Begroting 2011 door regering lopende zaken
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
Begroting 2011 door regering lopende zaken
De begrotingsopmaak 2011 kan beginnen. Misschien een leuk plan om hier wat ideeen te lanceren om onze vrienden uit "de regering in lopende zaken" een handje te helpen.
Ik probeer alvast het goede voorbeeld te geven: mijn pleidooi voor de afschaffing van de schandalige fiscale behandeling van bedrijfswagens heb ik hier en weekje geleden al in een ander topic geplaatst. Maar misschien best nog even resumeren: het is m.i. een schande dat honderdduizenden bedienden in dit land een bedrijfswagen krijgen enkel en alleen omdat dit een quasi onbelast voordeel in natura is (ik bedoel dus: ze krijgen hem niet noodzakelijk omdat ze op klantenbezoek moeten of vertegenwoordiger zijn ofzo, enkel het fiscale voordeel is in vele gevallen doorslaggevend). In een tijdperk dat alle moeite van de wereld gedaan wordt om CO2 uitstoot te verlagen kan deze fiscale behandeling voor mij niet door de beugel, temeer omdat er aan het gros van die wagens ook nog eens een gratis tankkaart plakt, je wordt dus absoluut financieel niet gestimuleerd om de wagen eens wat vaker te laten staan, integendeel.
Jaarlijkse kost van de bedrijfswagens aan de begroting :4 miljard euro.
Dus: afschaffen die handel, maar vermits dat dit waarschijnlijk te drastisch is kan ik ook wel leven met een ingrijpende bijsturing ervan.
Zijn er nog andere suggesties bij de spaargidsers ? Alles welkom.
Ik probeer alvast het goede voorbeeld te geven: mijn pleidooi voor de afschaffing van de schandalige fiscale behandeling van bedrijfswagens heb ik hier en weekje geleden al in een ander topic geplaatst. Maar misschien best nog even resumeren: het is m.i. een schande dat honderdduizenden bedienden in dit land een bedrijfswagen krijgen enkel en alleen omdat dit een quasi onbelast voordeel in natura is (ik bedoel dus: ze krijgen hem niet noodzakelijk omdat ze op klantenbezoek moeten of vertegenwoordiger zijn ofzo, enkel het fiscale voordeel is in vele gevallen doorslaggevend). In een tijdperk dat alle moeite van de wereld gedaan wordt om CO2 uitstoot te verlagen kan deze fiscale behandeling voor mij niet door de beugel, temeer omdat er aan het gros van die wagens ook nog eens een gratis tankkaart plakt, je wordt dus absoluut financieel niet gestimuleerd om de wagen eens wat vaker te laten staan, integendeel.
Jaarlijkse kost van de bedrijfswagens aan de begroting :4 miljard euro.
Dus: afschaffen die handel, maar vermits dat dit waarschijnlijk te drastisch is kan ik ook wel leven met een ingrijpende bijsturing ervan.
Zijn er nog andere suggesties bij de spaargidsers ? Alles welkom.
Re: Begroting 2011 door regering lopende zaken
-maaltijdcheques zijn ook onbelast, maar een veelvoud van de werkende mensen ontvangen zo 'n cheques tegenover slechts 300 000 mensen die een bedrijfswagen van hun baas hebben ( onbelaste dienstencheques misschien beter nog laten bestaan ).
-Een belasting ten laste van het persoonlijk loon van de verkozenen des volks leggen, voor elke dag dat zij langer dan een voorafbepaalde termijn de boel laten aanslepen ( zonder een regering te vormen dus )
-belastbaar maken van de dotaties aan de koninklijke familie.
