Regeling met vriendin
Re: Regeling met vriendin
Als je een bestendige liefdesrelatie met je huurbaas had mogelijks wel ja...m-peeters schreef: ↑23 januari 2023, 22:20Veel succes als je meent iets te kunnen huren voor 350 euro ...NS2SN schreef: ↑23 januari 2023, 20:37 Ik heb nooit huur gevraagd. Als je alle kosten al deelt, is het toch cava? Voor beiden goedkoper en je hoeft ook niet alles alleen in het huishouden te doen. Als ik 350 euro huur zou moeten betalen en dan nog alle kosten delen, kan ik even goed zelf iets kopen.
Het is toch ook logisch dat ze iets terugvraagt indien ze 350 euro per maand zou moeten betalen. Als jij later jouw woning verkoopt zit daar een meerwaarde op waar zij ook 350 euro per maand aan heeft bijgedragen.
En ik heb ook jarenlang bijgedragen op de meerwaarde van het appartement van mijn vroegere huisbaas. Kan ik dan nu nog mijn deel van de meerwaarde opeisen?
Is dat geen prostitutie? Een relatie in ruil voor geld/meerwaarde?
Ik heb er geen probleem mee dat ze minder “ kost en inwoon” (huur en onkosten) betaalt dan normaal maar dat ze ook nog eens haar (beperkte) financiële aandeel zou moeten terugkrijgen als ze eruit trekt, dat gaat mijn petje te boven.
Geldt dat dan ook als bvb. na 7 jaar de relatie stopt en ze eruit trekt om bij iemand anders te gaan wonen? Krijgt ze dan als afscheidscadeau een zak geld ten waarde van 7 jaar huishuur mee?
Bij verkoop zou ze mogelijks wel aanspraak kunnen maken op de meerwaarde als ze heeft bijgedragen in de afbetaling onder de vorm van huur.m-peeters schreef: ↑24 januari 2023, 07:05Is dat geen prostitutie? Een relatie in ruil voor geld/meerwaarde?
Ik heb er geen probleem mee dat ze minder “ kost en inwoon” (huur en onkosten) betaalt dan normaal maar dat ze ook nog eens haar (beperkte) financiële aandeel zou moeten terugkrijgen als ze eruit trekt, dat gaat mijn petje te boven.
Geldt dat dan ook als bvb. na 7 jaar de relatie stopt en ze eruit trekt om bij iemand anders te gaan wonen? Krijgt ze dan als afscheidscadeau een zak geld ten waarde van 7 jaar huishuur mee?
En op basis van welke wetgeving of rechtspraak maakt iemand die huur betaalt aanspraak op de meerwaarde van een woning? Is jouw opinie gebaseerd op juridische gronden ... of gewoon op liefde en vrijgevendheid?ludo schreef: ↑24 januari 2023, 09:04Bij verkoop zou ze mogelijks wel aanspraak kunnen maken op de meerwaarde als ze heeft bijgedragen in de afbetaling onder de vorm van huur.m-peeters schreef: ↑24 januari 2023, 07:05
Is dat geen prostitutie? Een relatie in ruil voor geld/meerwaarde?
En ik herhaal mijn vraag: geldt dat dan ook als bvb. na 7 jaar de relatie stopt en ze eruit trekt om bij iemand anders te gaan wonen? Krijgt ze dan als afscheidscadeau een zak geld ten waarde van 7 jaar huishuur mee?
Het is mooi om barmhartig te zijn en Sinterklaas te spelen op momenten dat het goed gaat. Maar wat als het op een gegeven moment niet meer goed gaat ...
Je kan er eens om lachen, maar het is wel degelijk zo..m-peeters schreef: ↑24 januari 2023, 09:16En op basis van welke wetgeving of rechtspraak maakt iemand die huur betaalt aanspraak op de meerwaarde van een woning? Is jouw opinie gebaseerd op juridische gronden ... of gewoon op liefde en vrijgevendheid?
En ik herhaal mijn vraag: geldt dat dan ook als bvb. na 7 jaar de relatie stopt en ze eruit trekt om bij iemand anders te gaan wonen? Krijgt ze dan als afscheidscadeau een zak geld ten waarde van 7 jaar huishuur mee?
Het is mooi om barmhartig te zijn en Sinterklaas te spelen op momenten dat het goed gaat. Maar wat als het op een gegeven moment niet meer goed gaat ...
