Pensioen & Hypotheek combineren
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Pensioen & Hypotheek combineren
Hi
Ik heb momenteel een hypotheek lopen, hierdoor kan ik de korf van m'n tak 21 niet vullen met een levensverzekering.
Maar daarnaast wil ik ook optimaal voor m'n pensioen sparen + belastingen aftrekken... Hiervoor zie ik volgende producten beschikbaar:
- levensverzekering (tak 21) - 2120 euro inleg per jaar mogelijk
- pensioenspaarfonds (tak 23) - 880 euro inleg per jaar mogelijk
- pensioenspaarverzekering (tak 21) - 870 euro inleg per jaar mogelijk
Door m'n hypotheek kan ik dus geen gebruik meer maken van de eerste optie, maar kan ik een pensioenspaarfonds, pensioenspaarverzekering & hypotheek aftrek combineren? Of is hier ook een overlap (zoals bij de levensverzekering)?
Alvast bedankt
Niels
Ik heb momenteel een hypotheek lopen, hierdoor kan ik de korf van m'n tak 21 niet vullen met een levensverzekering.
Maar daarnaast wil ik ook optimaal voor m'n pensioen sparen + belastingen aftrekken... Hiervoor zie ik volgende producten beschikbaar:
- levensverzekering (tak 21) - 2120 euro inleg per jaar mogelijk
- pensioenspaarfonds (tak 23) - 880 euro inleg per jaar mogelijk
- pensioenspaarverzekering (tak 21) - 870 euro inleg per jaar mogelijk
Door m'n hypotheek kan ik dus geen gebruik meer maken van de eerste optie, maar kan ik een pensioenspaarfonds, pensioenspaarverzekering & hypotheek aftrek combineren? Of is hier ook een overlap (zoals bij de levensverzekering)?
Alvast bedankt
Niels
Re: Pensioen & Hypotheek combineren
pensioensparen en hypotheek zijn twee verschillende 'vakjes' in de aagifte dus daar is geen probleem.
Je kan wel geen twee pensioenformules per jaar aftrekken. Slechts één van beiden is jaarlijks aftrekbaar, je moet dus kiezen voor de verzekering of het fonds. Bedrag is hetzelfde, 880 euro voor 2011.
Je kan wel geen twee pensioenformules per jaar aftrekken. Slechts één van beiden is jaarlijks aftrekbaar, je moet dus kiezen voor de verzekering of het fonds. Bedrag is hetzelfde, 880 euro voor 2011.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Pensioen & Hypotheek combineren
Zoals ook beschreven in https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... -2011.html
880 EUR voor pensioensparen
Pensioensparen behoort tot de beste keuzes die u kunt maken. U kunt in 2011 tot 880 EUR per partner opzijzetten voor pensioensparen.
Zie voor keuzes https://www.spaargids.be/sparen/filter_ ... Itemid=141
en
2.120 EUR voor langetermijnsparen
of
2.120 EUR + 710 EUR voor de Woonbonus
880 EUR voor pensioensparen
Pensioensparen behoort tot de beste keuzes die u kunt maken. U kunt in 2011 tot 880 EUR per partner opzijzetten voor pensioensparen.
Zie voor keuzes https://www.spaargids.be/sparen/filter_ ... Itemid=141
en
2.120 EUR voor langetermijnsparen
of
2.120 EUR + 710 EUR voor de Woonbonus