Quality-beleggen
TIP
Re: Quality-beleggen
Is Tessenderlo niet juist zo'n aandeel dat quality en value combineert?BRT schreef: ↑30 maart 2022, 19:33 Het is boeiend omdat ik zelf ook in dezelfde vraagstelling zit. Ik heb waarde aandelen in pf a la Ter Beke en Roularta, wachtend op de rerating, maar onderliggend zijn dit oninteressante bedrijven die je niet wil vasthouden. Wachten op de rerating en verkopen is een valabele tactiek, maar de rust van een goed gemanaged bedrijf met een mooie toekomst is me meer waard. Ik heb Recticel, Tessenderlo, VGP, Payton, Meta etc in pf.
Smith haalde Buffett aan over dat onderwerp (weet niet of het deze meeting was?); ''As long as you buy a good company with a FCF yield higher than the bond yield; You will do good.''panamapapers schreef: ↑30 maart 2022, 21:08
Maar ik ben het wel eens dat het moeilijk is om aan zo’n multiples te kopen. Ik probeer wel te kopen aan een toekomstige ‘aanvaardbare’ FCF-yield van >3%. Hangt een beetje af van de AAA-kwaliteit en de groei. Het voordeel is dat je als lange termijn belegger niet gestraft wordt als je een beetje teveel betaalt voor een bedrijf dat consequent aan hoge returns on capital kan investeren.
'Real rate' heb ik ook ergens horen vallen & liefst met een 1% marge bovenop die yield.
Momenteel is de US 10y zo'n 2,35%. Dus minimum FCF-yield = 3,35% oftewel 30x P/E.
Ik vind dat persoonlijk nogal vaag gezien zeer veel afhangt van de groeivoet & eventuele groei in marges.
ps Inditex ondertussen weggezakt naar +-12x FCF/EV.
Cash is ondertussen 15% van de marktcap. Exposure aan Rusland/Oekraïne +- 5% op het eerste zicht.
Terwijl Amazon geen kwaliteitsbedrijf was in de vroege jaren (volgens de definitie van Quality). Dus tenzij je erin geloofde, bleef je ervan af.panamapapers schreef: ↑30 maart 2022, 21:08Echte kwaliteitsbedrijven als Amazon, L’Oreal etc. kon je vroeger vlot aan een PE van >40 gekocht hebben en nog steeds de markt kloppen met waanzinnige returns.
Zo lonk ik al een tijdje naar Shopify, maar staat aan een absurde waardering. Dit is een bedrijf dat een sterk platform heeft voor webshops en casht op de maandelijkse subscripties, betalingsopties en apps. Hyper schaalbaar, hoge switching cost, en groeit als kool. Ik weet gewoon dat ik binnen 10 jaar spijt ga hebben, maar krijg me niet over de hoge PE gezet.
Kon je dan recent niet beter kijken naar Wix.com? gedeeltelijke overlapping, al is E-commerce maar een deel van hun business.BRT schreef: ↑31 maart 2022, 21:09
Zo lonk ik al een tijdje naar Shopify, maar staat aan een absurde waardering. Dit is een bedrijf dat een sterk platform heeft voor webshops en casht op de maandelijkse subscripties, betalingsopties en apps. Hyper schaalbaar, hoge switching cost, en groeit als kool. Ik weet gewoon dat ik binnen 10 jaar spijt ga hebben, maar krijg me niet over de hoge PE gezet.
Die waardering was vorige maand vrij absurd voor zo'n groeibedrijf. Ik heb lang getwijfeld maar durfde het niet aan omdat ik de jaarlijkse verwatering maar niets vond.(5à10 per jaar ->aandelen naar personeel)
Grootste positie van Pat Dorsey; die eind vorig jaar nog fors bijkocht aan hogere koersen.
Investeren voorlopig nog wel al hun cashflow in hun platform (veel R&D) & marketing. Op termijn moete 20à35% FCF-marges wel mogelijk zijn denk ik.
