Pensioensparen Rabobank
Re: Pensioensparen Rabobank
Onbegrijpelijk dat ombudsdiensten er niet in slagen om binnen de maand te antwoorden op rechtmatige en hopelijk beleefde vragen van spaarders.
Is mij verleden jaar eveneens overkomen
Zal nog maar eens Rabobank als voorbeeld stellen zoals reeds eerder gedaan:
Steeds binnen een redelijke termijn( 3tal dagen) een vriendelijk en uitgebreid antwoord terug en telkens zeer professioneel en compleet
Een pluim voor die mensen bij Rabo !!!
Mag ook eens gezegd worden wat positief is
Is mij verleden jaar eveneens overkomen
Zal nog maar eens Rabobank als voorbeeld stellen zoals reeds eerder gedaan:
Steeds binnen een redelijke termijn( 3tal dagen) een vriendelijk en uitgebreid antwoord terug en telkens zeer professioneel en compleet
Een pluim voor die mensen bij Rabo !!!
Mag ook eens gezegd worden wat positief is
't is eigenlijk zot dat er nog zoveel mensen bij een grote bank a la KBC, Dexia, Fortis...klant zijn.josa schreef:Dus als er teveel BNPklanten gaan klagen bij BNP dat ze bij BNP 3 % instapkosten moeten betalen voor hun pensioenfonds en bij rabobank voor het identieke fonds 0 %, dan is de kans groot dat het mooie liedje niet lang zal duren
Bij mij is 't al heel lang gedaan. Tenzij ze een superpromotie doen zoals een keer ca. 2 jaar geleden bij KBC termijn rekening aan 5% voor 6 jaar. Ge moest toen wel heel rap zijn. En 't was dankzij spaargids.
Voor de rest kunnen ze de boom in; en ze weten het. Ze contacteren mij nooit meer. Ik ben een kloteklant die hen niks oplevert.
Kan mij volledig aansluiten bij Lukske
De grootbanken hadden het voor het zeggen en iedereen was er klant. Vandaag zijn er veel alternatieven die alleen maar kunnen groeien door service,lagere kosten en betere spaartarieven. Zulke banken bestaan, alleen ben ik verwonderd dat velen de weg niet vinden.
Zal wel te maken hebben met gemakzucht en geen idee hebben wat zij kunnen besparen.
Het internet biedt mogelijkheden daar achter te komen .
De grootbanken hadden het voor het zeggen en iedereen was er klant. Vandaag zijn er veel alternatieven die alleen maar kunnen groeien door service,lagere kosten en betere spaartarieven. Zulke banken bestaan, alleen ben ik verwonderd dat velen de weg niet vinden.
Zal wel te maken hebben met gemakzucht en geen idee hebben wat zij kunnen besparen.
Het internet biedt mogelijkheden daar achter te komen .
Ik ben sinds een paar weken bezig met het rondkijken om mijn bankzaken goedkoper en rendabeler te kunnen uitvoeren. Ik heb dan ook net een spaarrekening bij Rabobank geopend en ontdekt dat zij nu ook pensioensparen aanbieden en dan nog hetzelfde als bij Fortis (mijn huidige bank) maar aan betere voorwaarden. Ik zou graag zo snel mogelijk bij Fortis weggaan om niet te blijven betalen voor mijn zichtrekening die over enkele weken ook niet meer gebruikt zal worden. Ik heb dan ook een vraag ivm het overzetten van mijn pensioensparen.
Is het mogelijk om bv nu een storting te doen bij Fortis om mijn fonds voor dit jaar vol te storten en daarna dit reeds te laten overschakelen naar Rabobank? Zo kan ik alles bij Fortis in 1 keer afsluiten. Voor de rest van het jaar zou dit fonds dan bij Rabobank staan zonder enige storting, volgend jaar zou er dan maandelijks weer het nodige bedrag in gestort kunnen worden.
Is het nodig dat de storting in dit fonds gebeurt vanop de zichtrekening van Rabobank of kan dit ook van een externe zichtrekening?
Blijven bij een overname de huidige instellingen dezelfde (bv type storting en type fonds)?
Is het mogelijk om bv nu een storting te doen bij Fortis om mijn fonds voor dit jaar vol te storten en daarna dit reeds te laten overschakelen naar Rabobank? Zo kan ik alles bij Fortis in 1 keer afsluiten. Voor de rest van het jaar zou dit fonds dan bij Rabobank staan zonder enige storting, volgend jaar zou er dan maandelijks weer het nodige bedrag in gestort kunnen worden.
