Publicis Groupe: reclame, marketing & pr
TIP
Re: Publicis Groupe: reclame, marketing & pr
Als ze naar de koers kijken vandaag dan zullen ze misschien wel beslissen om zich terug te trekken (misschien was het wel de bedoeling van het nieuws naar buiten te brengen, om te zien hoe beleggers zouden reageren).
Aandelenportefeuille netto met 1154% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -3,5% (tem 28 feb '25)
Momenteel: 38% Rapid7, IVU, Illumina, BlackLine, Tenable; 62% cash
Ik had ze perfect kunnen vertellen hoe de koers ging reageren op een dure overname door een bedrijf met een slecht M&A record. Hoeveel jaar na de vorige grote overname van Sapient (t.w.v. $3,7B) moesten ze €1,4B afboeken? Anderhalf jaar?
Kleine bolt-ons en agressieve buybacks is wat ze nu moeten doen.
Kleine bolt-ons en agressieve buybacks is wat ze nu moeten doen.
Misschien valt de prijs wel mee. Omzet van Epsilon is $2,2 miljard en bedraagt 29% van de groepsomzet van Alliance Data. De vrije kasstroom-marge voor de groep ligt rond de 30%. Bij Acxiom lag de marge rond de 5% maar als je kijkt naar die 30%, dan kan het bijna niet anders dan dat Epsilon hogere marges heeft (maar misschien vergis ik me). Stel dat ze 15% bedragen, dat is $326 fcf, en er is sprake van een overnamebedrag van $5 miljard. Met die assumpties zou de overnameprijs fair zijn. Als er echt zo veel fcf zou bijkomen bij Publicis, dan creëert dat ook meer waarde voor de aandeelhouders. Alleen lijken de activiteiten van Epsilon mij weinig toegevoegde waarde te bieden aan Publicis, en denk ik ook niet dat daar veel groei in zit.
Aandelenportefeuille netto met 1154% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -3,5% (tem 28 feb '25)
https://investor.alliancedata.com/stati ... 54eee29f97
Omzet was in 2018 wel dalende met 4%, steeg in 2017 wel met 5%
https://investor.alliancedata.com/stati ... 7bf83f8b2e
Dus indien de overnamebod rond de $ 5B zou schommelen, betalen ze 10x Ebitda. Marktconforme prijs indien Epsilon jaarlijks single digit kan groeien.
Maar ik ben zelf ook eerder voorstander van share buyback. Ze kunnen zichzelf kopen aan 5,5x Ebitda. Verschil is dan dat men zeker weet wat men koopt...
Dus 22% Ebitda-margin. Dat zijn degelijke marges & te vergelijken met Publicis' marges.• Epsilon:
• $2.2 billion in revenue, $475 million in adjusted EBITDA
• Mix of growing, stable and declining products
• Agency and site-based display offerings are in decline • Shift in product mix driving margin improvement
Omzet was in 2018 wel dalende met 4%, steeg in 2017 wel met 5%
https://investor.alliancedata.com/stati ... 7bf83f8b2e
2019 Outlook
• Non-Card Segments:
• Status-quo: mid single-digit growth in revenue and adjusted EBITDA
Dus indien de overnamebod rond de $ 5B zou schommelen, betalen ze 10x Ebitda. Marktconforme prijs indien Epsilon jaarlijks single digit kan groeien.
Maar ik ben zelf ook eerder voorstander van share buyback. Ze kunnen zichzelf kopen aan 5,5x Ebitda. Verschil is dan dat men zeker weet wat men koopt...
Acxiom had ook hoge EBITDA-marges maar lage fcf-marges. Dus hoeveel fcf Epsilon genereert en of $5 miljard fair of duur is zullen we wellicht nooit weten.
ACXIOM, adjusted EBITDA-margin:
2018: 20,4%
2017: 18,7%
2016: 16,8%
ACXIOM, fcf-margin:
2018: 5,9%
2017: 6,0%
2016: 5,9%
EDIT: "Publicis prevailing in the bid would be challenging and viewed "cautiously" by the market, BofA Merrill Lynch says of the potential deal, which it calls "meaningful and risky." Epsilon has been ex-growth since 2015 with declining profitability."
