Huis kopen: hoeveel reserve?
TIP
-
- VIP member
- Contacteer:
Re: Huis kopen: hoeveel reserve?
Over geld en seks wordt het meeste gelogen. In beide richtingenMeOnline schreef:Oei, sorry. Maar dat is wat ik zo hoor bij mijn leeftijdgenoten...

Dan heb ik me vergistFrisse Freddy schreef:Over geld en seks wordt het meeste gelogen. In beide richtingenMeOnline schreef:Oei, sorry. Maar dat is wat ik zo hoor bij mijn leeftijdgenoten...

We moeten hard genoeg werken voor onze centjes

Ik blijf volhouden dat een lening op 30 jaar er over is, straks 50 jaar, en de kinderen moeten meeafbetalen voor een huis dat vervallen is. De banken zullen wel blij zijn.
In Amerika hebben ze een raar systeem van hyptocaire leningen. Daar is de lening gewoon aan het huis gekoppeld.
Als je je lening bv in het begin niet kan terugbetalen, dan verlaat je gewoon zonder boe of ba het huis en het boeltje is voor jou opgelost.
Misschien dat ze daar dan een paar daklozen in dat huis zouden kunnnen steken - met bescherming tegen schuldeisers natuurlijk.
Als je je lening bv in het begin niet kan terugbetalen, dan verlaat je gewoon zonder boe of ba het huis en het boeltje is voor jou opgelost.
Misschien dat ze daar dan een paar daklozen in dat huis zouden kunnnen steken - met bescherming tegen schuldeisers natuurlijk.
Tja, zo is het nu eenmaal. Het enige wat we kunnen doen is een deflatoir beleid voeren maar daar denk ik zijn weinig Belgen in geïnteresseerd. Dat zou betekenen dat hun "kot" minder waard wordt. Op 30 jaar lenen is voor veel jongen spijtig genoeg (mij inclusief) een noodzaak. Anders kunnen ze niet genoeg geld op tafel leggen voor een kwaliteitsvolle woning. Zeker in Antwerpen stijgen de prijzen fenomenaal. Je moet nu kopen tegen 30 jaar, anders bestaat de kans dat je zelfs met een 30 jarige lening er niet komt.rob schreef:Ik blijf volhouden dat een lening op 30 jaar er over is, straks 50 jaar, en de kinderen moeten meeafbetalen voor een huis dat vervallen is. De banken zullen wel blij zijn.
Een vriend van mij werkt bij Immotheker, ik heb eens informeel met hem gepraat. Had vooropgesteld een lening te nemen op 20 jaar, en liefst minder. Dat heeft hij mij snel uit het hoofd weten te praten, want door het belastingvoordeel doen we een enorm voordeel door op 30 jaar te lenen, ook al kunnen we dat qua afbetalingen perfect op 20 of zelfs minder.
Je bedoelt het voordeel voor hem? Het zogenaamde belastingsvoordeel kan je ook opvullen door aan lange termijnsparen te doen. Dit potje is fiscaal aftrekbaar als je geen aftrek hebt voor enige eigen woning. De aftrek is iets lager (30-40% ipv 50%) en je bent natuurlijk wel aan het sparen ipv geld aan intrest uit te geven.Zonnekind schreef:Een vriend van mij werkt bij Immotheker, ik heb eens informeel met hem gepraat. Had vooropgesteld een lening te nemen op 20 jaar, en liefst minder. Dat heeft hij mij snel uit het hoofd weten te praten, want door het belastingvoordeel doen we een enorm voordeel door op 30 jaar te lenen, ook al kunnen we dat qua afbetalingen perfect op 20 of zelfs minder.
Hypotheekaftrek van woonkrediet 2011, bij enige en eigen woning
Basisaftrek: 2.120 euro (2.080 euro)
Verhoogde aftrek eerste 10 jaar: 710 euro (690 euro)
Verhoging 3 of meer kinderen ten laste: 70 euro (70 euro)
Uit: http://netto.tijd.be/geld_en_gezin/bela ... 4-1624.art" onclick="window.open(this.href);return false;
Een vraagske: Als je in 2011 start met je woonkrediet krijg je dan 50% terug van (2120 Euro + 710 Euro) 2830 Euro = 1415 Euro?
Uit: http://netto.tijd.be/geld_en_gezin/bela ... 4-1624.art" onclick="window.open(this.href);return false;
Een vraagske: Als je in 2011 start met je woonkrediet krijg je dan 50% terug van (2120 Euro + 710 Euro) 2830 Euro = 1415 Euro?
hoe bedoel je, 50 %?Tope schreef:Hypotheekaftrek van woonkrediet 2011, bij enige en eigen woning
je kunt het bedrag inbrengen dat je in 2011 aan je bank hebt afgelost (kapitaal+intrest+ eventueel schuldsaldo), en dit voor maximaal 2830 euro,
ps: dat wil dus helemaal niet zeggen dat je dat geld terugkrijgt, het word gewoon afgetrokken van je belastbaar inkomen
in praktijk wil dat meestal zeggen dat je ongeveer de helft van dat bedrag (dus ongeveer 1400 euro) minder belasting zult betalen,
heb je met 2 de lening afgesloten, dan kan elke partner tot max 2830 euro inbrengen, natuurlijk weer op voorwaarde dat je minstens zoveel afgelost hebt aan de bank,
Bij leningen is er maar 1 gulden regel: leen zo weinig mogelijk op zo kort mogelijke tijd.Zonnekind schreef:Een vriend van mij werkt bij Immotheker, ik heb eens informeel met hem gepraat. Had vooropgesteld een lening te nemen op 20 jaar, en liefst minder. Dat heeft hij mij snel uit het hoofd weten te praten, want door het belastingvoordeel doen we een enorm voordeel door op 30 jaar te lenen, ook al kunnen we dat qua afbetalingen perfect op 20 of zelfs minder.
Trouwens, op 30 jaar kunnen de politiekers nog veel veranderingen doorvoeren aan de belastingen.
Ik wist niet dat er nog mensen waren die liever langer dan nodig intresten op leningen betalen. Zelfs met belastingsvoordeel blijft er een netto te financieren saldo. Tenzij je natuurlijk een enorm rendement krijgt op je ontleende geld, maar dat is mi geen sinecure.
-
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad. Vreemde "vriend" 

