Pensioensparen, max. bedrag of niet?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Pensioensparen, max. bedrag of niet?
Hello
Mijn partner wenst te starten aan pensioensparen.
Ze is 23jaar en pas begonnen met werken.
Graag zouden we bij Argenta (ARPE) dit doen.
Wat doen jullie? Het volledige maximumbedrag sparen per jaar of een gedeelte ervan?
Hierbij hou ik rekening met:
- ik doe ook pensioensparen
- mijn werkgever heeft een pensioenspaarplan en betaalt hiervoor
- we hebben eigendom
- tegen dat het zover is hebben we ook een mooie spaarsom aan de kant (als alles goed gaat natuurlijk)
Is het dan wel nodig dat we hier het max. aan betalen?
Het is ook geld dat je elk jaar moet missen he... Hiervan kunnen we ook andere leuke dingen doen, of gewoon sparen op een andere manier.
Wat doen jullie?
Tips?
Mijn partner wenst te starten aan pensioensparen.
Ze is 23jaar en pas begonnen met werken.
Graag zouden we bij Argenta (ARPE) dit doen.
Wat doen jullie? Het volledige maximumbedrag sparen per jaar of een gedeelte ervan?
Hierbij hou ik rekening met:
- ik doe ook pensioensparen
- mijn werkgever heeft een pensioenspaarplan en betaalt hiervoor
- we hebben eigendom
- tegen dat het zover is hebben we ook een mooie spaarsom aan de kant (als alles goed gaat natuurlijk)
Is het dan wel nodig dat we hier het max. aan betalen?
Het is ook geld dat je elk jaar moet missen he... Hiervan kunnen we ook andere leuke dingen doen, of gewoon sparen op een andere manier.
Wat doen jullie?
Tips?
Re: Pensioensparen, max. bedrag of niet?
Het grote voordeel van pensioensparen is de fiscale aftrekbaarheid. Anders zou het niet interessant zijn.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
inderdaad, zonder de fiscale aftrek (tot 40 %), ligt de opbrengt lager dan een goede termijnrekening en zou je dus zot moeten zijn om eraan te beginnen (want er is toch wel serieus risico aan)
maw, het hele systeem is eigenlijk vestzak-broekzak, want waar denk je dat de staat het geld haalt om je die fiscale aftrek te geven?
maw, het hele systeem is eigenlijk vestzak-broekzak, want waar denk je dat de staat het geld haalt om je die fiscale aftrek te geven?
dus zolang de fiscale aftrek er is doe je het meeste voordeel met een maximum bedrag aan pensioensparen?
Correct?
Maar wat ik dan denk.
STEL:
dat je 37jaar pensioensparen doet aan een gemiddelde (inflatie etc. erbij in) van 1000euro om het simpel te houden.
Dat is 37 000 euro!!!!
37 000euro die je in je leven niet kan investeren in iets anders, wat ook opbrengt misschien.
Misschien wordt je niet eens 60jaar en heb je heel je leven gespaard voor niets...
Is dit wat kort door de bocht allemaal wat ik zeg en blijft het sowieso interessant of...
Correct?
Maar wat ik dan denk.
STEL:
dat je 37jaar pensioensparen doet aan een gemiddelde (inflatie etc. erbij in) van 1000euro om het simpel te houden.
Dat is 37 000 euro!!!!
37 000euro die je in je leven niet kan investeren in iets anders, wat ook opbrengt misschien.
Misschien wordt je niet eens 60jaar en heb je heel je leven gespaard voor niets...
Is dit wat kort door de bocht allemaal wat ik zeg en blijft het sowieso interessant of...
Het geluk, of zo je wil het probleem, in een mensenleven is dat we niet weten
1 Hoe oud we worden
2 Hoe lang we gezond blijven
Om deze twee redenen kunnen we niet anders, als we slim zijn, en het financieel aankunnen, om te sparen voor onze oude dag.
Immers, ons pensioen zal gemiddeld maar 60 % bedragen van onze laatste wedde, uitgezonderd als je ambtenaar bent.
Heb je niet gespaart in je werkende leven, en je hebt niet het geluk te erven van de vorige generatie(s) dan ziet je oude dag er financieel niet rooskleurig uit.
Om deze redenen is aan pensioensparen doen, voor het maximale bedag aangewezen.
1 Hoe oud we worden
Om deze twee redenen kunnen we niet anders, als we slim zijn, en het financieel aankunnen, om te sparen voor onze oude dag.
Immers, ons pensioen zal gemiddeld maar 60 % bedragen van onze laatste wedde, uitgezonderd als je ambtenaar bent.
Heb je niet gespaart in je werkende leven, en je hebt niet het geluk te erven van de vorige generatie(s) dan ziet je oude dag er financieel niet rooskleurig uit.
-
- VIP member
- Contacteer:
Als het een "mooie" groepsverzekering is zou ik het erbij laten en niet aan pensioensparen doen.
Moet je zelf ook een deel van de premie betalen per maand of wordt alles door je werkgever betaald?
Indien er elke maand al geld van je loon wordt gehouden is het een beetje veel om daarnaast ook nog iedere maand aan pensioensparen te doen lijkt me.
