Praktische werking van turbo's/sprinters/speeders
TIP
Praktische werking van turbo's/sprinters/speeders
Eventjes een apart topic voor enkele praktische punten van turbo's/sprinters/speeders.
Ik ben me momenteel aan het inlezen met betrekking tot turbo's, sprinters en speeders, opties, CFD's, etc. Ik ben absoluut niet van plan te beleggen in deze producten alvorens ik ze volledig begrijp.
Als we nu even ING SPRINTER LONG (S&P 500) (GV55G) (NL0011492541) als voorbeeld nemen.
Onderliggende waarde: S&P 500
Datum eerste notering: -
Type onderliggende waarde: Index
Uitgiftevolume: 2.000.000
Hefboom: 3,1942
Zonder vervaldag: true
Stop-loss: 1.853,4
Vervaldag: -
Financieringsniveau: 183,8815
Gemiddeld volume: 2
Ratio: 100
De koers bedraagt op het moment van schrijven € 7,29.
1e vraag) Dus als ik het correct begrepen heb: koers onderliggend actief = ratio x prijs turbo + financieringsniveau
Ergo: 100 * 7,29 + 183,8815 = 912,8815. Dit komt toch niet overeen met de koers van de index S&P 500?
2e vraag) Stel dat ik 100 stuks van dergelijke turbo koop, dan betaal ik 100 x 7,29 + kosten van de broker, correct? Als de S&P 500 bijgevolg 1% zou stijgen, stijgt mijn investering 3,1942%, correct? En je kan dergelijk turbo zo lang bijhouden als je wenst? Dus stel dat de S&P 500 na enkele maanden 3,5% steeg, dan heb ik al 10+ % winst. Als ik dan verkoop, met welke (extra) kosten dien ik dan nog rekening te houden? Of valt de winst dan effectief samen te vatten als: (aankoopbedrag x winstpercentage) - kosten van de broker voor de verkoop?
3e vraag) De stop-loss van 1.853,4. Deze is geënt op de onderliggende koers van de turbo. Als de stop loss bereikt wordt = turbo dooft uit en het volledig ingelegde bedrag is verloren. Correct? En aangezien een turbo/sprinter eigenlijk een loutere hefboom is, moet de koers telkens in dezelfde richting bewegen? Het onderliggend actief kan niet dalen terwijl de turbo stijgt en omgekeerd, toch? Tenzij misschien bij een turbo in euro voor een onderliggend actief in dollar bijvoorbeeld omdat je daar nog het wisselkoersrisico hebt. Toch zie ik bijv. bij Bolero als ik op turbo's long Sofina zoek verschillende turbo's die beschikbaar zijn, sommige staan op winst, andere op verlies?
4e vraag) Ik neem aan het dat het ook belangrijk is in een turbo/sprinter te 'beleggen' die voldoende frequent verhandeld wordt? Ik zie bijvoorbeeld bij Bolero dat CMZ TURBO LONG (Sofina) (B26FZ) (ISIN: DE000CV89ZC3) het laatste geupdate werd op 11/01/2019? Hoe kan je dit makkelijkst checken? Hoe weet ik zeker dat ik in een liquide product aanschaf? Ik voegde eens een paar turbo's op een index toe aan een watchlist, maar ik zie dat deze (hoewel de index uiteraard continu schommelt) amper bewegen?
Is dit omdat ik er bepaalde koos, die een te laag volume hebben? Of hoe kan ik nazien dat het om een product gaat waar frequent(er) wordt in gehandeld?
5e vraag) Houden jullie voor de handel in turbo's/sprinters rekening met de reële tarieven van de broker of 'verrekenen' jullie die conform de hefboom? Ik bedoel het volgende. Bolero rekent 7,5 euro aan voor aandelen/turbo's in België. Als ik bijv. niet meer dan 0,75% kost wil betalen aan mijn broker, moet ik een order ingeven van minstens € 1.000. Als ik echter een product koopt met een hefboom van 5, dan is een order van € 200 in principe voldoende. Immers, ik betaal wel 7,5 euro maar deze 'kost' is vijf maal sneller teruggewonnen.
