rabo-plus
Re: rabo-plus
Stijn, als ik het goed begrepen heb, wil je een gedeelte van het geld van uw gewone spaarrekening bij Rabobank.be overhevelen naar de Spaarplus rekening. In de beveiligde zone van uw spaarrekeningen kun je toch perfect zien wanneer de vervaldag(en) zijn van de getrouwheidspremie op uw gewone spaarrekening en is wachten tot volgend jaar niet nodig en kun je beter nog dit jaar dat bedrag overhevelen.
-- > de tijd gaat snel gebruik hem wel <-- > gierig is zielig <--->delen is plezant<---
Ah, dat wist ik niet, ik zal eens kijken. Bedankt!Hago schreef:Stijn, als ik het goed begrepen heb, wil je een gedeelte van het geld van uw gewone spaarrekening bij Rabobank.be overhevelen naar de Spaarplus rekening. In de beveiligde zone van uw spaarrekeningen kun je toch perfect zien wanneer de vervaldag(en) zijn van de getrouwheidspremie op uw gewone spaarrekening en is wachten tot volgend jaar niet nodig en kun je beter nog dit jaar dat bedrag overhevelen.
Bij ethias heb ik 2 dezelfde spaarrekeningen onder mijn eigen naam. Bij rabo kan het idd niet. Spijtig want het is wel praktischer om zo de periodes in de gaten te houden wanneer een getrouwheidspremie verworven is en je je geld kan afhalen.paul schreef:Van horen zeggen dat sommige banken dat tot in een recent verleden wel toestonden of zelfs nog toestaan
rabobank. be niet
Wettelijk zal het misschien wel toegestaan zijn, als men alles correct aan de fiscus aangeeft. De meeste banken hebben ze waarschijnlijk wel goed bang gemaakt dat het niet meer mag, omdat de fiscale wetgeving niet uitblinkt in duidelijkheid
Bart, dat kan dus ook perfect bij Rabobank, klikken op 'wat bracht mijn spaarrekening op', volgende scherm onderaan is een link waarop je kunt zien per gestort bedrag hoe het staat met de getrouwheidspremie, aantal dagen en wat ze dus fictief heeft opgebracht tot nu.
Wist ik eerst ook niet maar hier geleerd. :-)
-- > de tijd gaat snel gebruik hem wel <-- > gierig is zielig <--->delen is plezant<---
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Bij Rabobank.be laten we het openen van meerdere identieke rekeningen effectief niet toe, alhoewel de wetgeving het niet expliciet verbiedt. Er kan echter over gediscussieerd worden of het openen van meerdere identieke rekeningen niet in de meeste gevallen puur gedaan zou worden om op niet-reglementaire manier de roerende voorheffing te ontlopen. Bovendien brengt het openen meerdere identieke rekeningen een hoop administratieve rompslomp mee die het ons moeilijk zou maken om op een efficiënte manier te werken. Daarom hebben we ervoor gekozen slechts één rekening van hetzelfde type toe te laten per 'abonnement' of Digipass. Toch kunnen meerdere rekeningen worden geopend in combinatie met andere personen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een gezamenlijke rekening te openen op naam van jezelf en je partner, maar kan je evengoed een gezamenlijke rekening openen op naam van jezelf en bijvoorbeeld één van je ouders.
We beseffen dat in sommige situaties het verkrijgen van meerdere van dezelfde types rekeningen een meerwaarde zou betekenen voor onze klanten die nog losstaat van het ontlopen van de roerende voorheffing, maar hopen dat we met ons aanbod een tussenoplossing hebben die toch voldoende ruimte laat om een situatie te verkrijgen waarmee het beoogde behaald wordt.
We beseffen dat in sommige situaties het verkrijgen van meerdere van dezelfde types rekeningen een meerwaarde zou betekenen voor onze klanten die nog losstaat van het ontlopen van de roerende voorheffing, maar hopen dat we met ons aanbod een tussenoplossing hebben die toch voldoende ruimte laat om een situatie te verkrijgen waarmee het beoogde behaald wordt.
Ik weet dat je dit kan doen, maar wat ik bedoel is:Hago schreef:Bart, dat kan dus ook perfect bij Rabobank, klikken op 'wat bracht mijn spaarrekening op', volgende scherm onderaan is een link waarop je kunt zien per gestort bedrag hoe het staat met de getrouwheidspremie, aantal dagen en wat ze dus fictief heeft opgebracht tot nu.