Moet je zelf ook een deel van de premie betalen per maand of wordt alles door je werkgever betaald?
Indien er elke maand al geld van je loon wordt gehouden is het een beetje veel om daarnaast ook nog iedere maand aan pensioensparen te doen lijkt me.
MeOnline schreef:Hierbij hou ik rekening met:
Nu ben je even filosofisch bezig.MeOnline schreef:STEL:
Waarom zou je morgen nog gaan werken, als het overmorgen gedaan kan zijn? Dan heb je morgen voor niks gewerkt en een dag verspeeld.
Je zegt eerst dat je zowieso geld opzij zet (hoe zet je dat geld opzij? Als je het spaart op een spaarboekje, dan brengt het minder op dan de inflatie?). Waarom dan niet in een pensioenspaarplan?
Waarom niet in een pensioenspaarplan (letop, ik doe dit momenteel wel, we moeten een beslissing nemen voor mijn partner)...anonymous schreef:MeOnline schreef:Hierbij hou ik rekening met:
- tegen dat het zover is hebben we ook een mooie spaarsom aan de kant (als alles goed gaat natuurlijk)Nu ben je even filosofisch bezig.MeOnline schreef:STEL:
Waarom zou je morgen nog gaan werken, als het overmorgen gedaan kan zijn? Dan heb je morgen voor niks gewerkt en een dag verspeeld.
Je zegt eerst dat je zowieso geld opzij zet (hoe zet je dat geld opzij? Als je het spaart op een spaarboekje, dan brengt het minder op dan de inflatie?). Waarom dan niet in een pensioenspaarplan?
We sparen op spaarrekeningen/termijnrekeningen, hebben vastgoed, dat is ook een vorm van sparen...
Aan het geld van onze rekeningen kunnen we in nood direct, pensioen niet...
Als wij samen voor het max. aan pensioensparen doen is dat 1800euro per jaar, zonder inflatie gerekend... Is een smak geld... Ben dus op zoek of het wel echt de moeite is om dit te doen, of dat we toch niet beter voor iets anders sparen.
Het is niet makkelijk, en gewoon zwart-wit is het ook weer niet... vandaar was ik benieuwd naar jullie bevindingen
- WebsterMC
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik heb het volgende
- ik doe zelf aan pensioensparen
- Ik heb ook een pensioenplan via het werk
- mijn ouders storten nog elk jaar in een levensverzekering (en ze blijven dit doen zolang ze dit kunnen)
Ik ga er dus momenteel een beetje van uit dat ik tegen mijn pensioen zoveel zal krijgen dat ik niet veel reserve zal moeten overhebben. Ook al zal het wettelijk pensioen niet veel voorstellen. Zeker omdat ik tegen dan een afbetaald huis zal hebben...
- ik doe zelf aan pensioensparen
- Ik heb ook een pensioenplan via het werk
- mijn ouders storten nog elk jaar in een levensverzekering (en ze blijven dit doen zolang ze dit kunnen)
Ik ga er dus momenteel een beetje van uit dat ik tegen mijn pensioen zoveel zal krijgen dat ik niet veel reserve zal moeten overhebben. Ook al zal het wettelijk pensioen niet veel voorstellen. Zeker omdat ik tegen dan een afbetaald huis zal hebben...
Pas op dat je dan nog fiscale voordelen hebt. Ik heb mijn eerste jaar maar 2 maanden gewerkt. Onder het belastbaar minimum gebleven en alles teruggekregen van de staat. Ik had het max bedrag aan pensioensparen gedaan maar heb niets teruggetrokken omdat ik alles al terug kreeg.MeOnline schreef: Ze is 23jaar en pas begonnen met werken.
Als ik me niet vergis is de dekkingsgraad voor alleenstaanden zelfs nog maar 48%. Hoe dan ook, onder de Europese armoedegrens... voor een van de rijkste regio's van Europa. Een schande!patrick1 schreef:Het geluk, of zo je wil het probleem, in een mensenleven is dat we niet weten
1 Hoe oud we worden
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
kleine nuance: je betaalt eigenlijk maar rond de 1.200 €, aangezien je het jaar nadien rond de 600 € terugtrekt.MeOnline schreef: Als wij samen voor het max. aan pensioensparen doen is dat 1800euro per jaar, zonder inflatie gerekend... Is een smak geld...
Het geld staat inderdaad behoorlijk 'vast'. Je kan dit als een nadeel zien, maar ook als een voordeel: het is geld dat je zowiezo opzij zet voor je oude dag, en je komt niet in de verleiding om het toch uit te geven.MeOnline schreef: of dat we toch niet beter voor iets anders sparen.
Welke bank is eigenlijk het beste (instapkost-beheerskost-opbrengst) voor een pensioenspaarverzekering?
Daar ikzelf reeds in ARPE zit (fonds) denk ik er aan om mijn vriendin dan maar in een verzekering te zetten, kwestie van op 2 paarden te wedden.
Kan ik ze ergens (in mensentaal) vergelijken of kan iemand mij helpen met bovenstaande vraag?