Is het nodig dat de storting in dit fonds gebeurt vanop de zichtrekening van Rabobank of kan dit ook van een externe zichtrekening?
Blijven bij een overname de huidige instellingen dezelfde (bv type storting en type fonds)?
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
U kan inderdaad gewoon nog bijstorten bij BNP PAribas Fortis om voor dit jaar het maximale bedrag vol te storten. Op die manier zal u van BNP voor dit jaar nog een fiscaal attest ontvangen voor het maximaal aftrekbare bedrag. Nadat uw storting bij BNP volledig verwerkt werd kan u dan vervolgens uw volledige pensioensparen naar Rabobank.be laten overbrengen. U moet er dan enkel op letten dat u pas begint te storten op uw Rabo Pensioenspaarrekening vanaf volgend jaar.Strawbee schreef:Ik ben sinds een paar weken bezig met het rondkijken om mijn bankzaken goedkoper en rendabeler te kunnen uitvoeren. Ik heb dan ook net een spaarrekening bij Rabobank geopend en ontdekt dat zij nu ook pensioensparen aanbieden en dan nog hetzelfde als bij Fortis (mijn huidige bank) maar aan betere voorwaarden. Ik zou graag zo snel mogelijk bij Fortis weggaan om niet te blijven betalen voor mijn zichtrekening die over enkele weken ook niet meer gebruikt zal worden. Ik heb dan ook een vraag ivm het overzetten van mijn pensioensparen.
Storten op een Rabo Pensioenspaarrekening kan vanaf een externe rekening, maar ook vanaf een bestaande Rabo Zicht- of Rabo Spaarrekening. We raden zelf aan om te kiezen voor 'automatisch pensioensparen'. Op die manier worden uw stortingen bijvoorbeeld maandelijks uitgevoerd (u kan de frequentie van storten zelf kiezen) en wordt elk jaar het te storten bedrag, en dus ook uw maandelijkse stortingen, aangepast aan het maximaal fiscaal aftrekbare bedrag na indexatie.
Als u de stukken wenst over te dragen naar Rabobank.be dient u in eerste instantie een pensioenspaarrekening bij Rabobank.be aan te maken via uw reeds bestaande rekeningen. Bij het openen van een pensioenspaarrekening zal gevraagd worden voor welk type fonds u wenst te kiezen. Alle bedragen die worden overgezet en alle nieuwe stortingen die u zal uitvoeren zullen worden geïnvesteerd in het door u gekozen fondstype. Als u hetzelfde type fonds wenst te behouden als waarin u momenteel al bij BNP belegt kiest u bij het aanmaken van uw pensioenspaarrekening dan ook gewoon voor hetzelfde type. De manier waarop uw stortingen bij BNP worden geregeld wordt niet automatisch mee overgenomen bij overdracht. U kan, eens uw pensioenspaarrekening geopend werd, zelf instellen op welke manier u uw stortingen wil doen. Daarbij heeft u de keuze tussen vrije stortingen of automatisch pensioensparen.
Ik heb ook nog een vraag, rond de periodiciteit van stortingen. Ik kan het niet meteen terugvinden.
Is het verplicht om elk jaar te storten in het pensioenspaarfonds bij Rabobank?
Ik wou Growth namelijk combineren met een pensioenspaarverzekering...
Alvast bedankt!!
Alvast bedankt!!
ik heb ook een vraag voor rabobank.be
Stel dat ik het pensioenspaarfonds wens weg te verhuizen, dus weg van rabobank. Wat is hiervoor de kost?
Weet iemand trouwens wat BNP Fortis aanrekent voor de verhuis van het pensioenspaarfonds? Ik weet wel dat Rabo dit betaalt, maar toch, ben nieuwsgierig.
Stel dat ik het pensioenspaarfonds wens weg te verhuizen, dus weg van rabobank. Wat is hiervoor de kost?
Weet iemand trouwens wat BNP Fortis aanrekent voor de verhuis van het pensioenspaarfonds? Ik weet wel dat Rabo dit betaalt, maar toch, ben nieuwsgierig.
