Coöperatieve aandelen zonder koersschommelingen
TIP
Coöperatieve aandelen zonder koersschommelingen
Over ecopower en groenkracht is er op dit forum al wat verteld.
Dit is dé place to be voor de andere coöperatieve aandelen zonder beursnotering.
Ik het zelf eens door de verschillende topics gebladerd en info opgezocht op de desbetreffende sites.
Wase wind: Om hier coöperant te worden, moet je ook bij hun stroom afnemen, en er zijn ook inschrijvingskosten.
Beauvent lijkt me ook interessant, maar je kan er max voor 1750 euro aandelen kopen. Lijkt volgens Stier nogal af te hangen van het rendement van Ecopower.
Dan zijn er nog de Franstalige coöperatieven. Vooral Courantdair maakte een goeie indruk bij mij (ik verstond er tenminste wat van omdat ik de taal naar Nederland kon zetten
).
http://www.courantdair.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.emissions-zero.be" onclick="window.open(this.href);return false; -> blijkt nogal veel te lenen, dus hoger risico?
http://www.clef-europe.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.citipar.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vents-houyet.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Heeft iemand met een van voorgaande ervaring? Aan- of afraders?
Dit is dé place to be voor de andere coöperatieve aandelen zonder beursnotering.
Ik het zelf eens door de verschillende topics gebladerd en info opgezocht op de desbetreffende sites.
Wase wind: Om hier coöperant te worden, moet je ook bij hun stroom afnemen, en er zijn ook inschrijvingskosten.
Beauvent lijkt me ook interessant, maar je kan er max voor 1750 euro aandelen kopen. Lijkt volgens Stier nogal af te hangen van het rendement van Ecopower.
Dan zijn er nog de Franstalige coöperatieven. Vooral Courantdair maakte een goeie indruk bij mij (ik verstond er tenminste wat van omdat ik de taal naar Nederland kon zetten

http://www.courantdair.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.emissions-zero.be" onclick="window.open(this.href);return false; -> blijkt nogal veel te lenen, dus hoger risico?
http://www.clef-europe.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.citipar.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vents-houyet.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Heeft iemand met een van voorgaande ervaring? Aan- of afraders?
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: Coöperatieve aandelen zonder koersschommelingen
Vents-Houyet is een vzw, je kan er geen aandelen van kopen. Vents-Houyet is wel de oprichter van Emissions-Zero. Van de laatste heb ik vorig jaar een aantal aandelen gekocht. Beperkt omdat ik te weinig zicht heb op wat het gaat worden, maar het ziet er allemaal sympathiek uit. Wel lang (enkele maanden) moeten wachten op bevestiging van mijn aankoop. Administratief leek alles nog niet perfect te draaien.
Zowel EZ als courantdair investeren samen met ecopower in nieuwe windmolenparken in Wallonië.
Ik denk niet dat het rendement van Beauvent afhangt van Ecopower. Beauvent verkoopt zijn stroom aan Ecopower. Met rendement heeft dat toch verder niets te zien?
Zowel EZ als courantdair investeren samen met ecopower in nieuwe windmolenparken in Wallonië.
Ik denk niet dat het rendement van Beauvent afhangt van Ecopower. Beauvent verkoopt zijn stroom aan Ecopower. Met rendement heeft dat toch verder niets te zien?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Alterfin ontbreekt nog aan het lijstje. Een matig dividend, maar je krijgt wel belastingsvoordeel op de aandelen.
alterfin,
stond groot positief artikel in de economiebladzijden van De Standaard van gisteren,
is "alternatieve" CVBA die investeert in kleine projecten in het "zuiden" (versta: vooral latijns-amerika),
gaf de laatste jaren dividend van 4 %
is daarenboven sinds kort een erkend ontwikkelingsfonds, wat ervoor zorgt dat je je investering voor 5 % van je belastingen kunt aftrekken (wel begrensd op 290 euro per persoon, wat je bereikt bij een investering van 5800 euro),
je moet dan wel de aandelen 60 maanden houden, anders moet je je belastingsvoordeel pro rata teruggeven
stond groot positief artikel in de economiebladzijden van De Standaard van gisteren,
is "alternatieve" CVBA die investeert in kleine projecten in het "zuiden" (versta: vooral latijns-amerika),
gaf de laatste jaren dividend van 4 %
is daarenboven sinds kort een erkend ontwikkelingsfonds, wat ervoor zorgt dat je je investering voor 5 % van je belastingen kunt aftrekken (wel begrensd op 290 euro per persoon, wat je bereikt bij een investering van 5800 euro),
je moet dan wel de aandelen 60 maanden houden, anders moet je je belastingsvoordeel pro rata teruggeven
Iemand ervaring met courantdair of clef-europe?
Bij Alterfin staat er te lezen "Bij uittreding of bij gedeeltelijke terugname van aandelen krijgt de uittredende of terugnemende vennoot een scheidingsaandeel uitgekeerd. Dit scheidingsaandeel wordt als volgt berekend: het oorspronkelijk gestorte bedrag wordt verminderd met de overgedragen verliezen en vermeerderd met de overgedragen winst. Het scheidingsaandeel kan echter nooit meer bedragen dan het oorspronkelijk gestorte bedrag. In principe wordt het scheidingsaandeel uitbetaald binnen drie maanden na goedkeuring van de eerstvolgende jaarrekening, maar de Raad van Bestuur kan altijd beslissen om vroeger uit te keren. "
Lees ik het verkeerd of bestaat de kans dat je je nominaal bedrag niet terugkrijgt bij het uittreden?
