pensioensparen 10% taks op 60 jaar
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
pensioensparen 10% taks op 60 jaar
Op welk bedrag wordt de 10 % taks op het pensioensparen/langetermijnsparen berekend als men de leeftijd van 60 jaar bereikt heeft ?
Is dat op het totaal bijeengespaarde bedrag (intresten al dan niet inbegrepen) of alleen op de door de jaren heen verworven intresten, of nog anders ?
Kan iemand daar een duidelijk antwoord op geven, want de info die ik hierover vind is mij allemaal nogal onduidelijk.
Mijn man (dit jaar 60 jaar) heeft een pensioenspaarverzekering ING LIFE PLAN en we zouden graag weten waaraan hij zich mag/moet verwachten.
Is dat op het totaal bijeengespaarde bedrag (intresten al dan niet inbegrepen) of alleen op de door de jaren heen verworven intresten, of nog anders ?
Kan iemand daar een duidelijk antwoord op geven, want de info die ik hierover vind is mij allemaal nogal onduidelijk.
Mijn man (dit jaar 60 jaar) heeft een pensioenspaarverzekering ING LIFE PLAN en we zouden graag weten waaraan hij zich mag/moet verwachten.
Re: pensioensparen 10% taks op 60 jaar
Als uw vraag over een pensioenverzekering gaat dan is dit de correcte tekst. Ik kopieer hem van een brief van de verzekeringsmaatschappij:
Letterlijk: "In de praktijk zijn wij dus verplicht het spaartegoed dat gevestigd werd met premies die u voor 1 januari 1993 hebt gestort, te verminderen met 16,5 % en het saldo met 10% ( verworven winstdeelneming NIET inbegrepen ). Daaruit volgt dat in uw contract van .... het verzekerd kapitaal wordt ...... eur.
Waarschijnlijk moeilijk zelf te berekenen omdat uzelf niet beschikt over die opgesplitste kapitalen. Bent u pas begonnen na jan 1993 dan is het gemakkelijk: verzekerd kapitaal -10 % , de winstdeelname blijft ongewijzigd.
Hopelijk is dit een antwoord op uw vraag.
Letterlijk: "In de praktijk zijn wij dus verplicht het spaartegoed dat gevestigd werd met premies die u voor 1 januari 1993 hebt gestort, te verminderen met 16,5 % en het saldo met 10% ( verworven winstdeelneming NIET inbegrepen ). Daaruit volgt dat in uw contract van .... het verzekerd kapitaal wordt ...... eur.
Waarschijnlijk moeilijk zelf te berekenen omdat uzelf niet beschikt over die opgesplitste kapitalen. Bent u pas begonnen na jan 1993 dan is het gemakkelijk: verzekerd kapitaal -10 % , de winstdeelname blijft ongewijzigd.
Hopelijk is dit een antwoord op uw vraag.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
De "anticipatieve heffing" slaat op het volledige kapitaal verhoogd met de gewaarborgde intresten maar excl. de winstdeelnames.
Voor diegenen die nog starten met pensioensparen: als je hier even over nadenkt dan zal je wel tot de conclusie komen dat bij pensioensparen het niet altijd voordelig is om een hoge gegarandeerde rente te kiezen !
Op de winstdeelname is er al onmiddelijk een voorheffing van 9,25%Al Fonds schreef:Voor diegenen die nog starten met pensioensparen: als je hier even over nadenkt dan zal je wel tot de conclusie komen dat bij pensioensparen het niet altijd voordelig is om een hoge gegarandeerde rente te kiezen !
Volgens mij, ben ik verkeerd verbeterd u mij dan, is het belangrijk in het jaar dat u 60 jaar word de jaarlijkse stortingen NA uw 60 ste verjaardag te doen.
Verjaard u bijvoorbeeld 15 december, en u doet de jaarlijkse storting voor uw pensioensparen NA uw verjaardag, word u niet belast op dit bedrag, indien u 11 maandelijkse stortingen had gedaan VOOR uw verjaardag waren deze wel belast geweest.
Kortom, geef aan de fiscus niet meer dan nodig is !
Verjaard u bijvoorbeeld 15 december, en u doet de jaarlijkse storting voor uw pensioensparen NA uw verjaardag, word u niet belast op dit bedrag, indien u 11 maandelijkse stortingen had gedaan VOOR uw verjaardag waren deze wel belast geweest.