- Zoals ook velen niet weten dat wie eigenaar is van de grond , automatisch eigenaar is van de gebouwen die erop staan.. Heel belangrijk als de ene partner de grond al heeft, en de andere partner er bv een huis opzet zonder zich in te kopen in de grond....
- Als je wettelijk samenwoont kan de andere partner ook zo maar niet zonder toestemming van de andere partner zijn eigen huis verkopen waar hij alléén 100%£ eigenaar van is..
Objectief ze moet dit dat betalen.
Als de inkomens min of meer gelijk zijn klopt het verhaal.
Anders is het iemand onder zijne sloef leggen.
En daarna kijkt men raar op als het misloopt.
Waar altijd die 50 % vandaan komt?
Als je nog een lening op je huis hebt lopen, kan je een minimale bijdrage voor het inwonen overeenkomen buiten de andere vaste kosten.
Is je huis leningvrij dan niets te betalen. wel de vaste kosten.
Is je huis leningvrij dan niets te betalen. wel de vaste kosten.
Toen mijn man jaren geleden, hals over kop, bij mij kwam inwonen (we kwamen beiden uit een stukgelopen vorig huwelijk), was er geen haar aan mijn hoofd dat eraan dacht om hem tussenkomst te vragen voor de huur van mijn apartement.
Ook alle vaste kosten, zoals verwarming, water, elektriciteit, enz, besloot ik alleen te blijven betalen.
Uitsluitend voor tussenkomst voeding liet ik hem een kleine bijdrage betalen.
Dom of naïef? Neen: liefde!
Ook alle vaste kosten, zoals verwarming, water, elektriciteit, enz, besloot ik alleen te blijven betalen.
Uitsluitend voor tussenkomst voeding liet ik hem een kleine bijdrage betalen.
Dom of naïef? Neen: liefde!
Het leven is idd geven en nemen. Het moet niet 50/50 zijn, maar bij 90/10 stel ik mij wel vragen. Maar soms werkt het wel, wiskunde is het dus ook niet.
Huur kan ik nog begrijpen maar niet laten betalen voor nutsvoorzieningen vind ik ergens raar. Uiteindelijk stijgen die kosten als er iemand bijkomt.
Maar het verbaast mij niet dat jij dit juist zo doet. Dat is je persoonlijkheid, vriendelijk en liefdevol. Of zo kom je bij mij toch over gedurende de jaren
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Lachen, ikke?ludo schreef: ↑24 januari 2023, 09:33Je kan er eens om lachen, maar het is wel degelijk zo..m-peeters schreef: ↑24 januari 2023, 09:16
En op basis van welke wetgeving of rechtspraak maakt iemand die huur betaalt aanspraak op de meerwaarde van een woning? Is jouw opinie gebaseerd op juridische gronden ... of gewoon op liefde en vrijgevendheid?
- Zoals ook velen niet weten dat wie eigenaar is van de grond , automatisch eigenaar is van de gebouwen die erop staan.. Heel belangrijk als de ene partner de grond al heeft, en de andere partner er bv een huis opzet zonder zich in te kopen in de grond....
- Als je wettelijk samenwoont kan de andere partner ook zo maar niet zonder toestemming van de andere partner zijn eigen huis verkopen waar hij alléén 100%£ eigenaar van is..
Die voorbeelden hierboven kloppen maar hebben een wettelijke grondslag. Recht hebben op een meerwaarde bij betaling van huur heeft geen wettelijke basis. Indien ja, graag die basis.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Ik weet niet of ik dit laatste als een compliment mag beschouwen of niet maar ik heb toen zonder nadenken mijn hart gevolgd en niet mijn verstand.Denfi schreef: ↑24 januari 2023, 14:32Huur kan ik nog begrijpen maar niet laten betalen voor nutsvoorzieningen vind ik ergens raar. Uiteindelijk stijgen die kosten als er iemand bijkomt.
Maar het verbaast mij niet dat jij dit juist zo doet. Dat is je persoonlijkheid, vriendelijk en liefdevol. Of zo kom je bij mij toch over gedurende de jaren
Gelukkig is het bij mij goed afgelopen en ik heb er nog nooit spijt van gehad. En als er 1 ding is, waarover wij als koppel (ook nu nog) nooit ruzie over maakten, dan is het over geldzaken.