- ik stort op 01/01/2011 500 euro => getrouw heid verworven op 01/01/2012
- ik stort op 01/04/2011 500 euro => getrouwheid verworven op 01/04/2012
Maar op 01/01/2012 kan ik die 500 euro niet afhalen want dan verlies ik die getrouwheid op de andere getrouwheid die aan het lopen is van 01/04/2011.
Om die reden heb ik liever 2 verschillende spaarrekeningen waar ik per jaar maar 1 storting op doe.
Toch wel. De wetgeving verplicht de banken om, als je geld afhaalt, de getrouwheidspremie zo te berekenen dat de klant er het minst verlies aan doet. Dus als je de storting van 01/01/2011 op 01/01/2012 afhaalt heeft dat geen invloed op de getrouwheidspremie op de storting van 01/04/2011. Die blijft gewoon doorlopen. Het is de nieuwe getrouwheidspremie voor de periode 01/01/2012-01/01/2013 op de storting van 01/01/2011 die ophoudt te lopen.
De renteperiode die het minst ver gevorderd is wordt afgebroken.
Toch wel vreemd dat vele en zelfs frequente bezoekers van Spaargids.be, waar de spelregels voor spaarrekeningen al vele malen in het lang en in het breed zijn uitgelegd, deze regels nog altijd niet beheersen. Dat zegt misschien iets over de reglementering.
We zijn hier allemaal om bij te leren, kiwi. Als we alles wisten hoefden we hier niet meer te komen.
Inderdaad, de reglementering rond de getrouwheidspremie is best ingewikkeld. Eén ding is echter wel duidelijk: op veel geld op spaarrekeningen hoeven de banken enkel de (lage) basisintrest te betalen: door afhalen (en eventueel later terugzetten) bereiken veel klanten maar voor een beperkt deel van hun spaarcenten de getrouwheidspremie (die dan nog met gemiddeld een half jaar vertraging pas uitgekeerd wordt ...)
Het strekt Rabobank tot eer dat ze aan hun klanten duidelijk laten zien wanneer de getrouwheidspremie verworven is op welke stortingen zodat de klanten weten wat ze wanneer kunnen afhalen zonder hun getrouwheidspremie te verliezen.
hmm, dan heb ik voor niets al die spaarrekeningen geopend bij alle banken. Elke maand stortte ik wat ik overhad op een andere spaarrekeningen om elke maand wel ergens een rekening te hebben waar de getrouwheidspremie verworven was zodat als ik geld nodig had het van die rekening kon halen om geen premie te verliezen.Yaris schreef:Toch wel. De wetgeving verplicht de banken om, als je geld afhaalt, de getrouwheidspremie zo te berekenen dat de klant er het minst verlies aan doet. Dus als je de storting van 01/01/2011 op 01/01/2012 afhaalt heeft dat geen invloed op de getrouwheidspremie op de storting van 01/04/2011. Die blijft gewoon doorlopen. Het is de nieuwe getrouwheidspremie voor de periode 01/01/2012-01/01/2013 op de storting van 01/01/2011 die ophoudt te lopen.
Daar moet je dan zoveel berichten voor gepost hebben op dit forum ... Je kan niet inbeelden hoe dom ik me nu voel

tot VOOR 01-04-2009 was dit WEL zo, dat je met meerdere rekeningen voordeel kon hebben, als je telkens op een andere rekening geld afhaalde,zo verloor je de minste getrouwheidspremie
Einstein Reynders heeft dit dan vanaf 01-04-2009 veranderd.
Einstein Reynders heeft dit dan vanaf 01-04-2009 veranderd.
Op zich was dat dus wel een verbetering naar de spaarder toe, voordien was het LIFO principe dat werd toegepast en konden verschillende spaarrekeningen wel een verschil geven. Nu normaal niet meer en dank zij de rekenmodule bij Rabobank.be kun je alles goed volgen. Maar goed, afschaffing van die getrouwheidspremie zou het allemaal veel eenvoudiger maken, nu werd het zelfs strenger gelimiteerd zodat Rabobank de GP niet quasi op nul kan zetten zoals vroeger.