Kortom, geef aan de fiscus niet meer dan nodig is !
klopt helemaal, in het jaar dan je 60 wordt, wachten met te sparen tot na je verjaardag. Na je 60ste kun je blijven voortsparen tot je 65ste zonder dat er achteraf een 'taks' wordt opgeheven. Ben vorig jaar 60 geworden en dus ervaringsdeskundige maar vond het vreemd dat deze informatie nergens duidelijk is terug te vinden. Geld trouwens ook voor het langetermijnsparen met fiscaal voordeel.patrick1 schreef:Volgens mij, ben ik verkeerd verbeterd u mij dan, is het belangrijk in het jaar dat u 60 jaar word de jaarlijkse
Eén van de grote problemen is wel dat de meerderheid van de Belgen niet meer aan 't werk is na 60 en dat je dus goed moet uitkijken om te zien of je die "fiscale aftrek" nog wel ergens kunt aftrekken.Peet schreef:klopt helemaal, in het jaar dan je 60 wordt, wachten met te sparen tot na je verjaardag. Na je 60ste kun je blijven voortsparen tot je 65ste zonder dat er achteraf een 'taks' wordt opgeheven. Ben vorig jaar 60 geworden en dus ervaringsdeskundige maar vond het vreemd dat deze informatie nergens duidelijk is terug te vinden. Geld trouwens ook voor het langetermijnsparen met fiscaal voordeel.patrick1 schreef:Volgens mij, ben ik verkeerd verbeterd u mij dan, is het belangrijk in het jaar dat u 60 jaar word de jaarlijkse
Zonder werk is het voor lange-termijnsparen nog desastreuzer want daar is het aftrekbare bedrag gekoppeld aan je inkomen.
Bedankt voor de antwoorden, maar het blijft voor mij ingewikkeld om eruit te geraken.
Wat meer uitleg over het pensioensparen van mijn man : ING LIFE PLAN is een pensioenspaarverzekering.
Hij is ermee gestart in 1994 (dus nà 1993 = 10%).
Als gevolg van een te laag inkomen heeft hij sinds een paar jaren niet meer bij bijgestort, wegens geen belastingvoordeel meer.
Indien hij dit jaar nog een storting doet, zal dat in elk geval pas op het einde van het jaar zijn (dus nà zijn 60).
Zijn de banken (in dit geval ING) verplicht om een gedetailleerde eindafrekening te geven, bij de "anticipatieve heffing" op 60 jaar ? (of hoe kunnen we er zeker van zijn dat de berekening eerlijk gebeurt ? )
Het blijft zeer moeilijk om dit zelf te berekenen :
-enerzijds waren er de maandelijkse (later jaarlijkse) stortingen ;
-daar werden dan telkens onkosten van afgehouden, zodat er netto minder overblijft dan wat er in feite gestort werd ;
-en er werden vaste intresten bijgevoegd + de eventuele winstdeelnames ;
-elk nieuw jaar werden de intresten gekapitaliseerd.
-(in zijn geval werden er nooit vervroegd sommen opgevraagd)
Als ik mij vergis : laat het me dan weten ...!
Het is mij nog altijd niet duidelijk hoe ik het bedrag kan berekenen waarop de 10% taks geheven wordt.
Gewoon het totale eindbedrag op 60 jaar nemen en daar de jaarlijkse winstdeelnames van aftrekken ?
Of jaar per jaar alle bedragen uitpluizen ?
En wat met de door ING afgehouden kosten : wordt men daarop ook belast of alleen op wat netto overblijft ?
Wat meer uitleg over het pensioensparen van mijn man : ING LIFE PLAN is een pensioenspaarverzekering.
Hij is ermee gestart in 1994 (dus nà 1993 = 10%).
Als gevolg van een te laag inkomen heeft hij sinds een paar jaren niet meer bij bijgestort, wegens geen belastingvoordeel meer.
Indien hij dit jaar nog een storting doet, zal dat in elk geval pas op het einde van het jaar zijn (dus nà zijn 60).
Zijn de banken (in dit geval ING) verplicht om een gedetailleerde eindafrekening te geven, bij de "anticipatieve heffing" op 60 jaar ? (of hoe kunnen we er zeker van zijn dat de berekening eerlijk gebeurt ? )
Het blijft zeer moeilijk om dit zelf te berekenen :
-enerzijds waren er de maandelijkse (later jaarlijkse) stortingen ;
-daar werden dan telkens onkosten van afgehouden, zodat er netto minder overblijft dan wat er in feite gestort werd ;
-en er werden vaste intresten bijgevoegd + de eventuele winstdeelnames ;
-elk nieuw jaar werden de intresten gekapitaliseerd.
-(in zijn geval werden er nooit vervroegd sommen opgevraagd)
Als ik mij vergis : laat het me dan weten ...!
Het is mij nog altijd niet duidelijk hoe ik het bedrag kan berekenen waarop de 10% taks geheven wordt.
Gewoon het totale eindbedrag op 60 jaar nemen en daar de jaarlijkse winstdeelnames van aftrekken ?
Of jaar per jaar alle bedragen uitpluizen ?
En wat met de door ING afgehouden kosten : wordt men daarop ook belast of alleen op wat netto overblijft ?
Laatst gewijzigd door Nefertari op 9 september 2011, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Als het een pensioenverzekering is, zoals we er vanuit gingen, dan heb je vorig jaar een overzicht ( een stand ) gekregen.
Daarop staat een bdrag verzekerd kapitaal en een bedrag winstdeelname.
Van dat bedrag verzekerd kapitaal trek je in jullie geval ( alle stortingen na 1993 ) gewoon 10 % af. Dat resultaat plus het bedrag van de winstdeelname ga je krijgen. Stort je nog bij dan ga je het verzekerd kapitaal zien stijgen na die storting + natuurlijk de intrest op die kapitalen.