Ik ben me momenteel aan het inlezen met betrekking tot turbo's, sprinters en speeders, opties, CFD's, etc. Ik ben absoluut niet van plan te beleggen in deze producten alvorens ik ze volledig begrijp.
Als we nu even ING SPRINTER LONG (S&P 500) (GV55G) (NL0011492541) als voorbeeld nemen.
Onderliggende waarde: S&P 500
Datum eerste notering: -
Type onderliggende waarde: Index
Uitgiftevolume: 2.000.000
Hefboom: 3,1942
Zonder vervaldag: true
Stop-loss: 1.853,4
Vervaldag: -
Financieringsniveau: 183,8815
Gemiddeld volume: 2
Ratio: 100
De koers bedraagt op het moment van schrijven € 7,29.
1e vraag) Dus als ik het correct begrepen heb: koers onderliggend actief = ratio x prijs turbo + financieringsniveau
Ergo: 100 * 7,29 + 183,8815 = 912,8815. Dit komt toch niet overeen met de koers van de index S&P 500?
2e vraag) Stel dat ik 100 stuks van dergelijke turbo koop, dan betaal ik 100 x 7,29 + kosten van de broker, correct? Als de S&P 500 bijgevolg 1% zou stijgen, stijgt mijn investering 3,1942%, correct? En je kan dergelijk turbo zo lang bijhouden als je wenst? Dus stel dat de S&P 500 na enkele maanden 3,5% steeg, dan heb ik al 10+ % winst. Als ik dan verkoop, met welke (extra) kosten dien ik dan nog rekening te houden? Of valt de winst dan effectief samen te vatten als: (aankoopbedrag x winstpercentage) - kosten van de broker voor de verkoop?
3e vraag) De stop-loss van 1.853,4. Deze is geënt op de onderliggende koers van de turbo. Als de stop loss bereikt wordt = turbo dooft uit en het volledig ingelegde bedrag is verloren. Correct? En aangezien een turbo/sprinter eigenlijk een loutere hefboom is, moet de koers telkens in dezelfde richting bewegen? Het onderliggend actief kan niet dalen terwijl de turbo stijgt en omgekeerd, toch? Tenzij misschien bij een turbo in euro voor een onderliggend actief in dollar bijvoorbeeld omdat je daar nog het wisselkoersrisico hebt. Toch zie ik bijv. bij Bolero als ik op turbo's long Sofina zoek verschillende turbo's die beschikbaar zijn, sommige staan op winst, andere op verlies?

4e vraag) Ik neem aan het dat het ook belangrijk is in een turbo/sprinter te 'beleggen' die voldoende frequent verhandeld wordt? Ik zie bijvoorbeeld bij Bolero dat CMZ TURBO LONG (Sofina) (B26FZ) (ISIN: DE000CV89ZC3) het laatste geupdate werd op 11/01/2019? Hoe kan je dit makkelijkst checken? Hoe weet ik zeker dat ik in een liquide product aanschaf? Ik voegde eens een paar turbo's op een index toe aan een watchlist, maar ik zie dat deze (hoewel de index uiteraard continu schommelt) amper bewegen?

5e vraag) Houden jullie voor de handel in turbo's/sprinters rekening met de reële tarieven van de broker of 'verrekenen' jullie die conform de hefboom? Ik bedoel het volgende. Bolero rekent 7,5 euro aan voor aandelen/turbo's in België. Als ik bijv. niet meer dan 0,75% kost wil betalen aan mijn broker, moet ik een order ingeven van minstens € 1.000. Als ik echter een product koopt met een hefboom van 5, dan is een order van € 200 in principe voldoende. Immers, ik betaal wel 7,5 euro maar deze 'kost' is vijf maal sneller teruggewonnen.
