Goudmijnaandelen ?
TIP
Re: Goudmijnaandelen ?
Er zijn er hier die zaken schrijven die kant noch wal raken. Meestal een bewijs dat ze niet veel weten over hetgeen ze schrijven. Maar Yaris, jouw reactie verbaast me...
We weten allemaal dat goedkoop kwaliteitsaandelen kopen één van de weinige mogelijkheden is om wat geld te verdienen op de beurs.Yaris schreef:Er zijn dit jaar al veel mooie aankoopmomenten geweest en telkens zakte de beurs daarna nog verder.karine schreef:Ik ben gewoon op tijd uitgestapt en wacht nu op een mooi aankoopmoment.
Eenmaal die kwaliteitsaandelen gekocht en de cijfers blijven rood dan zal Karine niet meer met een heerlijk gevoel opstaan iedere dag.karine schreef:Nu kan je kwaliteitsaandelen kopen aan een mooie prijs voor de langere termijn.
Daar moet je zelfs geen fondsen voor kopen.
En als je in deze tijden dan wat gespreid gaat aankopen doe je voor de langere termijn een goede zaak.Spreek dan over 1 tot 5 jaar of langer.
Als ik vandaag GBL kan aankopen voor 49 euro dan doe ik een goede investering voor de lange termijn.(ik zeg nu niet dat het nu de ideale moment is om in te stappen, het kan nog lager)
Maar zoals altijd gaan in deze tijden alleen de grote jongens aankopen, zij zullen bv GBL wel kopen aan 49euro en wanneer ze dan weer 65 euro staan en de rust een beetje is weergekeerd gaan de brave huisvaders kopen.
Het is toch steeds hetzelfde verhaal, kopen wanneer iedereen verkoopt maar dat is psychologisch enorm moeilijk.
Maar als ik nu iemand aanspreek over aandelen moeten ze er plots niets meer van weten omdat het te risicovol is, maar een half jaar geleden 65euro voor GBL en 10 euro voor Nyrstar geven was dan geen probleem.De media hebben hier een enorme invloed op wat betreft de kleine belegger.
Ik sluit mij aan bij de filosofie van Karine en met mij nog veel anderen denk ik : aandelen koop je als ze laag staan. OK, het begrip 'laag' is interpreteerbaar maar nu staan de aandelen toch wel erg laag en ze zullen wellicht, met een mogelijke recessie in het vooruitzicht, nog verder dalen. Je koopt toch geen aandelen die, gezien over een periode van bv. 10 jaar, nu hoog genoteerd staan.
Neem van mij aan dat de overgrote meerderheid dat wel doet ! Men koopt aandelen of fondsen op basis van lijsten van de sterkste stijgers van vorig jaar... Hoeveel zouden er de laatste weken geen goud aangekocht hebben ? Op het moment dat de Zwitserse Frank ( CHF ) enkele dagen geleden piekte, kwamen er hier vragen hoe je in die munt kon beleggen...Fredje schreef:Ik sluit mij aan bij de filosofie van Karine en met mij nog veel anderen denk ik : aandelen koop je als ze laag staan. OK, het begrip 'laag' is interpreteerbaar maar nu staan de aandelen toch wel erg laag en ze zullen wellicht, met een mogelijke recessie in het vooruitzicht, nog verder dalen. Je koopt toch geen aandelen die, gezien over een periode van bv. 10 jaar, nu hoog genoteerd staan.
Toen men vroeg aan Baron Rothschild hoe hij zo rijk geworden was, antwoorde deze:" Ik deed altijd wat de mensen graag hadden. Als ze geen aandelen meer wilden, kocht ik ze op. Als ze aandelen wilden hebben, dan verkocht ik er hen."
Aandelen van goud- en zilvermijnen staan zwaar onder druk
17/09/21
Danny Reweghs
Directeur strategie Inside Beleggen
In aanloop naar de meeting van de Amerikaanse centrale bank van 21 en 22 september staan de aandelen van de goud- en zilvermijnen zwaar onder druk. Beleggers zijn als de dood voor een aankondiging dat de Federal Reserve begint met de afbouw van het stimulusprogramma, de zogenaande 'tapering'.
Zoals aangekondigd in het voorwoord van Trends-Inside Beleggen van nummer 35 (verschenen op 2 september) zullen we ingrijpen in de voorbeeldportefeuille als de edelmetalen negatief reageren op de uitkomst van de Fed-meeting.
Belangrijke steunniveaus zullen dan immers sneuvelen en dat betekent dat de perspectieven van edelmetalen minder gunstig zijn dan verwacht en verhoopt op korte termijn. Om het rendement van de voorbeeldportefeuille overeind te houden, zullen we dan de volgende verkooporders onmiddellijk laten uitvoeren op 22 september eerstkomende na bekendmaking beslissing (om 20.15 uur Belgische tijd).
Voor alle duidelijkheid, wel alleen als die beslissing negatief wordt onthaald. Het kan net zo goed dat de Fed beslist om nog te wachten met de tapering en dat de goud- en zilvermijnaandelen daarop net heel positief reageren. Dan behouden we gewoon onze posities. We blijven sowieso positief op de lange termijn.