Lees ik het verkeerd of bestaat de kans dat je je nominaal bedrag niet terugkrijgt bij het uittreden?
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
Lijkt mij een redelijk verdoefte deal: er is geen upside -buiten de opgestreken dividenden-, maar de downside draag je volledig !Maarten schreef:Bij Alterfin staat er te lezen "Bij uittreding of bij gedeeltelijke terugname van aandelen krijgt de uittredende of terugnemende vennoot een scheidingsaandeel uitgekeerd. Dit scheidingsaandeel wordt als volgt berekend: het oorspronkelijk gestorte bedrag wordt verminderd met de overgedragen verliezen en vermeerderd met de overgedragen winst. Het scheidingsaandeel kan echter nooit meer bedragen dan het oorspronkelijk gestorte bedrag. In principe wordt het scheidingsaandeel uitbetaald binnen drie maanden na goedkeuring van de eerstvolgende jaarrekening, maar de Raad van Bestuur kan altijd beslissen om vroeger uit te keren. "
Dus je schrijft eigenlijk een gratis call op je aandeel.
dat is bij mijn weten bij alle cooperatieve aandelen zo
Bij bv ecopower krijg je je begininvestering terug. Enkel wanneer ze failliet zouden gaan ben je je geld kwijt. Maar bij Alterfin krijg je niet noodzakelijk je begininvestering terug, het hangt af van hun winst/verlies.josa schreef:dat is bij mijn weten bij alle cooperatieve aandelen zo
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
Dus ben je in een jaar dat alterfin verlies zou draaien dubbel gevogeld, want in zo'n jaar zie ik ze niet direct een dividend uitbetalen.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ecopower levert goedkoop stroom aan zijn aandeelhouders,zegt men.Op het contract zie ik een prijs van 0,18 euro per Kwh.Zit er daar dan B.T.W. in of niet? Op mijn Electrabelfactuur van mei 2010 zie ik dan volgende prijzen:Piekuren 7,30063 c/kwh en Daluren
3,26764 c/kwh.Dit exclusief B.T.W. en kosten van de nettarieven en een paar andere ,mindere, toeslagen.Zie ik dan iets over het hoofd of heb ik wat verkeerd voor?
3,26764 c/kwh.Dit exclusief B.T.W. en kosten van de nettarieven en een paar andere ,mindere, toeslagen.Zie ik dan iets over het hoofd of heb ik wat verkeerd voor?
Als je al die bijkomende zaken optelt, dan blijkt dit vaak meer dan de basisprijs van de elektriciteitsmaatschappij.Potril Defer schreef:... en kosten van de nettarieven en een paar andere, mindere, toeslagen...
0,18 euro per kW lijkt me vrij hoog. Ik kwam bij de afrekening vorig jaar april bij Nuon aan gemiddeld 0,155 euro per kW (totale factuur gedeeld door aantal kW), BTW en alle kosten inbegrepen.
zwembad schreef:Als je al die bijkomende zaken optelt, dan blijkt dit vaak meer dan de basisprijs van de elektriciteitsmaatschappij.Potril Defer schreef:... en kosten van de nettarieven en een paar andere, mindere, toeslagen...
0,18 euro per kW lijkt me vrij hoog. Ik kwam bij de afrekening vorig jaar april bij Nuon aan gemiddeld 0,155 euro per kW (totale factuur gedeeld door aantal kW), BTW en alle kosten inbegrepen.
allee de eerste die kan staven dat Nuon goedkoper is

- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
In de 0,18 die hier vernoemd wordt zit bij Ecopower dan ook werkelijk alles al mee in verrekend (dus ja ook abonnementsgeld of vaste vergoeding of hoe je dat wil noemen, nettarieven, toeslagen, én BTW)zwembad schreef:Als je al die bijkomende zaken optelt, dan blijkt dit vaak meer dan de basisprijs van de elektriciteitsmaatschappij.Potril Defer schreef:... en kosten van de nettarieven en een paar andere, mindere, toeslagen...
Zou me zeer sterk verbazen dat je bij Nuon of sterker nog bij Electrabel een betere deal kan doen voor een normaal verbruik.
Ik ben in 2004 overgeschakeld van Electrabel naar Nuon. Ik heb ELK jaar op de site van de VREG gecontroleerd op basis van mijn werkelijk verbruik welke de beste/goedkoopste leverancier was, en Nuon was voor mij elk jaar goedkoper dan Electrabel, hoewel niet Nuon zeker niet de goedkoopste was. Ik heb een dubbele teller (dag- en nachttarief). Ik heb 2 of 3 jaar de formule WeekendPlus gehad. Ik ben vorig jaar overgeschakeld naar Comfort 3 jaar, elektriciteitstarieven voor 3 jaar bevroren. Nogal wat mensen verklaarden me gek, maar als ik nu zie dat de tarieven weer vlot aan het stijgen zijn (en nog verder zullen stijgen wegens sterk stijgende olieprijzen) dan denk ik dat ik ook hier weer een goede zaak aan gedaan heb.burcht1 schreef:allee de eerste die kan staven dat Nuon goedkoper is?