Het is een stukje vooroordeel van mijn kant. Sinds twee jaar heb ik een webshopje. Gebouwd in Wix maar al snel overgestapt op Shopify omwille van de eenvoud maar ook de mogelijkheden. Het is volgens mij het leidende platform, en gezien de structurele groei in ondernemerschap en e-commerce, heeft het een mooie toekomst voor zich.
Dit aandeel wordt weldra gesplitst. 'Om toegankelijker te zijn bij het grote publiek' ... Hier is je kans, BRT.BRT schreef: ↑31 maart 2022, 21:09
En de trend is dalende, ook dat nog.
Wix.com is zich pas sinds enkele jaren op E-commerce aan het storten dacht ik, dus ik vermoed dat hun aanbod wel verbeterd is. Dit is echter een kleiner deel van hun omzet.BRT schreef: ↑1 april 2022, 19:08 Het is een stukje vooroordeel van mijn kant. Sinds twee jaar heb ik een webshopje. Gebouwd in Wix maar al snel overgestapt op Shopify omwille van de eenvoud maar ook de mogelijkheden. Het is volgens mij het leidende platform, en gezien de structurele groei in ondernemerschap en e-commerce, heeft het een mooie toekomst voor zich.
Bijkomende vraag die ik me stel is; Gaan de kleine webshops overleven?
SAP gaat meer dan 4% lager na Q1-resultaten; aandeel noteert spotgoedkoop.
De oorlog zal de omzet dit jaar met €300 mio drukken. Niettemin blijft de guidance voor omzet en vrije kasstroom (> €4,5 miljard) op jaarbasis behouden. Tegen 2025 verwacht het management een omzet van €36 miljard, een vrije kasstroom van €8 miljard en 85% voorspelbare omzet. Earnings call is deze namiddag.
https://www.sap.com/investors/en/invest ... sults.html
Huidge koers en beurswaarde: €95,25 / €112 miljard
Ik hanteer een koersdoel van ruim €176 tegen 2025 op basis van €8 mia FCF en een multiple van 25.
JPMorgan handhaaft haar koopadvies en koersdoel van €135
Baader Bank handhaaft haar koopadvies en koersdoel van €150
(PLX AI) – SAP shares fell in early trading after the company reported
weaker-than-expected EBIT despite strong revenues.
* Adjusted EBIT of EUR 1,677 million missed estimates of EUR 1,740 million,
while revenue of EUR 7,077 million beat consensus of EUR 6,870 million
* The EBIT miss was due to increased spending and expenses related to Russia
* Expect consensus estimates for the full year to decrease as it is yet to
reflect the impact of the war in Ukraine, analysts at Goldman Sachs said
* The ongoing cloud momentum should support improving revenue and EBIT
dynamics, analysts at Bank of America said
De oorlog zal de omzet dit jaar met €300 mio drukken. Niettemin blijft de guidance voor omzet en vrije kasstroom (> €4,5 miljard) op jaarbasis behouden. Tegen 2025 verwacht het management een omzet van €36 miljard, een vrije kasstroom van €8 miljard en 85% voorspelbare omzet. Earnings call is deze namiddag.
Ik hanteer een koersdoel van ruim €176 tegen 2025 op basis van €8 mia FCF en een multiple van 25.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
-
- Newbie
- Contacteer:
Vanwaar de negatieve beursreactie op de toch wel degelijke cijfers, gpv1?gpv1 schreef: ↑22 april 2022, 10:06 SAP gaat meer dan 4% lager na Q1-resultaten; aandeel noteert spotgoedkoop.
Negatieve impact van €350 mio op de operationele winst dit jaar omwille van stopzetting activiteiten in Rusland. Hoewel dit volledig zal gecompenseerd worden (de zaken gaan beter dan verwacht bij SAP) lijken sommige beleggers te focussen op dat eerste.
Uit de earnings call die momenteel bezig is: die Rusland-gerelateerde kosten zijn vooral verhoogde/versnelde afschrijvingen van verkoopcommissies en data centers, en die kosten zouden er in volgende jaren sowieso toch gekomen zijn.