Re: Praktische werking van turbo's/sprinters/speeders
Als het financieringsniveau (ruim) 10 x kleiner is dan het stop-loss niveau van de S&P500, dan staan 10 turbo's voor 1 eenheid van de index (ratio = 10). Ik vermoed dat daarna nogmaals in 10 gesplitst wordt. Je hebt dan:
100 x 7,29 x $1.14 + 10*183,8815 = 2669,88. Dat komt al aardig in de buurt van de S&P500.
Het financieringsniveau is in USD zoals de onderliggende aandelen. De notering van de turbo is in euro dus moet de koers eerst omgerekend worden naar USD.
De hefboom ligt dan inderdaad rond 3.2
Financiering in USD betekent dat je daarop rente betaalt en in USD is dat (veel) meer dan in euro. Het financieringsniveau stijgt dus met het rentebedrag, waardoor de waarde van de turbo vermindert.
Anderzijds zouden de dividenden in rekening gebracht moeten worden, waardoor het financieringsniveau daalt en de waarde van de turbo stijgt.
Ik zou dat product niet durven aanbevelen en het persoonlijk ook zeker niet kopen. Bij een beurscrisis een beetje die naam waard, ben je erg vlug je volledige kapitaal kwijt. In maart 2009 is de S&P uitgebodemd op 666.
100 x 7,29 x $1.14 + 10*183,8815 = 2669,88. Dat komt al aardig in de buurt van de S&P500.
Het financieringsniveau is in USD zoals de onderliggende aandelen. De notering van de turbo is in euro dus moet de koers eerst omgerekend worden naar USD.
De hefboom ligt dan inderdaad rond 3.2
Financiering in USD betekent dat je daarop rente betaalt en in USD is dat (veel) meer dan in euro. Het financieringsniveau stijgt dus met het rentebedrag, waardoor de waarde van de turbo vermindert.
Anderzijds zouden de dividenden in rekening gebracht moeten worden, waardoor het financieringsniveau daalt en de waarde van de turbo stijgt.
Ik zou dat product niet durven aanbevelen en het persoonlijk ook zeker niet kopen. Bij een beurscrisis een beetje die naam waard, ben je erg vlug je volledige kapitaal kwijt. In maart 2009 is de S&P uitgebodemd op 666.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Praktische werking van turbo's/sprinters/speeders
Zwygymor, bedankt voor je reactie.
Waar kan ik de rente terugvinden die geldt voor een specifieke turbo/sprinter? Of is dit telkens hetzelfde rentepercentage?
Waar kan ik de rente terugvinden die geldt voor een specifieke turbo/sprinter? Of is dit telkens hetzelfde rentepercentage?
Re: Praktische werking van turbo's/sprinters/speeders
Als je een overzicht hebt van alle aandelen waarvan ze turbo's hebben, zie je normaal in een aandeel alle mogelijkse turbo's voor dat aandeel.
Dat is meestal een tabelachtig iets, met long/short stoploss hefboom huidige ISIN ...
als je dan eentje selecteert ga je naar de info pagina van die specifieke turbo. Daarin staat dan het financiering% de verhandeldtijden etc.
Dat is meestal een tabelachtig iets, met long/short stoploss hefboom huidige ISIN ...
als je dan eentje selecteert ga je naar de info pagina van die specifieke turbo. Daarin staat dan het financiering% de verhandeldtijden etc.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Re: Praktische werking van turbo's/sprinters/speeders
De rente is in de eerste plaats bepaald door de munt waarin de onderliggende aandelen noteren (en ook de betrokken indexen). In tweede instantie kan er een klein verschil zijn tussen de uitgevers van sprinters/turbo's.
De rente in USD is beduidend hoger dan die in euro (of bvb ook JPY en CHF).
Bovendien: bij een lagere stop-loss en financieringsniveau betaal je uiteraard rente over een kleiner bedrag. Een lage hefboom heeft dus zo zijn voordeel.