Private banking: bij welke bank?
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Private banking: bij welke bank?
In ieder geval niet bij een bank. Wellicht is een optie: Insinger Gilissen of Dierickx Leys?
In het algemeen: banken zijn met handen en voeten gebonden. Mogen alleen nog aanraden hetgeen zij mogen ver- of aankopen van het hoofdkantoor. En dat wordt steeds minder! Dus van objectieve info van vermogensbeheerders kan ook geen sprake meer zijn. Ooit zullen de banken daar nog wel eens op terugkomen. Teveel mensen lopen weg.
In het algemeen: banken zijn met handen en voeten gebonden. Mogen alleen nog aanraden hetgeen zij mogen ver- of aankopen van het hoofdkantoor. En dat wordt steeds minder! Dus van objectieve info van vermogensbeheerders kan ook geen sprake meer zijn. Ooit zullen de banken daar nog wel eens op terugkomen. Teveel mensen lopen weg.
Het zijn niet alleen de in- en uitstapkosten, maar ook de beheerskosten die een belangrijke rol spelen. Je betaald inderdaad vaak vaste kosten en een percentage op het beheerde kapitaal voor je private banker. Een belangrijke vraag voor je private banker is hoeveel retrocessies ze ontvangen van de fondsbeheerders indien ze je fondsen verkopen. In Nederland zijn deze retrocessies verboden, in België is dit de normaalste zaak van de wereld. Indien je een kost moet betalen voor het beheerde kapitaal EN ze verkopen je niet de retrocessie vrije variant van een fonds, dan is dat voor mij duidelijke een rode vlag.nielsv schreef: ↑22 november 2021, 20:27 Voor zover ik weet (zelf geen ervaring, maar in de familie wel) wordt bij private banking bijna nooit met uit en instapkosten gewerkt. Er is een vaste kost per jaar uitgedrukt in % kapitaal + % winst op kapitaal. In de praktijk meestal iets rond 0.5% kapitaal als je meer dan 1 miljoen in beheer geeft. Op percentage winst dat afgedragen dient te worden heb ik geen zicht.
Ik hoor goede dingen over kbc private banking, maar met 150000 kom je nier aan de minimale inlegsom denk ik.
Nog een optie die je kan onderzoeken is Keytrade KEYPRIVATE.
Ik treed hier de stelling bij van jozefien.Als je voor vermogensbeheer gaat,neem dan een vermogensbeheerder pur-sang.
Je hebt verschillende mogelijkheden en formules,pluis hun websites ééns uit. Ze hebben inderdaad minimum's voor de grote van portfolio's.
Maar mijn ervaring leert dat ze daar soepel mee om gaan,zeker als ze weten wie je bent.(vb notariszoon).
Hier nog enkele namen: Puilaetco-Dewaay
Goldwasser
Van Lanschot bankiers
Quaestor vermogensbeheer
Je hebt verschillende mogelijkheden en formules,pluis hun websites ééns uit. Ze hebben inderdaad minimum's voor de grote van portfolio's.
Maar mijn ervaring leert dat ze daar soepel mee om gaan,zeker als ze weten wie je bent.(vb notariszoon).
Hier nog enkele namen: Puilaetco-Dewaay
Goldwasser
Van Lanschot bankiers
Quaestor vermogensbeheer
Zelf enkele jaren klant bij Degroof-Petercam nadat ik een portfolio bij deze instelling als schenking kreeg. Er zijn zeker voor-en nadelen:
Voordelen voor mij zijn diensten zoals estate planning, toegang tot interessante financieringsmodellen (bvb. Lombardkredieten).Daarnaast waren ze 24/7 beschikbaar op moment dat de schenking moest geregeld worden (overlijden naast familielid)
Nadelen zijn zoals eerder vermeld de performance van hun fondsen: je kan ongetwijfeld beter performen met ETFs.
Desalniettemin, tevreden van de service: heeft me veel geld bespaard op dat cruciale moment…
Voordelen voor mij zijn diensten zoals estate planning, toegang tot interessante financieringsmodellen (bvb. Lombardkredieten).Daarnaast waren ze 24/7 beschikbaar op moment dat de schenking moest geregeld worden (overlijden naast familielid)
Nadelen zijn zoals eerder vermeld de performance van hun fondsen: je kan ongetwijfeld beter performen met ETFs.
Desalniettemin, tevreden van de service: heeft me veel geld bespaard op dat cruciale moment…
Bogleheadsportefeuille: IWDA (40%) - EMIM (40%) - AGGH (20%)
Vanguard portefeuille : VWCE (80%) - VAGE (20%)
Aandelenportefeuille: Combinatie van familiale holdings & Belgisch vastgoed
Vanguard portefeuille : VWCE (80%) - VAGE (20%)
Aandelenportefeuille: Combinatie van familiale holdings & Belgisch vastgoed
-
- Hero Member
- Contacteer:
Is het niet zo dat dit topic wat meer nuance nodig heeft:
stockzombie is één van de gerenommeerde forum leden met uitgebreide kennis en inzichten die wellicht voor tal van actieve beleggers al best hoog gegrepen zijn. Ik kan me dan ook voorstellen dat iemand met weinig kennis zijn toevlucht zal zoeken tot private banking - daar is niets mis mee denk ik dan.