-Vakbonden rechtspersonlijkheid geven en hen ook belastingen laten betalen
-afschaffen van de overheidsteun aan de spoorwegvakbond, dan gaan er misschien wat minder stakingen zijn
- afschaffing van de ingewikkelde getrouwheidspremie ( en gewoon zoals in het buitenland alles veel eenvoudiger )
-discriminatie tussen het vrijsgesteld bedrag van rv ( 1730 of 1730 x 2 ) afschaffen omdat dit de buitenlandse spaarders benadeelt
( er zou reeds een klacht bij een europees hof zijn ingediend daarover ) resultaat geen vrijstelling rv meer
Natuurlijk dat ik een aantal van die maatregelen NIET graag zou hebben
-Een belasting ten laste van het persoonlijk loon van de verkozenen des volks leggen, voor elke dag dat zij langer dan een voorafbepaalde termijn de boel laten aanslepen ( zonder een regering te vormen dus )
-belastbaar maken van de dotaties aan de koninklijke familie.
-Vakbonden rechtspersonlijkheid geven en hen ook belastingen laten betalen
-afschaffen van de overheidsteun aan de spoorwegvakbond, dan gaan er misschien wat minder stakingen zijn
- afschaffing van de ingewikkelde getrouwheidspremie ( en gewoon zoals in het buitenland alles veel eenvoudiger )
-discriminatie tussen het vrijsgesteld bedrag van rv ( 1730 of 1730 x 2 ) afschaffen omdat dit de buitenlandse spaarders benadeelt
( er zou reeds een klacht bij een europees hof zijn ingediend daarover ) resultaat geen vrijstelling rv meer
Natuurlijk dat ik een aantal van die maatregelen NIET graag zou hebben
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Het RIZIV onder handen nemen !
Honderden miljoenen kunnen bespaard worden , en de kwaliteit van de gezondheidszorg kan daardoor 100% gelijk blijven met wat ze nu is !
Vele orthopedische produkten worden terugbetaald door het RIZIV aan woekerprijzen (500% winst is geen uitzondering !!)
DRINGEND aan te passen die tarieven !
Wat doet men nu : ipv de terugbetaling drastisch terug te schroeven tot 1/2 of 1/4 , gaat men nu nog meer terugbetalen (indexaanpassingen !)
Honderden miljoenen kunnen bespaard worden , en de kwaliteit van de gezondheidszorg kan daardoor 100% gelijk blijven met wat ze nu is !
Vele orthopedische produkten worden terugbetaald door het RIZIV aan woekerprijzen (500% winst is geen uitzondering !!)
DRINGEND aan te passen die tarieven !
Wat doet men nu : ipv de terugbetaling drastisch terug te schroeven tot 1/2 of 1/4 , gaat men nu nog meer terugbetalen (indexaanpassingen !)
-
- VIP member
- Contacteer:
Kindergeld maximaal voor 2 kinderen
Afschaffen tijdskrediet gesponsord door de RVA. Wie er zelf voor kiest 1/2 of 4/5 te werken moet daar niet voor betaald worden.
Verbod om uitkeringen getrokken door allochtonen, over te maken naar het buitenland.
Afschaffen tijdskrediet gesponsord door de RVA. Wie er zelf voor kiest 1/2 of 4/5 te werken moet daar niet voor betaald worden.
Verbod om uitkeringen getrokken door allochtonen, over te maken naar het buitenland.
Laatst gewijzigd door Frisse Freddy op 10 januari 2011, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
Afschaffing van de maaltijdcheques vind ik ook een goed plan, dat is een hoop administratieve ellende.paul schreef:-maaltijdcheques zijn ook onbelast, maar een veelvoud van de werkende mensen ontvangen zo 'n cheques tegenover slechts 300 000 mensen die een bedrijfswagen van hun baas hebben
Maar de vergelijking gaat m.i. niet helemaal op, je cijfers kloppen volgens mij niet: er zijn niet "slechts" 300k bedienden die een wagen als extra op het loon krijgen, maar bijna dubbel zoveel (cijfers 2010, artikel in Vacature vorig weekend) En er valt minder te rapen: als ik zo naar het top 10 lijstje van de bedrijfswagens kijk, zie ik dat het gemiddelde "voordeel in natura" toch dicht bij de 1000 euro per werknemer moet liggen (als je de tankkaart meetelt uiteraard). Maaltijdcheques gaat over 120 euro maandelijks in het beste geval.
