Electriciteit veranderen. Vast / Variabel
Re: Electriciteit veranderen. Vast / Variabel
De site van Ecopower vermeldt nu deze boodschap:
Alles over elektriciteit van Ecopower vindt u normaal hier, maar door de verhoging van de distributienettarieven van Eandis moet Ecopower een nieuw tarief bepalen. Zo gauw dat bepaald is kunt u hier weer terecht voor alle informatie.
Ik voorspel een verhoging tussen de 4 en 5 eurocent/kWh. Dat is ook de verhoging die de andere hebben toegepast. Als je snel rekent, dan weet je dat het verschil een pak hoger ligt dan 72 euro voor een gemiddeld gezin...
Alles over elektriciteit van Ecopower vindt u normaal hier, maar door de verhoging van de distributienettarieven van Eandis moet Ecopower een nieuw tarief bepalen. Zo gauw dat bepaald is kunt u hier weer terecht voor alle informatie.
Ik voorspel een verhoging tussen de 4 en 5 eurocent/kWh. Dat is ook de verhoging die de andere hebben toegepast. Als je snel rekent, dan weet je dat het verschil een pak hoger ligt dan 72 euro voor een gemiddeld gezin...
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Voor mensen die Eandis niet hebben als netbeheerder zou er in principe toch niks mogen veranderen?Of vergis ik mij?Hoe worden die tarieven eigenlijk berekent?Electriciteit nationaal dezelfde prijs met daar bovenop de prijzen van de lokale netbeheerder?Vaganzza schreef:De site van Ecopower vermeldt nu deze boodschap:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/art ... room.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Ze spreken in dat artikel van een prijsverhoging van 148 euro verhoging in het Waasland. Maar als je weet dat gemiddeld de prijzen met 0,045€/kWh gestegen zijn en je 3500 kWh per jaar verbruikt (dat is het gemiddelde volgens de vreg) , dan kom je al aan 157,5€...Davy V schreef:http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/art ... room.dhtml
Nu de prijsverschillen tussen de regio's nog groter geworden zijn hoop ik maar dat ze bij 1 tarief zullen blijven.
En niet zoals alle anderen de distributiekosten per regio apart aanrekenen.
Dat blijft afwachten.Bartd schreef:Nu de prijsverschillen tussen de regio's nog groter geworden zijn hoop ik maar dat ze bij 1 tarief zullen blijven.
Ik heb ondertussen nog een site gevonden die mij best wel ok lijkt: http://www.mijnenergie.be" onclick="window.open(this.href);return false;. Hier kan je wel een detail krijgen van de berekening zowel voor elektriciteit als gas.
Ik voorspel een verhoging tussen de 4 en 5 eurocent/kWh. Dat is ook de verhoging die de andere hebben toegepast. Als je snel rekent, dan weet je dat het verschil een pak hoger ligt dan 72 euro voor een gemiddeld gezin...[/quote]
Neen waarschijnlijk 1 cent verhoging .Er is gedebatteerd over ofwel waarschijnlijk 1 cent verhogen ofwel dividend verlagen op de algemene vergadering.
Neen waarschijnlijk 1 cent verhoging .Er is gedebatteerd over ofwel waarschijnlijk 1 cent verhogen ofwel dividend verlagen op de algemene vergadering.
Ecopower wil niet de goedkoopste leverancier zijn. Dat stond volgens mij in hun (voorlopig) verdwenen gedeelte van de elektriciteit, er stond daar dat ze op een bepaald ogenblik "ongewenst de goedkoopste leverancier waren op de markt".
Bij veel gestelde vragen staat wel nog volgend antwoord op de vraag "Waarom verandert de prijs bij Ecopower?"
Door de specifieke manier van werken - Ecopower levert elektriciteit aan haar eigen coöperanten - hoeven we de prijs niet maandelijks aan te passen. Op lange termijn volgen we wel de marktprijs, om nieuwe investeringen mogelijk te maken. Prijsveranderingen kwamen er tot nu toe op 1 maart 2005 (van 0,14 naar 0,15 euro/kWh), op 1 december 2007 (van 0,15 naar 0,16 euro/kWh) en op 1 oktober 2008 (van 0,16 naar 0,17 euro/kWh). Sinds 1/1/2010 is de prijs 0,18 euro/kWh.
