Electriciteit veranderen. Vast / Variabel
Re: Electriciteit veranderen. Vast / Variabel
en stel nu dat ik na 2jaar opnieuw overschakel naar een nieuwe leverancier, wat gebeurt er met mijn aandeel?
U moet de aandelen 6 jaar in bezit houden.Dan kan men ze terug opvragen.Indien niet opgevraagd worden ze automatisch terug verlengd voor 6 jaar.MeOnline schreef:en stel nu dat ik na 2jaar opnieuw overschakel naar een nieuwe leverancier, wat gebeurt er met mijn aandeel?
Dan kan je je aandeel, tenminste als het er eentje is terug krijgen omdat 1 aandeel hebben aanzien wordt dat je dit hebt omdat dit een voorwaarde voor stroom af te nemen is. Heb je er meerdere dan zullen deze blijven staan tot de periode van 6 jaar voorbij is, als je op tijd hebt gemeld dat je ze terug wil. En om dat niet te vergeten kan je dat al vroeger melden en dan wordt dit voor jou bijgehouden maar met het respecteren van de termijn van 6 jaar.
Update 14u15.
Mijn berekening hield geen rekening met de gratis elektriciteit, opgemerkt door keppe. De verkeerde cijfers in deze topic heb ik dus verwijderd om geen verwarring te laten ontstaan. Mijn eigen berekening komt verder in een nieuw antwoord.
Mijn berekening hield geen rekening met de gratis elektriciteit, opgemerkt door keppe. De verkeerde cijfers in deze topic heb ik dus verwijderd om geen verwarring te laten ontstaan. Mijn eigen berekening komt verder in een nieuw antwoord.
Laatst gewijzigd door BartVW op 3 april 2011, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Aangezien de vreg-site vraagt hoeveel mensen er gedomicilieerd zijn houdt deze site rekening met de gratis kWh en daardoor zal het bedrag al verschillen.
aan Bart
zoals ik zei als je hier kijkt http://www.vreg.be/gratis-elektriciteit" onclick="window.open(this.href);return false; is de gratis kWh voor 1 persoon net het bedrag dat jij meer uitkomt als je het zelf berekent zonder rekening te houden met de gratis kWh, dus de site klopt maar houdt er al rekening mee.![Azn ^-^](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/azn.gif)
zoals ik zei als je hier kijkt http://www.vreg.be/gratis-elektriciteit" onclick="window.open(this.href);return false; is de gratis kWh voor 1 persoon net het bedrag dat jij meer uitkomt als je het zelf berekent zonder rekening te houden met de gratis kWh, dus de site klopt maar houdt er al rekening mee.
![Azn ^-^](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/azn.gif)
Laatst gewijzigd door keppe op 3 april 2011, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Goed opgemerkt, die was ik inderdaad vergeten.keppe schreef:Aangezien de vreg-site vraagt hoeveel mensen er gedomicilieerd zijn houdt deze site rekening met de gratis kWh en daardoor zal het bedrag al verschillen.
Maar die is bij elke leverancier toch dezelfde? Dus zou dan het verschil overal identiek moeten zijn? Ik ben alleenstaande en volgens vreg site is dat dan 38.29 euro korting. Identiek het verschil dat ik bij Ecopower inderdaad heb.
Als je een berekening maakt op site van de vreg en dan zelf narekent met de tarieven van de verschillende leveranciers kom je op een ander bedrag uit, goedkoper dan VREG (toch voor de 4 bedrijven die ikzelf nagerekend heb, de 4 goedkoopste volgens VREG), enkel voor Ecopower is het bedrag identiek.
Berekening houdt rekening met gratis stroom, in mijn geval 38.29 euro per jaar.
Op site van vreg staat als uitleg voor de prijsverschillen:
Volgens vreg:
1. Ecopower: 335,21
2. Nuon Budget: 340,76
3. Nuon Budget 3j: 356,42
4. Essent Eco 1 jaar: 369,62
5. Essent Eco 3 jaar: 378,11
6. Lampiris: 382,89
7. Nuon Nature 1j: 390,92
...
18. Nuon Flex: 426,81
19. Essent Groen Variabel: 431,64
20. Nuon Comfort: 431,95
...
