Rabo Plus Account: de nieuwe spaarrekening!
Re: Rabo Plus Account: de nieuwe spaarrekening!
Is er hier al nieuws omtrent interne overboekingen? Ik denk eerlijk gezegd dat jullie misschien beter de 11 maanden regel WEL invoeren. Het zou jullie ook beter uitkomen, er zijn veel mensen die in januari geld overzetten op een nieuwe spaarrekening (net zoals de maanden waarin het vakantiegeld wordt uitbetaald). Zou dit ook niet minder tijd vergen om te programmeren? Bovendien zullen door de valutaire regels te veranderen, ook de gevolgen voelbaar zijn in alle weekends. Daar waar Rabobank nu automatisch de eerstvolgende bankwerkdag als valutadatum neemt, zal in de toekomst de dag zelf genomen worden als dit erdoor komt...Rabobank.be schreef: Intern bij Rabobank.be zal nog worden bekeken of er mogelijke oplossingen bestaan om dit nog te omzeilen, door bijvoorbeeld de valuteringsregels voor interne overboekingen te herbekijken. Wij kunnen hier nog geen garanties over geven maar zullen dit verder opnemen.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Het spreekt voor zich dat er niet zomaar over één nacht ijs zal worden gegaan om de huidige situatie te evalueren en eventueel aanpassingen te doen. We zijn zeker niet van plan om één probleem op te lossen door een ander probleem bij te creëren.Vaganzza schreef:Is er hier al nieuws omtrent interne overboekingen? Ik denk eerlijk gezegd dat jullie misschien beter de 11 maanden regel WEL invoeren. Het zou jullie ook beter uitkomen, er zijn veel mensen die in januari geld overzetten op een nieuwe spaarrekening (net zoals de maanden waarin het vakantiegeld wordt uitbetaald). Zou dit ook niet minder tijd vergen om te programmeren? Bovendien zullen door de valutaire regels te veranderen, ook de gevolgen voelbaar zijn in alle weekends. Daar waar Rabobank nu automatisch de eerstvolgende bankwerkdag als valutadatum neemt, zal in de toekomst de dag zelf genomen worden als dit erdoor komt...Rabobank.be schreef: Intern bij Rabobank.be zal nog worden bekeken of er mogelijke oplossingen bestaan om dit nog te omzeilen, door bijvoorbeeld de valuteringsregels voor interne overboekingen te herbekijken. Wij kunnen hier nog geen garanties over geven maar zullen dit verder opnemen.
Over de 11-maanden uitzonderingsregel hebben we in het verleden ons standpunt daarover al kenbaar gemaakt:
Wij staan niet achter de invoering van deze uitzondering. De huidige reglementering rond de getrouwheidspremies op de spaarboekjes is al enorm complex. Het invoeren van extra uitzonderingsregels op deze al complexe berekeningsmethodes is in onze ogen niet raadzaam: het zou immers nog moeilijker worden om in kaart te brengen voor welke bedragen welke premieperiodes van toepassing zijn. Het eerder beperkte financiële voordeel dat deze uitzondering met zich zou meebrengen staat in onze ogen momenteel niet in verhouding tot de bijkomende complexiteit van de regels rond de getrouwheidspremies en de mogelijkheid tot fouten die klanten zouden kunnen maken bij het inschatten van hun rentesituatie.
We hebben eens berekend wat de impact van de vertraging bij uitbetaling van de getrouwheidspremie zou kunnen zijn op de uiteindelijke rente en daaruit blijkt dat dit al bij al niet zoveel impact heeft. Op de gewone spaarrekening (1,80% + 0,40%) zou de vertraging van de uitbetaling van de getrouwheidspremie minder dan 1 EUR minder rente opleveren bij een kapitaal van 10.000 EUR in het slechtste geval (bij een storting op 2 januari bijvoorbeeld). Op een Plus Account (1% + 1,5%) zou het gaan om ongeveer 3,75 EUR per schijf van 10.000 EUR, in het slechtste geval.
Uit de reacties van klanten die wij krijgen hierover kunnen wij afleiden dat de impact van de vertraging bij de uitbetaling van de getrouwheidspremie vaak overdreven negatief wordt ingeschat. Als men uiteindelijk hoort om welke bedragen het gaat, blijkt dit veel minder een rol te spelen.
