rabo-plus
Re: rabo-plus
Bedankt Yaris, ik kwam er niet helemaal uit, maar ik rekende met 30k.
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Excuses Moneyman!
Ik had oorspronkelijk een iets langere versie van antwoord voorzien waarbij ik als voorbeeld 10K had genomen. Maar omdat het wat te uitgebreid ging worden werden enkele zaken geschrapt, waaronder de vermelding dat het om een voorbeeld op 10K ging. Niet goed gekeken dus!
Ik had oorspronkelijk een iets langere versie van antwoord voorzien waarbij ik als voorbeeld 10K had genomen. Maar omdat het wat te uitgebreid ging worden werden enkele zaken geschrapt, waaronder de vermelding dat het om een voorbeeld op 10K ging. Niet goed gekeken dus!

Is het overigens (wettelijk) mogelijk om van één type spaarrekening (bijvoorbeeld Rabo Plus Account) meerdere spaarrekeningen onder één en dezelfde naam te bezitten (dus niet onder je eigen naam en dan nog één samen met je partner, maar meerdere enkel onder je eigen naam)? Dit om als je bijvoorbeeld meer dan 500.000 euro zou hebben, de basisrente van 1,25% tot 500.000 euro toch te kunnen verwerven op al je geld door te spreiden op meerdere rekeningen van hetzelfde type.
Laatst gewijzigd door Kurt op 30 december 2011, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Je kunt geen twee rekeningen van hetzelfde type op dezelfde naam hebben.
Maar je moet wel gek zijn om meer dan 500.000 euro op spaarrekeningen te hebben staan bij dezelfde bank. Niet alleen zijn er veel betere manieren om 500.000 euro te beleggen, bovendien moet je spreiden, zowel in beleggingsproducten als in banken. Ik veronderstel dat je vraag dan ook zuiver hypothetisch was?
Maar je moet wel gek zijn om meer dan 500.000 euro op spaarrekeningen te hebben staan bij dezelfde bank. Niet alleen zijn er veel betere manieren om 500.000 euro te beleggen, bovendien moet je spreiden, zowel in beleggingsproducten als in banken. Ik veronderstel dat je vraag dan ook zuiver hypothetisch was?
Uiteraard zuiver hypothetisch!
Bedankt voor de tip Kurt! Ik heb momenteel enkel een Rabobank Spaarrekening maar overweeg toch ook minstens een gedeelte ervan naar een Rabo Plus Account over te zetten, ik wist niet goed hoe ik dat het beste ging aanpakkenKurt schreef:Wie wenst over te schrijven van Rabobank Spaarrekening naar Rabo Plus Account kan dus maar beter wachten tot 31 januari 2012, dan heb je nog een maand rente aan 1,90% i.p.v. 1,25%.

Van horen zeggen dat sommige banken dat tot in een recent verleden wel toestonden of zelfs nog toestaan
rabobank. be niet
Wettelijk zal het misschien wel toegestaan zijn, als men alles correct aan de fiscus aangeeft. De meeste banken hebben ze waarschijnlijk wel goed bang gemaakt dat het niet meer mag, omdat de fiscale wetgeving niet uitblinkt in duidelijkheid
terloops : zelfs in de zaak( het 'geval' ) De Gucht vroeg OOK de fiscus dat het Grondwettelijk Hof zich zou uitspreken over de wettelijkheid van de opheffing van het bankgeheim. Door de rechtbank van eerste aanleg werd geweigerd om die vraag aan dat hof te stellen.
De Gucht heeft de bekentste fiscaal advocaat - iemand die zelf vele jaren bij de BBI gewerkt heeft, voor hij advocaat geworden is -van heel Belgie genomen ( een antwerpenaar ) terwijl hijzelf uit het arrondissement Gent is.
Er staan nog heel wat beroepsmogelijkheden open.
rabobank. be niet
Wettelijk zal het misschien wel toegestaan zijn, als men alles correct aan de fiscus aangeeft. De meeste banken hebben ze waarschijnlijk wel goed bang gemaakt dat het niet meer mag, omdat de fiscale wetgeving niet uitblinkt in duidelijkheid
terloops : zelfs in de zaak( het 'geval' ) De Gucht vroeg OOK de fiscus dat het Grondwettelijk Hof zich zou uitspreken over de wettelijkheid van de opheffing van het bankgeheim. Door de rechtbank van eerste aanleg werd geweigerd om die vraag aan dat hof te stellen.
De Gucht heeft de bekentste fiscaal advocaat - iemand die zelf vele jaren bij de BBI gewerkt heeft, voor hij advocaat geworden is -van heel Belgie genomen ( een antwerpenaar ) terwijl hijzelf uit het arrondissement Gent is.
Er staan nog heel wat beroepsmogelijkheden open.
