TAK23: Patronale Life met "doordacht kostenbeleid"
TAK23: Patronale Life met "doordacht kostenbeleid"
Ik ga hier geen oordeel vellen maar u "facts and figures" bezorgen en vragen wat u ervan vindt:
Als je bij Patronale Life een Elitis Strategy Account afsluit, dan betaal je een taks van 1,1 % zoals overal.
Daarop komt nog eens een éénmalige instapkost van 1 %
Bovendien nog een gespreide instapkost van 5,5 % ( 0,11% per maand gedurende 5 jaar )...
Bij de instap in een fonds, stap je in aan 101 %/ da's nogmaals 1 %
Je betaalt jaarlijks een beheerskost die schommelt tussen 1% ( Bonds Selection ) en 3 % ( Elitis Invest Research ).
Moest het fonds winst maken dan mag men nogmaals 12,5 % aftrekken op het netto resultaat.
Stoppen doet het niet: Bij uitstap stap je uit aan 99 %: da's nogmaals 1 %...
Enkele rendementen van Tak23-fondsen van Patronale Life:
- Reactive Return: gemiddeld op periodes van 3 jaar: jaarlijks een verlies van 3,77%. Na alle berekeningen had je slechts in 12,5 % van de gevallen een positief resultaat ( dat is wel zonder alle kosten die ik hiervoor heb opgesomd.
- Target Return: op periodes van 3 jaar is het gemiddelde rendement -7,12 %. Tijdens geen enkele periode had men een positief resultaat.
- Elitis Invest Value: op periodes van 3 jaar was het resultaat gemiddeld -2,02% per jaar en in 45% van de gevallen was er toch een positief resultaat als we geen rekening houden met al de opgesomde kosten.
Je kan ook fondsen van derden aankopen in de Boutique-formule:
Daar zijn dossierkosten tbv 35 euro.
Een instap van 5 %;
Een oprichtingskost van 5 % ( 1 % gedurende 5 jaar )
Een beheerskost op aandelenfondsen van 1,50 % per jaar ( zo'n fonds rekent intern meestal ook al zo'n 1,50 % beheerskosten aan )
Bij afkoop betaal je nogmaals 75 euro.
De conclusie laat ik aan jullie
Als je bij Patronale Life een Elitis Strategy Account afsluit, dan betaal je een taks van 1,1 % zoals overal.
Daarop komt nog eens een éénmalige instapkost van 1 %
Bovendien nog een gespreide instapkost van 5,5 % ( 0,11% per maand gedurende 5 jaar )...
Bij de instap in een fonds, stap je in aan 101 %/ da's nogmaals 1 %
Je betaalt jaarlijks een beheerskost die schommelt tussen 1% ( Bonds Selection ) en 3 % ( Elitis Invest Research ).
Moest het fonds winst maken dan mag men nogmaals 12,5 % aftrekken op het netto resultaat.
Stoppen doet het niet: Bij uitstap stap je uit aan 99 %: da's nogmaals 1 %...
Enkele rendementen van Tak23-fondsen van Patronale Life:
- Reactive Return: gemiddeld op periodes van 3 jaar: jaarlijks een verlies van 3,77%. Na alle berekeningen had je slechts in 12,5 % van de gevallen een positief resultaat ( dat is wel zonder alle kosten die ik hiervoor heb opgesomd.
- Target Return: op periodes van 3 jaar is het gemiddelde rendement -7,12 %. Tijdens geen enkele periode had men een positief resultaat.
- Elitis Invest Value: op periodes van 3 jaar was het resultaat gemiddeld -2,02% per jaar en in 45% van de gevallen was er toch een positief resultaat als we geen rekening houden met al de opgesomde kosten.
Je kan ook fondsen van derden aankopen in de Boutique-formule:
Daar zijn dossierkosten tbv 35 euro.
Een instap van 5 %;
Een oprichtingskost van 5 % ( 1 % gedurende 5 jaar )
Een beheerskost op aandelenfondsen van 1,50 % per jaar ( zo'n fonds rekent intern meestal ook al zo'n 1,50 % beheerskosten aan )
Bij afkoop betaal je nogmaals 75 euro.
De conclusie laat ik aan jullie