Re: Sticky: Collectieve Garantieregeling / Beschermingsfonds
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
centenkliever schreef:Niet direct, maar als ik mij goed herinner is er Europees afgesproken om de garantie op te trekken tot 50 000 euro. Daarna had Belgie toch geslist om de garantie op te trekken tot 100 000 euro. Of vergis ik mij? Ik heb mij misschien verkeerd uitgedrukt door te zeggen dat het voor 'Belgische banken' zou zijn.Filip3 schreef:
Voor belgische banken gaat het na 1 jaar terug naar 50 000 euro.
"Voor belgische banken gaat het na 1 jaar terug naar 50 000 euro."
heb je daar ook een bron van?
- Miss Moneypenny
- Full Member
- Contacteer:
Hoi,
Idd, er wordt beweerd dat na 1 jaar het bedrag zou terugvallen op 50.000€ maar waar staat dit reeds zwart op wit?
Als men de vraag stelt in diverse bankkantoren annex call centers , antwoordt men daar ofwel zeer terughoudend of haalt men "Europa" aan als regulator om dan een beslissing te nemen...dat is mijn ervaring wanneer ik deze vraag heb gesteld...just ter info![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Idd, er wordt beweerd dat na 1 jaar het bedrag zou terugvallen op 50.000€ maar waar staat dit reeds zwart op wit?
Als men de vraag stelt in diverse bankkantoren annex call centers , antwoordt men daar ofwel zeer terughoudend of haalt men "Europa" aan als regulator om dan een beslissing te nemen...dat is mijn ervaring wanneer ik deze vraag heb gesteld...just ter info
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
- centenkliever
- Hero Member
- Contacteer:
@filip3
ik heb het over het bedrag van € 50 000,- Dit werd idd Europees aangenomen en volgens mij zouden alle Europese lidstaten zich akkoord verklaard hebben de minimumlimiet op € 50 000,- te stellen. België en Nl gingen een stap verder en garandeerden dus via KB € 100 000,-
Het terugvallen na 1 jaar dus begin okt 2009 (=binnen 8 maand) van € 100 000,- naar € 50 000,- is deze beslissing definitief? Zo ja dan heb ik duidelijk iets gemist.
ik heb het over het bedrag van € 50 000,- Dit werd idd Europees aangenomen en volgens mij zouden alle Europese lidstaten zich akkoord verklaard hebben de minimumlimiet op € 50 000,- te stellen. België en Nl gingen een stap verder en garandeerden dus via KB € 100 000,-
Het terugvallen na 1 jaar dus begin okt 2009 (=binnen 8 maand) van € 100 000,- naar € 50 000,- is deze beslissing definitief? Zo ja dan heb ik duidelijk iets gemist.
Ah Ik denk niet dat het al definitief 'vast' ligt.
Het was vorig jaar beslist maar dat moest nog allemaal in 'europese regeltjes' gegoten worden. Dat heeft 'een beetje' tijd nodig.
Persoonlijk denk ik dat het wel in orde komt (maar wie ben ik?), maar voor het moment staat het dus nog niet officieel vast (toch niet zover ik weet).
Het was vorig jaar beslist maar dat moest nog allemaal in 'europese regeltjes' gegoten worden. Dat heeft 'een beetje' tijd nodig.
Persoonlijk denk ik dat het wel in orde komt (maar wie ben ik?), maar voor het moment staat het dus nog niet officieel vast (toch niet zover ik weet).
Klopt, in december heeft EU belist dat tegen 2011 de 100.000€ garantie in een Europese regelgeving moet gegoten zijn. Vanaf juni 2009 zal de 50.000€ garantieregel in voege zijn in Europa.Filip3 schreef: Ah Ik denk niet dat het al definitief 'vast' ligt.
Nu die 100.000€ regel in België is maar voor 1 jaar (wel verlengbaar). Maar gezien de Europaregel (100.000€) vanaf 2011 die in het vooruitzicht is, zal het er niet naar uitzien dat België vanaf volgend jaar naar 50.000€ zal zakken, maar eerder zal verlengen tot 2011.
Laatst gewijzigd door Vaganzza op 12 januari 2009, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Hallo,
Is de garantie ook geldig voor een product als HOME INVEST PLAN bij Fortis ?
mvg
mvg
- centenkliever
- Hero Member
- Contacteer:
Het HOME INVEST PLAN is een Tak 21 product en zou normaliter mee onder de garantieregeling moeten vallen.ticoterie82 schreef: Hallo,
mvg
Levensverzekeringscontracten met gewaarborgd rendement, onderworpen aan Belgisch recht en behorend tot tak 21 kunnen worden beschermd bij het Bijzonder Beschermingsfonds voor deposito's en levensverzekeringen dat beheerd wordt door de Deposito- en Consignatiekas.
Informatie kan worden bekomen op onderstaand adres:
Deposito-en Consignatiekas
Kunstlaan 30
1040 Brussel
Tel: 02/574.78.61
02/574.72.84
Bedankt centenkliever !
Volgens mij gaat die 'Europaregel' 50 000 euro zijn omdat tijdens die vergadering enkele Europese landen de 100 000 euro te veel vonden.Nu die 100.000€ regel in België is maar voor 1 jaar (wel verlengbaar). Maar gezien de Europaregel (100.000€) vanaf 2011 die in het vooruitzicht is, zal het er niet naar uitzien dat België vanaf volgend jaar naar 50.000€ zal zakken, maar eerder zal verlengen tot 2011.