Laatst gewijzigd door paul op 30 december 2011, 10:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Zou in principe geen probleem mogen vormen. Overschrijvingen binnen Rabobank zelf worden meteen (binnen de seconde) verwerkt, ook op zon- en feestdagen. Je zal meteen je geld zien staan op Rabo Plus Account.Stijn1234 schreef:Bedankt voor de tip Kurt! Ik heb momenteel enkel een Rabobank Spaarrekening maar overweeg toch ook minstens een gedeelte ervan naar een Rabo Plus Account over te zetten, ik wist niet goed hoe ik dat het beste ging aanpakkenKurt schreef:Wie wenst over te schrijven van Rabobank Spaarrekening naar Rabo Plus Account kan dus maar beter wachten tot 31 januari 2012, dan heb je nog een maand rente aan 1,90% i.p.v. 1,25%.(al ga ik het toch ook niet op de laatste dag laten aankomen
)
Dat klopt enkel voor de basisrente maar in totale rente doe je altijd verlies namelijk 2.75% tegen 2.30%. Ik snap helemaal niet dat je wilt wachten tot 31 januari wanneer je toch van plan bent te sparen op een rekening met hoge getrouwheidspremie. Rabobank.be heeft dat hier al tig keer gecommuniceerd.Kurt schreef:Wie wenst over te schrijven van Rabobank Spaarrekening naar Rabo Plus Account kan dus maar beter wachten tot 31 januari 2012, dan heb je nog een maand rente aan 1,90% i.p.v. 1,25%.
-- > de tijd gaat snel gebruik hem wel <-- > gierig is zielig <--->delen is plezant<---
Maar ja dan geld die getrouwheidspremie natuurlijk ook maar voor 11 maand en als je begin januari zou overboeken voor bijna 12 maanden en voor 1 januari voor de volle 12 maanden. Trouwens, heb er zelf nooit de kantjes afgelopen en altijd rond 20 december mijn geld gestort op een rekening met hoge getrouwheidspremie en nooit problemen gekend.
-- > de tijd gaat snel gebruik hem wel <-- > gierig is zielig <--->delen is plezant<---
Moraal van het verhaal: hoe sneller ik naar de getrouwheidsrekening overboek hoe beter het resultaat? 

Dat is zo Stijn.De 11 maanden regel is zeer goed voor geld dat bv 9 januari op een andere bank zijn getrouwheid bereikt heeft.Deze kan je overzetten naar een bank met 11 mr. en zo nog getrouwheid verwerven 31.12..De getrouwheid is wel pro rata aantal dagen berekend.bv 10.000 euro gestort 30/12/2011 =150 euro getrouwheid bij rabo plus op 31/12/2012 :echter gestort op 9 jan 2012 =145,96 euro getrouwheid op 31/12/2012.Voordeel wel je moet niet meer wachten tot 31/12/2013 om je getrouwheid te ontvangen.
Volgens mij is het wel beter om voor einde van het jaar te storten.Rond 20 december zoals Hago bv zegt.waarom? simpel mocht je van bank willen veranderen in de toekomst omdat er ergens andere betere voorwaarden zijn enz.heb je nog 10 dagen ruimte om dit te doen(niet iedere bank past de 11 maanden regel toe) en zo constant op het einde van het jaar getrouwheid te ontvangen om het even bij welke bank.
Ik ben ook geen expert ter zake maar zo denk ik dat het is.Mocht ik er serieus naast zitten hoor ik het graag.
Volgens mij is het wel beter om voor einde van het jaar te storten.Rond 20 december zoals Hago bv zegt.waarom? simpel mocht je van bank willen veranderen in de toekomst omdat er ergens andere betere voorwaarden zijn enz.heb je nog 10 dagen ruimte om dit te doen(niet iedere bank past de 11 maanden regel toe) en zo constant op het einde van het jaar getrouwheid te ontvangen om het even bij welke bank.
Ik ben ook geen expert ter zake maar zo denk ik dat het is.Mocht ik er serieus naast zitten hoor ik het graag.
Sorry, maar volgens mij kan dit verhaal gewoonweg niet kloppen, trouwens met mijn wiskundige achtergrond (maar dat is al lang geleden) kan ik je uitleg gewoon niet volgen. Die 11-maanden regel is gewoon bedoeld en vooral interessant om de getrouwheidspremie niet te verliezen op de spaarrekening van waar het geld komt. De vorige jaren waren er altijd die de laatste of eerste bankdag afwachten en dat is niet meer nodig met deze 11 maanden regel. Maar met je 'tip' verschuif je het probleem naar einde januari, wat is de volgende stap, een 10-maanden regeling ofzo.Kurt schreef:*** Kurt, aub geen citaat gebruiken bij reactie op het voorgaande bericht. Mod. K ***
Neen, aangezien de getrouwheidspremie op Rabo Plus Account (1,50%) lager is dan basisrente op Rabobank Spaarrekening (1,90%) haal je er toch voordeel uit (+0,40%) om op 31 januari 2012 over te schrijven. 1/12 van dat geld brengt als het ware 3,40% (1,90% basisrente + 1,50% getrouwheid) op (en 11/12 aan 2,75%). Op 10 000 euro is dat dus rond 27,94 euro rente in januari (30 dagen, overschrijvingsdag op 31 januari telt niet meer mee) en 22,95 euro rente gemiddeld (336 (schrikkeljaar!)/11) in de andere maanden. Het is maar 5 euro extra per 10 000 euro, maar waarom niet doen als je er voordeel uit haalt?

