Rabobank.be: stopt er mee in Belgie
Re: Rabobank.be: stopt er mee in Belgie
De zichtrekening bij Rabobank wordt pas later opgeheven, na de opheffing van de spaarrekeningen op1/7/2022.
Je hebt dus alle tijd de overgang te plannen.
Er bestaat in BE een regeling: gratis "bankoverstapdienst" (verplicht bij wet).
Maak van deze regeling gebruik en de bank zal verplicht instaan voor de nodige overdrachten (binnen de termijn van 2 weken).
https://www.bankswitching.be/nl/ik-wil- ... n-van-bank
Opmerking: gaat uit vanaf je nieuwe bank:
https://www.test-aankoop.be/geld/betale ... veranderen
Wat houdt de bankoverstapdienst in?
Je nieuwe bank zal je een formulier laten invullen.
Je geeft daarin aan op welke datum de overstap moet worden uitgevoerd. Dat mag hooguit 30 dagen na je aanvraag zijn.
Je beslist zelf hoe ver je wilt gaan:
ofwel laat je de banken onderling alleen de overdracht van je betalingsoverdrachten naar je nieuwe zichtrekening regelen;
ofwel wil je dat de oude bank aansluitend op die overdracht de oude zichtrekening definitief afsluit.
Je hebt dus alle tijd de overgang te plannen.
Er bestaat in BE een regeling: gratis "bankoverstapdienst" (verplicht bij wet).
Maak van deze regeling gebruik en de bank zal verplicht instaan voor de nodige overdrachten (binnen de termijn van 2 weken).
https://www.bankswitching.be/nl/ik-wil- ... n-van-bank
Opmerking: gaat uit vanaf je nieuwe bank:
https://www.test-aankoop.be/geld/betale ... veranderen
Wat houdt de bankoverstapdienst in?
Je nieuwe bank zal je een formulier laten invullen.
Je geeft daarin aan op welke datum de overstap moet worden uitgevoerd. Dat mag hooguit 30 dagen na je aanvraag zijn.
Je beslist zelf hoe ver je wilt gaan:
ofwel laat je de banken onderling alleen de overdracht van je betalingsoverdrachten naar je nieuwe zichtrekening regelen;
ofwel wil je dat de oude bank aansluitend op die overdracht de oude zichtrekening definitief afsluit.
Laatst gewijzigd door aossa op 24 juni 2021, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zou ze toch even zelf oplijsten - mogelijks kan je online in je profiel bij de cm etc het zelf aanpassen.
En vervolgens contact opnemen met de organisaties voor de dividenden etc, om dat te regelen indien je het niet zelf kan in orde brengen.
Vooral omdat het inkomende gelden betreft. domiciliëring en permanente opdrachten zijn eenvoudig over te dragen. Of werkt die dienst nu ook goed voor inkomende gelden?
En vervolgens contact opnemen met de organisaties voor de dividenden etc, om dat te regelen indien je het niet zelf kan in orde brengen.
Vooral omdat het inkomende gelden betreft. domiciliëring en permanente opdrachten zijn eenvoudig over te dragen. Of werkt die dienst nu ook goed voor inkomende gelden?
Volgens ik het hier zo zie:
https://www.spaargids.be/sparen/hoogste-rente.html?order_by=totalrente&order_dir=desc
1) Heeft Europabank ook geen slechte spaarrekening (Renteboekje Plus) met 0,25% intrest.
2) Dat is beter dan Argenta met 0,11%.
Al dient bij dit Renteboekje Plus (van Europabank) wel een minimum inleg van 15.000 euro aanwezig te zijn.
Anders val je op een veel lagere rentevoet (rond de 0,11%)
3) MeDirect (met Maandsparen Max aan 0,70% of Dynamic Sparen aan 0,40%) zijn ook mooie tarieven.
Maar mijn vriendin vertrouwt deze bank niet. Ze kent die niet (zoals Europabank of Argenta).
Ik heb er ook nog nooit van gehoord...
https://www.spaargids.be/sparen/hoogste-rente.html?order_by=totalrente&order_dir=desc
1) Heeft Europabank ook geen slechte spaarrekening (Renteboekje Plus) met 0,25% intrest.
