Quality-beleggen
TIP
Re: Quality-beleggen
Ik schreef het hier ook al. Een aantal zaken om rekening mee te houden:
- de kosten voor het fonds zijn hoog (meer dan 1%)
- de outperformance heeft zich vooral voorgedaan tot voor 2020
- 2020 was een heel slecht jaar, zo slecht dat het fonds na 4 jaar nog atijd niet hersteld is van de underperformance.
- de doelstelling van het fonds is om defensief te zijn. Dan verwacht je toch dat de underperformance niet in de slechte jaren zit, maar dat is exact wat wel gebeurd is in 2020.
- Uiteraard... regression to the mean is een 2-snijdend zwaard. Een lange periode van underperformance vergroot de kans op een toekomstige outperformance, toch als je abstractie maakt van de kosten.
- Het is een sterk geconcenteerde portefeuille met weinig actief beheer (hetgeen extra vraagtekens plaatst bij de kosten).
- de kosten voor het fonds zijn hoog (meer dan 1%)
- de outperformance heeft zich vooral voorgedaan tot voor 2020
- 2020 was een heel slecht jaar, zo slecht dat het fonds na 4 jaar nog atijd niet hersteld is van de underperformance.
- de doelstelling van het fonds is om defensief te zijn. Dan verwacht je toch dat de underperformance niet in de slechte jaren zit, maar dat is exact wat wel gebeurd is in 2020.
- Uiteraard... regression to the mean is een 2-snijdend zwaard. Een lange periode van underperformance vergroot de kans op een toekomstige outperformance, toch als je abstractie maakt van de kosten.
- Het is een sterk geconcenteerde portefeuille met weinig actief beheer (hetgeen extra vraagtekens plaatst bij de kosten).
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Akkoord, er is een underperformance de laatste tijd. Maar ik blijf geloven in quality-beleggen. Op lange termijn is er duidelijk een outperformance ten voordele van quality. Elke strategie gaat soms door zwaar weer. Ik koop ook zijn fonds niet (onder andere owv de kosten). Ik koop ook niet alles wat hij koopt. Alleen wat ik (redelijk) goed begrijp en voor 10 jaar wil bijhouden. De moat is zeer belangrijk voor mij, en die probeer ik zo goed als mogelijk in te schatten.Leontje schreef: ↑29 mei 2024, 14:37Terry Smith beheert het fameuze Fundsmith dat de laatste 5 jaar ferm onder de benchmark noteert. Bijvoorbeeld over 3jaar: Fundsmith +19,43%, SWRD 36,56%.Barryke schreef: ↑27 mei 2024, 14:04 Interview met Terry Smith: https://themarket.ch/interview/valuatio ... y-ld.11155
7 aandelen uit zijn top 10 heb ik ook.
Zijn fonds is nu opgenomen in de Doglist (fondsen die meer dan 6% onder hun benchmark zitten), om fier over te zijn (sic)!
Geloof niet alles wat beleggingsgurus vertellen. Zo’'n 10 jaar geleden las ik hier in dit forum nog zoveel goeds over Carmignac. Wie kent nog anno 2024 Carmignac?
Ik zal hier voor de geïnteresseerden, eventueel ter inspiratie, mijn quality-portefeuille delen. Mijn holdings staan in mijn handtekening.
Adobe
Alphabet
Apple
ASML
Dior (kan je ook als holding bezien)
Games Workshop
Hermès
Idexx laboratories
L’Oréal
Mastercard
Meta
Microsoft
Moody’s
Netflix
Novo Nordisk
Pool corp
S&P Global
Visa
Wolters-Kluwer
Zoetis
Samen met Thames River Property Investment trust is dit mijn volledige aandelenportefeuille (ook 10% in EMIM).
Adobe
Alphabet
Apple
ASML
Dior (kan je ook als holding bezien)
Games Workshop
Hermès
Idexx laboratories
L’Oréal
Mastercard
Meta
Microsoft
Moody’s
Netflix
Novo Nordisk
Pool corp
S&P Global
Visa
Wolters-Kluwer
Zoetis
Samen met Thames River Property Investment trust is dit mijn volledige aandelenportefeuille (ook 10% in EMIM).
Dankjewel voor de transparantie, Barryke.
Mooie lijst die ongetwijfeld al een fantastisch rendement heeft opgeleverd.
Quality komt (heel) vaak met een prijs, en staat weinig in solden. Jammer voor mezelf daar ik toch nog altijd aan de koopzijde sta op lange termijn (ben 32 jaar).
Have a good day!
Mooie lijst die ongetwijfeld al een fantastisch rendement heeft opgeleverd.
Quality komt (heel) vaak met een prijs, en staat weinig in solden. Jammer voor mezelf daar ik toch nog altijd aan de koopzijde sta op lange termijn (ben 32 jaar).
Have a good day!
Een bedrijf dat jarenlang quality is kan die status plots verliezen, zie bvb tabak. En vandaag hebben alcoholverkopende bedrijven het moeilijk. Ik had de dip bij Brown Forman gekocht op $55. Er was een herstel, maar dan weer tegenvallende organische groei, waarop het aandeel weer onderuit ging. Ik heb het verkocht aan wederom $55. Vandaag staan we op $43 (22% lager). Van quality is (voorlopig alvast) geen sprake meer. Idem voor Pernod Ricard. Die heb ik ook even gehad. Gekocht aan 195 en verkocht aan 185. Nu te koop voor 138 euro.