Daarop staat een bdrag verzekerd kapitaal en een bedrag winstdeelname.
Van dat bedrag verzekerd kapitaal trek je in jullie geval ( alle stortingen na 1993 ) gewoon 10 % af. Dat resultaat plus het bedrag van de winstdeelname ga je krijgen. Stort je nog bij dan ga je het verzekerd kapitaal zien stijgen na die storting + natuurlijk de intrest op die kapitalen.
Mij lijkt het simpelste deze vragen aan uw verzekeringsadviseur van ING te stellen !
Immers hij/zij alleen beschikt over alle informatie om u een volledig antwoord in detail te kunnen geven op al uw vragen.
U kan deze vragen aan uw verzekeringsadviseur bij ING overmaken, dit ofwel per mail, ofwel per brief, en een schriftelijk antwoord vragen op uw 'terechte' vragen.
Hun antwoord zou u dan normaal binnen een normale tijdspanne moeten bereiken.
Veel succes.
Immers hij/zij alleen beschikt over alle informatie om u een volledig antwoord in detail te kunnen geven op al uw vragen.
U kan deze vragen aan uw verzekeringsadviseur bij ING overmaken, dit ofwel per mail, ofwel per brief, en een schriftelijk antwoord vragen op uw 'terechte' vragen.
Veel succes.
Het kan natuurlijk nog veel simpeler: als u dit jaar 60 wordt, wacht u gewoon tot u de afrekening krijgt. Ik ben er quasi zeker van dat ING die correct zal opmaken.patrick1 schreef:Mij lijkt het simpelste deze vragen aan uw verzekeringsadviseur van ING te stellen !
Veel succes.
Zelf uitrekenen is inderdaad heel moeilijk, tenzij je in de loop der jaren alles goed hebt bijgehouden. Je moet immers iedere individuele storting aan de op dat ogenblik geldende gegarandeerde intrestvoet kapitaliseren.
Of bankverzekeraars dit correct doen, is een open vraag. Met de anticipatieve heffing heb ik zelf nog niet te maken gehad (is nog ver weg), maar mijn ervaring is dat de fiscale behandeling van andere financiële thema's niet door iedere bank altijd correct gebeurt. Heb daar zelf al een paar keer klacht over ingediend én gelijk gehaald.
Een gedetailleerde berekening vanuit de bankverzekeraar zou dus niet slecht zijn in het kader van transparantie.
Of bankverzekeraars dit correct doen, is een open vraag. Met de anticipatieve heffing heb ik zelf nog niet te maken gehad (is nog ver weg), maar mijn ervaring is dat de fiscale behandeling van andere financiële thema's niet door iedere bank altijd correct gebeurt. Heb daar zelf al een paar keer klacht over ingediend én gelijk gehaald.
Een gedetailleerde berekening vanuit de bankverzekeraar zou dus niet slecht zijn in het kader van transparantie.
Dus als ik het goed begrijp?
Ik lees op een site
Als voldaan is aan alle voorwaarden, zal op het ogenblik van de opvraging of op het ogenblik dat u 60 jaar oud wordt, een eenmalige belasting geheven worden. Deze belasting bedraagt 10 % en wordt automatisch geheven via de financiële instelling of de verzekeringsmaatschappij waar u uw rekening of verzekering hebt. Deze eenmalige taxatie zal in de meeste gevallen een heel stuk lager zijn dan het fiscale voordeel dat u jaar na jaar hebt kunnen genieten.
Dus is dit 10 % op het hele bedrag inleg + rendementen
Of is het 10 % op de rendementen alleen?
Greetz
jempi25
Ik lees op een site
Als voldaan is aan alle voorwaarden, zal op het ogenblik van de opvraging of op het ogenblik dat u 60 jaar oud wordt, een eenmalige belasting geheven worden. Deze belasting bedraagt 10 % en wordt automatisch geheven via de financiële instelling of de verzekeringsmaatschappij waar u uw rekening of verzekering hebt. Deze eenmalige taxatie zal in de meeste gevallen een heel stuk lager zijn dan het fiscale voordeel dat u jaar na jaar hebt kunnen genieten.
Dus is dit 10 % op het hele bedrag inleg + rendementen
Of is het 10 % op de rendementen alleen?
Greetz
jempi25
U betaalt 10% op het bedrag dat alle stortingen van na 1993 hebben opgebracht = de gestorte premies opgerent aan de gewaarborgde rente. Het bedrag dat u daarnaast nog bijeenspaarde aan winstdeelname wordt niet belast op 60 jaar. Daar hebben de verzekeraars al elk jaar 9,25 % op afgedragen.
Op een jaarlijks overzicht van de verzekering vindt u twee bedragen:
1° het verzekerde kapitaal : hier gaat van het hele bedrag 10 % af
2° de som van de winstdeelname: heir gaat niets meer af
Op een jaarlijks overzicht van de verzekering vindt u twee bedragen:
1° het verzekerde kapitaal : hier gaat van het hele bedrag 10 % af
2° de som van de winstdeelname: heir gaat niets meer af