2) Dat is beter dan Argenta met 0,11%.
Al dient bij dit Renteboekje Plus (van Europabank) wel een minimum inleg van 15.000 euro aanwezig te zijn.
Anders val je op een veel lagere rentevoet (rond de 0,11%)
3) MeDirect (met Maandsparen Max aan 0,70% of Dynamic Sparen aan 0,40%) zijn ook mooie tarieven.
Maar mijn vriendin vertrouwt deze bank niet. Ze kent die niet (zoals Europabank of Argenta).
Ik heb er ook nog nooit van gehoord...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik denk ook (volgens ik in die rente calculator zie) dat het beter is om de Rabobank spaarrekening maar af te sluiten tegen het einde van dit kalenderjaar. Op die manier verlies je niet teveel van je getrouwheidspremie.
Je hoeft helemaal niets van je getrouwheidspremie te verliezen. Je schrijft de bedragen over waarvoor en op het moment dat je de getrouwheidspremie verworven hebt, niet eerder en ook niet veel later. Daarvoor heb je een jaar de tijd. Je moet niet alles in één keer overschrijven want dan verlies je inderdaad getrouwheidspremie. Met de rentecalulator kun je perfect zien wanneer je wat moet overschrijven.
De getrouwheidspremie lijkt me vooral opgebouwd door het geld dat een jaar blijft staan. Dat wil zeggen over één kalenderjaar van 1/1/2021 tot en met 31/12/2021 (gezien ik al jaren klant ben bij RaboBank). Bij gevolg zou ik pas op 1/1/2022 dat geld kunnen overschrijven.
Tenzij ik bv bij MeDirect het aan een betere rentevoet kan plaatsen. Maar ik twijfel nog enorm of ik daar het spaargeld wel wil parkeren. Ok, de rente is netjes (0,70%). Er is ook de bescherming tot 100.000 euro (via Belgisch depositostelsel).
Echter, is het allemaal wel zo veilig ? Me Direct werkt niet met een digipass. Maar blijkbaar met een login + wachtwoord en sms code. Ik vind dit niet zo veilig. Wat als iemand je wachtwoord te weten komt (of hackt) en vervolgens je telefoonnummer wijzigt in je profielgegevens. Dan kan men al je spaarcentjes overschrijven. En waar sta je dan ? Aan die Belgisch garantie tot 100.000 euro heb je dan niets.
Tenzij ik bv bij MeDirect het aan een betere rentevoet kan plaatsen. Maar ik twijfel nog enorm of ik daar het spaargeld wel wil parkeren. Ok, de rente is netjes (0,70%). Er is ook de bescherming tot 100.000 euro (via Belgisch depositostelsel).
Echter, is het allemaal wel zo veilig ? Me Direct werkt niet met een digipass. Maar blijkbaar met een login + wachtwoord en sms code. Ik vind dit niet zo veilig. Wat als iemand je wachtwoord te weten komt (of hackt) en vervolgens je telefoonnummer wijzigt in je profielgegevens. Dan kan men al je spaarcentjes overschrijven. En waar sta je dan ? Aan die Belgisch garantie tot 100.000 euro heb je dan niets.
Wijzig kalenderjaar in periode van 12 maanden na storting. Dwz dat er waarschijnlijk verschillende andere vervaldata zijn dan 31/12/2021 tenzij je exact op 1 januari geld op gestort. Wat die valutadata zijn vertelt de rentecalculator.Gent32m schreef: ↑25 juni 2021, 17:13 De getrouwheidspremie lijkt me vooral opgebouwd door het geld dat een jaar blijft staan. Dat wil zeggen over één kalenderjaar van 1/1/2021 tot en met 31/12/2021 (gezien ik al jaren klant ben bij RaboBank). Bij gevolg zou ik pas op 1/1/2022 dat geld kunnen overschrijven.
Je kan je gsm-nummer in je profielgegevens pas wijzigen nadat je al ingelogd bent met een sms-code die je op je gsm ontvangen hebt. De hacker moet dus je wachtwoord kennen én je gsm in handen hebben.
