Pension Invest Plan: advies gevraagd
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Pension Invest Plan: advies gevraagd
Ik ben een 6-tal maanden begonnen met pensioensparen. Ik zat toen nog met al mijn producten bij BNP (gewoon omdat mijn ouders mij vroeger bij de ASLK hadden "ondergebracht") en maakte de fout om niet voldoende tijd te nemen om alles eens van naderbij te bekijken.
Ik heb me toen ingeschreven op een pensioenspaarverzekering, Pension Invest Plan, met 2,50% gewaardborgde interest (wat gangbaar is bij pensioenspaarverzekeringen).
Maar nu twijfel ik over die beslissing. Bij een fonds valt meer winst te maken, zeker omdat ik nog een stuk <30 jaar ben en de markt over lange termijn positief evolueert. Bedenking daarbij is dat het huidige kapitalistische systeem op termijn niet houdbaar is en we misschien naar een systeem evolueren => dan is de zekerheid van een gewaarborgd rendement natuurlijk welkom (ook al ligt dat - zonder het fiscaal voordeel te verrekenen - een stuk onder de inflatie van 3,75%).
Vraag is nu dus wat ik het beste doe?
* start ik ook een pensioenspaarfonds (zo ja, waar doen jullie dat) en wissel ik per jaar af: het ene jaar storten in de pensioenspaarverzekering, het andere jaar in het fonds => om zo zelf twee luiken te creëren, een 'gewaarborgd luik' en een 'mogelijk winstgevender maar risicovoller luik'?
* kies ik volledig voor een fonds, bijv. een flexibel fonds waarbij je kan overschakelen naar minder risicovolle beleggingen, en reken ik er dus op dat de marktevolutie over een periode van 40 jaar sowieso een stuk hoger zal liggen dan de 2,50% gewaarborgde rente?
* blijf ik volledig bij een pensioenspaarverzekering? Maar is BNP dan wel de beste optie?
Dat is het tweede deel van mijn vraag: ik wil eigenlijk volledig weg bij BNP, maar zit daar nu nog tot 2051 met dit product opgezadeld. Kan ik mijn gespaarde bedrag bij BNP overzetten naar een andere verzekeraar? Hier op het forum las ik van wel, maar bij Argenta waren ze daar niet zeker van ...
Ik heb me toen ingeschreven op een pensioenspaarverzekering, Pension Invest Plan, met 2,50% gewaardborgde interest (wat gangbaar is bij pensioenspaarverzekeringen).
Maar nu twijfel ik over die beslissing. Bij een fonds valt meer winst te maken, zeker omdat ik nog een stuk <30 jaar ben en de markt over lange termijn positief evolueert. Bedenking daarbij is dat het huidige kapitalistische systeem op termijn niet houdbaar is en we misschien naar een systeem evolueren => dan is de zekerheid van een gewaarborgd rendement natuurlijk welkom (ook al ligt dat - zonder het fiscaal voordeel te verrekenen - een stuk onder de inflatie van 3,75%).
Vraag is nu dus wat ik het beste doe?
* start ik ook een pensioenspaarfonds (zo ja, waar doen jullie dat) en wissel ik per jaar af: het ene jaar storten in de pensioenspaarverzekering, het andere jaar in het fonds => om zo zelf twee luiken te creëren, een 'gewaarborgd luik' en een 'mogelijk winstgevender maar risicovoller luik'?
* kies ik volledig voor een fonds, bijv. een flexibel fonds waarbij je kan overschakelen naar minder risicovolle beleggingen, en reken ik er dus op dat de marktevolutie over een periode van 40 jaar sowieso een stuk hoger zal liggen dan de 2,50% gewaarborgde rente?
* blijf ik volledig bij een pensioenspaarverzekering? Maar is BNP dan wel de beste optie?
Dat is het tweede deel van mijn vraag: ik wil eigenlijk volledig weg bij BNP, maar zit daar nu nog tot 2051 met dit product opgezadeld. Kan ik mijn gespaarde bedrag bij BNP overzetten naar een andere verzekeraar? Hier op het forum las ik van wel, maar bij Argenta waren ze daar niet zeker van ...