Daarnaast heeft iedereen de mogelijkheid om de vertraging van de uitbetaling van de getrouwheidspremie te omzeilen door geld te storten aan het einde van het jaar. Als men koste wat kost wil vermijden dat de premie telkens met een jaar vertraging wordt bijgeschreven is het eenmalig accepteren van het verlies van een lopende getrouwheidspremie ook een optie.
Ik denk dat de meeste wel wakker liggen van het feit dat ze de getrouwheidspremie een jaar later worden uitbetaald.
"Op een Plus Account (1% + 1,5%) zou het gaan om ongeveer 3,75 EUR per schijf van 10.000 EUR, in het slechtste geval."
Een bedrag van 10.000 euro die op 02/01/11 wordt gestort, daar krijgt de klant zijn 150 euro getrouwheidspremie niet op 01/01/12 maar pas op 01/01/13 !! Daar liggen de mensen m.i. wel wakker van.
Een kwestie van hoe de zaken kunnen voorgesteld worden
"Op een Plus Account (1% + 1,5%) zou het gaan om ongeveer 3,75 EUR per schijf van 10.000 EUR, in het slechtste geval."
Een bedrag van 10.000 euro die op 02/01/11 wordt gestort, daar krijgt de klant zijn 150 euro getrouwheidspremie niet op 01/01/12 maar pas op 01/01/13 !! Daar liggen de mensen m.i. wel wakker van.
Een kwestie van hoe de zaken kunnen voorgesteld worden

Spreek voor je zelf, al kan het natuurlijk ook zijn dat ik tot de minderheid behoor. Ben dan ook geen echte hopper en beschik nog minder over grote kapitalen als gepensionneerde.
Destijds in 2002 heb ik geopteerd voor Rabobank juist omdat ze geen getrouwheidspremie (of zo goed als) toepaste. Nu met de nieuwe wetgeving zijn ze wel verplicht.
Als ik opteer voor een spaarrekening met hoge getrouwheidspremie zoals deze Rabo Plus, tracht ik steeds de stortingen te doen op het einde van het jaar. Zo ben ik begin september snel in de Booster rekening van Keytrade gestapt om nog tijdig het vrijgekomen geld in december op een Spaarrekening met de hoogste opbrengst te kunnen overschrijven, en dat zal met de huidige situatie wellicht deze Rabo Plus rekening zijn.
Destijds in 2002 heb ik geopteerd voor Rabobank juist omdat ze geen getrouwheidspremie (of zo goed als) toepaste. Nu met de nieuwe wetgeving zijn ze wel verplicht.
Als ik opteer voor een spaarrekening met hoge getrouwheidspremie zoals deze Rabo Plus, tracht ik steeds de stortingen te doen op het einde van het jaar. Zo ben ik begin september snel in de Booster rekening van Keytrade gestapt om nog tijdig het vrijgekomen geld in december op een Spaarrekening met de hoogste opbrengst te kunnen overschrijven, en dat zal met de huidige situatie wellicht deze Rabo Plus rekening zijn.

ik lig er alvast niet wakker van en een uitzondering maken (11 maanden ipv 12) hoeft voor mij ook niet. Ik hoop alleen dat de wetgeving veranderd en dat die getrouwheidspremie kan worden afgeschaft :-)
Akkoord, vond het ook een slechte zaak dat die getrouwheidspremie verplicht werd en zelfs strikt gereglementeerd. Maar zo'n spaarrekening met hoge getrouwheidspremie kan best handig zijn voor geld dat je wellicht één jaar kan missen, zeker nu de intrest toch al aan de lage kant
ligt.

Ik heb 1 vraagje ivm de "basisrente gegarandeerd tot 31 mei 2011".
Ik weet dat er regels zijn voor de getrouwheidspremie, nl. moet minimum zoveel en maximum zoveel van de basisrente bedragen. Maar geldt dat ook omgekeerd? Ik bedoel maar: na 31 mei 2011 kunnen ze in pricipe de basisrente op 0 zetten want iedereen hangt dan toch vast aan die hoge getrouwheidspremie. Of moet de basisrente ook nog een bepaald percentage van de getrouwheidspremie bedragen? Concreet: kunnen ze de basis na 31 mei 2011 op 0 zetten?
