te laten draaien. Ik was dan aan het denken aan het soort PBX in een router maar dat is blijkbaar ook niet zo simpel. De evolutie is dat je dergelijke dingen kan regelen bij een provider maar als oplossingen zoals de firma Escaux biedt zijn me een beetje overkill.Wook schreef: Het gaat ook via het mobiel datanetwerk. Wat jij eigenlijk nodig hebt is Google Voice: http://www.google.com/googlevoice/about.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Google voice is voorlopig enkel beschikbaar in de VS maar via een omweg kan je het in België ook doen werken.
Als Belgacom en consoorten hier niet op gaan reageren dan gaat Google Voice nog de telecommarkt inpikken.