De redenen waarom we onze prijs de markt laten volgen zijn:
Ook de subsidies dalen (met enige vertraging) als de marktprijs verhoogt.
Het is de bedoeling om bijkomende projecten voor hernieuwbare energie te ontwikkelen. Een verhoogde prijs creëert daartoe de nodige kansen, zonder de uitkering van het dividend in het gedrang te brengen.
Het is niet de bedoeling dat - over een ruime periode gezien - de elektriciteitslevering voor Ecopower verlieslatend wordt.
We kopen een deeltje hernieuwbare elektriciteit aan van kleine projecten. Ook daar willen we de marktprijs kunnen bieden.
Externe kosten, zoals distributiekosten, stijgen ook.
Als ze de marktprijs willen volgen dan moeten ze wel met 4 à 5 cent/kWh verhogen. Doen ze dit niet dan zijn ze veruit de goedkoopste, wat ook je verbruik is. Dat gaan ze, volgens mij, zeker willen vermijden. Bovendien zijn de prijsverhogingen nu vooral te wijten aan de distributietarieven die de hoogte in gaan.
Bij veel gestelde vragen staat wel nog volgend antwoord op de vraag "Waarom verandert de prijs bij Ecopower?"
Door de specifieke manier van werken - Ecopower levert elektriciteit aan haar eigen coöperanten - hoeven we de prijs niet maandelijks aan te passen. Op lange termijn volgen we wel de marktprijs, om nieuwe investeringen mogelijk te maken. Prijsveranderingen kwamen er tot nu toe op 1 maart 2005 (van 0,14 naar 0,15 euro/kWh), op 1 december 2007 (van 0,15 naar 0,16 euro/kWh) en op 1 oktober 2008 (van 0,16 naar 0,17 euro/kWh). Sinds 1/1/2010 is de prijs 0,18 euro/kWh.
De redenen waarom we onze prijs de markt laten volgen zijn:
Ook de subsidies dalen (met enige vertraging) als de marktprijs verhoogt.
Het is de bedoeling om bijkomende projecten voor hernieuwbare energie te ontwikkelen. Een verhoogde prijs creëert daartoe de nodige kansen, zonder de uitkering van het dividend in het gedrang te brengen.
Het is niet de bedoeling dat - over een ruime periode gezien - de elektriciteitslevering voor Ecopower verlieslatend wordt.
We kopen een deeltje hernieuwbare elektriciteit aan van kleine projecten. Ook daar willen we de marktprijs kunnen bieden.
Externe kosten, zoals distributiekosten, stijgen ook.
Als ze de marktprijs willen volgen dan moeten ze wel met 4 à 5 cent/kWh verhogen. Doen ze dit niet dan zijn ze veruit de goedkoopste, wat ook je verbruik is. Dat gaan ze, volgens mij, zeker willen vermijden. Bovendien zijn de prijsverhogingen nu vooral te wijten aan de distributietarieven die de hoogte in gaan.
Een verhoging met € 0,04 = + 22,22% en met € 0,05 = + 27,77%.
Ik zal pas vanaf 1/06/11 Ecopowerklant zijn en zulke prijsverhogingen zetten een flinke domper op mijn feestvreugde, moet ik toegeven.
Ik zal pas vanaf 1/06/11 Ecopowerklant zijn en zulke prijsverhogingen zetten een flinke domper op mijn feestvreugde, moet ik toegeven.
