Quest for Growth
TIP
Re: Quest for Growth
Vooraleer te enthousiast over het keuzedividend te worden toch nog even de geschiedenis in herinnering brengen: QfG had in de beginjaren een traditie om een keuzedividend uit te brengen. In feite oefende men zelfs een lichte druk uit om deze keuze te maken. Meer kapitaal zou QfG toelaten om meerdere en grotere dossiers aan te pakken. Dezelfde argumenten die ik nu ook weer hoor. Ik kan de juiste cijfers niet meer terug vinden maar ik meen mij te herinneren dat er zelfs een dubbelcijferig dividend tussen zat. Toegegeven het waren de gouden dotcom jaren. Maar diegenen (VTEC?) die toen de aandelen verkozen zitten zoals onderstaande grafiek toont nog altijd met de gebakken peren. Het aandeel noteert 10 jaar later nog altijd ~30% onder de piek.
![Afbeelding](http://s8.postimg.org/i0iiitcrp/2015_12_06_9_13_21.jpg)
Ik heb toen ook aan die gekte meegedaan en er flink (op papier) mijn broek aan gescheurd. Gelukkig heb ik ergens in 2007 een gunstige uitstap gedaan waardoor een gedeelte van het verlies werd gerecupereerd.
Mijn moraal sindsdien: ik ben zeker niet tegen keuzedividenden, verre van. Maar kijk vooraleer je intekent of er geen betere of veiligere alternatieven voorhanden zijn. Zeker bij tech-bedrijven die van vandaag op morgen kunnen verouderd zijn.
![Afbeelding](http://s8.postimg.org/i0iiitcrp/2015_12_06_9_13_21.jpg)
Ik heb toen ook aan die gekte meegedaan en er flink (op papier) mijn broek aan gescheurd. Gelukkig heb ik ergens in 2007 een gunstige uitstap gedaan waardoor een gedeelte van het verlies werd gerecupereerd.
Mijn moraal sindsdien: ik ben zeker niet tegen keuzedividenden, verre van. Maar kijk vooraleer je intekent of er geen betere of veiligere alternatieven voorhanden zijn. Zeker bij tech-bedrijven die van vandaag op morgen kunnen verouderd zijn.
En zo staan we met ons voeten weer op de grond.
Bedankt om deze ervaring te delen.
Weer iets bijgeleerd.
Bedankt om deze ervaring te delen.
Weer iets bijgeleerd.
Belca2, je hebt zeker een punt.
Ik moet er wat reken- en opzoekwerk voor doen (17 jaar aandeelhouder van QfG en X keer bijgekocht, nooit verkocht), maar ik kom nog terug op je post.
Ik moet er wat reken- en opzoekwerk voor doen (17 jaar aandeelhouder van QfG en X keer bijgekocht, nooit verkocht), maar ik kom nog terug op je post.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
QFG bestaat sinds 1997 en noteert sinds 1998. Tot en met 2014 zijn dat 18 boekjaren (BJ). Gedurende die 18 BJ werd slechts 7x dividend uitgekeerd.Belca2 schreef:... Ik kan de juiste cijfers niet meer terug vinden maar ik meen mij te herinneren dat er zelfs een dubbelcijferig dividend tussen zat. Toegegeven het waren de gouden dotcom jaren. Maar diegenen (VTEC?) die toen de aandelen verkozen zitten zoals onderstaande grafiek toont nog altijd met de gebakken peren. Het aandeel noteert 10 jaar later nog altijd ~30% onder de piek.
=> Soms erg vette coupons, zoals 13.80 EUR/aandeel over BJ 1999 (uitstekend geheugen Belca !!).
=> Soms erg magere coupons, zoals de 0.05 EUR over BJ 2007.
=> En de meerderheid van de BJ géén coupon.
In tegenstelling tot de GVVs (ex vastgoedbevak) slaagt QFG er als privak (private equity bevak) niet in een consistente dividendhistoriek uit te bouwen. Het bedrijf is uiteraard aan allerlei wetgeving onderworpen. Is het een verrassing dat het vastgoedbevak-verhaal erg succesvol is (met Xior inbegrepen 17 bedrijven op de beurs) en het privak-verhaal niet (2 bedrijven, QFG en KBC Private Equity Fund Biotech, waarvan die laatste intussen werd geliquideerd) ?
