Is pensioensparen zinvol?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Is pensioensparen zinvol?
Stel je bent nu 25 jaar en doet aan pensioensparen, op je 65 ontvang je een bedrag van zegge 250.000 euro netto.
Wat is die 250.000 euro nog waard binnen 40 jaar???? De inflatie is 2,50%/jaar..
Is het dan wel verstandig om op die manier te sparen???????????
Wat is die 250.000 euro nog waard binnen 40 jaar???? De inflatie is 2,50%/jaar..
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: pensioenspaarfonds overzetten
Gezien het fiscaal voordeel is het m.i. steeds interessant om aan pensioensparen te doen ( als je genoeg belastbaar inkomen hebt )
Het bedrag moet je zien als een extraatje dat je normaal gezien nooit zou gespaard hebben
Het bedrag moet je zien als een extraatje dat je normaal gezien nooit zou gespaard hebben
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dit topic ging eigenlijk over het overzetten van een pensioenspaarfonds naar Rabobank. Iemand heeft het topic gekaapt met een andere vraag terwijl de topicstarter nog met zijn vraag blijft zitten.
*** voor de duidelijkheid: deze topic is intussen afgesplitst door de moderator ***
*** je mag ons dergelijke zaken altijd signaleren ***
*** voor de duidelijkheid: deze topic is intussen afgesplitst door de moderator ***
*** je mag ons dergelijke zaken altijd signaleren ***
even voor je nagerekend: als je elk jaar het max. bedrag spaart, 40 jaar lang, en we gaan er van uit dat het max. bedrag elk jaar stijgt met de inflatie (2,5%), dan moet je een netto-rendement halen van meer dan 7% om aan 250.000 € te geraken. Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Die 250.000 € zou dan nog een goede 90.000 huidige euro's waar zijn.ludo schreef:Stel je bent nu 25 jaar en doet aan pensioensparen, op je 65 ontvang je een bedrag van zegge 250.000 euro netto.
Stel dat je een netto-rendement haalt van 4%, dan heb je op het einde ong. 125.000 €, die overeenkomt met een kleine 50.000 € huidig geld.
Hierbij hou ik geen rekening met het fiscaal voordeel, en laat dat nu net hetgeen zijn dat de zaak interessant maakt. Als je het fiscaal uitgespaarde geld ook nog opzij zet aan 4%, dan krijg je een extra 43.000 € er bij, of 16.000 € in huidig geld.
Welke manier van sparen is volgens jou dan verstandiger? 50.000 € laat je toe om tijdens je pensioen ca. 200 € per maand extra uit te geven. Op een pensioen van bijv. 1.200 € per jaar kan dat al tellen, maar een vetpot is het natuurlijk niet.
oops inderdaad ... back on topic!Yaris schreef:Dit topic ging eigenlijk over het overzetten van een pensioenspaarfonds naar Rabobank. Iemand heeft het topic gekaapt met een andere vraag terwijl de topicstarter nog met zijn vraag blijft zitten.
Tja, de vraag is of het Dexiafonds ondertussen zal stijgen, en dat is verre van zeker. Als ondertussen het fonds van Rabo beter doet, ben je toch nog de sigaar.gupe schreef:Momenteel staat de koers wel erg laag . Is het misschien best dat ik nu bij Dexia volstort tot max bedrag.
Dan pas naar Rabo laten overzetten als hopelijk het fonds terug wat stijgt , of zie ik dat verkeerd.
Ik kan immers altijd laten overzetten naar Rabo , ten laaste voor einde 2012. Correct ?
Je kan idd nog altijd later laten overzetten, maar hou er wel rekening mee dat het enkele weken kan duren eer alles in orde is.
Sorry voor de onderbreking Yaris, maar ik dacht dat je zelf die vraag al beantwoord had met een verwijzing naar de site van rabobank.Met deze kan er dan eventueel terug op ingesprongen worden.Yaris schreef:Dit topic ging eigenlijk over het overzetten van een pensioenspaarfonds naar Rabobank. Iemand heeft het topic gekaapt met een andere vraag terwijl de topicstarter nog met zijn vraag blijft zitten.
Re: Is pensioensparen zinvol?
Gupe had nog een tweede vraag gesteld, namelijk:
Die vraag staat hier nu als openingsvraag maar hoorde bij zijn andere vraag die nu ergens anders staat maar ik vind niet meteen waar.gupe schreef:Momenteel staat de koers wel erg laag . Is het misschien best dat ik nu bij Dexia volstort tot max bedrag.
Dan pas naar Rabo laten overzetten als hopelijk het fonds terug wat stijgt , of zie ik dat verkeerd.
Ik kan immers altijd laten overzetten naar Rabo , ten laaste voor einde 2012. Correct ?
Dat had ik al gedaan maar de moderators hebben er nu een soepje van gemaakt. Hebben jullie geen ervaren extra moderator nodig, jongens?*** je mag ons dergelijke zaken altijd signaleren ***
RechtgezetYaris schreef:Dat had ik al gedaan maar de moderators hebben er nu een soepje van gemaakt. Hebben jullie geen ervaren extra moderator nodig, jongens?*** je mag ons dergelijke zaken altijd signaleren ***
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Perfect. Op jou kunnen we rekenen, Vaganzza.
Yaris schreef:Gupe had nog een tweede vraag gesteld, namelijk:
Die vraag staat hier nu als openingsvraag maar hoorde bij zijn andere vraag die nu ergens anders staat maar ik vind niet meteen waar.gupe schreef:Momenteel staat de koers wel erg laag . Is het misschien best dat ik nu bij Dexia volstort tot max bedrag.
Dat had ik al gedaan maar de moderators hebben er nu een soepje van gemaakt. Hebben jullie geen ervaren extra moderator nodig, jongens?*** je mag ons dergelijke zaken altijd signaleren ***
héhé dit doet me denken aan Anderlecht en de Lukakusoap