Ecopower zal zijn prijszetting wel doen volgens de duurdere gebieden, is ook logisch want anders draaien ze misschien zelfs met verlies in die gebieden. Het Waasland heeft de grootste stijging (netbeheerder is Intergem). Als je weet dat een gemiddeld gezien bij Intergem volgens het artikel 148 euro extra zal moeten ophoesten en dat de anderen hun prijzen hier allemaal 4,5 à 5 eurocent/kWh hebben opgeslagen. Dan kan ik mij echt niet voorstellen dat Ecopower gaat zeggen: hier komt maar 1 cent/kWh bij... Dan zouden zij in het Waasland meer dan 100 euro goedkoper zijn dan de 2de (berekent volgens het modale gezin van de vreg, met een dag: 1700 kWh en nacht 1900 kWh).
Nog een vb:
De prijs van Wase Wind lag in de piek op 0,2077€/kWh en in de dal op 0,1391€/kWh. Sinds 6 april 2011 is deze prijs in de piek 0,2533 en in de dal 0,1822€/kWh. U kan zelf de verschillen zien... Bij alle andere leveranciers zijn de prijzen met dezelfde orde gestegen.
Nog een vb:
De prijs van Wase Wind lag in de piek op 0,2077€/kWh en in de dal op 0,1391€/kWh. Sinds 6 april 2011 is deze prijs in de piek 0,2533 en in de dal 0,1822€/kWh. U kan zelf de verschillen zien... Bij alle andere leveranciers zijn de prijzen met dezelfde orde gestegen.
Ik begrijp je redenering, maar volgens mij zal Ecopower in geen geval zijn prijzen méér verhogen dan de anderen.Tope schreef:Een verhoging met € 0,04 = + 22,22% en met € 0,05 = + 27,77%.
Als Ecopower, volgens de berekening gedaan vóór de aangekondigde prijsstijgingen, voor jou de goedkoopste was, dan zal dat ook nog zo zijn nadat elke leverancier zijn prijzen aangepast heeft.
Ik ben zelf al veel jaren een tevreden klant van Ecopower en hoop samen met jou dat de prijzen binnen de perken blijven.
Verder kan ik je verzekeren dat ze altijd correct zijn en in 10 jaar tijd slechts 4 X met 1 cent verhoogd zijn.
Lees dit topic ook zeker maar eens!
viewtopic.php?f=9&t=10557" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=9&t=10557" onclick="window.open(this.href);return false;
Vaganzza schreef:Ecopower wil niet de goedkoopste leverancier zijn. Dat stond volgens mij in hun (voorlopig) verdwenen gedeelte van de elektriciteit, er stond daar dat ze op een bepaald ogenblik "ongewenst de goedkoopste leverancier waren op de markt".
Dit heb ik ondertussen teruggevonden op hun site. In het gedeelte "Veel gestelde vragen"
Klopt het dat de elektriciteitsprijs bij iedereen daalt? Ook bij Ecopower? (dec '08)
In 2008 is de marktprijs van elektriciteit sterk gestegen. Ecopower heeft die piek toen niet gevolgd. Er is alleen een aanpassing gebeurd (vanaf oktober 2008) om de gestegen distributiekosten op te vangen. Daardoor werd Ecopower - onbedoeld - ook voor veel grotere verbruikers de goedkoopste leverancier. De huidige daling van de marktprijs wordt door Ecopower evenmin gevolgd.
info komt van website.
info komt van website.
Wie woont in regio's met veel groene stroom, en in het bijzonder zonne-energie, moet veel meer betalen dan de elektriciteitsverbruikers in gebieden met weinig zonne-energie.
Unquote
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/art ... room.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
De uitdrukking 'voor niets gaat alleen de zon op' heeft hier wel een zeer wrange bijbetekenis.
Zijn er misschien nog landen waar de zon een verschillende prijs heeft in de verschillende regio's?
Wie woont in regio's met veel groene stroom, en in het bijzonder zonne-energie, moet veel meer betalen dan de elektriciteitsverbruikers in gebieden met weinig zonne-energie.
Unquote
De uitdrukking 'voor niets gaat alleen de zon op' heeft hier wel een zeer wrange bijbetekenis.
Zijn er misschien nog landen waar de zon een verschillende prijs heeft in de verschillende regio's?