Mijn advies is ook zo kort mogelijk lenen om uw ontleningsbank zo vlug mogelijk vaarwel te kunnen zeggen. Negotieer eventueel ook uw wederbeleggingsvergoeding eruit... dit kan... ik deed het ook.
Na een 10 tal jaar je lening te hebben betaald reageer je zowieso héél anders...
Een bank is nodig voor je lening, doch neem er zo vlug mogelijk afscheid van...
Na een 10 tal jaar je lening te hebben betaald reageer je zowieso héél anders...
Een bank is nodig voor je lening, doch neem er zo vlug mogelijk afscheid van...
Even mijn vriend verdedigen, hij heeft wel degelijk gelijk, mijns inziens. Het gaat er tenslotte om na pakweg 30 jaar zelf zoveel mogelijk kapitaal opgebouwd te hebben, of de bank daarvoor meer/minder intrest krijgt, doet niet ter zake.
Het is op dit moment zo dat je door het belastingvoordeel van een bruto intrest van 4.5% een netto intrest van pakweg 1.5% kunt maken, een rendement dat je met een goede spaarrekening in crisistijd zelfs overtreft. Daarom is het beter op 30 dan 20 dan 10 jaar te lenen. Natuurlijk valt na 10 jaar een stuk van het belastingvoordeel weg, dan is een gedeeltelijke terugbetaling van het ontleende bedrag aan de orde. Bovendien zorgt langer lenen ervoor dat de maandlasten in de aanvangsfase van de lening lager zijn, wat veel jonge koppels goed uitkomt (een lening van 135000 euro terugbetalen op 10 jaar kunnen wij niet, 20 of 30 daarentegen wel).
Dit is natuurlijk ervan uitgaand dat het systeem van belastingsvoordelen niet verandert.
Het is op dit moment zo dat je door het belastingvoordeel van een bruto intrest van 4.5% een netto intrest van pakweg 1.5% kunt maken, een rendement dat je met een goede spaarrekening in crisistijd zelfs overtreft. Daarom is het beter op 30 dan 20 dan 10 jaar te lenen. Natuurlijk valt na 10 jaar een stuk van het belastingvoordeel weg, dan is een gedeeltelijke terugbetaling van het ontleende bedrag aan de orde. Bovendien zorgt langer lenen ervoor dat de maandlasten in de aanvangsfase van de lening lager zijn, wat veel jonge koppels goed uitkomt (een lening van 135000 euro terugbetalen op 10 jaar kunnen wij niet, 20 of 30 daarentegen wel).
Dit is natuurlijk ervan uitgaand dat het systeem van belastingsvoordelen niet verandert.
De premie van de schuldsaldoverzekering voor 30 jaar zal wel een heel pak hoger liggen die eentje van 20 jaar.
Als de lening op 2 hoofden staat, is het misschien mogelijk om de maximale kapitaalsaflossing er reeds op 20 jaar ipv op 30 jaar uit te halen.
Op 20 jaar kan je ongeveer 100 000 euro fiscaal aftrekken. Er bestaan ook leningen met constante kapitaalsaflossing, zodat je reeds vanaf het begin dat maximale aftrek kan doen. Of als je niet aan de maximum aftrek geraakt, kan je vrijwillig extra kapitaalsaflossingen doen.
Een jaartje geleden heb ik op spaargids ergens gelezen dat het niet altijd voordeliger is om een hypolening aan te gaan, soms kan het voordeliger zijn als je het geld van je ouders bv. krijgt dan toch geen lening aan te gaan.
In casu was het de dochter van een bankdirecteur zelf, ik veronderstel dat die min of meer echt wel weten wat het voordeligste kan zijn.
Beide stellingen blijven met cijfervoorbeelden om de een of andere reden altijd verdedigbaar ( 20 jaar, 30 jaar of zelfs geen lening )
Als de lening op 2 hoofden staat, is het misschien mogelijk om de maximale kapitaalsaflossing er reeds op 20 jaar ipv op 30 jaar uit te halen.
Op 20 jaar kan je ongeveer 100 000 euro fiscaal aftrekken. Er bestaan ook leningen met constante kapitaalsaflossing, zodat je reeds vanaf het begin dat maximale aftrek kan doen. Of als je niet aan de maximum aftrek geraakt, kan je vrijwillig extra kapitaalsaflossingen doen.
Een jaartje geleden heb ik op spaargids ergens gelezen dat het niet altijd voordeliger is om een hypolening aan te gaan, soms kan het voordeliger zijn als je het geld van je ouders bv. krijgt dan toch geen lening aan te gaan.
In casu was het de dochter van een bankdirecteur zelf, ik veronderstel dat die min of meer echt wel weten wat het voordeligste kan zijn.
Beide stellingen blijven met cijfervoorbeelden om de een of andere reden altijd verdedigbaar ( 20 jaar, 30 jaar of zelfs geen lening )