35.Essent Groen Vast 1j: 465,10
Zelf heb ik enkel berekening gemaakt voor 1 jaar, niet voor formules van 3 jaar en dan kom ik op Nuon Budget als goedkoopste, Ecopower slechts op nummer 3. Ik heb enkel Nuon, Essent, Ecopower en Lampiris zelf berekend, omdat die bij de goedkoopste stonden bij vreg:
1. Nuon Budget: 330,83 (verschil met vreg: -19,93 euro)
2. Ecopower: 335,21 (identiek aan vreg prijs)
3. Essent Eco 1 jaar: 341,76 (verschil met vreg: -27,86 euro)
4. Lampiris: 382,76 (verschil met vreg: -0,13 euro)
5. Nuon Nature 1j: 390,83 (verschil met vreg: -0.09 euro)
6. Essent Groen Variabel: 403,75 (verschil met vreg: -27.89 euro)
7. Nuon Flex: 423,16 (verschil met vreg: -3.65 euro)
8. Nuon Comfort: 428,34 (verschil met vreg: -3.61 euro)
9. Essent Groen Vast 1j: 437,17 (verschil met vreg: -27.93 euro)
De eigenlijke tarieven zijn dus goedkoper dan de VREG site, Ecopower staat pas op 2. Ik hou net als VREG ook geen rekening met korting domiciliering en éénmalige kortingen. Maar of ik ook geen rekening hou met promoties kan ik niet uitmaken, want ik neem de prijzen die op de officiele prijslijst van de bedrijven staat (de promoprijs zit daar dan vermoedelijk al in om het verschil te verklaren).
Op site van vreg staat als uitleg voor de prijsverschillen:
Verbruik: Elek dag: 750, elek nacht 1325De belangrijkste oorzaak van deze verschillen is de vrijheid van energieleveranciers om hun producten aan u voor te stellen op hun website, in folders, … Om een correcte vergelijking te kunnen maken tussen alle producten legt de VREG de leveranciers bepaalde standaarden op. Daarom kunnen de getoonde prijzen in de vergelijking afwijken van de prijzen op tariefkaarten, op websites en in offertes van de leveranciers zelf.
Enkele belangrijke elementen die hierbij een rol spelen:
* Geïndexeerde prijzen
* Geen kortingen of tijdelijke promoties
* Prijzen geldig bij het begin van de maand
Volgens vreg:
...
...
Zelf heb ik enkel berekening gemaakt voor 1 jaar, niet voor formules van 3 jaar en dan kom ik op Nuon Budget als goedkoopste, Ecopower slechts op nummer 3. Ik heb enkel Nuon, Essent, Ecopower en Lampiris zelf berekend, omdat die bij de goedkoopste stonden bij vreg:
1. Nuon Budget: 330,83 (verschil met vreg: -19,93 euro)
2. Ecopower: 335,21 (identiek aan vreg prijs)
3. Essent Eco 1 jaar: 341,76 (verschil met vreg: -27,86 euro)
4. Lampiris: 382,76 (verschil met vreg: -0,13 euro)
5. Nuon Nature 1j: 390,83 (verschil met vreg: -0.09 euro)
6. Essent Groen Variabel: 403,75 (verschil met vreg: -27.89 euro)
7. Nuon Flex: 423,16 (verschil met vreg: -3.65 euro)
8. Nuon Comfort: 428,34 (verschil met vreg: -3.61 euro)
9. Essent Groen Vast 1j: 437,17 (verschil met vreg: -27.93 euro)
De eigenlijke tarieven zijn dus goedkoper dan de VREG site, Ecopower staat pas op 2. Ik hou net als VREG ook geen rekening met korting domiciliering en éénmalige kortingen. Maar of ik ook geen rekening hou met promoties kan ik niet uitmaken, want ik neem de prijzen die op de officiele prijslijst van de bedrijven staat (de promoprijs zit daar dan vermoedelijk al in om het verschil te verklaren).
Laatst gewijzigd door BartVW op 3 april 2011, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
ok, jullie hebben mij overtuigd van ecopower.
Hoe vraag ik dit aan?
Hoe vraag ik dit aan?
BartVW schreef:Als je een berekening maakt op site van de vreg en dan zelf narekent met de tarieven van de verschillende leveranciers kom je op een ander bedrag uit, goedkoper dan VREG (toch voor de 4 bedrijven die ikzelf nagerekend heb, de 4 goedkoopste volgens VREG), enkel voor Ecopower is het bedrag identiek.