Uit de earnings call die momenteel bezig is: die Rusland-gerelateerde kosten zijn vooral verhoogde/versnelde afschrijvingen van verkoopcommissies en data centers, en die kosten zouden er in volgende jaren sowieso toch gekomen zijn.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Zijn ze geen direct concurrent van Salesforce? Die laatste blijft als kool groeien & ik hoor steeds dat dat het beste platform op de markt is?
Salesforce is enkel actief in CRM, dat is software voor sales & marketing, klantendiensten en andere dingen gericht op klanten. SAP en Oracle daarentegen hebben een breder gamma aan software: ERP (financieel beheer), SCM (voorraadbeheer), HCM (personeelsbeheer) en CRM. Workday is dan weer actief in zowel HCM en ERP.
Een pluspunt van Salesforce en Workday is dat het cloud-toepassingen zijn ('t zijn immers nog relatief jonge bedrijven) terwijl SAP in de transitie zit van een legacy provider naar een cloud-omgeving. Salesforce en Workday scoren dus wat beter op vlak van gebruiksvriendelijkheid en implementatiegemak. Het voordeel van SAP is dat ze een all-round, geïntegreerde service kunnen bieden.
Ik denk dat SAP, Salesforce en Workday allemaal goeie beleggingen kunnen zijn, op voorwaarde dat je aan een goede prijs kan kopen. Bij Workday is dat momenteel zeker niet het geval; Salesforce heb ik wel al eens bekeken, maar nog niet al te goed.
Een pluspunt van Salesforce en Workday is dat het cloud-toepassingen zijn ('t zijn immers nog relatief jonge bedrijven) terwijl SAP in de transitie zit van een legacy provider naar een cloud-omgeving. Salesforce en Workday scoren dus wat beter op vlak van gebruiksvriendelijkheid en implementatiegemak. Het voordeel van SAP is dat ze een all-round, geïntegreerde service kunnen bieden.
Ik denk dat SAP, Salesforce en Workday allemaal goeie beleggingen kunnen zijn, op voorwaarde dat je aan een goede prijs kan kopen. Bij Workday is dat momenteel zeker niet het geval; Salesforce heb ik wel al eens bekeken, maar nog niet al te goed.
Laatst gewijzigd door gpv1 op 22 april 2022, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit is niet correct, op mijn werk wordt Salesforce voor (bijna) alles gebruikt. Zie "Rootstock" bijvoorbeeld voor voorraadbeheer.gpv1 schreef: ↑22 april 2022, 17:54 Salesforce is enkel actief in CRM, dat is software voor sales & marketing, klantendiensten en andere dingen gericht op klanten. SAP en Oracle daarentegen hebben een breder gamma aan software: ERP (financieel beheer), SCM (voorraadbeheer), HCM (personeelsbeheer) en CRM. Workday is dan weer actief in zowel HCM en ERP.
Mja, dat is een van de vele third-party apps die op Salesforce kunnen draaien.
Interessant zou zijn om te weten hoeveel omzet Salesforce haalt uit haar AppExchange ?
Recent artikel over de belangrijkste ERP-spelers, Salesforce wordt ook vermeld:
https://www.cio.com/article/304902/10-m ... today.html
Interessant zou zijn om te weten hoeveel omzet Salesforce haalt uit haar AppExchange ?
Recent artikel over de belangrijkste ERP-spelers, Salesforce wordt ook vermeld:
https://www.cio.com/article/304902/10-m ... today.html
Microsoft mag je ook als directe concurrent van SAP zien.
Met hun Dynamics suite hebben ze diverse business applicaties:
Dynamics Finance & Operations (directe concurrent van SAP in hoger KMO segmenten)
Business Central (het vroegere Navision)
Customer Engagement (Microsoft CRM -> Concurrent van Salesforce)
Desondanks ben ik fan van zowel Microsoft als SAP op beleggersgebied.
Met hun Dynamics suite hebben ze diverse business applicaties:
Dynamics Finance & Operations (directe concurrent van SAP in hoger KMO segmenten)
Business Central (het vroegere Navision)
Customer Engagement (Microsoft CRM -> Concurrent van Salesforce)
Desondanks ben ik fan van zowel Microsoft als SAP op beleggersgebied.