Goudmijnaandelen ?
TIP
Goudmijnaandelen ?
Even niet over het goud zelf maar over de mijnaandelen.
Je hoort hier de laatste tijd meer en meer over.
1. Goudmijnaandelen staan voor een technische uitbraak
De goudmijnsector zit sinds 1980 in een brede consolidatiefase. Sinds 30 jaar is de Barron’s Gold Mining index onder de 1500 punten gebleven. Een vergelijkbare consolidatie kwam in de periode 1937 – 1961 voor. Toen de index in die periode boven 50 punten uitschoot, steeg de koers in de daarop volgende 4 jaar tot 220 punten (+340%).
2. Goudmijnaandelen zijn niet meer zo goedkoop sinds 2000
De waarderingen van goudmijnaandelen staan momenteel zeer laag. Meer nog, de sector is niet meer zo goedkoop geweest sinds de eeuwwisseling.
“In 2008 daalden de goudmijnaandelen 75% door de liquiditeitscrisis. Hoewel ze nadien 600% zijn gestegen hebben ze nog steeds een enorme inhaling te doen op goud van 100 à 200%, wat een mooi rendement zou kunnen opleveren in huidig beursklimaat”, legt Busschaert uit.
3. Goudmijnaandelen zijn weinig geliefd
De goudmijnaandelen zijn nog steeds fors onderwogen in de gemiddelde beleggingsportefeuille, ondanks de stijging van de prijzen van goud en zilver.
Ik denk hier dan bv aan BlackRock Global Funds World Gold Fund.
Wat is jullie mening hierover ?
Je hoort hier de laatste tijd meer en meer over.
1. Goudmijnaandelen staan voor een technische uitbraak
De goudmijnsector zit sinds 1980 in een brede consolidatiefase. Sinds 30 jaar is de Barron’s Gold Mining index onder de 1500 punten gebleven. Een vergelijkbare consolidatie kwam in de periode 1937 – 1961 voor. Toen de index in die periode boven 50 punten uitschoot, steeg de koers in de daarop volgende 4 jaar tot 220 punten (+340%).
2. Goudmijnaandelen zijn niet meer zo goedkoop sinds 2000
De waarderingen van goudmijnaandelen staan momenteel zeer laag. Meer nog, de sector is niet meer zo goedkoop geweest sinds de eeuwwisseling.
“In 2008 daalden de goudmijnaandelen 75% door de liquiditeitscrisis. Hoewel ze nadien 600% zijn gestegen hebben ze nog steeds een enorme inhaling te doen op goud van 100 à 200%, wat een mooi rendement zou kunnen opleveren in huidig beursklimaat”, legt Busschaert uit.
3. Goudmijnaandelen zijn weinig geliefd
De goudmijnaandelen zijn nog steeds fors onderwogen in de gemiddelde beleggingsportefeuille, ondanks de stijging van de prijzen van goud en zilver.
Ik denk hier dan bv aan BlackRock Global Funds World Gold Fund.
Wat is jullie mening hierover ?
Re: Goudmijnaandelen ?
Zowat al mijn fondsen staan negatief. BlackRock Global Funds World Gold Fund daarentegen staat positief met een winst van 10%!
Lees ook wat BlackRock zelf over goudmijnaandelen schrijft: "Men kan dus concluderen dat goudmijnaandelen relatief t.o.v. de goudprijs ondergewaardeerd zijn."
De vraag is of je niet net te laat bent om in te stappen. Zowat de hele stijging in de laatste 3 maanden (11%) heeft in de voorbije week plaatsgevonden (8%).
Lees ook wat BlackRock zelf over goudmijnaandelen schrijft: "Men kan dus concluderen dat goudmijnaandelen relatief t.o.v. de goudprijs ondergewaardeerd zijn."
De vraag is of je niet net te laat bent om in te stappen. Zowat de hele stijging in de laatste 3 maanden (11%) heeft in de voorbije week plaatsgevonden (8%).
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik ben vorig jaar in december al voor een klein bedrag ingestapt maar dacht van nu eventueel wat bij te kopen.
Voorlopig zo maar laten.
Voorlopig zo maar laten.
De "voorbeeldportefeuilles" op mijn blog bevatten Blackrock World Gold ( zowel in USD als in euro ): bij de laatste evaluaties blijkt dat fonds één van de meest volatiele van het moment. De ene 14 dagen er meer dan 5 % af, de volgende meer dan 5 % er weer bij enz...
Voor diegenen die de invloed van de USD ( want het "moederfonds" noteert in USD ) niet wensen te lopen, bestaat er ook een euro-hedged-variant.
Voor diegenen die de invloed van de USD ( want het "moederfonds" noteert in USD ) niet wensen te lopen, bestaat er ook een euro-hedged-variant.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Goudmijnen zijn wel niet hetzelfde als de grondstof zelf. Er wordt hier de vergelijking gemaakt tussen goud zelf en goudmijnen. Goudmijnen kunnen op 'n punt staan dat hun goudaders bijna allemaal ontgonnen zijn, of dat het nog resterende goud enkel maar kan ontgonnen worden door extreem hoge kosten te maken en dus 'n quasi lege doos. Her en der wordt zelfs gesproken dat in 2020 bijna al het goud ontgonnen zal zijn. Dus zeker goed kijken of het om goudmijnen gaat met nog voldoende potentieel.