Op site van vreg staat als uitleg voor de prijsverschillen:Verbruik: Elek dag: 750, elek nacht 1325De belangrijkste oorzaak van deze verschillen is de vrijheid van energieleveranciers om hun producten aan u voor te stellen op hun website, in folders, … Om een correcte vergelijking te kunnen maken tussen alle producten legt de VREG de leveranciers bepaalde standaarden op. Daarom kunnen de getoonde prijzen in de vergelijking afwijken van de prijzen op tariefkaarten, op websites en in offertes van de leveranciers zelf.
Enkele belangrijke elementen die hierbij een rol spelen:
* Geïndexeerde prijzen
* Geen kortingen of tijdelijke promoties
* Prijzen geldig bij het begin van de maand
Volgens vreg:
...
...
1. Nuon Budget: 321,60 (verschil met vreg: -19,16 euro)
2. Essent Eco 1 jaar: 332,53 (verschil met vreg: -37,09 euro)
3. Ecopower: 335,21 (identiek aan vreg prijs)
4. Lampiris: 373,53 (verschil met vreg: -9,36 euro)
5. Nuon Nature 1j: 381,60 (verschil met vreg: -9.32 euro)
6. Essent Groen Variabel: 394,52 (verschil met vreg: -37.12 euro)
7. Nuon Flex: 413,93 (verschil met vreg: -12.88 euro)
8. Nuon Comfort: 419,11 (verschil met vreg: -37.16 euro)
9. Essent Groen Vast 1j: 427,94 (verschil met vreg: -37.16 euro)
De eigenlijke tarieven zijn dus goedkoper dan de VREG site, Ecopower staat pas op 3. Ik hou net als VREG ook geen rekening met korting domiciliering en éénmalige kortingen. Maar of ik ook geen rekening hou met promoties kan ik niet uitmaken, want ik neem de prijzen die op de officiele prijslijst van de bedrijven staat (de promoprijs zit daar dan vermoedelijk al in om het verschil te verklaren).
en nu nog appels met appels vergelijken.
een dubbel uurtarief vergelijken met enkelvoudig ?
dubbel bvb nuon budget dus dubbel tarief in weekend , en s'avonds tot s'morgens
enkelvoudig ecopower 24 op 24 het zelfde tarief.
dus bij ecopower moet ge niet wachten om uw was en plas te doen tot s'avonds of s'nachts of weekend.
uw buren zullen u dankbaar zijn.
alle formulieren staan op hun website.MeOnline schreef:ok, jullie hebben mij overtuigd van ecopower.
Hoe vraag ik dit aan?
succes
dus invullen en inscannen en doormailen of verzenden met de post, zo simpel is. Dan 6 maanden wachten en je hebt een andere stroomleverancier.
Appels met appels??? Als ik overdag niet thuis ben, is mijn verbruik toch vooral 's avonds? Ik heb mijn eigen verbruik genomen hé en dat doet ook VREG, dus uw uitleg raakt kant noch wal. Mijn nachtverbruik is hoger dan mijn dagverbruik. Dus wat ik 's nachts/weekend vebruik is veel goedkoper bij een andere leverancier dan bij Ecopower. En de berekening houdt daar ook rekening mee.burcht1 schreef:en nu nog appels met appels vergelijken.
een dubbel uurtarief vergelijken met enkelvoudig ?
dubbel bvb nuon budget dus dubbel tarief in weekend , en s'avonds tot s'morgens
enkelvoudig ecopower 24 op 24 het zelfde tarief.
dus bij ecopower moet ge niet wachten om uw was en plas te doen tot s'avonds of s'nachts of weekend.
uw buren zullen u dankbaar zijn.
Er zit nog een verschil op met taksen die ik verkeerd bereken heb, maar das een verschil van 8.90 euro ongeveer. Dus is nog niet identiek maar bon, zo wordt het verschil met nuon wel minder, maar nuon blijft iets goedkoper. Ecopower 2 en essent eco op 3.
Wij hebben een verbruik van 900 kw in dag en 900 kw in nacht, evenveel dus.
Wat is dan het voordeligst? volgens VREG blijft dit ecopower
Dat is correct ook. Enkel als je (veel) meer nacht dan dag verbruik hebt ben je niet goedkoper af bij ecopower.MeOnline schreef:Wij hebben een verbruik van 900 kw in dag en 900 kw in nacht, evenveel dus.
Mijn post was er enkel toe gericht om het verschil te verklaren tussen vreg en eigenlijke berekening. Mijn opzet was niet om Ecopower aan te vallen.