Laatst gewijzigd door webmaster op 13 januari 2009, 08:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Liever op zeker spelen en rekening houden met de 50000€ regeling,spreiden dus!!!
- centenkliever
- Hero Member
- Contacteer:
Dat de garantieregel maar 1 jaar geldig zou zijn is niet correct. Dit idee is denkelijk gegroeid uit de reactie die de Nl banken gegeven hebben op de door Minister Bos opgelegde regel van € 100 000,- In België is de situatie zoals hieronder beschreven:Volgens mij gaat die 'Europaregel' 50 000 euro zijn omdat tijdens die vergadering enkele Europese landen de 100 000 euro te veel vonden.Filip3 schreef:
Nu die 100.000€ regel in België is maar voor 1 jaar (wel verlengbaar). Maar gezien de Europaregel (100.000€) vanaf 2011 die in het vooruitzicht is, zal het er niet naar uitzien dat België vanaf volgend jaar naar 50.000€ zal zakken, maar eerder zal verlengen tot 2011.
voor de duidelijkheid, ik heb navraag gedaan bij het garantiefonds en ontving volgende reactie:
Er is géén enkele eindtermijn voorzien in de huidige regeling. De € 100 000,- is niet in tijd beperkt. De wettekst is verschenen in het staatsblad van 29 december 2008. Dit betekent vooralsnog niet dat er geen wijzigingen kunnen aan aangebracht worden. Volgens het Belgische secretariaat van het beschermingsfonds voor deposito’s en financiële instrumenten, is de kans dat het bedrag van € 100 000,- zou verlaagd worden klein. En dit omdat, alle Europese lidstaten zich akkoord verklaard hebben om per 1 januari 2011 € 100 000,- in te voeren. En ook omdat dit reeds als dusdanig ingeschreven werd in de Europese richtlijnen.
Laatst gewijzigd door webmaster op 13 januari 2009, 08:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Beste
Ik heb het topic nog even doorgelezen. Voor de Belgische banken is alles duidelijk voor mij. Maar wat bij de banken die onder het Nederlands recht vallen (Credit Europe)?
Momenteel bedraagt de garantie 100.000 euro en WELLICHT zal dit ook blijven (cfr Europees akkoord vanaf 2011). Maar STEL dat de optrekking naar 100.000 euro toch niet blijft, naar welk bedrag zakt dit dan?
Het vroegere 20.000 en 90% voor de schijf erboven?
Of is het ook 50.000 euro?
Bedankt alvast!
Ik heb het topic nog even doorgelezen. Voor de Belgische banken is alles duidelijk voor mij. Maar wat bij de banken die onder het Nederlands recht vallen (Credit Europe)?
Momenteel bedraagt de garantie 100.000 euro en WELLICHT zal dit ook blijven (cfr Europees akkoord vanaf 2011). Maar STEL dat de optrekking naar 100.000 euro toch niet blijft, naar welk bedrag zakt dit dan?
Bedankt alvast!
- centenkliever
- Hero Member
- Contacteer:
Timo schreef: Beste
Bedankt alvast!
Goede vraag, ik denk dat zelf de Nederlanders daar momenteel geen antwoord zullen op kunnen geven. Onder de € 50 000,- duiken zal niet meer lukken denk ik aangezien ook voor dit bedrag een Europees akkoord gedt. Er ligt dus nog een (tijdelijk)risicogebied tussen de € 50 000,- & de € 100 000,-
Dit forum en de actualiteit blijven volgen zou ik zeggen.
Is dat Europees akkoord al afgesproken, of moet dit nog gebeuren? M.a.w. is het 100% zeker dat het geld minstens voor 50.000 euro gegarandeerd is?centenkliever schreef:Timo schreef: Beste
Bedankt alvast!
Goede vraag, ik denk dat zelf de Nederlanders daar momenteel geen antwoord zullen op kunnen geven. Onder de € 50 000,- duiken zal niet meer lukken denk ik aangezien ook voor dit bedrag een Europees akkoord gedt.
Bedankt!
Als het terug 50.000 euro zou worden, hoe wordt het dan geregeld als je een eigen en een gemeenschappelijke rekening hebt.
Ik heb bv 40.000 op mijn eigen rekening en samen met mijn echtgenote ook nog een rekening met 40.000 euro.
Worden mij tegoeden dan gegarandeerd tot 50.000 (= 40.000 + 10.000 van de gemeenschappelijke) enn die van mijn vrouw dan tot 30.000 of wordt het bekeken dat ik 60.000 bezit (dus 40.000 van mij en de helft van de gem. rekening) en mijn vrouw 20.000 (=helft gem. rekening). Want in dit laatste geval zijn we 10.000 euro kwijt.
Ik vind daar jammer genoeg geen duidelijke uitleg (met bronvermelding) over.
Ik heb bv 40.000 op mijn eigen rekening en samen met mijn echtgenote ook nog een rekening met 40.000 euro.
Worden mij tegoeden dan gegarandeerd tot 50.000 (= 40.000 + 10.000 van de gemeenschappelijke) enn die van mijn vrouw dan tot 30.000 of wordt het bekeken dat ik 60.000 bezit (dus 40.000 van mij en de helft van de gem. rekening) en mijn vrouw 20.000 (=helft gem. rekening). Want in dit laatste geval zijn we 10.000 euro kwijt.
Ik vind daar jammer genoeg geen duidelijke uitleg (met bronvermelding) over.