Kan ik bij het openen van de pensioenspaarrekening dan al meteen kiezen voor automatisch sparen of moet ik eerst voor vrije storting kiezen om te vermijden dat er nog wordt bijgestort en dan begin volgend jaar dit aanpassen naar automatisch sparen?Rabobank.be schreef:U kan inderdaad gewoon nog bijstorten bij BNP PAribas Fortis om voor dit jaar het maximale bedrag vol te storten. Op die manier zal u van BNP voor dit jaar nog een fiscaal attest ontvangen voor het maximaal aftrekbare bedrag. Nadat uw storting bij BNP volledig verwerkt werd kan u dan vervolgens uw volledige pensioensparen naar Rabobank.be laten overbrengen. U moet er dan enkel op letten dat u pas begint te storten op uw Rabo Pensioenspaarrekening vanaf volgend jaar.Strawbee schreef:Ik ben sinds een paar weken bezig met het rondkijken om mijn bankzaken goedkoper en rendabeler te kunnen uitvoeren. Ik heb dan ook net een spaarrekening bij Rabobank geopend en ontdekt dat zij nu ook pensioensparen aanbieden en dan nog hetzelfde als bij Fortis (mijn huidige bank) maar aan betere voorwaarden. Ik zou graag zo snel mogelijk bij Fortis weggaan om niet te blijven betalen voor mijn zichtrekening die over enkele weken ook niet meer gebruikt zal worden. Ik heb dan ook een vraag ivm het overzetten van mijn pensioensparen.
Storten op een Rabo Pensioenspaarrekening kan vanaf een externe rekening, maar ook vanaf een bestaande Rabo Zicht- of Rabo Spaarrekening. We raden zelf aan om te kiezen voor 'automatisch pensioensparen'. Op die manier worden uw stortingen bijvoorbeeld maandelijks uitgevoerd (u kan de frequentie van storten zelf kiezen) en wordt elk jaar het te storten bedrag, en dus ook uw maandelijkse stortingen, aangepast aan het maximaal fiscaal aftrekbare bedrag na indexatie.
Als u de stukken wenst over te dragen naar Rabobank.be dient u in eerste instantie een pensioenspaarrekening bij Rabobank.be aan te maken via uw reeds bestaande rekeningen. Bij het openen van een pensioenspaarrekening zal gevraagd worden voor welk type fonds u wenst te kiezen. Alle bedragen die worden overgezet en alle nieuwe stortingen die u zal uitvoeren zullen worden geïnvesteerd in het door u gekozen fondstype. Als u hetzelfde type fonds wenst te behouden als waarin u momenteel al bij BNP belegt kiest u bij het aanmaken van uw pensioenspaarrekening dan ook gewoon voor hetzelfde type. De manier waarop uw stortingen bij BNP worden geregeld wordt niet automatisch mee overgenomen bij overdracht. U kan, eens uw pensioenspaarrekening geopend werd, zelf instellen op welke manier u uw stortingen wil doen. Daarbij heeft u de keuze tussen vrije stortingen of automatisch pensioensparen.
Hoe snel gebeurt de overname van dit fonds? Als ik nu namelijk een rekening open met automatisch sparen moet ik zeker zijn dat voor de eerste mogelijke storting die dit automatisch systeem zal uitvoeren het fonds is overgezet zodat er kan gedetecteerd worden dat de fiscale limiet al bereikt is. Indien het mogelijk is om het type storting achteraf nog te veranderen van vrij naar automatisch, neem ik misschien best eerst vrije storting totdat het fonds is overgezet om het daarna aan te passen naar automatisch (als dit tenminste geen extra stortingen met zich meebrengt in de loop van dit jaar).
Kan je zelf bepalen op welke dag de storting naar het fonds gebeurt, bv om zeker te zijn dat het geld op de zichtrekening staat?
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Er is geen enkele verplichting om elk jaar te storten op een pensioenspaarrekening. U mag gerust afwisselen tussen verschillende pensioenspaarproducten. Hou er wel rekening mee dat bij eventueel vervroegde opname (die mogelijk is ten vroegste vanaf 5 jaar voor de pensioengerechtigde leeftijd) uw pensioenspaarrekening al minimaal 10 jaar dient te lopen en er minimaal 5 stortingen op gebeurd moeten zijn om van het fiscale gunsttarief te kunnen genieten.Fraka schreef:Ik heb ook nog een vraag, rond de periodiciteit van stortingen. Ik kan het niet meteen terugvinden.
Alvast bedankt!!