QFG behoort wat mij betreft absoluut niet tot de club "goedehuisvaderholdings/investeringsmaatschappijen" zoals Ackermans & van Haaren, GBL, Sofina (en Gimv). QFG is te wisselvallig voor mij. Nooit een positie in gehad, staat evenmin op m'n watchlist.
https://twitter.com/orakelvanoilsjt
Ik heb het eens nagekeken - 9 aankopen in de periode SEP/98 (24,8€) - JAN/2015 (7,7€).Belca2 schreef: Maar diegenen (VTEC?) die toen de aandelen verkozen zitten zoals onderstaande grafiek toont nog altijd met de gebakken peren. Het aandeel noteert 10 jaar later nog altijd ~30% onder de piek.
Met de dividenden inbegrepen (logisch want QfG moet wettelijk quasi alle winst uitkeren als dividend omwille van de privak-status) is het rendement op de totaalinleg momenteel een magere 32%...
Het feit dat mijn 5 laatste aankopen in de periode 2005 - 2015 (en goed voor 80% van mijn positie in QfG) allen gebeurd zijn tussen 6,7€ en 9€, dat redt de meubelen.
Toch blijf ik hopen dat er een keuzedividend komt.
Is 1.65% op jaarbasis. Benieuwd wat een spaarrekening over die periode zou opgebracht hebben.
Ongetwijfeld had dat spaarboekje meer opgeleverd.
Maar... en toch beklaag ik het me niet, het heeft me nl. iets belangrijks geleerd -> het heeft me 15 jaar geleden al doen inzien dat ik het best mijn portefeuille zou gaan uitbouwen rond enkele holdings die een onderscheiden profiel hebben. QfG beschouwde ik hierbij als de "private equity & technologiepoot".
Ik heb daar consequent naar gehandeld en dat heeft wel wat meer opgeleverd dan een spaarboekje![Cool 8)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cool.gif)
Maar... en toch beklaag ik het me niet, het heeft me nl. iets belangrijks geleerd -> het heeft me 15 jaar geleden al doen inzien dat ik het best mijn portefeuille zou gaan uitbouwen rond enkele holdings die een onderscheiden profiel hebben. QfG beschouwde ik hierbij als de "private equity & technologiepoot".
Ik heb daar consequent naar gehandeld en dat heeft wel wat meer opgeleverd dan een spaarboekje
![Cool 8)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cool.gif)
Privak statuut zal ook wel ooit sneuvelen. Speciaal statuut voor 1 bedrijf.
Volg ze niet.
Volg ze niet.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
Zou het kunnen dat Quest een dividend van € 2,25 zou uit keren op basis van hun laatste IW van € 12,86? Of ben ik te positief en zal het eerder € 2,10 zijn?
I
I
Of een berekening zoals gevonden op een ander forum :
We kunnen een theoretische berekening maken op basis van de intrinsieke waarde op 30/11. Op 30/11 was de intrinsieke waarde 12,86 euro.
De intrinsieke waarde van het kapitaal is 9,53 euro. Er komt dus 3,33 euro in aanmerking om te worden uitgekeerd.Als we uitgaan van een volledige uitkering zoals de vorige jaren is het dividend 0,57 euro + 80 % van ( 3,33 euro - 0,57 euro ) - RV op het gedeelte van de winst die voortkomt uit dividenden. Als we voor de RV op 0,05 euro rekenen komen we tot volgend resultaat.dividend = 0,57 euro + 2,21 euro - 0,05 euro = 2,73 euro
We kunnen een theoretische berekening maken op basis van de intrinsieke waarde op 30/11. Op 30/11 was de intrinsieke waarde 12,86 euro.
De intrinsieke waarde van het kapitaal is 9,53 euro. Er komt dus 3,33 euro in aanmerking om te worden uitgekeerd.Als we uitgaan van een volledige uitkering zoals de vorige jaren is het dividend 0,57 euro + 80 % van ( 3,33 euro - 0,57 euro ) - RV op het gedeelte van de winst die voortkomt uit dividenden. Als we voor de RV op 0,05 euro rekenen komen we tot volgend resultaat.dividend = 0,57 euro + 2,21 euro - 0,05 euro = 2,73 euro
Geen speculatietaks voor QfG - het is een instelling voor collectieve beleggingen, dus een fonds, en die zijn vrijgesteld.
De Tijd, donderdag 17 december, blz 28
De Tijd, donderdag 17 december, blz 28
11,39 €...het gaat goed naar omhoog de laatste dagen!
goed opgemerkt, gaat de laatste maanden stijl omhoog
blij dat ik hier al wat van getankt heb
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
blij dat ik hier al wat van getankt heb
IW op31/12 is 12,81€ - 2,10€ dividend zou dus realistisch kunnen zijn Gerhard38
KBC denkt aan een dividend van € 2,47. Mooi, mooi.