Misschien kan de man van Rabobank.be hier uitsluitsel geven, uiteindelijk zitten toch we op het deelforum 'Vraag het aan Rabobank.be".
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Kurt,Kurt schreef:*** Kurt, aub geen citaat gebruiken bij reactie op het voorgaande bericht. Mod. K ***
Neen, aangezien de getrouwheidspremie op Rabo Plus Account (1,50%) lager is dan basisrente op Rabobank Spaarrekening (1,90%) haal je er toch voordeel uit (+0,40%) om op 31 januari 2012 over te schrijven. 1/12 van dat geld brengt als het ware 3,40% (1,90% basisrente + 1,50% getrouwheid) op (en 11/12 aan 2,75%). Op 10 000 euro is dat dus rond 27,94 euro rente in januari (30 dagen, overschrijvingsdag op 31 januari telt niet meer mee) en 22,95 euro rente gemiddeld (336 (schrikkeljaar!)/11) in de andere maanden. Het is maar 5 euro extra per 10 000 euro, maar waarom niet doen als je er voordeel uit haalt?
Je redenering klopt niet helemaal. Je gaat er in je redenering immers van uit dat je 12 maanden de getrouwheidspremie van 1,50% krijgt voor stortingen die je pas eind januari op je rekening uitvoert. Dat is niet juist. Als je op 31 januari geld stort op een Rabo Plus Account (en daarbij maakt het niet uit of het van een andere rekening bij Rabobank.be komt of van een externe rekening) dan krijg je weliswaar de premie al na 11 maanden getrouwheid ipv 12 maanden, maar dan wordt de premie ook maar over 11 maanden toegekend (exact het aantal dagen vanaf de storting op de Plus Account tot en met 31 december). De befaamde 11-maanden regel is dus geen manier om gratis een extra maand getrouwheidspremie cadeau te krijgen, maar een middel dat het gemakkelijker maakt om geld in januari van de ene naar de andere rekening over te schrijven, zonder dat je daarvoor 'gestraft' wordt door een extra jaar op de uitbetaling van de premie te moeten wachten.
Het voorstel dat je doet om je geld eerst nog een maand op de gewone spaarrekening te zetten en op 31 januari over te boeken naar de Rabo Plus Account zou tot gevolg hebben dat je in januari enkel 1,90% basisrente zou verwerven. Op het ogenblik dat je het geld vervolgens van de spaarrekening zou overschrijven naar de Plus Account, dan verlies je de opgebouwde getrouwheidspremie op de gewone spaarrekening (0,40%) en begint er pas op 31 januari een nieuwe getrouwheidspremie te lopen op de Plus Account (1,50%) die na 11 maanden verworven is.
Kortweg zou je dan eind 2012 voor 1 maand 1,90% krijgen en voor 11 maand 2,75%.
Als je onmiddellijk je geld op een Rabo Plus Account zou zetten vanaf 1 januari begint meteen de getrouwheidspremie te lopen die je op het einde van het jaar verdient. Je krijgt dan op 12 maanden 2,75%, wat meer rente is dan in jou voorstel.
Uiteraard stap je best pas over van zodra je lopende getrouwheidspremie op je huidige rekening verworven is.
-Als je van plan bent om je geld een gans jaar op een spaarrekening te laten staan schrijf je het daarom best zo snel mogelijk over naar een Rabo Plus Account. Eind december of begin januari zijn daarvoor ideaal, omdat je op die manier je getrouwheidspremie al bijna onmiddellijk aan het eind van de getrouwheidsperiode krijgt uitbetaald.
-Als je door omstandigheden je geld pas in de loop van januari vrij kan krijgen (bv. als je moet wachten tot je lopende getrouwheidspremie op je huidige rekening is verworven) dan kan je nog in gans januari de overboeking doen om nog aan het einde van het jaar de getrouwheidspremie uitbetaald te krijgen.
-Heb je je geld toch pas beschikbaar nà 1 februari, dan kan je nog altijd overschrijven op de Rabo Plus Account, maar dan krijg je de getrouwheidspremie telkens pas uitbetaald aan het eind van het volgende kalenderjaar.
Bedankt voor de verduidelijking, begin januari maak ik mijn 'move'