Maar je kan het ook anders bekijken natuurlijk: stel dat die persoon nu 500K op een spaarrekening heeft staan en beslist naar een bank te stappen en gewoon zegt: ik heb een neutraal profiel, hier is 500K, beleg het in wat je wenst en ik betaal daarvoor 200 €/kwartaal en 0,5% kosten. Na een jaar als 2021 zal de bank met grote waarschijnlijkheid kunnen melden dat het netto rendement incl. kosten 20% bedraagt. Ik geloof dat de kans zeer groot is dat de persoon in kwestie een gat in de lucht springt, ook al had hij met een standaard ETF samenstelling wellicht 25% winst gehad. Maar feit blijft: indien hij niets had ondernomen moest deze tevreden zijn met <1% rendement.
Het zal wellicht nooit de optimale oplossing zijn maar dat neemt niet weg dat het wel nuttig en rendabel kan zijn.
stockzombie is één van de gerenommeerde forum leden met uitgebreide kennis en inzichten die wellicht voor tal van actieve beleggers al best hoog gegrepen zijn. Ik kan me dan ook voorstellen dat iemand met weinig kennis zijn toevlucht zal zoeken tot private banking - daar is niets mis mee denk ik dan.
Maar je kan het ook anders bekijken natuurlijk: stel dat die persoon nu 500K op een spaarrekening heeft staan en beslist naar een bank te stappen en gewoon zegt: ik heb een neutraal profiel, hier is 500K, beleg het in wat je wenst en ik betaal daarvoor 200 €/kwartaal en 0,5% kosten. Na een jaar als 2021 zal de bank met grote waarschijnlijkheid kunnen melden dat het netto rendement incl. kosten 20% bedraagt. Ik geloof dat de kans zeer groot is dat de persoon in kwestie een gat in de lucht springt, ook al had hij met een standaard ETF samenstelling wellicht 25% winst gehad. Maar feit blijft: indien hij niets had ondernomen moest deze tevreden zijn met <1% rendement.
Het zal wellicht nooit de optimale oplossing zijn maar dat neemt niet weg dat het wel nuttig en rendabel kan zijn.
Het is zeker nuttig ,en er staat een service tegenover. Klantenbinding staat er hoog op de agenda
En na coronatijd,zullen er terug leerzame bijeenkomsten met drinks op de agenda staan. Maar zo als bij alles,iemand betaalt dit.(Zelf Dierickx-Leys klant)
En na coronatijd,zullen er terug leerzame bijeenkomsten met drinks op de agenda staan. Maar zo als bij alles,iemand betaalt dit.(Zelf Dierickx-Leys klant)
Grootvader was meer dan 10 jaar klant bij KBC winst = 0 , Met veel geluk na kosten juist kapitaal terug kunnen trekkennielsv schreef: ↑22 november 2021, 20:27Voor zover ik weet (zelf geen ervaring, maar in de familie wel) wordt bij private banking bijna nooit met uit en instapkosten gewerkt. Er is een vaste kost per jaar uitgedrukt in % kapitaal + % winst op kapitaal. In de praktijk meestal iets rond 0.5% kapitaal als je meer dan 1 miljoen in beheer geeft. Op percentage winst dat afgedragen dient te worden heb ik geen zicht.de stucker schreef: ↑22 november 2021, 19:16 Was ooit lid van james van fortis en later van pnb paribas. Bij fortis was het een oudere vriendelijke niet opdringerige man toen die op pensioen ging krijg ik een jonge spring in het veld. Die raade me aan om veel te verkopen en andere fondsen te kopen. Uit en instapkosten weet je en toen heb ik afgehaakt.
Ik hoor goede dingen over kbc private banking, maar met 150000 kom je nier aan de minimale inlegsom denk ik.
Indertijd door Crelan een defensief fonds aangeraden gekregen "met kapitaalsgarantie na 10 jaar". (Ik kende toen nog niets van bankzaken, ik vertrouwde de bankier)
We zijn 4 jaar verder, resultaat: -3% YTD 2021.
Heb deze onlangs met plezier buitengesmeten, in totaal een dikke 5% verlies op gedaan.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Ben daar ook klant maar als je de commissie bekijkt zou ik toch niet teveel transacties uitvoeren.
Laatste keer was een verkooporder van aandelen ter waarde van €4000 in 2020.
Vaste kosten 7,50 EUR
Courtage 34,67 EUR
Beurstaks 0,35% 15,17 EUR
Ouders zitten met een aantal 100K bij KBC Private Banking. Tijdje geleden mijn licht eens gaan opsteken om eventueel mijn eigen belegingsportefeuille over te brengen naar hen. Op voorwaarde natuurlijk dat ze me een herbeleggingsvoorstel zouden doen betreffende mijn hypothecair krediet. 4 maand later, nog steeds aan het wachten ...