Klopt niet, de hacker heeft je telefoon niet nodig om de 2-factor authentication via sms te omzeilen (bron). SMS is al jaren een onveilig medium voor 2FA verificatie.
De app van MeDirect gebruiken is al beter omdat die een code genereert die maar beperkt geldig is. Helaas kan je bij het inloggen dan nog altijd de optie kiezen om toch per SMS een code te ontvangen.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Een jaar van dag tot dag inderdaad. Dat staat los van kalenderjaar.Gent32m schreef: ↑25 juni 2021, 17:13 De getrouwheidspremie lijkt me vooral opgebouwd door het geld dat een jaar blijft staan. Dat wil zeggen over één kalenderjaar van 1/1/2021 tot en met 31/12/2021 (gezien ik al jaren klant ben bij RaboBank). Bij gevolg zou ik pas op 1/1/2022 dat geld kunnen overschrijven.
Hoeveel jaren je al klant bent bij Rabobank speelt geen enkele rol.
Dat je twijfelt kan ik begrijpen
Wat is "veilig" of "veilig genoeg" ?
Ja, dat kan ik perfect begrijpen.
Waarom denk je dat iemand je wachtwoord te weten zou komen ?
En wat heeft dat te maken met "die Belgisch garantie tot 100.000 euro" ?
Dus geld dat er opgezet is op 1 maart. Blijft op 1 maart zijn getrouwheidspremie telkens krijgen. Dit wordt niet gereset naar het begin van een kalenderjaar. Als het geld een jaartje er al op heeft gestaan. Zo ja, moet ik dit eens verder bekijken. Wanneer ik best afsluit. Die rentecalculator is me daarin niet zo duidelijk (voorlopig).EarthNvstr1 schreef: ↑25 juni 2021, 19:17 Een jaar van dag tot dag inderdaad. Dat staat los van kalenderjaar.
Hoeveel jaren je al klant bent bij Rabobank speelt geen enkele rol.
Laatst gewijzigd door Gent32m op 25 juni 2021, 19:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Kijk, daar heb ik dus schrik voor. En vertrouw ik dus niet.borgie schreef: ↑25 juni 2021, 18:41 Klopt niet, de hacker heeft je telefoon niet nodig om de 2-factor authentication via sms te omzeilen. SMS is al jaren een onveilig medium voor 2FA verificatie.
De app van MeDirect gebruiken is al beter omdat die een code genereert die maar beperkt geldig is. Helaas kan je bij het inloggen dan nog altijd de optie kiezen om toch per SMS een code te ontvangen.
Toch niet om zulke grote sommen geld op het internet achter te laten.
- Hackers zijn inventief. Wachtwoorden worden voldoende gehacked (zie het nieuws).EarthNvstr1 schreef: ↑25 juni 2021, 19:17 Waarom denk je dat iemand je wachtwoord te weten zou komen ?
En wat heeft dat te maken met "die Belgisch garantie tot 100.000 euro" ?
- Als een hacker je rekening plundert heb je aan die Belgisch garantie tot 100.000 euro niets. Die slaat op het faillissement van een bank. Niet op het geld dat (door een hacker) van je werd gestolen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad.Gent32m schreef: ↑25 juni 2021, 19:34 Dus geld dat er opgezet is op 1 maart. Blijft op 1 maart zijn getrouwheidspremie telkens krijgen. Dit wordt niet gereset naar het begin van een kalenderjaar. Als het geld een jaartje er al op heeft gestaan. Zo ja, moet ik dit eens verder bekijken. Wanneer ik best afsluit. Die rentecalculator is me daarin niet zo duidelijk (voorlopig).
Geld dat je erop hebt gezet met valutadatum 1 maart 2021 bv., daarvan verwerf je de getrouwheidsintrest op 1 maart 2022.
Dat wordt inderdaad niet "gereset" naar het begin van een kalenderjaar.
Afsluiten moet je niet eens doen. De vraag die je je moet stellen is welk bedrag je wanneer naar welke andere rekening overschrijft.