pensioensparen stoppen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
pensioensparen stoppen
Ik doe reeds een jaar of 6 aan pensioensparen met 6% instapkosten en ik ben deze hoge kosten nu beu. De relatie met die makelaar is ook al een tijdje verzuurd. Ik heb ergens anders 2% instapkosten kunnen bedingen en nu heb ik naar mijn huidige makelaar gebeld om te vragen of hij de instapkosten wil verlagen of dat ik stop met storten bij hem. Hij wil de kosten echter niet verlagen. Nu ben ik van plan om gewoon niet meer te storten bij hem en dus nog ergens anders aan pensioensparen te gaan doen.
Mijn vraag: zijn daar op enige manier nadelen aan verbonden (ik weet dat ik slechts 1 kan inbrengen in de belastingen) ?
Mijn vraag: zijn daar op enige manier nadelen aan verbonden (ik weet dat ik slechts 1 kan inbrengen in de belastingen) ?
Re: pensioensparen stoppen
Tis te zien bij welke maatschappij je aan pensioensparen doet. Bij sommige moet je minimum zoveel storten om winstdeelname te krijgen. bvb bij Generali.Nightwolf schreef:Ik doe reeds een jaar of 6 aan pensioensparen met 6% instapkosten en ik ben deze hoge kosten nu beu. De relatie met die makelaar is ook al een tijdje verzuurd. Ik heb ergens anders 2% instapkosten kunnen bedingen en nu heb ik naar mijn huidige makelaar gebeld om te vragen of hij de instapkosten wil verlagen of dat ik stop met storten bij hem. Hij wil de kosten echter niet verlagen. Nu ben ik van plan om gewoon niet meer te storten bij hem en dus nog ergens anders aan pensioensparen te gaan doen.
Anders geen nadelen, gewoon zorgen dat je niet in hetzelfde jaar bij twee verschillende maatschappijen aan pensioensparen doet.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je kan bij je nieuwe makelaar eventueel vragen om het contract over te nemen zolang het product identiek is. Je kan niet pensioenspaarverzekering naar pensioen (aandeel) fonds overzetten.Nightwolf schreef:Ik doe reeds een jaar of 6 aan pensioensparen met 6% instapkosten en ik ben deze hoge kosten nu beu. De relatie met die makelaar is ook al een tijdje verzuurd. Ik heb ergens anders 2% instapkosten kunnen bedingen en nu heb ik naar mijn huidige makelaar gebeld om te vragen of hij de instapkosten wil verlagen of dat ik stop met storten bij hem. Hij wil de kosten echter niet verlagen. Nu ben ik van plan om gewoon niet meer te storten bij hem en dus nog ergens anders aan pensioensparen te gaan doen.
Betreft het een pensioenspaarfonds of een pensioenspaarverzekering.Nightwolf schreef:Ik doe reeds een jaar of 6 aan pensioensparen met 6% instapkosten en ik ben deze hoge kosten nu beu. De relatie met die makelaar is ook al een tijdje verzuurd. Ik heb ergens anders 2% instapkosten kunnen bedingen en nu heb ik naar mijn huidige makelaar gebeld om te vragen of hij de instapkosten wil verlagen of dat ik stop met storten bij hem. Hij wil de kosten echter niet verlagen. Nu ben ik van plan om gewoon niet meer te storten bij hem en dus nog ergens anders aan pensioensparen te gaan doen.
Als het een pensioenspaarfonds is die je hebt en je wilt een ander pensioenspaarfonds openen kan je het saldo van de eerste normaal gewoon via je nieuwe makelaar laten overzetten naar je nieuw te openen.
Met 6 % instapkosten spreek je vermoedelijk over een pensioenspaarrekening. Deze kan naar ik dacht niet worden overgezet naar een andere pensioenspaarrekening. Je moet gewoon even kijken of je na de 6 jaar stortingen die je al hebt gedaan aan al de voorwaarden hebt voldaan om gewoon te stoppen ermee, je laat ze dan verder lopen tot je de pensioenleeftijd hebt bereikt en opent nu gewoon een nieuwe.
Gebruik even de zoekfunctie op de site en je zult al veel terugvinden daarover. Google even met " regels pensioensparen ".
Het betreft een pensioenspaarverzekering, en overzetten is inderdaad niet mogelijk. Dat heb ik reeds gevraagd. De enige optie is om het storten stop te zetten. Ik denk dat er aan de voorwaarden voldaan is aangezien ik 6 jaar het maximumbedrag heb gespaard en er een dikke 5000 euro moet opstaan (voor winstdeelname moet er 4950 opstaan, dus dat zal net ok zijn).
Kan ik gewoon mijn domiciliëring opzeggen of moet ik schriftelijk melden dat ik stop met storten? (de informatie die ik op papier staan heb is heel beperkt en om mijn makelaar te bellen om bijkomende info heb ik niet zoveel zin in. Ik heb systematisch al mijn dingen bij hem weggehaald en die pensioenspaarverzekering is het enige wat ik er nog heb. Vandaar dat deze niet bereid is om veel info te geven of toegevingen te doen)
Het enige nadeel dat ikzelf zie is dat men 2 keer vaste (beheers)kosten heeft als men 2 pensioenspaarverzekeringen heeft.
Kan ik gewoon mijn domiciliëring opzeggen of moet ik schriftelijk melden dat ik stop met storten? (de informatie die ik op papier staan heb is heel beperkt en om mijn makelaar te bellen om bijkomende info heb ik niet zoveel zin in. Ik heb systematisch al mijn dingen bij hem weggehaald en die pensioenspaarverzekering is het enige wat ik er nog heb. Vandaar dat deze niet bereid is om veel info te geven of toegevingen te doen)
Het enige nadeel dat ikzelf zie is dat men 2 keer vaste (beheers)kosten heeft als men 2 pensioenspaarverzekeringen heeft.
Gewoon de domiciliëring opzeggen is voldoende, dat u niet meer stort moet u niet melden.Nightwolf schreef:Het betreft een pensioenspaarverzekering, en overzetten is inderdaad niet mogelijk. Dat heb ik reeds gevraagd. De enige optie is om het storten stop te zetten. Ik denk dat er aan de voorwaarden voldaan is aangezien ik 6 jaar het maximumbedrag heb gespaard en er een dikke 5000 euro moet opstaan (voor winstdeelname moet er 4950 opstaan, dus dat zal net ok zijn).
Als u via internet zoekt op de juiste pensioenspaarverzekering en/of maatschappij moet u zeker de juiste beheerskosten kunnen terugvinden.
Makelaars werken bijna steeds voor meerdere maatschappijen. U kunt dus wel degelijk u pensioenspaarverzekering onderbrengen bij een andere makelaar als u dit wenst.
Meestal kunt u via internet ook de makelaars terugvinden die in uw omgeving in aanmerking komen voor een bepaald produkt.