ACXIOM, adjusted EBITDA-margin:
2018: 20,4%
2017: 18,7%
2016: 16,8%
ACXIOM, fcf-margin:
2018: 5,9%
2017: 6,0%
2016: 5,9%
EDIT: "Publicis prevailing in the bid would be challenging and viewed "cautiously" by the market, BofA Merrill Lynch says of the potential deal, which it calls "meaningful and risky." Epsilon has been ex-growth since 2015 with declining profitability."
Publicis prevailing in the bid would be challenging and viewed "cautiously" by the market, BofA Merrill Lynch says of the potential deal, which it calls "meaningful and risky." Epsilon has been ex-growth since 2015 with declining profitability
Heb mijn Publicis volledig buitengegooid.
2/3 daarvan in een 2e schijf Oxurion gestopt en 1/3 in cash.
Allocatie is nu weer mooi in orde en zit klaar om een woning te kopen.
2/3 daarvan in een 2e schijf Oxurion gestopt en 1/3 in cash.
Allocatie is nu weer mooi in orde en zit klaar om een woning te kopen.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Ik wacht nog wat af.
Ik sta op verlies met Publicis en doe ze maar buiten aan hogere koersen.
Geraak wel minder overtuigd van het aandeel en het is geen aandeel dat zal blijven in mijn portefeuille.
"The transaction will be double digit accretive to Publicis’ headline EPSand Free Cash Flow per share (2) from year one (2020). As anillustration, based on 2018 Pro-Forma figures, headline EPS accretionwould equal +12.5% (4) and FCF accretion +16.5% (5),excluding any transaction-related synergies."
Dus wellicht ligt de fcf ergens rond de $240 mio en heeft men een faire prijs betaald (16,5% op €1311 mio fcf in 2018 bij Publicis en dan omgerekend naar $).
Vandaag ook omzetcijfer voor Q1: organische omzetdaling van 1,6% maar men verwacht beterschap in de tweede jaarhelft.
Dus wellicht ligt de fcf ergens rond de $240 mio en heeft men een faire prijs betaald (16,5% op €1311 mio fcf in 2018 bij Publicis en dan omgerekend naar $).
Vandaag ook omzetcijfer voor Q1: organische omzetdaling van 1,6% maar men verwacht beterschap in de tweede jaarhelft.
Ge kunt dan beter uzelf terugkopen als je koers op een high-single-digit% FCF noteert dan een bedrijf dat in dalende lijn zit en de helft duurder staat dan u.
Hopelijk hebben ze een plan.
Morgen misschien een putteke schrijven
Hopelijk hebben ze een plan.
Morgen misschien een putteke schrijven

Organische groei van 2,5% voor Omnicom:
http://www.omnicomgroup.com/newsroom/om ... 9-results/
http://www.omnicomgroup.com/newsroom/om ... 9-results/
In de rapte de CC aant beluisteren.
Sadoun gelooft dat Epsilon de komende jaren met 5à10% per jaar kan groeien
De omzetkrimp in 2018 lag aan one-offs. De omzet van hun top50 klanten zou de laatste jaren met 8% per jaar groeien. Ze zien ook veel synergieën & het lijkt er op dat ze Epsilon's model uit gaan rollen in Europa.
Soit, als dat allemaal waarheid wordt, is het wel een koopje.
Sadoun gelooft dat Epsilon de komende jaren met 5à10% per jaar kan groeien

De omzetkrimp in 2018 lag aan one-offs. De omzet van hun top50 klanten zou de laatste jaren met 8% per jaar groeien. Ze zien ook veel synergieën & het lijkt er op dat ze Epsilon's model uit gaan rollen in Europa.
Soit, als dat allemaal waarheid wordt, is het wel een koopje.
Ik geef hem nog even het voordeel van de twijfel.
Gemaakte beloftes;
Organische groei in 2018 -> +0,8%, dus belofte nagekomen.
2% in 2019 -> Afgezwakt tot 'beter te doen dan in 2018'.
4% in 2020 -> doel is volgens hun nog steeds haalbaar.