Ik weet dat er regels zijn voor de getrouwheidspremie, nl. moet minimum zoveel en maximum zoveel van de basisrente bedragen. Maar geldt dat ook omgekeerd? Ik bedoel maar: na 31 mei 2011 kunnen ze in pricipe de basisrente op 0 zetten want iedereen hangt dan toch vast aan die hoge getrouwheidspremie. Of moet de basisrente ook nog een bepaald percentage van de getrouwheidspremie bedragen? Concreet: kunnen ze de basis na 31 mei 2011 op 0 zetten?
Nightwolf schreef:Ik heb 1 vraagje ivm de "basisrente gegarandeerd tot 31 mei 2011".
Voor de basisrente zijn er geen regels ivm verhouding tot de getrouwheidspremie. De enige voorwaarde is dat de basisrente niet hoger is dan 3%. Dus om concreet te antwoorden: ja, ze kunnen de basisrente na 31 mei op 0% zetten. Trouwens dat kan elke bank, ook diegene die nu bv een getrouwheidspremie van 0,40% geven...
Ja, diegene die nu 0.40% geven kunnen dat ook maar zullen dat niet doen om concurrentieel te blijven met andere banken (tenzij overal de basisrente naar 0% zou gaan). Want bij 0.40% getrouwheid is het niet 'zo' erg om uw geld vóór het behalen van de getrouwheid over te zetten naar een betere rekening. Maar eenmaal je geld 6 maand op een rekening met 1.5% getrouwheid staat gaat niemand overwegen om z'n geld weg te halen... dus kunnen ze doen wat ze willen met de basisrente.Vaganzza schreef:Nightwolf schreef:Ik heb 1 vraagje ivm de "basisrente gegarandeerd tot 31 mei 2011".
Voor de basisrente zijn er geen regels ivm verhouding tot de getrouwheidspremie. De enige voorwaarde is dat de basisrente niet hoger is dan 3%. Dus om concreet te antwoorden: ja, ze kunnen de basisrente na 31 mei op 0% zetten. Trouwens dat kan elke bank, ook diegene die nu bv een getrouwheidspremie van 0,40% geven...
@ Nightwolf
Klopt wat je zegt, maar theoretisch gezien is alles mogelijk
Klopt wat je zegt, maar theoretisch gezien is alles mogelijk

- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Zoals door anderen reeds aangehaald bestaan hier inderdaad geen specifieke regels rond. Gezien wij graag duidelijkheid creëren voor onze klanten hebben wij de huidige garantie in het leven geroepen. Zo weten de mensen dat, als zij nu geld overschrijven naar de Rabo Plus Account zij tot minstens 31 mei van dit tarief kunnen profiteren. Uiteraard is het ondoenbaar om garanties ten eeuwigen dage te geven maar men weet tenminste dat het niet voor een paar weken is.Nightwolf schreef:Ik heb 1 vraagje ivm de "basisrente gegarandeerd tot 31 mei 2011".
Daarna kunnen wij inderdaad de rente aanpassen. Wij hebben, gezien de termijn, absoluut nog geen idee hoe deze eventuele aanpassing zal zijn. Klanten (en-niet klanten) die ons al langer volgen weten echter ongetwijfeld dat een daling naar 0% zeker niet in lijn ligt met onze traditionele benadering van onze klanten. Wij proberen steeds langetermijn relaties op te bouwen met de klanten en dergelijke "trucs" passen daar niet in.
Ik begrijp inderdaad dat men geen eeuwige garantie kan bieden en ik vind de termijn tot 31 mei zeker heel mooi. Maar ik had dus de bedenking dat men daarna de speelbal van de bank was. Ik moet zeggen dat dit antwoord mij wel tevreden stelt en ik ben wel gewonnen voor deze rekening.Rabobank.be schreef:Zoals door anderen reeds aangehaald bestaan hier inderdaad geen specifieke regels rond. Gezien wij graag duidelijkheid creëren voor onze klanten hebben wij de huidige garantie in het leven geroepen. Zo weten de mensen dat, als zij nu geld overschrijven naar de Rabo Plus Account zij tot minstens 31 mei van dit tarief kunnen profiteren. Uiteraard is het ondoenbaar om garanties ten eeuwigen dage te geven maar men weet tenminste dat het niet voor een paar weken is.Nightwolf schreef:Ik heb 1 vraagje ivm de "basisrente gegarandeerd tot 31 mei 2011".