Kijk ernaar uit om later als het vermogen in mijn handen komt hen de rekening te presenteren

Kijk ernaar uit om later als het vermogen in mijn handen komt hen de rekening te presenteren

Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Een aantal jaren geleden had ik ervaring met KBC private banking. Wij betaalden 800 eur/jaar voor beleggingsadvies voor onze aan- en verkopen via Bolero. Ik vond dat niet de moeite, al dachten andere familieleden daar anders over. Die hielden wel van een 'second opnion' af en toe.
Later heb ik me geïnformeerd bij Delen Private Banking. Ik heb een persoonlijke presentatie gekregen in een van hun kantoren. Je kan al 'klein' beginnen met enkele 100K, maar de lopende kosten zijn dan volgens mij te hoog (om en bij de 1%). Het wordt pas interessant boven 1 miljoen en zeker vanaf 2,5 miljoen. Dan zakken de lopende kosten naar een halve procent en lager. Er zijn geen in- en uitstapkosten. Extra financieel en boekhoudkundig advies krijg je er bovenop.
Een voordeel is dat je met verschillende leden van een gezin/familie één pot kan maken. Iedereen behoudt natuurlijk fiscaal en fysiek aparte rekeningen, maar voor de kostenberekening tellen ze alle rekeningen op. Dan kan je veel makkelijker boven enkele miljoenen geraken — gezien het profiel van hun klanten.
Ik vind het zelf een aantrekkelijk aanbod. Maar het is gewoon leuker (en goedkoper, alhoewel... opletten met emoties!) om zelf te doen ;-)
Later heb ik me geïnformeerd bij Delen Private Banking. Ik heb een persoonlijke presentatie gekregen in een van hun kantoren. Je kan al 'klein' beginnen met enkele 100K, maar de lopende kosten zijn dan volgens mij te hoog (om en bij de 1%). Het wordt pas interessant boven 1 miljoen en zeker vanaf 2,5 miljoen. Dan zakken de lopende kosten naar een halve procent en lager. Er zijn geen in- en uitstapkosten. Extra financieel en boekhoudkundig advies krijg je er bovenop.
Een voordeel is dat je met verschillende leden van een gezin/familie één pot kan maken. Iedereen behoudt natuurlijk fiscaal en fysiek aparte rekeningen, maar voor de kostenberekening tellen ze alle rekeningen op. Dan kan je veel makkelijker boven enkele miljoenen geraken — gezien het profiel van hun klanten.
Ik vind het zelf een aantrekkelijk aanbod. Maar het is gewoon leuker (en goedkoper, alhoewel... opletten met emoties!) om zelf te doen ;-)
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Je kan bij Delen Private bank wellicht terecht met dat bedrag. Ik zit er zelf ook bij met een deel van mijn port, en ben wel tevreden. Hou er rekening mee dat dit specifiek voor fondsen bedoeld is, en meer bepaald de fondsen van Capfi Delen zelf. Zie Cadelam.
Ze hebben ook een trading rekening maar dat trekt op niet veel. Als je in individuele aandelen wil beleggen kan je bijgevolg beter bij een broker à la Bolero of Saxo Bank gaan.
Zo’n rekening openen bij hen geeft je ook (gratis) toegang tot hun geprezen diensten zoals successieplanning ed.
Ze hebben ook een trading rekening maar dat trekt op niet veel. Als je in individuele aandelen wil beleggen kan je bijgevolg beter bij een broker à la Bolero of Saxo Bank gaan.
Zo’n rekening openen bij hen geeft je ook (gratis) toegang tot hun geprezen diensten zoals successieplanning ed.
Keuze te over voor de niet-doe-het-zelver : zie speciale bijlage in DE TIJD vandaag 

Minder dan een halve % boven 2,5 miljoen? Dan zijn familieleden van mij toch in het zak gezet want zij betalen meer dan 1%.troglodytes schreef: ↑23 november 2021, 18:40 Later heb ik me geïnformeerd bij Delen Private Banking. Ik heb een persoonlijke presentatie gekregen in een van hun kantoren. Je kan al 'klein' beginnen met enkele 100K, maar de lopende kosten zijn dan volgens mij te hoog (om en bij de 1%). Het wordt pas interessant boven 1 miljoen en zeker vanaf 2,5 miljoen. Dan zakken de lopende kosten naar een halve procent en lager. Er zijn geen in- en uitstapkosten. Extra financieel en boekhoudkundig advies krijg je er bovenop.
Vind het een beetje mager.Dacht er enkele nieuwe namen leren te kennen. Maar niet dus!door flow » Vandaag 10:24
Keuze te over voor de niet-doe-het-zelver : zie speciale bijlage in DE TIJD vandaag
Wel veel blabla over hoeveel werk ze hebben aan de europese anti-wit-waswetgeving!