Daar ikzelf reeds in ARPE zit (fonds) denk ik er aan om mijn vriendin dan maar in een verzekering te zetten, kwestie van op 2 paarden te wedden.
Kan ik ze ergens (in mensentaal) vergelijken of kan iemand mij helpen met bovenstaande vraag?
Ik heb op "andere manier" gestemd om de volgende reden :
Jarenlang hebben mijn man en ik via maandelijkse domiciliëring het maximum bedrag gespaard.
Tot we op een dag tot de vaststelling kwamen dat ons dat niets meer opbracht aan belastingvermindering omdat onze inkomens te laag waren.
Toen hebben we de domiciliëringen stopgezet en ben ik begonnen met vóór het einde van elk jaar simulaties te doen van onze personenbelasting, mét en zónder pensioensparen.
Sindsdien deden we alleen nog een éénmalige storting vóór 31 december, voor het deel dat ons nog belastingvoordeel kon opleveren : soms was dat niets meer en soms nog een klein bedrag.
Jarenlang hebben mijn man en ik via maandelijkse domiciliëring het maximum bedrag gespaard.
Tot we op een dag tot de vaststelling kwamen dat ons dat niets meer opbracht aan belastingvermindering omdat onze inkomens te laag waren.
Toen hebben we de domiciliëringen stopgezet en ben ik begonnen met vóór het einde van elk jaar simulaties te doen van onze personenbelasting, mét en zónder pensioensparen.
Sindsdien deden we alleen nog een éénmalige storting vóór 31 december, voor het deel dat ons nog belastingvoordeel kon opleveren : soms was dat niets meer en soms nog een klein bedrag.
Me Online
Op je vraag welk pensioenspaarfonds het beste is qua rendement, instapkosten en beheerskosten
Ik moet je voor het eerste aspect 'rendement'antwoorden met een klassieker uit de beleggerswereld die je nog vaak zult horen
Rendementen uit het verleden, zijn geen garantie voor de toekomst.
Immers, wie kan/durft vandaag met zekerheid te zeggen, wat het rendement van een pensioenspaarfonds over pakweg 30 jaar zal zijn vergeleken met dat van een concurrent. Over 30 jaar weet je het antwoord, of je het juiste fonds koos.
instapkosten Hier kun je, bv. over een periode van 30 jaar, persoonlijk, het meeste winst realiseren. Zoek een makelaar/bank die de jaarlijkse instapkosten beperkt, of zelfs gratis maakt. Ze bestaan, maar ik kan/mag geen reclame maken. Maar je winst over een periode van 30 jaar is groot, reken zelf maar na.
beheerskosten. Deze worden door de beheerder van ieder pensioenspaarfonds bepaalt. Wat is hier echter mogelijk.
Pensioenspaarfonds X waar je vandaag op intekend voor zijn lage beheerskosten, kan deze volgend jaar verhogen. Weg met je voordeel
Op de site van onder andere spaargids vind je een vergelijking van de pensioenspaarverzekeringen qua rendement in het verleden, instapkosten en beheerskosten.
Aan jou/jullie om een keuze te maken. Eén gouden tip. Heb je eenmaal een keuze gemaakt voor X pensioenspaarverzekering van verzekeraar Y , ga dan na waar je de goedkoopste instapkosten kan krijgen, dit niet voor één jaar, maar voor de hele duurtijd van je contract.
Veel succes.
Op je vraag welk pensioenspaarfonds het beste is qua rendement, instapkosten en beheerskosten
Ik moet je voor het eerste aspect 'rendement'antwoorden met een klassieker uit de beleggerswereld die je nog vaak zult horen
Rendementen uit het verleden, zijn geen garantie voor de toekomst.
Immers, wie kan/durft vandaag met zekerheid te zeggen, wat het rendement van een pensioenspaarfonds over pakweg 30 jaar zal zijn vergeleken met dat van een concurrent. Over 30 jaar weet je het antwoord, of je het juiste fonds koos.
instapkosten Hier kun je, bv. over een periode van 30 jaar, persoonlijk, het meeste winst realiseren. Zoek een makelaar/bank die de jaarlijkse instapkosten beperkt, of zelfs gratis maakt. Ze bestaan, maar ik kan/mag geen reclame maken. Maar je winst over een periode van 30 jaar is groot, reken zelf maar na.
beheerskosten. Deze worden door de beheerder van ieder pensioenspaarfonds bepaalt. Wat is hier echter mogelijk.
Pensioenspaarfonds X waar je vandaag op intekend voor zijn lage beheerskosten, kan deze volgend jaar verhogen. Weg met je voordeel
Op de site van onder andere spaargids vind je een vergelijking van de pensioenspaarverzekeringen qua rendement in het verleden, instapkosten en beheerskosten.
Aan jou/jullie om een keuze te maken. Eén gouden tip. Heb je eenmaal een keuze gemaakt voor X pensioenspaarverzekering van verzekeraar Y , ga dan na waar je de goedkoopste instapkosten kan krijgen, dit niet voor één jaar, maar voor de hele duurtijd van je contract.
Veel succes.