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Ik kijk deze vraag voor u na. Waarschijnlijk kan ik u begin volgende week daarover inlichten.gerd schreef:ik heb ook een vraag voor rabobank.be
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
-Bij het openen van een pensioenspaarrekening moet u niet meteen kiezen voor automatisch sparen of vrije stortingen. Als u een pensioenspaarrekening opent dan zal er geen enkele geautomatiseerde betaling op de rekeningen voorzien worden. U kan dus altijd vrije stortingen uitvoeren. En mocht u toch meteen een automatische pensioenspaaropdracht instellen dan kan deze naderhand nog steeds gewijzigd of geannuleerd worden. Bij het instellen van een automatische opdracht kan u bovendien zelf de datum instellen vanaf wanneer deze opdracht in werking moet treden. U kan dus een pensioenspaarrekening openen en onmiddellijk een automatische opdracht instellen waarbij u als startdatum van de opdracht bijvoorbeeld '01/01/2012' ingeeft en als dag van de maand bv. '3'. In dat geval zal het systeem pas vanaf 01/01/2012 elke 3e dag van de maand de automatische opdracht beginnen uitvoeren.Strawbee schreef:Kan ik bij het openen van de pensioenspaarrekening dan al meteen kiezen voor automatisch sparen of moet ik eerst voor vrije storting kiezen om te vermijden dat er nog wordt bijgestort en dan begin volgend jaar dit aanpassen naar automatisch sparen?
Hoe snel gebeurt de overname van dit fonds? Als ik nu namelijk een rekening open met automatisch sparen moet ik zeker zijn dat voor de eerste mogelijke storting die dit automatisch systeem zal uitvoeren het fonds is overgezet zodat er kan gedetecteerd worden dat de fiscale limiet al bereikt is. Indien het mogelijk is om het type storting achteraf nog te veranderen van vrij naar automatisch, neem ik misschien best eerst vrije storting totdat het fonds is overgezet om het daarna aan te passen naar automatisch (als dit tenminste geen extra stortingen met zich meebrengt in de loop van dit jaar).
Kan je zelf bepalen op welke dag de storting naar het fonds gebeurt, bv om zeker te zijn dat het geld op de zichtrekening staat?
-Een overdracht van een pensioenspaarrekening varieert van bank tot bank. Sommige banken handelen dit snel af, bij anderen gaat het iets trager. Over het algemeen is uw pensioenspaarrekening binnen 1 tot 3 weken volledig overgedragen. Zoals aangegeven in het antwoord op uw eerste vraag doet dit niet zoveel terzake voor het instellen van uw automatische opdrachten aangezien u het systeem van storten op elk gewenst moment kan wijzigen.
-U kan er inderdaad zelf voor kiezen op welke dag van de maand het bedrag naar uw pensioenspaarrekening wordt overgeheveld. Valt deze dag in het weekend of op een feestdag, dan zal de effectieve uitvoering de volgende werkdag plaatsvinden.
Mijn ouders sparen in identiek hetzelfde pensioenfonds (balanced) dat Rabo nu kan aanbieden aan 0 % instapkosten. Mijn ouders hebben bij Fortis steeds 3 % betaald. Heeft er iemand al naar zijn Fortis-kantoor gebeld voor een verklaring hiervoor? Het kan toch niet zijn dat BNP Paribas Fortis zijn eigen producten elders goedkoper laat aanbieden? Eigenlijk moeten alle BNP Paribas Fortis-klanten hun 3 % instapkosten op hun pensioenfonds onmiddellijk terug eisen! Dit is gewoon schandalig!
-
- VIP member
- Contacteer:
Al enkele forumleden, maar nog niemand kreeg een antwoord...1891 schreef:Heeft er iemand al naar zijn Fortis-kantoor gebeld voor een verklaring hiervoor? Het kan toch niet zijn dat BNP Paribas Fortis zijn eigen producten elders goedkoper laat aanbieden? Eigenlijk moeten alle BNP Paribas Fortis-klanten hun 3 % instapkosten op hun pensioenfonds onmiddellijk terug eisen! Dit is gewoon schandalig!