Voor alle duidelijkheid, en voor er pek en veren arriveren: ik wil geen pleidooi houden voor de facto hogere belasting op arbeid, het vrijgekomen geld zou moeten dienen om deels de begroting te laten kloppen , en deels IEDERE werknemer wat meer netto te bezorgen.
Indexering herzien.Iemand met een loon van 2500€ heeft meer voordeel dan iemand van 1250€ terwijl het leven even duur word voor beiden.
Notionele intrestafrek afschaffen?
Ecocheques & maaltijdcheques afschaffen?
Ecocheques & maaltijdcheques afschaffen?
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
-
- VIP member
- Contacteer:
Zou ik niet doen, want dan wordt het verschil tussen werken en doppen nog kleiner. Vooral voor de laagste nettolonen (1200-1300 euro) maakt een maaltijdcheque een groot verschil.Vaganzza schreef:Ecocheques & maaltijdcheques afschaffen?
Een aparte belastingvrije som voor werkende mensen (die dan hoger is dan de belastingvrije som voor leefloners)?
-
- VIP member
- Contacteer:
Spijtig genoeg komen ze geld TEKORT. Ik denk niet dat men zich aan cadeautjes mag verwachten zoals sommigen blijkbaar hopen.
-
- VIP member
- Contacteer:
Ze kunnen misschien al de federale jobkorting (10 euro/netto) maand afschaffen, want hoe geloofwaardig is dat eigenlijk?
Pas op, ik krijg ze ook graag en ik gun het iedereen, maar ze geven ons 10 euro en ze zullen er ons 50 weer afpakken (en aan de asielzoekers geven oa..)
Pas op, ik krijg ze ook graag en ik gun het iedereen, maar ze geven ons 10 euro en ze zullen er ons 50 weer afpakken (en aan de asielzoekers geven oa..)
Als je het op mijn post hebt, als dat in combinatie is met de afbouw van de maaltijd- en ecocheques dan zal dat geen kostelijke zaak wel. Wel een vereenvoudiging qua administratie.paul schreef:Spijtig genoeg komen ze geld TEKORT. Ik denk niet dat men zich aan cadeautjes mag verwachten zoals sommigen blijkbaar hopen.
- Onroerende voorheffing verhogen naar 25%.
- Afschaffing perequatie.
- Afschaffing loonindex overheid.
- Besparing op VAF. De duurste Belgische film ooit heeft veel subsidies gehad zéro kijkers gehad in de Nederlandse cinema. Studio 100 maakt films zonder subsidie en die halen meer kijkers in het buitenland.
- Besparing uitgaven ontwikkelingshulp & NGO's.
- Afschaffing perequatie.
- Afschaffing loonindex overheid.
- Besparing op VAF. De duurste Belgische film ooit heeft veel subsidies gehad zéro kijkers gehad in de Nederlandse cinema. Studio 100 maakt films zonder subsidie en die halen meer kijkers in het buitenland.
- Besparing uitgaven ontwikkelingshulp & NGO's.
Laatst gewijzigd door Stier op 10 januari 2011, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- VIP member
- Contacteer:
Besparing op cultuur in het algemeen. Cultuur moet zelfbedruipend zijn. Men wou door de cultuursubsidies de drempel verlagen, maar dat is m.i. mislukt. Wie naar cultuur gaat, wil daar wel voor betalen.Stier schreef:.
- Besparing op VAF. De duurste Belgische film ooit heeft veel subsidies gehad zéro kijkers gehad in de Nederlands cinéma. Studio 100 maakt films zonder subsidie en die halen meer kijkers in het buitenland.
Ik wil er niet voor betalen, dus ga ik ook niet.