Of net een goed aankoopmoment voor mensen die ze nog niet in de portefeuille hadden?Barryke schreef: ↑5 juni 2024, 21:14 Een bedrijf dat jarenlang quality is kan die status plots verliezen, zie bvb tabak. En vandaag hebben alcoholverkopende bedrijven het moeilijk. Ik had de dip bij Brown Forman gekocht op $55. Er was een herstel, maar dan weer tegenvallende organische groei, waarop het aandeel weer onderuit ging. Ik heb het verkocht aan wederom $55. Vandaag staan we op $43 (22% lager). Van quality is (voorlopig alvast) geen sprake meer. Idem voor Pernod Ricard. Die heb ik ook even gehad. Gekocht aan 195 en verkocht aan 185. Nu te koop voor 138 euro.
zou kunnen Bryan. Ik zie het anders. Kijk ook naar Cointreau. Meer dan gehalveerd. Bij tabak zegden sommigen ook dat het een instapmoment was, want kijk ook naar dat dividendrendement! Check het koersverloop van British American Tobacco eens. 7 jaar geleden beginnen crashen. En nog steeds niks voor de “bodemvissers”. Ja, het dividend
Dit zijn geen cyclische bedrijven met een dip vanwege een slechte periode in de cyclus.
Dit zijn geen cyclische bedrijven met een dip vanwege een slechte periode in de cyclus.
Ik denk dat je qua quality beleggen wel gelijk hebt. Ik denk dat bepaalde sectoren ook hevig onder druk staan door lokale overheden die dergelijke (alcohol, tabak, ...) steeds harder belasten. Ik zie die visie ook niet meteen veranderen. Ik neem aan dat dit ook wel doorweegt. Misschien keert het tij nog, anderzijds heb je ook al redelijk wat rendement laten liggen in andere sectoren door deze aan te (blijven) houden.Barryke schreef: ↑6 juni 2024, 10:07 zou kunnen Bryan. Ik zie het anders. Kijk ook naar Cointreau. Meer dan gehalveerd. Bij tabak zegden sommigen ook dat het een instapmoment was, want kijk ook naar dat dividendrendement! Check het koersverloop van British American Tobacco eens. 7 jaar geleden beginnen crashen. En nog steeds niks voor de “bodemvissers”. Ja, het dividend
Knalde vandaag zonder reden 7% hoger. Gisteren werd het... pfff... AI-event tijdens de opening vd beurs flauw onthaald. Aandeel daalde zelfs. Staat nu prompt weer aan 31x de winst. Waanzin gewoon. Denk dat Buffett nu wel stevig aan het afbouwen zal zijn.
Het aandeel daalde initieel omdat het AI-event flauw onthaald werd maar steeg de dag erna toen de analysten berekenden hoeveel nieuwe iPhones, iPads en Macs gekocht zouden worden om Apple Intelligence te kunnen gebruiken.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Waarom zou het waanzin zijn ?? Als de AI hype een feit wordt zullen de bedrijven die er hard op inzetten zials een Nvidia, Microsoft en nu Apple ongekende hoogtes halen; blijkt het een zeepbel zullen ze dat voelen in de koers maar beperkt daar ze nog steeds hun core markt hebben.
Niets verkeerd mee als Warren wat winst neemt op zijn Apple belang, zolang hij nieuwe investering opportuniteiten heeft?
Make Spaargids " Great Again ! "
Exact, dit is weer een nieuwe driver om de verkoop aan te jagen, net zoals voorheen meer pixels, meer en betere camera's, enz... telkens een driver waren om de verkoop en de prijs op te drijven.
Klopt. Go Apple! Ik houd mijn iPhone nog wel 4 jaar bij. Maakt niet uit welke update ze doorvoeren
De Spaargidsers denken dat een iOS-update met wat AI-make up een volledig nieuwe smartphone upgradecyclus gaat veroorzaken? Ook in China? Goed gelachen
"Omdat analisten berekenden...", quatch. De trends voor Apple waren zeer duidelijk (afhakende consument, dalende iPhone verkopen, anti-Apple sentiment/wetgeving in China). Wie denkt dat wat slappe AI functies die trends gaan keren is goed zot. Wat ik hierboven lees is pure copium met 0 onderbouwing. Ik zou het zeker verder in de gaten, maar dan eerder voor putopties tegen de Q2/Q3 resultaten.
In tussentijd hebben diegenen die de dip hebben gekocht wel een fantastisch rendement gehaald natuurlijk. Benieuwd hoe dat over het komende jaar-jaar en half gaat evolueren. We gaan het zien!
"Omdat analisten berekenden...", quatch. De trends voor Apple waren zeer duidelijk (afhakende consument, dalende iPhone verkopen, anti-Apple sentiment/wetgeving in China). Wie denkt dat wat slappe AI functies die trends gaan keren is goed zot. Wat ik hierboven lees is pure copium met 0 onderbouwing. Ik zou het zeker verder in de gaten, maar dan eerder voor putopties tegen de Q2/Q3 resultaten.
In tussentijd hebben diegenen die de dip hebben gekocht wel een fantastisch rendement gehaald natuurlijk. Benieuwd hoe dat over het komende jaar-jaar en half gaat evolueren. We gaan het zien!
Ik lees hier al 15 jaar dergelijke berichten genre "Apple is doomed".Rise schreef: ↑12 juni 2024, 13:36 De Spaargidsers denken dat een iOS-update met wat AI-make up een volledig nieuwe smartphone upgradecyclus gaat veroorzaken? Ook in China? Goed gelachen