Jouw ouders?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
sssjjt ... Niet te veel reclame maken Straks verplichten ze nog om rabo instapkosten te vragen
Gewoon overschakelen, gaat heel gemakkelijk
Gewoon overschakelen, gaat heel gemakkelijk
Ik ben binnenkort 52 jaar oud. Ziehier mijn lijdensweg:
- Ik begon pensioensparen bij KB in 1988 (toen max 10000 bef /jaar). Het fonds had de naam Privest en rekende weinig kosten aan. Het werd hiervoor aangeraden door Test-Aankoop.
KB en Cera werden in 1999 'KBC' en Privest veranderde in Pricos. KBC verhoogde toen vanaf 28 juni 1999 de kosten en rekende ook een beheerloon aan met de commerciële smoes van gelijkschakeling van de kostenstructuur. Ik stopte mijn stortingen.
- Ik startte toen bij Bacob met pensioensparen 'Cordius Pension Fund' omdat die lagere kosten aanrekenden. In 2004 smolt Bacob met Gemeentekrediet om tot Dexia en het pensioenspaarfonds kreeg de naam 'Dexia Pension Fund Dynamic'. In januari 2008 deed ik er mijn laatste storting want de financiële crisis bezorgde Dexia ademnood en de aandelen halveerden bijna in waarde. In totaal 5 stortingen zodat ik voldeed aan de wet.
- De pensioenspaarverzekering First van Ethias werd dan voor 2009 en 2010 de opvolger , doch de crisis verplicht Ethias om die spaarproducten stop te zetten. Wat nu ??
Het overzetten van Pricos en Dexia Pension F. Dyn. naar Rabobank is zeker te overwegen, maar 'k heb begrijpelijk wat wantrouwen:
- Hoe kunnen we de bankkosten voor het overzetten van de fondsen effectief recupereren van Rabobank ? Rabobank heeft geen vaste bankfilialen en de terugbetalingsprocedure wordt door Rabobank niet uitgelegd (welk postadres, maximumbedrag,...) ?
- Als ik op 52-jarige leeftijd overstap naar Rabobank, zal ik dan nog op 60-jarige leeftijd worden belast ? Of start er een nieuwe tienjarige termijn zodat ik pas op 62 jaar zal worden belast ?
- Zal ik geen problemen krijgen voor de stortingen bij Ethias gezien ik er maar 2 zal hebben ?
Kan Rabobank mij raad geven omtrent deze 3 vragen ?
Dank bij voorbaat.
Criticus
- Ik begon pensioensparen bij KB in 1988 (toen max 10000 bef /jaar). Het fonds had de naam Privest en rekende weinig kosten aan. Het werd hiervoor aangeraden door Test-Aankoop.
KB en Cera werden in 1999 'KBC' en Privest veranderde in Pricos. KBC verhoogde toen vanaf 28 juni 1999 de kosten en rekende ook een beheerloon aan met de commerciële smoes van gelijkschakeling van de kostenstructuur. Ik stopte mijn stortingen.
- Ik startte toen bij Bacob met pensioensparen 'Cordius Pension Fund' omdat die lagere kosten aanrekenden. In 2004 smolt Bacob met Gemeentekrediet om tot Dexia en het pensioenspaarfonds kreeg de naam 'Dexia Pension Fund Dynamic'. In januari 2008 deed ik er mijn laatste storting want de financiële crisis bezorgde Dexia ademnood en de aandelen halveerden bijna in waarde. In totaal 5 stortingen zodat ik voldeed aan de wet.
- De pensioenspaarverzekering First van Ethias werd dan voor 2009 en 2010 de opvolger , doch de crisis verplicht Ethias om die spaarproducten stop te zetten. Wat nu ??
Het overzetten van Pricos en Dexia Pension F. Dyn. naar Rabobank is zeker te overwegen, maar 'k heb begrijpelijk wat wantrouwen:
- Hoe kunnen we de bankkosten voor het overzetten van de fondsen effectief recupereren van Rabobank ? Rabobank heeft geen vaste bankfilialen en de terugbetalingsprocedure wordt door Rabobank niet uitgelegd (welk postadres, maximumbedrag,...) ?
- Als ik op 52-jarige leeftijd overstap naar Rabobank, zal ik dan nog op 60-jarige leeftijd worden belast ? Of start er een nieuwe tienjarige termijn zodat ik pas op 62 jaar zal worden belast ?
- Zal ik geen problemen krijgen voor de stortingen bij Ethias gezien ik er maar 2 zal hebben ?
Kan Rabobank mij raad geven omtrent deze 3 vragen ?
Dank bij voorbaat.
Criticus