Verder heb ik al artikels gelezen dat in sommige landen de goudmijnen verplicht zijn om al hun ontgonnen goud te verkopen aan de overheid, of dit ontgonnen goud dan nog de goudprijs volgt op de goudmarkten is dan de vraag. Goud wordt niet altijd ontgonnen in landen met 'n sterke regelgeving. Mogelijk wordt dit misschien contractueel bepaald en lopen ze 'n pak geld (winst) mis, of misschien is het dan net het omgekeerde (bij daling van de goudprijs) en krijgen ze zo 'n hogere prijs als op de gewone markt. Aandelen van goudmijnen hebben volgens mij 'n hogere speculatief karakter als het goud zelf.
In ieder geval als de mijnen het rechtstreeks aan de overheid verkopen wil dit wel zeggen dat de goudstroom gestopt wordt en dat kan z'n gevolgen hebben voor de prijs van het goud.
Een voorbeeld: Bolivia
Verder heb ik al artikels gelezen dat in sommige landen de goudmijnen verplicht zijn om al hun ontgonnen goud te verkopen aan de overheid, of dit ontgonnen goud dan nog de goudprijs volgt op de goudmarkten is dan de vraag. Goud wordt niet altijd ontgonnen in landen met 'n sterke regelgeving. Mogelijk wordt dit misschien contractueel bepaald en lopen ze 'n pak geld (winst) mis, of misschien is het dan net het omgekeerde (bij daling van de goudprijs) en krijgen ze zo 'n hogere prijs als op de gewone markt. Aandelen van goudmijnen hebben volgens mij 'n hogere speculatief karakter als het goud zelf.
In ieder geval als de mijnen het rechtstreeks aan de overheid verkopen wil dit wel zeggen dat de goudstroom gestopt wordt en dat kan z'n gevolgen hebben voor de prijs van het goud.

Een voorbeeld: Bolivia
Laatst gewijzigd door Spruitekop op 8 september 2011, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Mooie info.
BlackRock Global Funds World Gold Fund belegd in de mijnen zelf.
BlackRock Global Funds World Gold Fund belegd in de mijnen zelf.
mijntjes die ik sedert enkele jaren in port heb of gehad heb (meeste TSX genoteerd):
Barrick Gold Corporation
China Gold International Resources Corporation
Yamana Gold
Great Panther Silver
Gold Fields
Eldorado Gold Corp
Franco-Nevada Corporation
Excellon Resources
New Gold
er zijn er bij die zeer volatiel zijn !
blijft wel een risico bij dalende markten
Barrick Gold Corporation
China Gold International Resources Corporation
Yamana Gold
Great Panther Silver
Gold Fields
Eldorado Gold Corp
Franco-Nevada Corporation
Excellon Resources
New Gold
er zijn er bij die zeer volatiel zijn !
blijft wel een risico bij dalende markten
Dat mag je wel zeggen. BlackRock Global Funds World Gold Fund vandaag 7% lager. Karine, als je nog wil bijkopen dan is nu het moment.
Ga mijn geld wel voor iets anders gebruiken, koopjes genoeg op de beurs nu en het wordt elke dag aantrekkelijker.Yaris schreef:Dat mag je wel zeggen. BlackRock Global Funds World Gold Fund vandaag 7% lager. Karine, als je nog wil bijkopen dan is nu het moment.
Jij voelt je nu vast als een klein kind dat wat geld heeft gekregen voor zijn verjaardag en iets mag gaan kopen in de speelgoedwinkel.
Ik moet zeggen dat die rode cijfers bij het opstaan een heerlijk gevoel geven.Yaris schreef:Jij voelt je nu vast als een klein kind dat wat geld heeft gekregen voor zijn verjaardag en iets mag gaan kopen in de speelgoedwinkel.
Nu beginnen we stilaan over koopjes te spreken, alhoewel het nog sterk in twee richtingen kan evolueren.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Misschien nog 'n nuttig artikel voor diegenen die in mijnaandelen willen beleggen.
http://www.thestreet.com/_yahoo/story/1 ... &cm_ite=NA" onclick="window.open(this.href);return false;
Opstaan met 'n heerlijk gevoel in 'n periode met bloedrode cijfers bijna elke dag.
Wassen jullie de lakens met waspoeder of met coke?
http://www.thestreet.com/_yahoo/story/1 ... &cm_ite=NA" onclick="window.open(this.href);return false;
Opstaan met 'n heerlijk gevoel in 'n periode met bloedrode cijfers bijna elke dag.

Ik ben gewoon op tijd uitgestapt en wacht nu op een mooi aankoopmoment.Spruitekop schreef:Misschien nog 'n nuttig artikel voor diegenen die in mijnaandelen willen beleggen.
Opstaan met 'n heerlijk gevoel in 'n periode met bloedrode cijfers bijna elke dag.![]()
Nu kan je kwaliteitsaandelen kopen aan een mooie prijs voor de langere termijn.
Hehe, de rode cijfers die Karine zo blij maken zijn zeer zeker de gewone beurscijfers en zeker niet die in haar portefeuille.Spruitekop schreef: Opstaan met 'n heerlijk gevoel in 'n periode met bloedrode cijfers bijna elke dag.![]()
Er zijn dit jaar al veel mooie aankoopmomenten geweest en telkens zakte de beurs daarna nog verder.karine schreef:Ik ben gewoon op tijd uitgestapt en wacht nu op een mooi aankoopmoment.
Eenmaal die kwaliteitsaandelen gekocht en de cijfers blijven rood dan zal Karine niet meer met een heerlijk gevoel opstaan iedere dag.karine schreef:Nu kan je kwaliteitsaandelen kopen aan een mooie prijs voor de langere termijn.