Dit zijn de mogelijke verkooporders voor woensdag 22/9:
· 500 aandelen First Majestic Silver
· 20 aandelen Franco-Nevada
· 1500 aandelen IAMGold
· 4000 aandelen McEwen Mining
· 150 aandelen Pan American Silver
· 500 aandelen Sandstorm Gold
· 250 deelbewijzen VanEck Vectors Goldminers
· 50 aandelen Wheaton Precious Metals
17/09/21
Danny Reweghs
Directeur strategie Inside Beleggen
In aanloop naar de meeting van de Amerikaanse centrale bank van 21 en 22 september staan de aandelen van de goud- en zilvermijnen zwaar onder druk. Beleggers zijn als de dood voor een aankondiging dat de Federal Reserve begint met de afbouw van het stimulusprogramma, de zogenaande 'tapering'.
Zoals aangekondigd in het voorwoord van Trends-Inside Beleggen van nummer 35 (verschenen op 2 september) zullen we ingrijpen in de voorbeeldportefeuille als de edelmetalen negatief reageren op de uitkomst van de Fed-meeting.
Belangrijke steunniveaus zullen dan immers sneuvelen en dat betekent dat de perspectieven van edelmetalen minder gunstig zijn dan verwacht en verhoopt op korte termijn. Om het rendement van de voorbeeldportefeuille overeind te houden, zullen we dan de volgende verkooporders onmiddellijk laten uitvoeren op 22 september eerstkomende na bekendmaking beslissing (om 20.15 uur Belgische tijd).
Voor alle duidelijkheid, wel alleen als die beslissing negatief wordt onthaald. Het kan net zo goed dat de Fed beslist om nog te wachten met de tapering en dat de goud- en zilvermijnaandelen daarop net heel positief reageren. Dan behouden we gewoon onze posities. We blijven sowieso positief op de lange termijn.
Dit zijn de mogelijke verkooporders voor woensdag 22/9:
· 500 aandelen First Majestic Silver
· 20 aandelen Franco-Nevada
· 1500 aandelen IAMGold
· 4000 aandelen McEwen Mining
· 150 aandelen Pan American Silver
· 500 aandelen Sandstorm Gold
· 250 deelbewijzen VanEck Vectors Goldminers
· 50 aandelen Wheaton Precious Metals
Danny Reweghs van 'Inside Beleggen' is ongeveer de enige die een aanzienlijke positie in goudmijn aandelen in portefeuille heeft. Tegendraads, dat wel. Maar de koop- en verkoopadviezen zijn niet altijd gelukkig geweest. De beleggers die de portefeuille en de adviezen van IB opvolgen, zullen al meer dan eens hun abonnement in vraag gesteld hebben.
Sinds de top begin augustus 2020 is de HUI goudmijnenindex met 35% gedaald (tegen minder dan 15% voor goud). Ja, het kan altijd slechter. Dat is meestal de teneur. Goudmijnen zijn geen goede beleggingen over de lange termijn. Maar onzorgvuldige timing maakt er een complete catastrofe van.
Sinds de top begin augustus 2020 is de HUI goudmijnenindex met 35% gedaald (tegen minder dan 15% voor goud). Ja, het kan altijd slechter. Dat is meestal de teneur. Goudmijnen zijn geen goede beleggingen over de lange termijn. Maar onzorgvuldige timing maakt er een complete catastrofe van.
Goudmijnen zijn slechts een proxy voor goud. En goud is geen investering. Het enige argument om goud in de mix te gooien is hoogstens als bescherming in turbulente tijden. Ik kijk nooit naar het rendement van goud, want dat is niet de bedoeling van goud.
"Long term performance of precious metal miners."
Dat goudmijnen (ruimer ook edel-metaal ontginning) achterblijven t.o.v de prijs van de edelmetalen en uiteraard ook de brede aandelenmarkt niet kunnen volgen, is een open deur intrappen. Daarom zijn de trackers als GDX en GDXJ van 'VanEck' nooit een ideale keuze. Zijn er uitzonderingen op de algemene trend? Waren er in 2023 mijnaandelen die tegen de trend in sterk aangetrokken zijn? Welke zijn de herstelkandidaten? Je krijgt een lijstje maar zoals altijd: 'Do your own due diligence'.
Dat goudmijnen (ruimer ook edel-metaal ontginning) achterblijven t.o.v de prijs van de edelmetalen en uiteraard ook de brede aandelenmarkt niet kunnen volgen, is een open deur intrappen. Daarom zijn de trackers als GDX en GDXJ van 'VanEck' nooit een ideale keuze. Zijn er uitzonderingen op de algemene trend? Waren er in 2023 mijnaandelen die tegen de trend in sterk aangetrokken zijn? Welke zijn de herstelkandidaten? Je krijgt een lijstje maar zoals altijd: 'Do your own due diligence'.
Will miners ever cease lagging gold ?
Sedert februari volgt de HUI index van de goudmijnen getrouw de-koers van het goud (in USD). Waarom stemt dit niet tot optimisme? Daarvoor moet je het artikel helemaal lezen.
Sedert februari volgt de HUI index van de goudmijnen getrouw de-koers van het goud (in USD). Waarom stemt dit niet tot optimisme? Daarvoor moet je het artikel helemaal lezen.