Daarna kunnen wij inderdaad de rente aanpassen. Wij hebben, gezien de termijn, absoluut nog geen idee hoe deze eventuele aanpassing zal zijn. Klanten (en-niet klanten) die ons al langer volgen weten echter ongetwijfeld dat een daling naar 0% zeker niet in lijn ligt met onze traditionele benadering van onze klanten. Wij proberen steeds langetermijn relaties op te bouwen met de klanten en dergelijke "trucs" passen daar niet in.
-
- Newbie
- Contacteer:
Wat mij bezig houdt is of Rabobank de getrouwheidspremie van de plus op 1.5 gaat houden tot het einde van dit jaar, aangezien (volgens het spaargids spaaroverzicht) deze momenteel geen garantie heeft.
Het is uiteraard interessant om nu je spaargeld op de klassieke spaarrekening te houden en pas tot de laatste moment (eind december) te wachten om het over te schrijven naar de rabo plus rekening. Maar als rabo voor eind december de gp van de plus zou verlagen voor die tijd zijn we mooit gezien :-).
Het zou mij dus deugd doen als rabo ook de gp van 1.5 zou garanderen tot ergens volgend jaar.
Het is uiteraard interessant om nu je spaargeld op de klassieke spaarrekening te houden en pas tot de laatste moment (eind december) te wachten om het over te schrijven naar de rabo plus rekening. Maar als rabo voor eind december de gp van de plus zou verlagen voor die tijd zijn we mooit gezien :-).
Het zou mij dus deugd doen als rabo ook de gp van 1.5 zou garanderen tot ergens volgend jaar.
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Het is inderdaad zo dat op de Rabo Plus Account enkel de basisrente gegarandeerd is tot 31 mei. De Getrouwheidpremie heeft geen dergelijke garantie maar door het systeem van de getrouwheidspremie is het natuurlijk zo dat de premie voor 12 maanden vastklikt op het moment van storting. Met andere woorden als u nu stort weet u zeker dat u geniet van de 1% basisrente tot 31 mei en van de 1,5% getrouwheidspremie tot vandaag + 12 maanden.SpaarVogelbekdier schreef:Wat mij bezig houdt is of Rabobank de getrouwheidspremie van de plus op 1.5 gaat houden tot het einde van dit jaar, aangezien (volgens het spaargids spaaroverzicht) deze momenteel geen garantie heeft.
Wij kunnen niet garanderen dat deze hoge getrouwheidpremie zal gehandhaafd blijven en dat deze dus ook binnen een paar maanden nog zal gelden. Dit wil echter ook niet zeggen dat het niet het geval zal zijn. Alles hangt af van de evolutie van de rente op de internationale markten.
Wat we wel kunnen zeggen is dat het ons doel is om de Rabo Plus Rekening steeds een hogere gecombineerde rente (basisrente + getrouwheidspremie) te laten hebben dan de Rabo Spaarrekening. De Rabo Plus Rekening is een rekening die zich steeds zal richten op dat deel van het spaargeld dat mensen wat langer kunnen missen en door die standvastigheid kunnen wij een extra premie voorzien.
Je kan natuurlijk altijd je geld laten staan op de klassieke spaarrekening en van zodra je hoort dat er een renteverlaging van de getrouwheidspremie op de plus account aankomt (rabobank kondigt dit altijd tijdig aan), schrijf je je geld over naar die rekening voordat de renteverlaging in voege treedt.SpaarVogelbekdier schreef: Het is uiteraard interessant om nu je spaargeld op de klassieke spaarrekening te houden en pas tot de laatste moment (eind december) te wachten om het over te schrijven naar de rabo plus rekening. Maar als rabo voor eind december de gp van de plus zou verlagen voor die tijd zijn we mooit gezien :-).