Re: Pension Invest Plan: advies gevraagd
bij pensioenfondsen kun je simpelweg stoppen met storten in je fonds bij de ene bank, alles laten staan, en bij een andere bank een ander fonds beginnen,
dus dan zal dat ook wel gaan bij de pensioenverzekeringen zeker?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ja, bij verzekering zal dat ook wel lukken. Maar dan moet je voor zo'n onnozel bedrag 40 jaar lang een account aanhouden bij een bank waarbij je eigenlijk helemaal weg wilt.soja schreef:bij pensioenfondsen kun je simpelweg stoppen met storten in je fonds bij de ene bank, alles laten staan, en bij een andere bank een ander fonds beginnen,
En wat is jullie mening over keuze fonds/verzekering?
Overdragen van een fonds is steeds makkelijk en mogelijk, meestal wordt dan ook door de ontvangende bank de kosten gedragen (bvb Argenta)
Een verzekering is heel iets anders, ik dacht dat je hier maar over 1 verzekeringscontract mag beschikken dat je in staat stelt om pensioensparen fiscaal af te trekken. Het kost dus enorm veel geld om dit af te kopen (kosten + terugbetaling belastingsvoordeel + taxatatie/boete) en wordt daarom meestal afgeraden door banken.
Wat wel mag, is de verzekering premievrij stellen (= niet meer sparen, maar wel laten verderlopen) en opnieuw starten met een fonds.
Dit heb ik namelijk vorig jaar zo laten doen.
Mijn pension-invest plan van BNP loopt nog steeds, maar ik spaar nu verder in Argenta Pensioenspaarfonds.
Een verzekering is heel iets anders, ik dacht dat je hier maar over 1 verzekeringscontract mag beschikken dat je in staat stelt om pensioensparen fiscaal af te trekken. Het kost dus enorm veel geld om dit af te kopen (kosten + terugbetaling belastingsvoordeel + taxatatie/boete) en wordt daarom meestal afgeraden door banken.
Wat wel mag, is de verzekering premievrij stellen (= niet meer sparen, maar wel laten verderlopen) en opnieuw starten met een fonds.
Dit heb ik namelijk vorig jaar zo laten doen.
Mijn pension-invest plan van BNP loopt nog steeds, maar ik spaar nu verder in Argenta Pensioenspaarfonds.
Nog even vergeten, volgens mij kan je bij BNP perfect je pension invest plan laten staan en alle zicht- en spaarrekeningen laten afsluiten.fatboy schreef:Ja, bij verzekering zal dat ook wel lukken. Maar dan moet je voor zo'n onnozel bedrag 40 jaar lang een account aanhouden bij een bank waarbij je eigenlijk helemaal weg wilt.soja schreef:bij pensioenfondsen kun je simpelweg stoppen met storten in je fonds bij de ene bank, alles laten staan, en bij een andere bank een ander fonds beginnen,
En wat is jullie mening over keuze fonds/verzekering?
- > heb ik gedaan met het home invest plan, dus ik vermoed dat dit ook lukt met het pension invest planvolgens mij kan je bij BNP perfect je pension invest plan laten staan en alle zicht- en spaarrekeningen laten afsluiten.
En doe je nu elders aan woonsparen?tZetZefLy schreef:- > heb ik gedaan met het home invest plan, dus ik vermoed dat dit ook lukt met het pension invest planvolgens mij kan je bij BNP perfect je pension invest plan laten staan en alle zicht- en spaarrekeningen laten afsluiten.
(Heb ook een Home Invest Plan lopen en ik wil daar eigenlijk vanaf. Ik zou liever bij een onafhankelijke verzekeraar sparen voor een schuldsaldoverzekering - om later niet vast te hangen aan een bepaalde bank en zowel de voordeligste ssv als het voordeligste woonkrediet te kunnen kiezen - maar weet nog niet waar.)
Jammer genoeg hangen de meest goedkope woonleningen bij zowat alle banken vast aan een brandverzekering en schuldsaldoverzekering. Meestal komt hier ook loondomiciliëring bij kijken.fatboy schreef:Ik zou liever bij een onafhankelijke verzekeraar sparen voor een schuldsaldoverzekering - om later niet vast te hangen aan een bepaalde bank en zowel de voordeligste ssv als het voordeligste woonkrediet te kunnen kiezen - maar weet nog niet waar.)
Er zijn geen banken te vinden die jou de beste tarief zullen geven, maar jou wel de mogelijkheid geven om de verzekeringen elders te gaan nemen!