Dat is een kwestie van vertrouwen: in de liefde gaat dat nu eenmaal zo.
Bij wie als koppel niet sterk genoeg staat, zal dit nooit lukken.
Ik ben gaan samenwonen met mijn vriendin, die haar apartement afbetaalde.
We hebben een gemeenschappelijke rekening voor alle gemeenschappelijke kosten waar we elk op storten.
Ik stort meer, vind dit normaal uiteindelijk betaald zij de intresten op de lening, bovendien verdien ik meer.
We zijn duidelijk overeengekomen wat gemeenschappelijke kosten zijn, onze wagens, de kapper of make-up is dit bvb. niet. onroerende voorheffing, lasten appartement, verzekering appartement, water, electriciteit, eten, ... zijn dit wel. Vind dit normaal.
Topic starter natuurlijk zelf uitmaken wat voor een relatie goed is.
Als de inwonende partner meer verdient dan diegene die onderdak verschaft is het normaal dat deze meer bijlegt voor de gemeenschappelijke kosten, en op die manier 'huur' betaald. Ideaal is dat elk nog kan sparen en op die manier zijn onafhankelijkheid behoud.
Dat bijdragen en later terugbetalen vind ik zeer ongezond en echt de slechtst mogelijke oplossing. Slaat nergens op.
Het is misschien beter te zeggen een klein beetje "huur" betalen maar eens we zeker zijn van onze relatie kopen we samen een woning en dan is het opgelost. Op dat moment kan de persoon die het beste verdient een iets groter deel van de woonst kopen.
Partner kan natuurlijk ook gewoon blijven huren totdat ze genoeg gespaard heeft en zeker genoeg is om samen iets te kopen... . Heb zelf verschillende latrelaties gehad, wel leuk zolang het duurde.
We hebben een gemeenschappelijke rekening voor alle gemeenschappelijke kosten waar we elk op storten.
Ik stort meer, vind dit normaal uiteindelijk betaald zij de intresten op de lening, bovendien verdien ik meer.
We zijn duidelijk overeengekomen wat gemeenschappelijke kosten zijn, onze wagens, de kapper of make-up is dit bvb. niet. onroerende voorheffing, lasten appartement, verzekering appartement, water, electriciteit, eten, ... zijn dit wel. Vind dit normaal.
Topic starter natuurlijk zelf uitmaken wat voor een relatie goed is.
Als de inwonende partner meer verdient dan diegene die onderdak verschaft is het normaal dat deze meer bijlegt voor de gemeenschappelijke kosten, en op die manier 'huur' betaald. Ideaal is dat elk nog kan sparen en op die manier zijn onafhankelijkheid behoud.
Dat bijdragen en later terugbetalen vind ik zeer ongezond en echt de slechtst mogelijke oplossing. Slaat nergens op.
Het is misschien beter te zeggen een klein beetje "huur" betalen maar eens we zeker zijn van onze relatie kopen we samen een woning en dan is het opgelost. Op dat moment kan de persoon die het beste verdient een iets groter deel van de woonst kopen.
Partner kan natuurlijk ook gewoon blijven huren totdat ze genoeg gespaard heeft en zeker genoeg is om samen iets te kopen... . Heb zelf verschillende latrelaties gehad, wel leuk zolang het duurde.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Dan kan ze beter geen huur betalen en nadien ook niks terugeisen. Anders geef je haar een renteloze lening.bose schreef: ↑23 januari 2023, 13:13 Mijn vriendin komt deze maand bij me inwonen. Zij heeft 12 jaar een app gehuurd. Mijn huis heb ik 3 jaar geleden alleen gekocht.
Mijn gedacht was haar een lage maandelijkse last te laten betalen €350+ gemeenschappelijke kosten delen.
Kosten aan het huis evt herstellingen zijn voor mijn rekening.
Zij gaat hiermee akkoord. Maar als wij het huis verkopen wil zij graag dat geld terug om dan te gebruiken voor de aankoop van de andere woning ( dit binnen 7 a 10 jaar ).
Zij is niet in de mogelijkheid om de helft in te kopen van mijn woning en ik verdien iets meer dan €1000 per maand extra.
Graag pols ik naar ervaringen hoe jullie zijn overeengekomen en wat de ideale oplossing is voor beide partijen.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.